حمایت سازمان: منظور حمایت یا کمکی است که کارکنان برای انجام دادن موفقیت آمیز کار به آن نیاز دارند. بعضی از عوامل کمکی عبارتند از: بودجه کافی، تجهیزات و تسهیلاتی که برای انجام دادن کار مناسب است، حمایت لازم از سایر واحدهای سازمانی، در دسترس قرار دادن محصول با کیفیّت و سرانجام، وجود ذخیره کافی منابع انسانی اگر از طرف سازمان حمایت کافی صورت نمی‌پذیرد، مدیر باید مشکل را دقیقتر برّرسی و روشن کند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

اگر شکل مربوط به کمبود مالی، منابع انسانی، تجهیزات یا تسهیلات است مدیر باید ببیند آیا می‌تواند منابع لازم را بطور معقول با ارزیابی هزینه و اثربخشی فراهم آورد یا نه، اگر نمی‌تواند مجبور است در اهداف تجدید نظر کند و از مسئول دانستن کارکنان در موقعیتی که خارج از کنترل آنهاست پرهیز کند.

 

 

انگیزش یا تمایل: منظور، انگیزه کارکنان برای کار مربوط است. انگیزه، اتمام موفقیت‌آمیز کاری که در دست دارند. در ارزیابی تمایل افراد، باید به خاطر داشت که همه افراد برای انجام دادن همه کارها تمایل یکسان ندارند. کارکنان بیشترین تمایل را به کارهایی دارند که بطور موفقیت‌آمیز از عهده آن برآیند و کار برای آنها انگیزش باشد یا آرامش روانی به بار آورد.

اگر کارکنان، مشکل انگیزشی داشته باشند نخستین گام در رفع آن، برّرسی شیوه تشویق و تنبیه است. کارکنان باید آشکارا بدانند که عملکردشان با حقوق، ارتقاء مورد توجه و عنایت قرار گرفتن و امنیّت شغلی بستگی دارد.

 

 

بازخورد عملکرد: منظور از این نوع بازخور، ارائه غیررسمی عملکرد روزانه فرد به او و همچنین بازدیدهای رسمی دوره‌ای است . یک فراگرد بازخورد مؤثر، کارکنان را در جریان چند و چون کارشان بر یک مبنای منظّم قرار می‌دهد. اگر در سازمان، فراگرد بازخور وجود نداشته باشد و کارکنان از ضعفهای عملکرد خود آگاهی نیابند و مدیر انتظار بهبود عملکرد آنان را داشته باشد، انتظارش غیرواقعی است. کارکنان قبل از شروع ارزشیابی رسمی دوره‌ای، باید بدانند چگونه بر مبنای منظمی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند.

بسیاری از مشکلات ضعف در عملکرد را می‌توان در عدم سرپرستی و نظارت لازم و ندادن بازخورد صحیح و بهموقع یا نامؤثر کارکنان به آنان است. بسیاری از مدیران به توجه و تمرکز بر انحرافات تمایل دارند و قوّتهای کارکنان را فراموش می‌کنند. مورد توّجه قرار دادن افراد به خاطر کار خوب می‌تواند بخش حیاتی یک فراگرد ارزشیابی مستمر باشد. انگیزه افراد را افزایش می‌دهد و برای سازمان هزینه ناچیزی ‌دارد.

 

 

اعتبار: منظور معتبر بودن تصمیمهای مربوط به منابع انسانی از نظر قانونی و هنجارها توسط مدیر است مدیران باید اطمینان حاصل کنند که تصمیمهای آنان درباره کارکنان از نظر حقوقی، خط‌مشی‌های سازمان مناسب هستند. تصمیمهایی که درباره نیروی انسانی گرفته می‌شود باید مستند شده و بر اساس شاخصهای عملگرا توجیه شوند. اگر مشکل اعتباری در تصمیمها وجود داشته باشد مدیر باید از دفتر حقوقی کمک بگیرد.

سازگاری محیطی: عوامل بیرون سازمان که می‌تواند عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار دهد، محیط را تشکیل می‌دهد. این عوامل بر عملکرد افراد مؤثر خواهد بود. حتی اگر کارکنان، توان، شناخت، حمایت و تمایل لازم را برای انجام کار داشته باشند. عوامل کلیدی محیطی عبارتند از رقابت، تغییر وضعیت بازار، مقرّرات دولتی و تغییر خط‌مشی صاحبان مواد اولیه و غیره.

اگر مشکل محیطی خارج از کنترل کارکنان وجود داشته باشد نباید کارکنان را به خاطر عملکردشان تنبیه یا تشویق کرد بهعبارت دیگر باید انتظار داشت کارکنان در سطحی منطبق با محدودیتهای محیطی عمل کنند(رضائیان، ۱۳۸۶: ۴۲۲)
۲-۲-۷-۱۴مدل عملیاتی متغیر مستقل و وابسته تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص‌ها مفاهیم ابعاد مؤلفه

شایستگیکارکناندرسطحایدهآل، – استقراربرنامه ریزیجانشینی

استخدامبهترینمتقاضیانشغلبراساسبرنامهجذب

پیشرفتبرنامهریزانطبقنگارهزمانبندی

همکاریکارکنانبهصورتتیمیوکسببازدهی

طرحایده‌هایجدیدبهطورمستمر، – ارتقاءمهارت‌هایکارکنانبهطورمستمر، – تشویقآزادیبیانایده‌هادرجلساتگروهی

دسترسیبهکارکنانهوشمندوخلاق

دسترسیبهبهترینکارکناندربانک

تلاشجمعیکارکنانبرایمتمایزشدنازرقباء

برقراریوحفظروابطبینگروه هایکاری

تعمقکارکناندربارهاقداماتشان، -انجامدرستکارتوسطکارکنان

یادگیریکارکنانازهمدیگر، – وجودرضایتکارکنانازبانک

کسبحداکثربازدهیازکارکنان
اجرای عوامل کلیدی موفقیت زا
تولید ارزش به ازای هر کارمند
کارایی واثر بخشی وآموزش سرمایه انسانی سرمایه فکری

کمترین هزینه در انجام کارهادربانک،

کاهش مستمر هزینه به ازاءهر تومان درآمد

حمایتازطرحایده‌هاومحصولاتجدید

افزایش درآمد سرانه بطور مستمر

ساختار سازمانی تسهیل کننده همکاری و هماهنگی

طرح بیشترین ایده‌ها و محصولات جدید در صنعت

دسترسی آسان به اطلاعات از طریق سیستم‌های اطلاع رسانی

رویه‌هاوسیستم‌هایسازمانیتسهیلکنندهنوآوری

تسهیمایده‌هایعالیبینکارکنان،

عدممانعتراشیافرادبرایپیشرفتیکدیگر

اجرایاکثرایده‌هایجدیدوعالی، – بهتریندرصنعتازنظردرآمد

استفادهکارآازمنابعدردسترس

فرهنگ وجوسازمانیحمایت وتسهیلکننده
کارایی

حق انحصا

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:29:00 ق.ظ ]