کاظمی و محمدی نژاد
۱۳۹۰

 

 

بین مالکیت سهامداران نهادی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

 

 

مهرانی وکرمی و مرادی
۱۳۸۹

 

 

روابط متناقصی بین سرمایه گذاران نهادی و کیفیت سود است.از بعد ارزش پیش بینی کنندگی سود،سرمایه گذاران نهادی (تمرکزسرمایه گذاران نهادی) با کیفیت سود، رابطه ی منفی(مثبت) دارند.

 

 

 

خدادادی و جان جانی
۱۳۸۸

 

 

شرکت هایی که مدیریت سود داشته اند، دارای رشد بیشتر و بازده کمتری بوده اند.

 

 

 

مرادزاده و ناظمی ۱۳۸۸

 

 

سرمایه گذاران نهادی نقش نظارتی فعالی بر تصمیمات شرکت در مورد مدیریت سود اعمال میکنند. با افزایش درصد مالکیت نهادی سهام، انعطاف پذیری شرکت جهت مدیریت اقلام تعهدی کاهش می یابد.

 

 

 

آقایی و چالاکی ۱۳۸۸

 

 

بین برخی از ویژگی های راهبری شرکتی نظیر مالکیت نهادی و استقلال هیأت مدیره با مدیریت سود رابطه منفی و معنی داری وجود دارد.

 

 

 

نوروش و حسینی
۱۳۸۸

 

 

بین کیفیت و به موقع بودن افشای شرکت و مدیریت سود رابطه منفی معنی دار وجود دارد.

 

 

 

حساس یگانه
۱۳۸۷

 

 

سرمایه گذاران نهادی بر ارزش شرکت تأثیر مثبت دارد و محرک هایی برای بهبود عملکرد دارد و توان تنبیه مدیرانی که در جهت منافعشان حرکت نمی کنند را نیز دارا می باشند.

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

مشایخی ومهرانی و کرمی ۱۳۸۴

 

 

مدیریت برای جبران عملکرد ضعیف واحد تجاری ،اقدام به افزایش سود از طریق افزایش اقلام تعهدی اختیاری میکند.

 

 

 

سجادی،دستگیر،فراز مندوحبیبی ۱۳۸۴

 

 

تغییر در عملکرد شرکت و پیش بینی رشد سود های آینده شرکت با مدیریت سود رابطه مستقیم و بین اندازه شرکت و ساختار مالکیت آن با مدیریت سود رابطه معنی داری وجود ندارد.

 

 

 

نوروش،سپاسی،نیکبخت
۱۳۸۴

 

 

در صورت بزرگ بودن شرکت و زیاد بودن بدهی شرکت،تمایل مدیران به مدیریت سود شان بیشتر خواهد شد.

 

 

 

قائمی و وطن پرست
۱۳۸۴

 

 

اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی نقش بسزائی دارد و عدم تقارن اطلاعاتی در دوره های قبل از اعلان سود به مراتب بیشتر از دوره های پس از اعلان سود می باشد.
حسابداری

 

 

۲-۸ خلاصه فصل دوم
مدیریت سود زمانی روی می دهد که مدیریت قضاوت شخصی خود را در گزارشگری مالی و ساختار معاملات اعمال می نماید.به گونه ای که گزارش های بدیل و جایگزینی را در رابطه با عملکرد شرکت جهت گمراه کردن برخی ذینفعان ارائه می نماید.ارائه تعریف مناسب از مدیریت سود مستلزم شناخت هدف و انگیزه از مدیریت سود و کاربرد آن است.منطق حکم می کند تنها هنگامی اقدام به مدیریت سود شود که انگیزه کافی برای آن وجود داشته باشد.پدیده عدم تقارن اطلاعاتی از آنجا ناشی می شود که سرمایه گذاران تصمیم های مالی خود را بر اساس اطلاعاتی می گیرند که به وسیله مدیریت شرکت تهیه شده است.وقتی عدم تقارن بین اطلاعات زیاد باشد،سهامداران مشوق، محرک و یا دسترسی به اطلاعات مربوط برای نظارت بر فعالیت مدیران ندارند که این کار مدیریت سود را افزایش می دهد.سرمایه گذاران نهادی ،توانایی وانگیزه های بیشتری برای نظارت بر رفتار شرکت نسبت به سهامداران معمولی دارند.صندوق های سرمایه گذاری نیز از جمله نهاد هایی هستند که با فروش پیوسته واحد سرمایه گذاری خود به عموم مردم، وجوهی را تحصیل کرده و آنها را در ترکیب مصنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ابزار های کوتاه مدت بازار پول و دارایی های دیگر، با توجه به هدف صندوق، به طور حرفه ای سرمایه گذاری می کنند.سرمایه گذاران نهادی به دلیل این که تمایل به نظارت و هدایت مدیران دارند نقش مهمی در بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری ایفا می کنند. و با توجه به تحقیق دانگ و تانگ مشارکت سرمایه گذاران نهادی رابطه مثبتی در مدیریت سود دارد و با شفاف بودن محیط اطلاعاتی، سرمایه گذاران نهادی بلند مدت می توانند مدیریت سود را کاهش داده و کیفیت سود افزایشیابد. با توجه به مطالب فوق این فصل از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول مبانی نظری مربوط به متغیرها و در بخش دوم پیشینه تحقیق مربوط به موضوع فوق بیان گردیده است.
فصل سوم

 

روش شناسی تحقیق

 

۳-۱ مقدمه

علم شناخت واقعیت از طریق تجربه است. کارکرد‌های علم، تبیین، پیش‌بینی و تعمیم است و هدف اصلی آن نظریه‌سازی است. تبیین به عنوان یکی از کارکرد‌های علم به معنای شناخت علت یا علل پدیده‌هاست. به بیان آماری، تبیین معادل توضیح واریانس متغیر وابسته از طریق متغیر مستقل یا ترکیبی از مشارکت نسبی متغیر‌های مستقل است. موضوع علم اجتماعی، رفتارهای انسانی و مبتنی بر روش مشاهده ای است و از طرف دیگر پدیده های اجتماعی،پیچیده و تغییر پذیرند. پدیده‌های اجتماعی را نه یک علت بلکه علت‌های اجتماعی تبیین می‌کنند. که محقق همواره قادر به کنترل تمام متغیر‌های مستقل (علل پدیده‌های اجتماعی) نیست.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
فصل حاضر اختصاص به مطالب مربوط به روش شناختی تحقیق دارد. در‌واقع تحقیق، کنکاش ماهرانه، منظم و دقیق پدیده‌هاست و هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی کشف حقیقت است. به طور کلی، روش علمی یک تحقیق به فرایندی اطلاق می‌شود که از طریق آن پژوهشگر، ابتدا بصورت استقرایی و با تکیه بر مشاهدات خود، فرضیه یا فرضیاتی را صورت بندی می‌کند و سپس با عنایت به اصول استدلال قیاسی به کاربرد منطقی فرضیه می‌پردازد . تحقیق علمی را می‌توان چنین تعریف کرد، فرایندی که به کمک آن می‌توان روابط پنهان در پس یک پدیده را که مغشوش به نظر می‌رسند، کشف نمود.
در تحقیق علمی ابتدا مدل‌ها یا نظریه‌هایی که به نظر می‌رسد ماهیت پدیده را تبیین کنند، قبول می‌شود، سپس نتیجه‌های منطقی از مدل پذیرفته شده استخراج می‌گردد و آن‌ ها را با توجه به نتایج یافته‌های واقعی می‌سنجند، سپس مدل تعریف می‌شود و جستجو به منظور یافتن تبیین بهتر برای پدیده ادامه می‌یابد، ویژگی‌های فرایند کسب آگاهی به اندازه انواع زمینه‌های تحقیق متفاوتند. از جمله ویژگی‌های روش علمی که هدف آن کشف حقیقت است، برخورداری از یک روش تحقیق مناسب و نظام‌مند است. انتخاب روش تحقیق مناسب بستگی به موضوع مورد تحقیق، ماهیت آن و هدف از انجام تحقیق دارد. هرچند در این راستا می‌بایست محدودیت و امکانات اجرایی را نیز مد نظر داشت.
این فصل با تشریح و بیان روش تحقیق آغاز می‌گردد. سپس به روش‌های گردآوری اطلاعات و ابزار‌ آنکه یکی از مراحل اساسی هر تحقیقی است، اشاره می‌کند. بعد از آن به چگونگی جامعه و تعیین نمونه، فرضیات تحقیق، مدل‌های مورد استفاده در تحقیق، چگونگی آزمون فرضیات، متغیرها و تعریف عملیاتی آن‌ ها پرداخته می‌شود و در نهایت در مورد روش‌های آماری مورد استفاده برای آزمون فرضیه بحث می‌گردد.

 

۳-۲روش تحقیق

روش، شیوه پیش‌رفتن به سوی یک هدف است.هر پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع باید در اندیشه گزینش روش پژوهش باشد، چرا که روش تحقیق جز روش کشف قوانین و یا نیل به حقیقت نیست.هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید، چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه دقیق‌تر، آسانتر، سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ‌هایی برای پرسش یا پرسش‌های تحقیقی مورد نظر کمک کند. (خاکی، ۱۳۷۸) روش تحقیق حاضر بر اساس هدف و روش و بر حسب نحوه‌ی گردآوری داده‌ها (طرح تحقیق) به شرح زیر است:
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق، به سه دسته تقسیم می‌شود،‌بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه(سرمدوهمکاران،۱۳۸۴).این تحقیق از نظر هدف کاربردی می‌باشد.تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیاز‌مندی‌های بشر و بهبود و بهینه‌سازی ابزار‌ها، روش‌ها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه‌ی رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. (حافظ‌نیا، ۱۳۸۵) تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه‌ها، قانونمندی‌ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می‌شوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار می‌گیرند و بیشتر به موثرترین اقدام تأکید دارند و علت را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند. (خاکی، ۱۳۷۸)
در طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس روش، پژوهش حاضر از نوع همبستگی می‌باشد. تحقیقات همبستگی برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می‌پذیرد ولی الزاماً کشف رابطه‌ی علت و معلولی مورد نظر نیست. (خاکی،۱۳۷۸) بنابرین در این پژوهش به بررسی میزان تغییرات یک یا چند عامل بر اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر، از طریق بدست آوردن ضریب همبستگی می‌پردازیم.
همچنین این تحقیق از نظر دسته‌بندی تحقیقات بر حسب نحوه‌ی گردآوری داده‌ها (طرح تحقیق)، تحقیقی توصیفی به شمار می‌رود. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش‌هایی است که هدف آن‌ ها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم‌گیری باشد. هدف محقق از انجام این نوع پژوهش توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. به عبارت دیگر، پژوهشگر در این‌گونه تحقیقات سعی می‌کند تا «آنچه هست» را بدون هیچ‌گونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد.(سرمد و همکاران، ۱۳۸۴)

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:50:00 ق.ظ ]