– همکاری با نهادها
یافته­ های پژوهش نشان داد که از ۱۵۸ باغدار مورد مطالعه از لحاظ همکاری با نهادها، بیشتر افراد (۳/۳۷ درصد، ۵۹n=) در گروه افراد با همکاری خوب هستند.
– مشارکت اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
یافته­ های پژوهش نشان داد که از ۱۵۸ باغدار مورد مطالعه از لحاظ مشارکت اجتماعی، بیشتر افراد (۲/۳۹ درصد، ۶۲n=) در گروه افراد با مشارکت اجتماعی خوب هستند.
– فعالیت­های آموزشی- ترویجی
یافته­ های پژوهش نشان داد که از ۱۵۶ باغدار مورد مطالعه از لحاظ فعالیت­های آموزشی، بیشتر افراد (۹/۳۹ درصد، ۶۳n=) در گروه افراد با فعالیت­های آموزشی خوب هستند.
– دانش فنی
یافته­ های پژوهش نشان داد که از ۱۵۷ باغدار مورد مطالعه از لحاظ دانش فنی، بیشتر افراد (۴/۳۵ درصد، ۵۶n=) در گروه افراد با دانش فنی متوسط هستند.
– روش­های کسب اطلاعات باغداران زیتون در زمینه مدیریت تلفیقی مگس زیتون
سه اولویت مهم روش­های کسب اطلاعات مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغداران به ترتیب اهمیت، کشاورزان هم­محل و همسایه، کشاورزان پیشرو و فیلم­های آموزشی- ترویجی بود.
– استفاده از روش­های کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر
باغدارانی که از ۳-۱ روش از ۷ روش موجود برای مدیریت تلفیقی مگس زیتون استفاده نموده ­اند در گروه اول (طیف پائین)، باغدارانی که از ۵-۴ روش از این ۷ روش استفاده نموده ­اند در گروه دوم (طیف متوسط) و در نهایت باغدارانی که از ۷-۶ روش از ۷ روش موجود استفاده نموده بودند در گروه سوم (طیف بالا)، قرار گرفتند. براساس نتایج به­دست آمده، بیشتر باغداران زیتون (۲/۵۸ درصد، ۹۲ n=) از ۳-۱ روش برای کنترل آفت مگس زیتون استفاده کرده بودند.
– دلایل عمده ایجاد عدم انگیزه در باغداران زیتون برای مدیریت تلفیقی مگس زیتون
یافته­ های پژوهش نشان داد که سه دلیل عمده ایجاد عدم انگیزه در باغداران زیتون برای مدیریت تلفیقی مگس زیتون، به ترتیب اولویت، واردات زیتون، عدم مبارزه همگانی همه باغداران و عدم بیمه محصول به­واسطه خسارت مگس زیتون می­باشد.
۵-۲-۲- یافته­ های استنباطی
نتایج آزمون کای­اسکویر نشان داد که رابطه معنی­داری بین جنس و نوع گویش با میزان استفاده از روش­های کنترل مگس زیتون (با ۹۵ درصد اطمینان) وجود دارد. ضمناً رابطه معنی­داری بین نوع مالکیت زمین زراعی، منبع درآمد غیرکشاورزی، نیاز به استفاده از تسهیلات بانکی برای فعالیت کشاورزی و استفاده از تسهیلات بانکی برای تولید و پرورش زیتون با میزان استفاده از روش­های کنترل مگس زیتون بدست نیامد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای تعداد اعضای خانواده، مساحت کل اراضی کشاورزی، همکاری با نهادها، مشارکت اجتماعی با پذیرش روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون رابطه مثبت و معنی داری در سطح ۹۵% وجود داشت. همچنین بین متغیرهای سابقه فعالیت در کشاورزی، سابقه باغداری زیتون، سطح زیرکشت زیتون، متوسط عملکرد، درآمد سالانه از شغل کشاورزی، درآمد سالانه از فعالیت­های متفرقه، فعالیت­های آموزشی- ترویجی و دانش­فنی با پذیرش روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون رابطه مثبت و معنی داری در سطح ۹۹% وجود دارد. ضمناً بین متغیرهای مستقل سن، تعداد قطعات باغ زیتون، درآمد حاصل از زیتونکاری و نفوذ­پذیری اجتماعی با متغیز وابسته پذیرش روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون، هیچگونه رابطه معنی­داری وجود نداشت.
در این پژوهش مدلی جهت تمایز ویژگی­های باغداران دارای پذیرش کم، متوسط و زیاد مدیریت تلفیقی مگس زیتون ارزیابی می­ شود. بر مبنای این مدل، ویژگی­های فردی، زراعی، اقتصادی و اجتماعی کشاورزان به عنوان سازه­های موثر در پیش ­بینی و شناخت باغداران استفاده کننده از روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون مورد توجه قرار گرفتند و وارد مدل شدند. در راستای ارزیابی این مدل، از روش آماری تحلیل تشخیصی استفاده گردید. این موضوع از طریق حداکثر کردن واریانس بین گروه­ها بر مبنای یک قاعده تصمیم ­گیری آماری انجام می­گیرد و لذا به صورت نسبت واریانس بین گروه­ها به واریانس درون­گروه­هاست. روش آنالیز تشخیصی به­صورت گام به گام و متغیرها به ترتیب درجه اهمیت در ایجاد تمایز بین سطوح متغیر گروه­بندی وارد تحلیل شده ­اند. بر اساس جدول Variables in the analysis دو متغیر سابقه باغداری، و سطح کل اراضی کشاورزی بر حسب کمترین مقدارلامبدای­ویلکزیکی پس از دیگری وارد معادله تحلیل تشخیصی شده ­اند. با توجه به اینکه متغیر گروه­بندی دارای ۳ سطح می­باشد، بر این اساس تعداد دو معادله تحلیل تشخیصی ایجاد شد و با در نظر گرفتن مقادیر لامبدای­ویلکزکه برای معادله اول ۸۶۴/۰ و در معادله دوم ۹۴۷/۰ می­باشد، هر دو این معادلات معنی­دار شدند. به کمک متغیرهای مورد استفاده در تشکیل تابع تشخیصی ملاحظه می­ شود که میزان صحت کلی گروه­بندی افراد در سه سطح، پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون ۳/۶۴ درصد می­باشد. که بیشترین صحت تقسیم ­بندی، در سطح پذیرش پائین مدیریت تلفیقی مگس زیتون، در واقع ۸۷ % پاسخگویان به­درستی تقسیم شده ­اند. بعد از آن به­ترتیب صحت تقسیم ­بندی سطح پذیرش بالا (۳/۳۳%) و سطح پذیرش متوسط( ۵/۳۰% ) می­باشد. نتایج کلی نشان داد، با بهره گرفتن از این متغیرها می­توان تا ۳/۶۴% از موارد را به­درستی گروه­بندی نمود. با توجه به صحت بالای گروه­بندی پاسخگویان در سطح پذیرش کم نشان از قابلیت و توان این متغیرهای پیش­بین در ایجاد تمایز بیشتر بین این گروه از پاسخگویان و دو گروه دیگر می­باشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
۵-۳- بحث
در این بخش از تحقیق نتایج به دست آمده مورد بحث قرار گرفته و با نتایج تحقیقات انجام گرفته در این راستا مقایسه می­گردد.
تعداد اعضای خانواده: با توجه به نتایج این مطالعه، هرچه تعداد اعضای خانواده در بین باغداران بیشتر باشد، تمایل به پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون افزایش می­یابد که دلیل این امر می ­تواند افزایش نیروی کار خانوادگی باشد و پیش از این نورحسینی نیاکی و اللهیاری ۱۳۸۹، پزشکی­راد و مسایلی ۱۳۸۱، نورحسینی و بایگان ۱۳۸۹، نورحسینی نیاکی و اللهیاری ۲۰۱۰، مشخص گردید متغیر تعداد نیروی کار خانواده، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
فعالیت­های آموزشی- ترویجی: نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که با افزایش فعالیت­های آموزشی – ترویجی باغداران، تمایل آنان به پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون افزایش پیدا می­ کند. پیش از این بسیاری از محققان جهت تعیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری­ها توسط کشاورزان، فعالیت­های آموزشی – ترویجی را مورد بررسی قرار داده بودند که از جمله می­توان به تحقیقات نوری و همکاران ۱۳۹۰، درویشی و همکاران ۱۳۸۵، عبدالملکی وچیذری ۱۳۸۸، مظهری و پارساپور۱۳۹۰، دین­پناه و همکاران ۱۳۸۸، ملا­یوسفی و همکاران ۱۳۸۸، چهارسوقی و همکاران ۱۳۸۶، امیرنژاد و رفیعی ۱۳۸۸، مومنی و همکاران، ۱۳۹۰، کلانتری و همکاران ۲۰۱۰، نورحسینی و اللهیاری ۲۰۱۰، جوشی و پاندی ۲۰۰۵، نولتز و همکاران۲۰۱۲، عبدلرحمان و حمید۲۰۱۳، لمبرت و اوزیوما ۲۰۱۱، سینقا و همکاران ۲۰۱۳، اشاره نمود که متغیر تماس­های ترویجی و شرکت در کلاس­های آموزشی، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
سابقه فعالیت در کشاورزی: نتایج تحقیق حاضر نشان داد، با افزایش سابقه فعالیت در کشاورزی، تمایل باغداران زیتون برای پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون افزایش می­یابد. پیش از این بسیاری از محققان جهت تعیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری­ها توسط کشاورزان، سابقه فعالیت در کشاورزی را مورد بررسی قرار داده بودند که از جمله می­توان، تبرایی و حسن­نژاد ۱۳۸۸، درویشی و همکاران ۱۳۸۵، حیاتی و همکاران ۱۳۸۹، زارع و اسماعیلی ۱۳۸۹، کهنسال و رفیعی ۱۳۸۸، حجازی و شریفی ۱۳۹۰، بیگدلی و صدیقی ۱۳۸۹، کوماری ۲۰۱۲، مشخص گردید متغیر سابقه کار کشاورزی بعنوان شغل اصلی، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
سطح زیر کشت زیتون: نتایج تحقیق حاضر نشان داد، با افزایش سطح زیرکشت زیتون، تمایل باغداران زیتون برای پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون افزایش می­یابد. پیش از این بسیاری از محققان جهت تعیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری­ها توسط کشاورزان، سطح زیرکشت محصول را مورد بررسی قرار داده بودند که از جمله می­توان، کشاورز و همکاران ۱۳۸۹، پزشکی­راد و مسایلی ۱۳۸۱، حاجی میر­رحیمی و یزدیان ۱۳۸۶، عبدالملکی وچیذری ۱۳۸۸، مظهری و پارساپور ۱۳۹۰، دین­پناه و همکاران ۱۳۸۸، حیاتی و همکاران ۱۳۸۹، کهنسال و رفیعی ۱۳۸۸، حجازی و شریفی ۱۳۹۰، بیگدلی و صدیقی ۱۳۸۹، بارونجی و همکاران ۲۰۱۳، آنیانی و همکاران ۲۰۱۲، لمبرت و اوزیوما۲۰۱۱، کوماری ۲۰۱۲، مشخص گردید متغیر مساحت زمین­های تحت کشت، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
متوسط عملکرد زیتون: نتایج تحقیق حاضر نشان داد، با افزایش متوسط عملکرد زیتون، تمایل باغداران زیتون برای پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون افزایش می­یابد. پیش از این بسیاری از محققان جهت تعیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری­ها توسط کشاورزان، متوسط عملکرد محصول را مورد بررسی قرار داده بودند که از جمله می­توان، چهارسوقی و همکاران ۱۳۸۶، پزشکی­راد و مسایلی ۱۳۸۱، عبدالملکی وچیذری ۱۳۸۸، دین­پناه و همکاران۱۳۸۸، عبدالله و همکاران ۲۰۱۰، آنیانی و همکاران ۲۰۱۲، مشخص گردید متغیر عملکرد در هکتار، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
درآمد سالیانه کشاورزی: نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که با افزایش درآمد سالیانه کشاورزی باغداران، تمایل آنان به پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون افزایش پیدا می­ کند. پیش از این بسیاری از محققان جهت تعیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری­ها توسط کشاورزان، درآمد سالیانه کشاورزی را مورد بررسی قرار داده بودند که از جمله می­توان به تحقیقات درویشی و همکاران ۱۳۸۵، چهارسوقی و همکاران ۱۳۸۶، مظهری و پارساپو، ۱۳۹۰، طباطبایی و همکاران ۱۳۸۹، زارع و اسماعیلی ۱۳۸۹، کلانتری و همکاران ۲۰۱۰، سامی و همکاران ۲۰۰۹، لمبرت و اوزیوما ۲۰۱۱، سینقا و همکاران ۲۰۱۳، اشاره نمود که متغیر درآمد سالیانه کشاورز، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
تحصیلات: بر خلاف نتایج تحقیق حاضر، نتایج بررسی­های محققانی همچون نورحسینی نیاکی و اللهیاری ۱۳۸۹، تبرایی و حسن­نژاد ۱۳۸۸، درویشی و همکاران ۱۳۸۵، حیاتی و همکاران ۱۳۸۹، ملا­یوسفی و همکاران۱۳۸۸، چهارسوقی و همکاران ۱۳۸۶، امیرنژاد و رفیعی ۱۳۸۸، حاجی میر­رحیمی و یزدیان ۱۳۸۶، عبدالملکی وچیذری ۱۳۸۸، دین­پناه و همکاران ۱۳۸۸، زارع و اسماعیلی ۱۳۸۹، کهنسال و رفیعی ۱۳۸۸، نورحسینی و بایگان ۱۳۸۹، مهرجردی و اسماعیلی ۱۳۸۹، بیگدلی و صدیقی ۱۳۸۹، کلانتری و همکاران ۲۰۱۰ ، لمبرت و اوزیوما ۲۰۱۱، جوشی و پاندی ۲۰۰۵، مشخص گردید متغیر تحصیلات و سطح سواد به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
دانش فنی: نتایج تحقیق حاضر نشان داد، با افزایش دانش فنی باغداران زیتون، تمایل باغداران زیتون برای پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون افزایش می­یابد. پیش از این بسیاری از محققان جهت تعیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری­ها توسط کشاورزان، دانش و اطلاعات فنی تکنولوژی مورد مطالعه را مورد بررسی قرار داده بودند که از جمله می­توان تحقیقات، ویسی و همکاران ۱۳۸۸، تبرایی و حسن­نژاد ۱۳۸۸، درویشی و همکاران ۱۳۸۵، عبدالملکی وچیذری ۱۳۸۸، طباطبایی و همکاران ۱۳۸۹، دین­پناه و همکاران ۱۳۸۸، رزاقی­برخانی و همکاران ۲۰۱۰، سامی و همکاران ۲۰۰۹، کوماری ۲۰۱۲، را نام برد که مشخص گردید متغیر داشتن اطلاعات فنی در زمینه تکنولوژی مورد تحقیق، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
استفاده از تسهیلات بانکی: بر خلاف نتایج تحقیق حاضر، نتایج بررسی­های محققانی همچون، پزشکی­راد و مسایلی ۱۳۸۱، طباطبایی و همکاران ۱۳۸۹، کهنسال و رفیعی ۱۳۸۸، کلانتری و همکاران ۲۰۱۰، لمبرت و اوزیوما ۲۰۱۱، مشخص گردید متغیر دسترسی به اعتبارات، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه مثبت و معنی­داری با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
سن: نتایج تحقیق حاضر از نظر سن پاسخگویان، همسو با نتایج محققانی همچون، کشاورز و همکاران ۱۳۸۹، تبرایی و حسن­نژاد ۱۳۸۸، حیاتی و همکاران ۱۳۸۹، زارع و اسماعیلی ۱۳۸۹، کهنسال و رفیعی ۱۳۸۸، مهرجردی و اسماعیلی ۱۳۸۹، بیگدلی و صدیقی ۱۳۸۹، کلانتری و همکاران ۲۰۱۰، لمبرت و اوزیوما ۲۰۱۱، که در آنها متغیر سن، به­عنوان یکی از متغیر­های مستقل مورد بررسی در تحقیقات بالا، رابطه منفی با پذیرش تکنولوژی­های مورد مطالعه داشت.
۵-۴- پیشنهادها

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۵-۴-۱- پیشنهادهای پژوهش حاضر

– با در نظر گرفتن رابطه مثبت و معنی­دار بین فعالیت­های آموزشی – ترویجی باغداران زیتون و استفاده از روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون، لزوم توجه به مسئله­ آموزش زیتون­کاران در زمینه آفت مگس میوه زیتون امری ضروری تلقی شده و از این رو می­توان با برگزاری کلاس­های آموزشی متعدد، دوره­ های آموزشی روز مزرعه ویژه مدیریت مگس زیتون و تشویق کشاورزان جوان به حضور در آنها به ارتقای سطح دانش و آگاهی آنان درباره مدیریت تلفیقی مگس زیتون و فعالیت­های زراعی مرتبط با آن مبادرت نمود.
– با توجه به رابطه مثبت و معنی­دار مشارکت اجتماعی باغداران زیتون و استفاده از روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون در دوسال اخیرو با درنظر گرفتن نقش مهم این متغیر در توضیح تغییرات دانش مدیریت تلفیقی مگس زیتون، پیشنهاد می­گردد که نهادهای ذیربط در سطح شهرستان رودبار، از حضور و مشارکت باغداران زیتون در طرح­های روستایی، تعاونی­تولید، مراکزخدمات جهاد کشاورزی و تشکل­های محلی و شورای اسلامی روستا برای آموزش آنان پیرامون فعالیت­های مرتبط با مدیریت تلفیقی مگس زیتون و افزایش سطح آگاهی باغداران در این زمینه استفاده نماید. همچنین آموزش ارائه شده به باغداران بایستی با توجه به نیاز آنان درباره آشنایی با مفاهیم مدیریت تلفیقی مگی زیتون طراحی شود.
– با توجه به رابطه مثبت و معنی­دار سطح زیرکشت زیتون باغداران و استفاده از روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون در دوسال اخیرو با درنظر گرفتن نقش این متغیر، پیشنهاد می­گردد که با ایجاد و تقویت تشکل­های تعاونی­ زیتون­کاران، می­توان گام موثری در زمینه افزایش آگاهی باغداران زیتون در زمینه مدیریت تلفیقی مگس زیتون برداشت.
– با توجه به این­که سابقه فعالیت کشاورزی باغداران زیتون نقش به­سزایی در مشارکت آنها در مدیریت تلفیقی مگس زیتون دارد، لذا پیشنهاد می­گردد برنامه ­ریزی جهت جذب باغداران با سابقه بیشتر و همچنین باغداران پیشرو در مدیریت تلفیقی مگس زیتون انجام گیرد تا زمینه ­های پذیرش هرچه بیشتر باغداران در مدیریت تلفیقی مگس زیتون فراهم گردد.
– از آنجایی که رابطه بین باغداران زیتون با نهادهای اجتماعی موجود در روستا در سطح خوب می­باشد، لذا تقویت نهادهای اجتماعی موجود در روستا می ­تواند در جهت افزایش پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون توسط باغداران موثر باشد.
– با توجه به رابطه معنی­دار بین دانش فنی زیتون­کاران در زمینه مدیریت تلفیقی مگس زیتون و استفاده از روش­های مدیریت تلفیقی برای کنترل مگس زیتون، پیشنهاد می­گردد به طرق مختلف نسبت به افزایش سطح دانش باغداران در زمینه مدیریت تلفیقی مگس زیتون اقدام گردد.

 

۵-۴-۲- پیشنهادهایی برای پژوهش­های آینده

– پیشنهاد می­ شود که مطالعه حاضر بر روی سایر استانهای کشور که مشکل آفت مگس زیتون را دارند، خصوصاً استان­های قزوین و زنجان، انجام گرفته و نتایج آن با یکدیگر مقایسه شود.
– بررسی تعیین کاراترین روش مدیریت تلفیقی مگس زیتون از بین روش­های مدیریت تلفیقی مگس زیتون موجود در کشور جهت پیشنهاد به باغداران زیتون.
– با توجه به اینکه بیشترین میزان خسارت مگس زیتون هر ساله در حومه مرکزی شهرستان رودبار اتفاق می­افتد، پیشنهاد می­گردد تحقیق مشابه اختصاصاً بر روی باغداران حومه مرکزی رودبار انجام گردد.
منابع و مأخذ
۱- آمار، ت. رضایی، پ. ۱۳۸۶٫ بررسی عوامل موثر در تحولات نظام زراعی دهستان رحمت­آباد (شهرستان رودبار) در دهه ۸۰-۱۳۷۰، پژوهش­های جغرافیایی، شماره ۶۱، صص ۱۱۳-۱۰۱٫
۲- امیرنژاد، ح. رفیعی، ح. رضاپور، ث. ۱۳۸۸٫ عوامل موثر بر پذیرش بیمه­ی کلزاکاران شهرستان آمل، مجله دانش کشاورزی، ۱۹ (۲).
۳- بیگدلی، ا. و صدیقی، ح. (۱۳۸۹). بررسی رفتار پذیرش روش­های کشاورزی پایدار توسط مددکاران ترویجی استان قزوین، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۲-۴۱، شماره ۳، صفحات ۴۱۲-۴۰۵٫
۴- پزشکی­راد، غ. و مسایلی، م . (۱۳۸۱). بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر پذیرش مبارزه تلفیقی در کنترل کرم ساقه خوار برنج استان اصفهان . مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ، جلد ۶ ، شماره ۴ ، صفحات ۶۴-۵۳ .
۵- تبرایی، م. و حسن­نژاد، م. (۱۳۸۸). بررسی عملکرد و عوامل موثر بر پذیرش برنامه ­های ترویجی اجرا شده در مسیر فرایند توسعه کشاورزی: مطالعه موردی گندم­کاران شهرستان مشهد، مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی) جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۶۸-۵۹٫
۶- توحیدیان­فر، س. رضایی­مقدم، ک. ۱۳۹۱٫ الگوی مناسب پیش ­بینی پذیرش کانال­های مدرن آبیاری (مورد مطالعه: منطقه سیاخ دارنجان در استان فارس)، مجله پژوهش­های حفاظت آب و خاک، جلد۲۰، شماره۱، صص ۵۳-۲۹٫
۷- جعفری، ی. رضایی، و. (۱۳۸۳). اولین گزارش ورود مگس زیتون به کشور. خبرنامه انجمن حشره­شناسی ایران. سال ششم. شماره ۲۲٫ صفحه۱٫
۸- جلالی، ص. و همکاران. (۱۳۸۵). بیماری­های ویروسی ذرت در استان اصفهان، نشریه ترویجی، سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، ۸ صفحه.
۹- چهارسوقی، ح. موسوی، ا. حسینی، ج. (۱۳۸۶). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش روش های کشاورزی پایدار در کشت آبی توسط گندم کاران استان سیستان و بلوچستان درسال زراعی ۸۵-۸۴ . سال دوم، شماره ۱، صفحات ۹۲-۷۹ .
۱۰- حاجی میررحیمی، س.د. و یزدیان، یوسف. (۱۳۸۶). بررسی عوامل موثر در میزان پذیرش نوآوری “آزمون خاک” توسط غله­کاران، مجله یافته­ های نوین کشاورزی، سال دوم، شماره ۲، صص ۲۱۴-۲۰۰٫
۱۱- حجازی، س.ی. و شریفی، م. (۱۳۹۰) تاثیر منابع اطلاعاتی و کانال­های ارتباطی در پذیرش مدیریت تلفیقی آفات برنج مطالعه موردی بخش درودزن شهرستان مرودشت، استان فارس، نشریه زراعت، پژوهش و سازندگی، شماره ۹۳، صص ۹-۱٫
۱۲- حیاتی، ب. قهرمان­زاده، م. خداوردی­زاده، م. نجفی، ن. (۱۳۸۹). بررسی عوامل موثر بر پذیرش بیمه دام روستایی در شهرستان سلماس، مجله پژوهش­های علوم دامی، جلد ۲۰۴، شماره ۲، صص ۱۲-۱٫
۱۳- حیدری، ح. (۱۳۸۵). مدرسه در مزرعه: مدیریت تلفیقی آفات در خاور نزدیک، روزنامه سرمایه، شماره ۱۹۰، ص۴٫
۱۴- درویش، ا.ک. چیذری، م. میردامادی، س.م. (۱۳۸۵). بررسی عوامل اقتصادی– اجتماعی موثر بر پذیرش اگروفارستری در میان صنوبرکاران شمال کشور، فصل­نامه تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، سال شانزدهم، شماره ۳، صص ۹-۱٫
– دلاور، ع. ۱۳۸۳٫ مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، ۱۹۹ صفحه.
۱۵- دین­پناه، غ. چیذری، م. بدرقه، علی. (۱۳۸۸). بررسی عوامل موثر بر پذیرش تکنولوژی توسط گندم­کاران شهرستان اصفهان، مجله علمی-پژوهشی علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سال سوم، شماره ۹، صص ۱۱۶-۱۰۳٫
۱۶- دین­پناه، غ. میردامادی، س.م. چیذری، م. علوی، س.و. (۱۳۸۸). تحلیل تاثیر رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز بر پذیرش مبارزه بیولوزیک از سوی شالیکاران شهرستان ساری، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۴۰، شماره۱، صص ۸۴-۷۵٫
۱۷- راثی­پور، ا. (۱۳۷۷). بهداشت گیاهی، حفظ نباتات و آفتکش­های بیولوژیکی، تهران: نشر آموزش کشاورزی.
۱۸- رسولی­آذر، س. فعلی، س. چیذری، م. ۱۳۸۷٫ عوامل موثر بر رضایت­مندی و اثربخشی دوره مدیریت تلفیقی آفات به روش مدرسه در مزرعه از دیدگاه کشاورزان شهرستان مهاباد، اولین همایش ملی مدیریت و توسعه کشاورزی پایدار، شوشتر، صص ۴۶۶-۴۶۱٫
۱۹- زارع مهرجردی، م.ر. اسماعیلی، ع. (۱۳۸۹). تعیین عامل­های موثر بر پذیرش بیمه­ی دام در شهرستان کرمان با کاربرد روش­های پارامتریک و ناپارامتریک، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد۲، شماره­ ۳٫ صص ۱۶-۱٫
۲۰- زمردی، ع. (۱۳۷۰). بهداشت گیاهان و فرآورده ­های کشاورزی، ناشر مولف، ۵۹۲ صفحه.
۲۱- سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مدیریت حفظ نباتات. ۱۳۹۱٫ گزارش سالیانه مگس زیتون، ۲ صفحه.
۲۲- سرایلو، م.ح. و قلی­پور، س. (۱۳۸۶). اصول کنترل آفات گیاهی (حشرات، کنه­ها، نرم­تنانو مهره­داران زیان­آور محصولات کشاورزی). ۲۸۷ صفحه.
۲۳- سروش، م.ج. کمالی،ک. استوان، ه. شجاعی، م. فتحی­پور، ی. (۱۳۸۹). مقایسه جلب­کنندگی تله­های مختلف در جلب مگس میوه زیتون، نشریه آفات و بیماری­های­گیاهی، جلد ۷۸، شماره ۲، صفحات ۲۸۷-۲۷۵٫
۲۴- سلیمانی، ع. و امیری لاریجانی، ب. (۱۳۸۳). اصول بهزراعی برنج، چاپ اول، تهران: آرویج.
۲۵- شریفی، م. شریف­زاده، ا. محبوبی، م. عبداله­زاده، غ. (۱۳۸۶). بررسی مدیریت تلفیقی آفات برنج از سوی کشاورزان در استان فارس، دومین همایش ملی کشاورزی بوم­شناختی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع­طبیعی گرگان، صفحات ۲۶-۲۵٫
۲۶- شهبازی پاشاکی، ر. (۱۳۸۵). دانشگاه گیلان، دانشکده کشاورزی، پایان نامه کارشناسی­ارشد، ۷۲ صفحه.
۲۷- شهبازی پاشاکی، ر. صالحی، ل. جعفری خالجیری، ی. (۱۳۸۸). مقایسه ویژگی­های زیستی مگس زیتون روی ارقام زیتون در شرایط آزمایشگاه، نامه­ی انجمن حشره­شناسی ایران، صفحات ۳۰-۱۱٫

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:30:00 ب.ظ ]