۴،۸،۱۲،۱۶،۲۴
کل پرسشنامه
۹۰/۰
۲۴ سؤال
پرسشنامه عمل به باورهای دینی[۴۷۵] (معبد۲) M
این مقیاس که با نام اختصاری معبد نیز معروف است، توسط گلزاری (۱۳۷۹) تهیه شده است که عمل به باورهای اسلامی (نه اعتقاد و انگیزش) را اندازه میگیرد. این مقیاس بعد از تغییراتی که توسط گلزاری در سال ۱۳۸۰ یافت با نام آزمون معبد ۲تنظیم گردید. فرم اولیه آن ۸۱ سؤالی بود که پس انجام تمامی مراحل آزمونسازی به ۶۵ سؤال تقلیل یافت. مواد آزمون در چهار حوزه زمینه عمل به واجبات و دوری از محرمات، عمل به مستحبات، فعالیتهای مذهبی (عضویت در گروههای مذهبی و…)، و در نظرگرفتن مذهب در تصمیم گیری ها و انتخابهای زندگی تنظیم شده اند. تحلیل عاملی در مورد آزمون با نقطه برش ۴۵/۰ و چرخش ۱۷ انجام شده که در نتیجه مادههای آزمون به دو عامل M1: عمل به واجبات و دوری از محرمات، و M2: عمل به مستحبات و دوری از مکروهات تقسیم شده اند. بنابر این نمره بدست آمده، میزان عمل به باورهای دینی فرد را نشان داده و با ترکیب جوابها میتوان وضعیت فرد را در هر عامل نیز مشخص نمود (گلزاری، ۱۳۷۹). ضریب اعتبار مقیاس از طریق برآورد پایایی آن به روش بازآزمون انجام شده و نتایج نشان داده است که اعتبار مقیاس عمل به باورهای دینی بین ۷۶/۰ تا ۸۹/۰ است. ضریب همبستگی محاسبه اعتبار از طریق دو نیمه کردن مقیاس برای N=659 آزمونی در حدود ۸۳/۰ محاسبه شده است. همسانی درونی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ α=۰/۹۴ که در اجراهای متعدد ضریب α بین ۷۵/۰ تا ۹۱/۰ محاسبه شده است (شاه نظری، ۱۳۸۵). در مورد روایی این مقیاس نیز از آنجا که برای آزمودنی (در زمان روایییابی)، تمام مواردقابل فهم بوده است و تمامی آزمودنیها درک کرده اند که مقیاس مربوط به سنجش مسائل دینی و مذهبی بوده، مقیاس از روایی صوری خوبی برخوردار است. روایی وابسته به ملاک، از طریق اجراهای متعدد نسبتا بالا بوده است (بین ۸۷/۰ تا ۸۴/۰). اعتبار سازه مقیاس در اجرای فرم ۶۵ سؤالی بر روی ۳۲۰ نفر (دختر و پسر)، روایی با ضریب α=۰/۹۳ بدست آمده است (شاه نظری، ۱۳۸۵).
۶۳ سؤال این پرسشنامه در مقیاس لیکرت (همیشه، بیشتر وقتها، بعضی وقتها، بهندرت، اصلا) تنظیم شده و از۰ تا ۴ نمرهگذاری می شود. در سؤالات ۴۱ تا ۴۵ که چند گزینهای هستند، برای گزینه «الف» نمره ۴، گزینه «ب» نمره ۳، گزینه «ج» نمره ۲، گزینه «د» نمره ۱، گزینه «ه» نمره صفر؛ و برای گزینه «و» در سؤالات ۴۱ و ۴۲ نمره ۵ محاسبه میگردد (گلزاری،۱۳۸۲). نمره گذاری ۱۵ سوال به صورت معکوس میباشد. این سوالات عبارت اند از : ۴ ، ۸ ، ۱۲، ۱۶، ۱۹، ۲۲، ۲۵، ۲۸، ۳۰، ۳۲، ۳۴، ۳۶، ۴۸، ۵۶ و ۶۳٫
در نهایت نمره کل عمل به باورهای دینی عبارتند از: نمره کل عمل به واجبات و دوری از محرمات ضربدر دو بعلاوه نمره کل عمل به مستحبات و دوری از مکروهات.
همانطور که گفته شد ما در این پرسشنامه دو مولفه عمل به واجبات و دوری از محرمات، و عمل به مستحبات و دوری از مکروهات را میسنجیم اما در این پژوهش مولفه سومی به نام عمل اخلاقی، که از بین همین سؤالات انتخاب شده اند به ۲ مولفه دیگر اضافه شده است.
دستهبندی تعدادی از سؤالات با نظر تعدادی از کارشناسان دینی تغییر کرده که نتیجه در جدول ۳-۴ آورده شده است. در تحقیق حاضر برای بررسی اعتبار آزمون از روش همسانی درونی در یک نمونه ۴۰۰ نفری استفاده شد. که آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و برای هر یک از مؤلفه ها در جدول ۳-۴ آمده است:
جدول ۳-۴ مولفهها، ضریت اعتبار و مادههای پرسشنامه عمل به باورهای دینی
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
مولفهها ضریب اعتبار مادههای هر مولفه
عمل به واجبات و دوری از محرمات ۹۰/۰ ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹،۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۶، ۴۸، ۵۰، ۵۱، ۵۳، ۵۴، ۵۶، ۵۷، ۵۹، ۶۰، ۶۳، ۶۴، ۶۵
عمل به مستحبات و دوری از مکروهات ۸۸/۰ ۵، ۱۴، ۱۷، ۲۱، ۳۵، ۳۹، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۹، ۵۲، ۵۵، ۵۸، ۶۱، ۶۲
عمل اخلاقی ۷۴/۰ ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۶، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۷، ۴۰، ۴۸، ۵۶، ۵۹، ۶۰، ۶۳، ۶۴، ۶۵
کل پرسشنامه ۹۳/۰ ۶۵ سؤال
۳-۵-۴- پرسشنامه محققساخته
این پرسشنامه شامل سه بخش است. بخش اول در برگیرنده ویژگیهای فردی از قبیل سن، میزان تحصیلات، وضعیت محل سکونت، وضعیت اقتصادی و وضعیت شغلی میباشد. بخش دوم پرسشهایی در مورد بارداری است از جمله ماه بارداری، تعداد دفعات حاملگی، حامگی ناخواسته، موافقت همسر با حامگی، روش زایمان و سابقه ناباروری. در بخش سوم از میزان علاقمندی به شوهر و میزان حمایت همسر سؤال شده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-۶- مراحل اجرای پژوهش
ابتدا جهت مراجعه به هر یک از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای شهر تهران، معرفینامهای از دانشگاه اخذ گردید. سپس با مراجعه به دفتر مدریت یا آموزش بیمارستانها و مراکز درمانی و گذراندن مراحل وقتگیر و سخت اداری و کسب مجوز از مسئولان مربوطه، پرسشنامه ها پس از ارائه توضیحات به هر یک از خانمهای باردار حاضر در محل به صورت انفرادی توزیع گردید و از آنها درخواست شد که در صورت تمایل پرسشنامه ها را تکمیل نمایند. در صورتی که در تکمیل آنها با مشکلی مواجه بودند توضیحات بیشتر به ایشان داده میشد تا پرسشنامه ها با حداکثر دقت تکمیل شوند. پس از انجام این مراحل به منظور تجزیه و تحلیل آماری، مادههای چهار پرسشنامه وارد نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت گزارش پژوهش آماده گردید.
۳-۷- روشهای آماری
تجزیه و تحلیلهای آماری داده ها با نرم افرار SPSS نسخه ۲۲ انجام گردید. بر اساس اهداف، پژوهش در در سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی ضمن طبقه بندی داده ها، شاخص های اصلی توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی درصد) جهت توصیف وضعیت جمعیت شناختی آزمودنیها صورت گرفت. در سطح استنباطی برای بررسی سؤالها از روش همبستگی استفاده شد. همچنین به منظور تعیین این که آیا تنظیم هیجان شناختی بر اساس ابعاد هوش معنوی و عمل به باورهای دینی پیش بینی پذیر است یا خیر؟ از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره (Backward) استفاده گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:25:00 ق.ظ ]