۴،۸،۱۲،۱۶،۲۴

 

کل پرسشنامه

 

۹۰/۰

 

۲۴ سؤال

 

پرسشنامه عمل به باورهای دینی[۴۷۵] (معبد۲) M
این مقیاس که با نام اختصاری معبد نیز معروف است، توسط گلزاری (۱۳۷۹) تهیه شده است که عمل به باورهای اسلامی (نه اعتقاد و انگیزش) را اندازه می­گیرد. این مقیاس بعد از تغییراتی که توسط گلزاری در سال ۱۳۸۰ یافت با نام آزمون معبد ۲تنظیم گردید. فرم اولیه آن ۸۱ سؤالی بود که پس انجام تمامی مراحل آزمون­سازی به ۶۵ سؤال تقلیل یافت. مواد آزمون در چهار حوزه زمینه عمل به واجبات و دوری از محرمات، عمل به مستحبات، فعالیت­های مذهبی (عضویت در گروه­های مذهبی و…)، و در نظرگرفتن مذهب در تصمیم­ گیری­ ها و انتخاب­های زندگی تنظیم شده ­اند. تحلیل عاملی در مورد آزمون با نقطه برش ۴۵/۰ و چرخش ۱۷ انجام شده که در نتیجه ماده­های آزمون به دو عامل M1: عمل به واجبات و دوری از محرمات، و M2: عمل به مستحبات و دوری از مکروهات تقسیم شده اند. بنابر این نمره بدست آمده، میزان عمل به باورهای دینی فرد را نشان داده و با ترکیب جواب­ها می­توان وضعیت فرد را در هر عامل نیز مشخص نمود (گلزاری، ۱۳۷۹). ضریب اعتبار مقیاس از طریق برآورد پایایی آن به روش بازآزمون انجام شده و نتایج نشان داده است که اعتبار مقیاس عمل به باورهای دینی بین ۷۶/۰ تا ۸۹/۰ است. ضریب همبستگی محاسبه اعتبار از طریق دو نیمه کردن مقیاس برای N=659 آزمونی در حدود ۸۳/۰ محاسبه شده است. همسانی درونی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ α=۰/۹۴ که در اجراهای متعدد ضریب α بین ۷۵/۰ تا ۹۱/۰ محاسبه شده است (شاه نظری، ۱۳۸۵). در مورد روایی این مقیاس نیز از آنجا که برای آزمودنی (در زمان روایی­یابی)، تمام مواردقابل فهم بوده است و تمامی آزمودنی­ها درک کرده ­اند که مقیاس مربوط به سنجش مسائل دینی و مذهبی بوده، مقیاس از روایی صوری خوبی برخوردار است. روایی وابسته به ملاک، از طریق اجراهای متعدد نسبتا بالا بوده است (بین ۸۷/۰ تا ۸۴/۰). اعتبار سازه مقیاس در اجرای فرم ۶۵ سؤالی بر روی ۳۲۰ نفر (دختر و پسر)، روایی با ضریب α=۰/۹۳ بدست آمده است (شاه نظری، ۱۳۸۵).
۶۳ سؤال این پرسشنامه در مقیاس لیکرت (همیشه، بیشتر وقت­ها، بعضی وقت­ها، به­ندرت، اصلا) تنظیم شده و از۰ تا ۴ نمره­گذاری می­ شود. در سؤالات ۴۱ تا ۴۵ که چند گزینه­ای هستند، برای گزینه «الف» نمره ۴، گزینه «ب» نمره ۳، گزینه «ج» نمره ۲، گزینه «د» نمره ۱، گزینه «ه» نمره صفر؛ و برای گزینه «و» در سؤالات ۴۱ و ۴۲ نمره ۵ محاسبه می­گردد (گلزاری،۱۳۸۲). نمره گذاری ۱۵ سوال به صورت معکوس می­باشد. این سوالات عبارت اند از : ۴ ، ۸ ، ۱۲، ۱۶، ۱۹، ۲۲، ۲۵، ۲۸، ۳۰، ۳۲، ۳۴، ۳۶، ۴۸، ۵۶ و ۶۳٫
در نهایت نمره کل عمل به باورهای دینی عبارتند از: نمره کل عمل به واجبات و دوری از محرمات ضربدر دو بعلاوه نمره کل عمل به مستحبات و دوری از مکروهات.
همان­طور که گفته شد ما در این پرسشنامه دو مولفه عمل به واجبات و دوری از محرمات، و عمل به مستحبات و دوری از مکروهات را می­سنجیم اما در این پژوهش مولفه سومی به نام عمل اخلاقی، که از بین همین سؤالات انتخاب شده ­اند به ۲ مولفه دیگر اضافه شده است.
دسته­بندی تعدادی از سؤالات با نظر تعدادی از کارشناسان دینی تغییر کرده که نتیجه در جدول ۳-۴ آورده شده است. در تحقیق حاضر برای بررسی اعتبار آزمون از روش همسانی درونی در یک نمونه ۴۰۰ نفری استفاده شد. که آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و برای هر یک از مؤلفه­ ها در جدول ۳-۴ آمده است:
جدول ۳-۴ مولفه­ها، ضریت اعتبار و ماده­های پرسشنامه عمل به باورهای دینی

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مولفه­ها ضریب اعتبار ماده­های هر مولفه
عمل به واجبات و دوری از محرمات ۹۰/۰ ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹،۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۶، ۴۸، ۵۰، ۵۱، ۵۳، ۵۴، ۵۶، ۵۷، ۵۹، ۶۰، ۶۳، ۶۴، ۶۵
عمل به مستحبات و دوری از مکروهات ۸۸/۰ ۵، ۱۴، ۱۷، ۲۱، ۳۵، ۳۹، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۴۷، ۴۹، ۵۲، ۵۵، ۵۸، ۶۱، ۶۲
عمل اخلاقی ۷۴/۰ ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۶، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۷، ۴۰، ۴۸، ۵۶، ۵۹، ۶۰، ۶۳، ۶۴، ۶۵
کل پرسشنامه ۹۳/۰ ۶۵ سؤال

۳-۵-۴- پرسشنامه محقق­ساخته
این پرسشنامه شامل سه بخش است. بخش اول در برگیرنده ویژگی­های فردی از قبیل سن، میزان تحصیلات، وضعیت محل سکونت، وضعیت اقتصادی و وضعیت شغلی می­باشد. بخش دوم پرسش­هایی در مورد بارداری است از جمله ماه بارداری، تعداد دفعات حاملگی، حامگی ناخواسته، موافقت همسر با حامگی، روش زایمان و سابقه ناباروری. در بخش سوم از میزان علاقمندی به شوهر و میزان حمایت همسر سؤال شده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-۶- مراحل اجرای پژوهش
ابتدا جهت مراجعه به هر یک از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان­های شهر تهران، معرفی­نامه­ای از دانشگاه اخذ گردید. سپس با مراجعه به دفتر مدریت یا آموزش بیمارستان­ها و مراکز درمانی و گذراندن مراحل وقت­گیر و سخت اداری و کسب مجوز از مسئولان مربوطه، پرسشنامه ­ها پس از ارائه توضیحات به هر یک از خانم­های باردار حاضر در محل به صورت انفرادی توزیع گردید و از آن­ها درخواست شد که در صورت تمایل پرسشنامه ­ها را تکمیل نمایند. در صورتی که در تکمیل آن­ها با مشکلی مواجه بودند توضیحات بیشتر به ایشان داده می­شد تا پرسشنامه ­ها با حداکثر دقت تکمیل شوند. پس از انجام این مراحل به منظور تجزیه و تحلیل آماری، ماده­های چهار پرسشنامه وارد نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت گزارش پژوهش آماده گردید.
۳-۷- روش­های آماری
تجزیه و تحلیل­های آماری داده ­ها با نرم افرار SPSS نسخه ۲۲ انجام گردید. بر اساس اهداف، پژوهش در در سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی ضمن طبقه ­بندی داده ­ها، شاخص ­های اصلی توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی درصد) جهت توصیف وضعیت جمعیت شناختی آزمودنی­ها صورت گرفت. در سطح استنباطی برای بررسی سؤال­ها از روش همبستگی استفاده شد. همچنین به منظور تعیین این که آیا تنظیم هیجان شناختی بر اساس ابعاد هوش معنوی و عمل به باورهای دینی پیش ­بینی پذیر است یا خیر؟ از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره (Backward) استفاده گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته­ های پژوهش

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:25:00 ق.ظ ]