– اجرای مصوبات مربوط به تغییرات نام و نام خانوادگی.
– حذف ازدواج و طلاق غیر مدخوله در شناسنامه و یا درج آخرین تحولات در آن.
3- برای کلیه افراد بالای 15 سال که سند مکانیزه ثبت کل وقایع برای آنان تنظیم می شود، نظیر:
– واردین به تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
– فاقدین شناسنامه بالای 15 سال.
– افرادی که اسناد سجلی آنان از بین رفته است.
– افرادی که صدور شناسنامه جدید برای آنها ناشی از احکام دادگاه مبنی بر ابطال سند قبلی و صدور سند مجدد (ابطال و صدور) است.
4- موارد صدور شناسنامه المثنی بالای 15 سال، نظیر:
– فقدان.
– جعل.
– تعویض شناسنامه المثنی. [47]
گفتار دوم : کارت ملی و ترتیب صدور آن
در سال 1355 موضوع استفاده از شماره یکه مطرح گردید و مکاتباتی بین دو سازمان ثبت احوال و برنامه و بودجه وقت انجام گرفت لیکن در مراحل اولیه متوقف شد. تا این که در سال 1363 از طرف وزارت کشور وقت پیشنهاداتی در این زمینه به دولت ارائه و پس از رفت و برگشت های متعدد نهایتاً در سال 1366 به عنوان یک لایحه به مجلس رفت و مورد تصویب قرار گرفت و پس از این مصوبه مراحل قانونی و اجرایی از جمله آیین نامه اجرایی آن به تصویب دولت رسید، در سال (1379) به سازمان ثبت احوال ابلاغ شد و از این رو با تلاش های مجدانه ای که از طرف ثبت احوال صورت گرفت در همان سال (1379) پایگاه به صورت عملیاتی آغاز به کار کرد و فعالیت صدور کارت شناسایی ملی نیز از سال 1380 شروع گردید.[48]
کارت ملی یک برگ شناسایی ملی است که برای آحاد ایرانیان قابل صدور است. [49] طبق ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون الزام اختصاصی شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی مصوب 1378، کارت ملی عبارت از:
سند شناسایی اتباع ایرانی است که توسط سازمان ثبت احوال کشور صادر می شود و در آن مشخصات فردی، شماره ملی و کد پستی محل سکونت دارنده کارت درج می شود و شماره ملی عددی است 10رقمی و منحصر به فرد که توسط سازمان برای هر فرد ایرانی تعیین و به وی اختصاص داده می شود.
کد پستی عددی است 10رقمی و یگانه که توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تنها برای شناسایی هر مکان تعیین و به آن اختصاص داده می شود.
طبق ماده 2 آیین نامه فوقالذکر کلیه افراد بالای 15 سال سن موظفند پس از اعلام سازمان با در دست داشتن مدارک لازم و برابر زمانبندی، برای دریافت و تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی خویش اقدام نماید. که اعتبار اولین کارت شناسایی ملی از تاریخ صدور به مدت 7 سال است و تغییر اعتبار در دوره های بعد بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود (تبصره ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون الزام اختصاصی شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی).
افراد زیر می توانند تقاضای صدور کارت ملی نمایند:
1- متقاضیان بالای 15 سال.
2- ولی قانونی(پدر-جد پدری) برای افراد 15-18 سال.
3- نماینده قانونی (وکیل).
مطابق آیین نامه فوق کارت شناسایی ملی مجدد به دلایل زیر برای تقاضا کننده صادر می شود:
1- تغییر مشخصات سجلی: در مواردی که مشخصات سجلی تغییر می نمایند ادارات ثبت احوال موظفند کارت شناسایی متقاضی را اخذ و کارت مجدد صادر نمایند.
2- تغییر نشانی: در مواردی که به دلیل تغییر نشانی، تقاضای صدور کارت مجدد می شود ادارات ثبت احوال موظفند بنا به درخواست متقاضی کارت مجدد صادر نمایند.
3- مفقود شدن: متقاضیانی که کارت شناسایی ملی آنها مفقود شده باشد با در دست داشتن اصل شناسنامه
به واحدهای ثبت احوال مراجعه و نسبت به اخذ کارت مجدد اقدام نمایند.
4- مستعمل شدن: در مواردی که به دلیل مستعمل شدن کارت شناسایی ملی تقاضای صدور کارت مجدد می شود ادارات ثبت احوال کارت شناسایی متقاضی را اخذ و کارت مجدد صادر می نمایند.
امروزه کارت شناسایی ملی سند حضور و معتبرترین و رسمی ترین مدرک قانونی ، هویتی و تابعیتی و از سوی دیگر وسیله ارتباطی و تعاملی مردم با دستگاه ها و سازمان های دولتی است با توجه به شناسایی خاص این کارت ازجمله دارا بودن مشخصات فردی ، شماره ملی منحصر به فرد، کدپستی و عکس صاحب سند از یک سو و دریافت عین اطلاعات و مشخصه ها به صورت ارتباطات الکترونیکی برخط از پایگاه اطلاعات جمعیتی توسط سازمان های دولت از سوی دیگر ، علاوه بر تسریع در ارائه خدمات وعدم نیاز به اخذ مدارک اضافه امکان تطبیق مشخصات افراد به راحتی فراهم شده و برخورداری مردم از این کارت موجب دریافت خدمات دولتی ارزان تر ، سریع تر و کار آمدتر گردیده است.
کارت شناسایی ملی در حال حاضر در سراسر کشور به عنوان مدرک شناسایی ایرانیان و مبنای عمل دستگاه های دولتی است و کارت هوشمند (smart card) کارتی پلاستیکی با ابعاد کارتهای اعتباری است که بر روی آن یا در بین لایه های آن تراشه های حافظه و ریز پردازنده برای ذخیره سازی دادها و پردازش آنها قرار داده شده است. البته کارت ملی هوشمند به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک مطرح است که سازمان ثبت احوال به عنوان مرجع رسمی امور هویتی کشور در نظردارد تا طی یک برنامه ریزی دقیق آن را جایگزین کارت ملی فعلی نماید.[50]
مزایای کارت هوشمند نسبت به نوع سنتی :
الف) شناسایی در حوزه دیجیتال اولین وظیفه کارت ملی هوشمند می باشد.
ب) امکان تصدیق هویت
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
بر اساس رمز عبور ، رمز نگاری بیو متریک
ج) امضای دیجیتال
د) پردازش اطلاعات
ه) تغییر اطلاعات پس از صدور
و) پشتیبانی از کاربردهای مختلف همگی روی یک کارت
ز) افزودن کاربرد جدید پس از صدور
ح) دسترسی به اطلاعات بر حسب مجوزهای دسترسی مختلف
ط) استفاده در حوزه خدمات دولت الکترونیک[51]
کارت شناسایی (ملی) که مطابق قانون الزام اختصاصی شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی تنظیم شده است نیز قطعاً یک سند هویتی است زیرا:
1- این سند نیز مانند شناسنامه از روی دفاتر ثبت کل وقایع تنظیم میشود .
2- در ماده3 قانون فوق الذکر[52] کارت یاد شده صریحاً به عنوان یک سند شناسایی اتباع ایرانی شناخته شده است. [53]
گفتار سوم : گواهینامه رانندگی و ترتیب صدور آن
گواهینامه رانندگی یا تصدیق رانندگی مدرکی است مبنی بر اینکه فرد می تواند با وسائل نقلیه دارای موتور مانند موتور سیکلت، اتومبیل، کامیون و اتوبوس رانندگی کند، در کشورهایی که تعداد زیادی از شهروندان رانندگی می کنند، گواهینامه رانندگی به عنوان یک مدرک هویتی ارزش دارد. معمولاً گواهینامه رانندگی تنها پس از قبول در آزمون رانندگی به شخص داده می شود.
مطابق شماره 81 ماده یک قانون آییننامه راهنمایی و رانندگی گواهینامه رانندگی (پروانه رانندگی): اجاره نامه ای است برای رانندگی وسایل نقلیه که از طرف راهنمایی و رانندگی به نام افراد صادر می شود.
هر کس بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی نماید باید گواهینامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد، با متخلفات برابر قوانین و مقررات رفتار می شود.
انواع گواهینامه های رانندگی با شرایط زیر از سوی راهنمایی و رانندگی طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی صادر می شود:
الف: شرایط شرکت در آزمایش ها و صدور گواهینامه موتورسیکلت گازی یا موتور گازی (گواهینامه الف-1).
1- حداقل سن 15 سال تمام.
2- ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
3- قبول شدن در آزمون های آیین نامه و مهارت عملی رانندگی با موتور گازی.
ب: شرایط شرکت در آزمایش ها و صدور گواهینامه موتورسیکلت های با حجم موتور تا 200 سی سی (گواهینامه الف- 2).
1- حداقل سن 17 سال تمام.
2- ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
3- قبول شدن در آزمون های آیین نامه و مهارت عملی رانندگی با موتور سیکلت مربوط.
پ: شرایط شرکت در آزمایش ها و صدور گواهینامه موتورسیکلت های با حجم موتور بالای 200 سی سی و سه چرخ با وزن تا 400 کیلوگرم (گواهینامه الف- 3).
1- حداقل سن 18 سال تمام.
2- ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
3 – دارا بودن گواهینامه موتورسیکلت تا 200 سی سی حجم موتور(الف -2) که حداقل یک سال تمام از تاریخ صدور آن گذشته باشد.
4 – قبول شدن در آزمون های آیین نامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
ت: شرایط شرکت در آزمایش ها و صدور گواهینامه (گواهینامه ب -1).
1- حداقل سن 18 سال تمام.
2- ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
3- قبول شدن در آزمون های آیین نامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
ث: شرایط شرکت در آزمایش ها و صدور گواهینامه (گواهینامه ب -2).
1- حداقل سن 21 سال تمام.
2- سپری شدن حداقل دو سال تمام از تاریخ اخذ گواهینامه رانندگی (ب -1)
3- ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت دار پزشکی.
4 – قبول شدن در آزمون های آیین نامه و مهارت عملی رانندگی با وسیله نقلیه مربوط.
ج: شرایط شرکت در آزمایش ها و صدور گواهینامه (پ -1 و پ- 2).
1- حداقل سن 23 سال تمام.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:34:00 ق.ظ ]