۸

 

 

دولت ابادی و همکاران
(۱۳۹۰)

 

 

نتایج تحقیق حاکی از آن است که استفاده از هوشمندی رقابتی منجر دستیابی به نو‌اوری شده و بقای سازمان را تامین می‌کند. به عبارت دیگر، برنامه ریزی و تمرکز، جمع‌ آوری، تحلیل و ارزیابی وانتشار اطلاعات، نوآوری را در سازمان به منظور رسیدن به مزیت رقابتی تقویت می‌کند.

 

 

 

۹

 

 

الوانی و همکاران
(۱۳۹۰)

 

 

نتایج جاصل از تحلیل آزمون فرضیه‌ها، وجود رابطه‌ی قوی و معکوس بین مولفه‌های ساختار سازمانی و هوش سازمانی را تایید کرده‌اند.

 

 

فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
پژوهش علمی، بررسی نظام یافته، کنترل شده، تجربی و انتقادی در مورد پدیده‌های طبیعی است که در آن روابط احتمالی بین پدیده‌ها توسط نظریه و فرضیه مورد بررسی قرار می‌گیرند(Kerlinger,1997)؛ و پایه‌ی هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می‌رود. روش شناسی[۶۸]، وسیله‌ی شناخت هر علم است. روش شناسی در مفهوم مطلق خود، به روش‌هایی گفته می‌شود که برای رسیدن به شناخت علمی از آن‌ ها استفاده می‌شود و روش شناسی هر علم نیز روش‌های مناسب و پذیرفته‌ی آن علم برای شناخت هنجارها و قواعد آن است. روش‌های شناخت را باید از روش‌ها و فنون اجرای آن‌ ها متمایز دانست، چرا که اجرای هر قاعده پس از شناخت آن قاعده ممکن می‌گردد(ضیایی بیگدلی،۱۳۸۴).
در این فصل، روش شناختی تحقیق حاضر تشریح خواهد شد. اگرچه در مورد ابعاد و موضوعات مرتبط با روش شناسی تحقیق توافق نظر کاملی وجود ندارد اما عموما مواردی که باید در روش شناسی بیان گردند در ذیل خواهد آمد.
۳-۲- روش تحقیق
روش‌شناسی مربوط می­ شود به گزینش شیوه‌ی تحلیل و طرح پژوهش که بنیاد و چارچوب پژوهش را تشکیل می­دهد. بلیکی در این‌باره توضیح می­دهد: “روش‌شناسی عبارت است از بررسی این موضوع که پژوهش را چگونه باید پیش برد و چگونه پیش می­رود”. بنابراین هر چند روش‌شناسی تعیین‌کننده‌ی اصولی است که شاید راهنمای گزینش روش باشند، نباید آن را باخود روش‌ها و فنون پژوهش اشتباه گرفت. در واقع روش شناسان اغلب میان آن دو تمایز قائل می‌شوند.
روش عبارت است از فرایند عقلانی یا غیرعقلانی ذهن برای دستیابی به شناخت و یا توصیف واقعیت. در معنای کلی‌تر، روش هرگونه ابزار مناسب برای رسیدن به مقصود می­باشد. روش ممکن است به مجموعه راه‌هایی که انسان را به کشف مجهولات هدایت می­ کند، مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش به کار می­روند، و مجموعه ابزار و فنونی که آدمی را از مجهولات به معلومات راهبری می­ کند، اطلاق شود(وضیع تن یزدی،۱۳۹۰).

 

 

هدف: از نظر هدف تحقیقات به انواع کاربردی، بنیادی تقسیم‌بندی می‌شوند.

تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری‌ها و نظریه‌ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می کند. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده ها، آزمون نظریه ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است.
تحقیق کاربردی: پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است.

 

 

نحوه‌ی گردآوری داده‌ها: صاحبنظران روش‌های زیادی را برای گرد‌آوری داده‌های مورد نیاز تحقیق پیش‌بینی کرده‌اند. روش میدانی( پرسش‌نامه، مصاحبه)، مشاهده‌ی مستقیم، روش کتابخانه‌ای، مراجعه به اسناد و سوابق و مدارک و…با این توصیف تحقیق به لحاظ روش گردآوری داده‌ها میدانی-پرسش‌نامه‌ای است.

با توجه به دو رویکرد طبیعت گرایانه و خرد گرایانه و دو دسته روش‌های تحقیق منتج از آن‌ ها به نام‌های روش‌های تحقیق کمی و کیفی، تحقیق حاضر در گروه اول قرار می‌گیرد.

از نظر ویژگی آزمایشی و یا غیر آزمایشی بودن تحقیقات، تحقیق حاضر غیر آزمایشی محسوب می‌شود.

همچنین این تحقیق از نظر روش تحلیل داده‌ها به روش آماری(توصیفی و استنباطی) انجام شده است.

۳-۳- جامعه‌ی آماری و نمونه‌ی آماری
تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند را جامعه‌ آماری گویند(خاکی،۱۳۸۴). هر بخشی از جامعه‌ی آماری را نمونه گویند. تعریف نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه‌ی آماری که بیان کننده‌ی ویژگی‌های اصلی جامعه باشند. در صدر برنامه ریزی هر مطالعه یا تحقیقی این سوال که حجم نمونه چقدر باید باشد قرار دارد. انتخاب نمونه بزرگتر از حد نیاز موجب اتلاف منابع می‌شود و انتخاب نمونه های خیلی کوچک منتج به نتایج غیرقابل اتکا می‌شود (آذر،۱۳۷۷). نمونه‌گیری فرایند گزینش و انتخاب تعدادی از اعضای جامعه است، به طوری که با بررسی نمونه و درک خصوصیات و ویژگی‌های آزموندنی‌های نمونه، قادر به تعمیم خصوصیات یا ویژگی‌ها به عناصر جامعه خواهیم شد(دانایی فر و همکاران،۱۳۸۴).
جامعه‌ی آماری در این پژوهش کلیه‌ی مدیران و کارشناسان شرکت پتروشیمی شیراز بوده است. با توجه به آمار مربوط به نیروی انسانی در زمان گردآوری اطلاعات جامعه‌ی آماری شامل ۶۱ نفر بوده است.
برای نمونه‌گیری از فرمول کوکران که روش متداول در تعیین حجم نمونه است به طریقه‌ی زیر استفاده نموده‌ایم:

n= حجم نمونه‌ی لازمN, = حجم جامعه‌ی آماری P,= احتمال موفقیت= ۵٫
E = ضریب خطای برآورد.
برای بدست آوردن بیشترین مقدار نمونهp=.5 در نظر گرفته شده است.
=Z2 a/2 مقدار متغیر نرمال، متناظر با سطح اطمینان ۹۵٫ که برابر ۱٫۹۶ است.
با توجه به فرمول مذکور، حجم نمونه برابر با ۵۱ بدست می‌آید.
۳-۴- سوالات و فرضیات پژوهش
فرضیه‌ها، در واقع پاسخ‌های حدسی به سؤال‌های حدسی ویژه مربوط به تحقیق هستند. در ادامه سوالات و فرضیات تحقیق آورده شده است.
سوال اصلی تحقیق: بین ابعاد ساختاری سازمان و هوشمندی رقابتی و همچنین بین هوشمندی رقابتی و عملکرد سازمان چه ارتباطی وجود دارد؟
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
در این ارتباط سوالات فرعی زیر مطرح می گردد:
۱-وضعیت هوشمندی رقابتی و ابعاد آن در سازمان مورد مطالعه چگونه است؟
۲-میزان رسمیت در سازمان مورد مطالعه چگونه است؟
۳-میزان تمرکز در سازمان مورد مطالعه چگونه است؟

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:32:00 ق.ظ ]