۴-۲-۳-۱۲- ارتباط کاربر با دیگران[۴۳]
با توجه به موضوع پایان‌نامه هر کاربر در برخورد با شبکه‌های اجتماعی یک‌میزان ارتباط با دیگر کاربران آن شبکه اجتماعی مدنظر دارد. ممکن است این ارتباط در بستر گفت‌وگوی آنلاین یا به‌صورت آفلاین در قالب نظرات بین کاربران باشد (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).
این عامل‌ به‌اختصار با UCM نشان داده می‌شود.
شکل ۴- ۱۶ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر ارتباط کاربر
درجه عضویت
دامنه متغیر
ارتباط بالا
ارتباط متوسط
ارتباط پایین
۴-۲-۳-۱۳- نیاز کاربر به شبکه‌های اجتماعی[۴۴]
هر فناوری با ظهور خود نیازهای جدیدی در کاربران هدف خود ایجاد می کند. این نیازها اغلب قبل از پیدایش آن فناوری در کاربران وجود نداشته‌اند و به‌مرورزمان با بهره گرفتن از آن، این نیاز خود را نشان می‌دهد. ارتباط و تعامل با شبکه اجتماعی باعث برطرف شدن دسته‌ای از نیازهای کاربر می‌شود. این نیازها در قالب یک عامل‌ جامع به نام نیاز کاربر عنوان‌شده است. به‌طور مثال پیش از به وجود آمدن ابزارهای ارتباط آنی آنلاین همچون نرم‌افزارهای وایبر[۴۵]، کاربران هیچ نیازی به این نرم‌افزارها نداشته و در قالب فناوری‌هایی همچون پیام کوتاه به برقراری ارتباط می‌پرداختند. اما هم‌اکنون استفاده از این نرم‌افزارها به یک نیاز برای هر کاربر تبدیل‌شده است (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
از این عامل‌ به‌اختصار با UND یاد می‌شود. [۴۶]
شکل ۴- ۱۷ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر نیازکاربر
درجه عضویت
دامنه متغیر
نیاز زیاد
نیاز متوسط
نیاز کم
۴-۲-۳-۱۴- اعتماد کاربر به شبکه اجتماعی
مهم‌ترین عاملی که در این پایان‌نامه بر روی آن تحلیل صورت گرفته است، این عامل‌ است. منظور از اعتماد کاربر به شبکه اجتماعی، توانایی اتکا و اطمینان خاطر از شبکه اجتماعی برای عضویت و انتشار اطلاعات در آن می‌باشد.
در تحلیل‌های آتی این عامل‌ به‌عنوان عامل‌ هدف در نظر گرفته‌شده است و با اختصار SNT نشان داده خواهد شد. می‌توان مجموعه‌های فازی موجود بر روی این عامل‌ را به‌صورت زیر تعریف نمود:
شکل ۴- ۱۸ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر اعتماد کاربر
درجه عضویت
دامنه متغیر
نیاز زیاد
نیاز متوسط
نیاز کم
۴-۲-۴- عامل‌های مربوط به وب‌سایت
عامل‌های مربوط به وب‌سایت شامل عامل‌هایی هستند که از طرف وب‌سایت یا شبکه اجتماعی آنلاین بر روی کاربر تأثیرگذارند. این عامل‌ها بهترین عامل‌ها در این تحلیل‌ها می‌باشند؛ زیرا توسط صاحبان شبکه‌های اجتماعی قائل تغییرند. پس مدیران سازمان‌ها و وب‌سایت‌ها می‌توانند با تغییر این عامل‌ها بر روی رفتاری که از کاربر سر می‌زند نقش داشته باشند. این عامل‌ها گستره‌ای از ظاهر وب‌سایت تا عملکرد و ساختار آن را در برمی‌گیرد.
۴-۲-۴-۱- سرگرمی[۴۷]
مقدار سرگرمی در قدرت وب‌سایت در رفع نیازهایی همچون فرار از واقعیت، انحراف، لذت از زیبایی و یا آزادی احساس تعریف می‌شود. هرچند سرگرمی یک نشانه جانبی است ولی برای اینکه کاربر وب‌سایت را ارزشمند تلقی کند بسیار مهم است. گروهی افراد برای اطلاعات جست‌وجو می‌کنند و گروهی دیگر برای لذت خالص.
اثربخشی یک وب‌سایت وابسته به این موضوع است که آیا این وب‌سایت می‌تواند در کاربران احساس لذت، نشاط، سرگرمی و رضایت ایجاد کند. استفاده از طراحی مناسب، به کار بردن عناصر تصویری و شنیداری همچون ویدئوها و گنجانده شدن سرگرمی‌هایی همچون بازی در وب‌سایت را می‌توان دلیلی بر بالا بودن سرگرمی یک وب‌سایت اعلام کرد. سرگرمی شامل محرک‌های حسی و لذت باورانه است که در هنگام گشت‌وگذار در وب‌سایت احساس لذت را تقویت می‌کند.
سرگرمی رابطه مستقیمی با گرایش دارد؛ بدین‌صورت که هر چه سرگرمی یک وب‌سایت بالاتر باشد میزان گرایشی که یک کاربر ممکن است نسبت به آن پیدا کند بیشتر می‌شود (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).
در این پایان‌نامه زمانی که از عامل‌ سرگرمی یاد می‌شود، منظور امکانات سرگرمی قرارگرفته شده در شبکه اجتماعی است. به‌طور مثال طی سال‌های اخیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک سرگرمی‌های زیادی ازجمله شبکه‌های تلویزیونی و بازی‌های آنلاین را برای بالا بردن مقدار متغیر سرگرمی خود بکار برده است. این عامل‌ در محاسبات و تحلیل با اختصار ENT ذکر می‌شود.
شکل ۴- ۱۹ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر سرگرمی
درجه عضویت
دامنه متغیر
سرگرمی زیاد
سرگرمی متوسط
سرگرمی کم
۴-۲-۴-۲- ارزشمندی اطلاعات[۴۸]
ارزشمندی اطلاعات توانایی یک وب‌سایت در مهیاکردن اطلاعات است. یک وب‌سایت می‌تواند بدون توجه به نحوه نمایش اطلاعات ازنظر ارزشمندی، غنی باشد. منظور از سربار اطلاعات در این مبحث عدم توانایی وب‌سایت در فراهم آوردن اطلاعات مفید نیست. بنابراین، ارزشمندی اطلاعات یک ساختار ادراکی بوده و مرتبط با حجم داده نیست. هرچند ممکن است این دو مفهوم باهم مرتبط باشند. درک مفاهیم کاربر از یک وب‌سایت با ارزشمندی اطلاعات آن وب‌سایت مرتبط است (هافمن، ۱۹۹۶).
یک وب‌سایت با ارزشمندی اطلاعات بالا، داده‌های دقیقی در مورد کالا یا خدمت ارائه‌شده، شرکت و یا موضوعات مرتبط فراهم می‌کند. با پیشرفت فنّاوری‌های مرتبط با اینترنت و نحوه دست‌یابی به اطلاعات، ارزشمند بودن اطلاعات یکی از ملزومات حیاتی برای بقای هر سازمان است (هویزینگ، ۲۰۰۰).
ارزشمندی اطلاعات یکی از مفاهیم نزدیک به گرایش کاربر است.
این عامل‌ در محاسبات با اختصار INF آورده شده و مجموعه‌های فازی آن به‌صورت زیر است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:10:00 ب.ظ ]