ب- ۱۸۰۰ فوت مربع ۱۶۷) مترمربع (در تراز طبقه‌ای که مستقیماً بالای عضو عمودی حذف‌شده قرار دارد.
بین این دو، مساحت کوچک‌تر به عنوان محدوده مجاز انتخاب می‌شود.
برای ملاحظات داخلی، محدوده خرابی باید به موارد زیر محدود گردد:
الف- دهانه‌های سازه‌ای که مستقیماً با عضو عمودی حذف‌شده در ارتباط‌اند.
ب- ۳۶۰۰ فوت مربع ۳۳۴) مترمربع ( در تراز طبقه‌ای که مستقیماً بالای عضو عمودی حذف‌شده قرار دارد.
بین این دو، مساحت کوچک‌تر به عنوان محدوده مجاز انتخاب می‌شود]۲۱[.
در آئین نامه‌هایDOD و UFC، تحت خرابی پیش‌رونده مساحت خرابی طبقه‌ای که مستقیماً بالای عضو خارجی آسیب‌دیده قرار دارد باید کمتر از m2 ۷۰ یا% ۱۵ (هر کدام کمتر) باشد و طبقه‌ای که مستقیماً زیر عضو حذف‌شده قرار دارد نباید تخریب گردد و مساحت خرابی طبقه‌ای که مستقیماً بالای عضو داخلی آسیب‌دیده قرار دارد باید کمتر از m2140 یا %۳۰ مساحت کل طبقه باشد و طبقه‌ای که مستقیماً زیر عضو حذف‌شده قرار دارد نباید تخریب گردد]۲۲[.
در آئین نامه ساختمانی ملی کانادا (NBCC)، خرابی پیش‌رونده پدیده‌ای است که در آن گسترش و انتشار یک تخریب موضعی از یک عضو به عضو دیگر صورت می‌گیرد و منجر به خرابی سازه می‌گردد که نامتناسب با علت اولیه یا خسارت موضعی اولیه می‌باشد. همچنین این آیین‌نامه در طراحی عبارت “بی‌عیب بودن” برای همه ساختمان‌ها را به کار می‌برد. بی‌عیب بودن این‌گونه تعریف شده است: «توانایی ساختمان برای جذب خرابی موضعی بدون گسترش فراگیرآن»]۲۰[.
۲-۳-۲- سؤالات اساسی در هنگام بررسی خرابی پیش‌رونده
۱- علت وقوع خرابی چه بوده است؟
۲‏- چه هنگامی یک خرابی محلی، به صورت موضعی باقی می‌ماند و انتشاری ایجاد نمی‌شود؟
۳- تحت چه شرایطی یک خرابی محلی می‌تواند در بخش بزرگی از سازه انتشار یابد؟
۴- چه پارامترهایی امکان انتشار خرابی محلی را افزایش یا کاهش می‌دهند؟
۵- چگونه طراح می‌تواند از وقوع پدیده انتشار جلوگیری نماید؟
۲-۳-۳- عوامل ایجادکننده خرابی پیش‌رونده
خرابی پیش‌رونده در سازه‌ها بیشتر به دو علت زیر اتفاق می‌افتد:
الف) خطاهای طراحی و اجرایی
ب) بارهای غیرعادی۱
۲-۳-۳-۱- بارهای غیرعادی
معمولاً ساختمان‌ها برای بارهای عادی نظیر مرده، زنده، باد و زلزله طراحی می‌شوند. با وجود این بارهای دیگری نیز وجود دارند که احتمال وقوع آن‌ ها کم است. ولی در صورت اتفاق می‌توانند منجر به خرابی‌های وحشتناکی شوند. بارهای مذکور بارهای غیرعادی نامیده می‌شوند. بارهای غیرعادی در واقع بارهایی هستند که مقدار راستا و مدت زمان آن‌ ها غیرقابل‌پیش‌بینی است. به عنوان مثال در بارگذاری انفجاری به عنوان یکی از بارهای غیرعادی، زمان اعمال بار بسیار کوتاه می‌باشد و معمولاً بر حسب میلی‌ثانیه (هزارم ثانیه) بیان می‌شود که این با زلزله و تندباد که بر حسب ثانیه بیان می‌شود و یا باد و سیل مداوم که بر حسب ساعت بیان می‌شود، متفاوت است[۲۳].
در مواقعی نیز بارهای غیرعادی به صورت اضافه‌بار۲ اتفاق می‌افتند. منظور از اضافه‌بار همان بارهای طراحی هستند با این تفاوت که در بعضی مواقع، با مقدار بیشتری از بارهای در نظر گرفته‌شده ظاهر می‌شوند. ‏
۱ Abnormal Loading
۲ Overload
به عنوان مثال بار برف، مواقعی وجود دارد که به علت تغییرات جوی، مقدار بارش برف از مقدار در نظر گرفته‌شده در طراحی بیشتر می‌شود.
۲-۳-۳-۲- طبقه‌بندی بارهای غیرعادی]۲۳[
‏۱- تغییرات شدید در فشار هوا، نظیر:
انفجار بمب، انفجار گاز، انفجار مواد سوختی، انفجارت خارج ساختمان.
۲- برخوردهای تصادفی، نظیر:
برخورد وسایل نقلیه موتوری با ساختمان، برخورد هواپیما با ساختمان.
۳- بارهای غیرعادی ناشی از نشست‌های پیش‌بینی‌نشده
۴- فشارهای غیرعادی ناشی از ایجاد گودال در زمین مجاور
و…
۲-۳-۴- موارد کاربرد ملاحظات مرتبط با خرابی پیش‌رونده

استاندارد انگلیسی:
ساختمان‌های با ۵ طبقه یا بیشتر نیازمند بررسی حذف عضو باربر یا پیش‌بینی بست و اتصالات مناسب یا هر دو می‌باشند]۲۰[.
آئین نامه‌ DOD:
ساختمان‌هایی با ۳ طبقه یا بیشتر نیازمند ملاحظاتی در برابر خرابی پیش‌رونده در زمینه تهدیدهای تروریستی می‌باشند .[۲۲]

آئین نامه‌ اروپایی:
در این آئین نامه خرابی پیش‌رونده در چهار گروه بررسی می‌گردد:
گروه ۱: این گروه شامل ساختمان‌های مسکونی با ۳ طبقه یا کمتر می باشد و هیچ ملاحظاتی برای در نظر گرفتن این حوادث مورد نیاز نیست.
گروه ۲: این گروه شامل ساختمان‌های مسکونی بین ۳ تا ۶ طبقه، ساختمان‌های اداری کمتر از ۴ طبقه می‌باشد و هیچ ملاحظاتی فراتر از مقررات پایداری و مقاومت که در کد اروپایی ارائه شده است مورد نیاز نمی‌باشد.
گروه ۳: ساختمان‌هایی با ۱۰ طبقه یا کمتر که تحلیل ساده استاتیکی معادل بر اساس دستورالعمل‌های طراحی مربوطه ضروری است.
گروه ۴: در ساختمان‌ها با بیش از ۱۰ طبقه باید تحلیل دینامیکی غیرخطی انجام گیرد]۲۰٫[
آئین نامهGSA:
با لحاظ نمودن نوع کاربری ساختمان، سکونت مجاورت با وسایل نقلیه متحرک یا پارک شده، طراحی لرزه‌ای و ملاحظات مربوطه در نظر گرفته شود]۲۱٫[
۲-۳-۵- روش‌های کلی بررسی پدیده خرابی پیش‌رونده [۲۴ و ۲۵ و ۲۶]
عمده استانداردها به سه روش طراحی برای کاهش خرابی پیش‌رونده اشاره می‌کنند.

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

روش کنترل حادثه۱

روش طراحی غیرمستقیم۲

روش طراحی مستقیم۳

۱-۵-۳-۲ روش کنترل حادثه:
در بعضی موارد احتمال خرابی به علت حوادث غیرعادی از قبیل انفجار گاز یا برخورد وسایل نقلیه (شکل ۱۲-۲) را می‌توان با بهره گرفتن از روش‌های زیر کاهش داد:
۱ Event Control Method
۲ Indirect Design Methods
۳ Direct Design Methods

 

 

حذف حادثه: به طور مثال به وسیله عدم استفاده از گاز یا عدم ذخیره مواد اشتعال زا.

حفاظت در برابر حادثه: به طور مثال با ایجاد حصار برای ستون‌ها و دیوارهایی که در معرض برخورد وسایل نقلیه هستند.

و…

روش کنترل حادثه، چون مقاومت سازه را در مقابل خرابی پیش‌رونده افزایش نمی‌دهد و از طرفی به عواملی بستگی دارد که از کنترل طراح خارج می‌باشند، لذا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد [۲۵].

شکل (۲-۱۲): خرابی گوشه‌ای از ساختمان در اثر برخورد ماشین – نیویورک [۱۷]

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:36:00 ب.ظ ]