درخواست فروشنده علاوه بر بانک گشایش گننده اعتبار نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد. این نوع اعتبارات همیشه در زمانی مورد درخواست فروشنده قرار می‌گیرد که تعهد بانک بازکننده اعتبار، به علت وضعیت سیاسی یا اقتصادی کشور وی، یا به علت اعتماد به خریدار، مورد پ‍‍ذیرش فروشنده نیست. به این ترتیب دو بانک (بانک گشایش کننده و بانک تأیید کننده) به­ طور مشترک و جداگانه در قبال ذینفع متعهد می‌شوند. هزینه افتتاح اعتبار اسنادی تأیید شده بیش از هزینه اعتبارات دیگر است اینک با توجه به وضعیت فعلی در کشورمان و به تبع اعمال تحریم‌های اقتصادی و… فروشندگان کالا ترجیحاً اعتبارات تأیید شده را درخواست می‌کنند.[۱۰۴]
عکس مرتبط با اقتصاد

 

۳ـ۲ـ۴ـ۲ـ اعتبار اسنادی تأیید نشده

اینگونه اعتبارات فقط با تأیید بانک گشایش کننده اعتبار و بدون نیاز به تأیید بانک دیگری گشایش می کند.[۱۰۵]اعتبار تأیید نشده زمانی است که اسناد تنها تضمین بانک گشاینده اعتبار را در بر دارد. بانک ابلاغ کننده صادر کننده را از شرایط فرعی و اساسی اعتبار اسنادی مطلع می­ کند، بدون اینکه تعهدی مبنی بر پرداخت از جانب خود به آن بیافزاید. در این حال صادر کننده، خطر پرداخت بانک گشاینده­ای که نوعا در کشوری خارجی قرار دارد در نظر می‌گیرد.[۱۰۶]

۳ـ۲ـ۴ـ۳ـ اعتبار اسناد تضمینی

بر عکس یک اعتبار اسنادی تجاری، که اساساً یک مکانیزم پرداخت است که اعتبار اسنادی تضمین شکلی از ضمانت بانکی می‌باشد. این نوع ممکن است در صورت نیاز برای بیمه عدم پرداخت یک تعهد تأمین سرمایه استفاده شود.
اعتبار اسنادی تضمینی توسط بانک صادر شده و از جانب فروشنده­ای که شرایط حساب باز مشتری را تدارک می‌بیند نگهداری می‌شود. اگر پرداخت مطابق شرایط فروشنده باشد، اعتبار اسنادی هرگز مطرح نخواهد شد. با این حال، اگر مشتری قادر به پرداخت نباشد، فروشنده برات و همه­ی اسناد مورد نیاز دیگر را برای بانک آماده خواهد کرد تا پرداخت صورت گیرد. اعتبار اسنادی تضمینی نوعاً در بین ۱۲ ماه منتهی می‌شود.[۱۰۷]
سه تفاوت عمده بین اعتبار اسنادی تجاری و اعتبار استادی تضمینی وجود دارد. اول، در اعتبار اسنادی تجاری زمانی ذینفع مستحق وجه اعتبار اسنادی می‌شود که تعهدات خود را در قبال متقاضی انجام داده باشد در حالی که در اعتبار اسنادی تضمینی، زمانی ذینفع مستحق وجه اعتبار اسنادی است که متقاضی تعهدات خود را نقض کرده باشد. دوم، اعتبار اسنادی تجاری برای خرید کالا و یا خدمات استفاده می‌شود، در حالی که اعتبار اسنادی تضمینی برای اطمینان از باز پرداخت وام، استهلاک پیش پرداخت و یا حسن انجام کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوم، اعتبار اسنادی تجاری می‌تواند به عنوان روش تامین مالی مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که اعتبار اسنادی تضمینی وسیله ای جهت مصون داشتن ذینفع از تحمل ضرر است.[۱۰۸]

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

۳ـ۲ـ۵ـ سایر انواع اعتبارات اسنادی

 

۳ـ۲ـ۵ـ۱ـ اعتبار اسنادی قابل برگشت ـ اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت

اعتبار اسنادی قابل برگشت به اعتباری اطلاق می‌شود که بانک گشاینده می‌تواند بدون اخطار قبلی به ذینفع یا أخذ مجوز از وی، اعتبار اسنادی صادره را اصلاح و یا لغو نماید. البته این امر تا زمانی برای بانک گشاینده امکان پذیر است که اسناد مذکور در اعتبار اسنادی به بانک کارگزار ارائه نشده باشد که در این صورت امکان رجوع از آن میسر نیست. اعتبار اسنادی را قابل برگشت به اعتباری اطلاق می‌شود که بانک گشاینده به صورت غیر قابل رجوع تعهد به پرداخت می‌کند و نمی‌تواند بدون رضایت قبلی مکتوب ذینفع در مدت اعتبار آن را لغو و یا در شرایط آن اصلاحاتی به عمل آورد.
برگشت پذیر
در یک اعتبار برگشت پذیر امکان اصلاحات، تعدیلات کاهش‌ها و ابطال و ایفای شرایط طرح کلی اعتبار اسنادی در هر زمان و بدون موافقت صادرکننده یا ذینفع وجود دارد. به خاطر امکان خطر برای صادر کننده اعتبارات اسنادی برگشت پذیر به طور عادی مورد قبو ل نیستند.[۱۰۹]
غیرقابل برگشت
یک اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت قبل از هر اصلاحیه، تعدیل یا ابطال، شرایط اصلی رضایت بانک صادرکننده، ذینفع و متقاضی را می‌طلبد در این نوع از اعتبارات اسنادی به طور عمومی صادر کننده یا ذینفع مورد استفاده و رجحان قرار می‌گیرد و این بدان خاطر است که پرداخت در این نوع اغلب تضمین شده بود و اسنادی مطابق با شرایط اعتبار اسنادی ارائه می‌دهد. اعتبار اسنادی برگشت ناپذیر می‌تواند تأیید شده یا تأیید نشده باشد.[۱۱۰]

 

۳ـ۲ـ۵ـ۲ـ اعتبار اسنادی پادار ـ اعتبار اسنادی غیر پادار

«اعتباراسنادی پادار»[۱۱۱]به اعتبار اسنادی اطلاق می­ شود که بانک گشاینده به مفاد اعتبار متعهد شده است و در صورت تحقق شرایط مندرج در اعتبار نسبت به پرداخت وجه آن اقدام می­ کند. «اعتبار اسنادی غیرپادار»[۱۱۲] به پیش آگهی اعتبار اطلاق می‌شود که بانک گشاینده خطاب به ذینفع ابلاغ می کند و متعهد می‌شود چنانچه شرایط مندرج در پیش آگهی (مثل پرداخت ضمانتنامه حسن انجام کار) محقق شود، بانک گشاینده بدون تأخیر و بدون هیچگونه مغایرت با متن پیش آگهی نسبت به پادار کردن اعتبار اسنادی اقدام می کند. از این روش، بانک گشاینده به ذینفع اعتبار اطمینان می‌بخشد که اگر شرایط مقرر تأمین شود، بانک به پادار کردن اعتبار اسنادی متعهد بوده و بلا فاصله بدون تأخیر و بدون مغایرت نسبت به پادار کردن آن اقدام خواهد کرد.

 

فصل چهارم شیوه پرداخت الکترونیکی

 

 

۴ـ۱ـ مقدمه

فرایند داد و ستد در دنیای مجازی (تجارت الکترونیکی) را می‌توان به بخش‌های جداگانه تقسیم نمود بررسی اجناس مختلف توسط خریدار، مذاکره با فروشندگان مختلف و توافق با فروشنده و یا قرارداد بستن، پرداخت پول تحویل جنس و نهایتاً خدمات پس از فروش.
وقتی خریدار و فروشنده با هم در مورد خرید یک کالا به توافق رسیدند، نتیجه منطقی چنین توافقی انتخاب روش پرداخت الکترونیکی است. با در نظر گرفتن اینکه دریافت کننده، پول را از حساب پرداخت کننده دریافت کند و یا پرداخت کننده، پول را به حساب دریافت کننده بفرستند و یا اینکه دو طرف مستقیماً با هم در ارتباط باشند روش های مختلفی وجود دارد.

 

 

 

۴ـ۲ـ پرداخت الکترونیکی

زمان شروع پرداخت الکتریکی را می‌توان سال۱۹۱۸ دانست یعنی هنگامی که بانک‌های فدرال روز آمریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف می‌پرداختند[۱۱۳]. پرداخت الکترونیکی عبارت است از پرداخت (پول) در مقابل کالا و خدمات در تجارت الکتریکی است.
تجارت الکترونیکی چیست؟
انجام کلیه فعالیت‌های تجاری با بهره گرفتن از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری به ویژه اینترنت است.
تجارت الکترونیکی نوعی تجارت بدون کاغذ است؛ به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و مبادلات بانکی شتاب بیشتر انجام خواهد شد.
در قرن ۱۹ میلادی برای اولین بار داد و ستد از طریق تلفن صورت گرفت. در اواسط قرن ۲۰ نخستین کارتهای اعتباری عرضه شدند و در دهه ۱۹۶۰از شبکه‌های رایانه­ای پست الکترونیکی و صندوق اتوماتیک بانکی استفاده شد. ظهور اینترنت در سال ۱۹۸۹ و استفاده گسترده از رایانه‌های شخصی در سال۱۹۹۰ از جمله مهم­ترین عوامل در تحول تجارت الکترونیک بوده است.
باتوجه به این امر که امروزه در کشورهای پیش رفته دنیا و وجود بازارهای الکترونیکی گسترده از قبیلeBay ، amazon و… پرداخت الکترونیکی وارد عرصه­ تجارت بین الملل گردیده ولی در اکثر موارد میزان مبادله پول در این روش از سایر روشها کم تر می‌باشد، بر آن شدیم تا این روش پرداخت را نیز بررسی جزئی نماییم.

 

۴ـ۳ـ مزایا و معایب تجارت الکترونیکی[۱۱۴]

مزایا:
افزایش فروش
افزایش سطح رفاه زندگی مردم
افزایش درآمد
افزایش سرمایه گذاری
معایب:
کاهش میزان تولید
کاهش تولید شرکت‌های ورشکسته
تأثیر ناشناخته به روابط اجتماعی انسانها
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

۴ـ۴ـ روش­های پرداخت در تجارت الکترونیکی

امروزه روش­های بسیار زیادی برای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شرح همه آن‌ ها به صورت خلاصه در این پایان نامه نمی‌گنجد. از این رو فقط سه مورد پر کاربرد مورد بحث قرار می‌گیرد. این موارد عبارتند از: ۱ـ چک الکترنیکی، ۲ـ کارت­های اعتباری، ۳ـ پول الکترونیکی.[۱۱۵]

 

۴ـ۴ـ۱ـ چک­های الکترونیکی[۱۱۶]

چک­های الکترونیکی صرفاً نسخه­ای از چک­های کاغذی در دنیای واقعی هستند. این چک­ها دقیقاً بر اساس اصول یکسان مانند چک­های کاغذی حمل می‌کنند؛ اما می‌توان هزینه‌ها را تا حدودی کاهش داد؛ زیرا برای نوشتن، ذخیره، بازیابی و پست کردن آن‌ ها هیچگونه کاغذی مصرف نمی‌شود. امضای دستی هم با امضای دیجیتالی بر روی چک الکترونیکی تعویض می‌شود. این امر هویت صاحب چک را مشخص می‌کند.

۴ـ۴ـ۲ـ کارت اعتباری

امروزه معمول­ترین روش پرداخت از اینترنت کارت اعتباری می‌باشد. دلیل این امر آشنایی مردم و پذیرش کارت اعتباری برای خریدهای معمولی در زندگی روزمره است. سایت­های تجارت الکترونیکی معمولاً خریدار را ملزم می‌کنند تا یک فرم الکترونیکی را پر کنند که این فرم نام، شماره کارت اعتباری و تاریخ انقضاء کارت را مشخص می­ کند و برخی مواقع موارد ضد تقلب اضافی را از قبیل کد پستی و آدرس منزل خریدار را شامل می‌گردد مرورگر کاربر و سرویس دهنده پرداخت تاجر با هم کار می‌کنند تا اینکه برای هر معامله کلید‌های جدید رمز کردن را ایجاد کرده و تغییر دهند. انواع تقلب­های احتمالی که در مورد آن‌ ها از اینترنت استفاده می‌شود، همان مواردی است که در فروش­های جزئی یا فروش تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پردازش کارت­های اعتباری
بخش‌های زیادی درگیر پردازش پرداخت کارت اعتباری می‌باشند. قسمت ­هایی شامل مشتریان که کارت اعتباری دارند و بانک صادر کننده کارت (ssuer) به مشتریان، بازرگانان و بانک کارگزار بازرگان که برای بازرگانان بر روی کارت­های اعتباری پردازش می‌کند. مشتری برای دریافت کارت اعتباری از بانک درخواست می‌کند تا یکی از عضوهای کارت با مشتری در هر مکان تجاری می‌تواند از کارت صادر شده به عنوان ابزار پرداخت استفاده کند. شماره­ کارت‌های اعتباری منحصر به فرد است بانک کارگزار بازرگان پرداخت­های مشتریان را که حاصل از خرید از طریق کارت اعتباری است به حساب بازرگان ثبت نام کرده، هزینه خدمات را مطالبه می‌کند.
ابتدا مشتری اطلاعات کارت خود را از طریق اینترنت به بازرگان می‌دهد. بازرگان از طریق بانک کارگزار خود تقاضای انتقال وجه از کارت مشتری به حساب خود می‌کند. بانک کارگزار بازرگان از طریق بانک صادر کننده­ کارت ابتدا صحت اطلاعات کارت موجود اعتبار کافی را بررسی می‌کند و در صورت درستی پرداخت انجام می‌شود و تأیید آن به بازرگان فرستاده می‌شود.[۱۱۷]

 

۴ـ۴ـ۳ـ پول الکترونیکی

پول الکترونیکی یکی از مکانیسم‌های پرداخت الکترونیکی است که برای معاملات بی نام مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب گسترش تجارت الکترونیک گردیده است. هیچ گونه ابزار پرداخت مادی از قبیل پول کاغذی و سکه در مکانیسم پول الکترونیکی دخالتی ندارد. هنگام که گرایش به سمت کارت اعتباری به عنوان مکانیسم پرداخت افزایش یافت و سیستم‌های پرداخت اینترنتی مورد قبول جوامع واقع شد پول الکترونیکی یکی دیگر از انواع پرداخت الکترونیکی برای معاملات الکترونیکی طراحی شد. امروزه در بسیاری موارد پول الکترونیکی در تجارت الکترونیک جایگزین پول نقد شده است.
مکانیسم دیگر پرداخت از قبیل کارت­های هوشمند و حتی چک­های الکترونیکی می‌توانند به عنوان اشکالی از پول الکترونیکی طبقه بندی گردنند.
بانک Mark Twain در ایالات متحده از جمله بانک­هایی بود که آغاز به صدور پول الکترونیکی نمود.
این نوع مکانیسم پرداخت مشتمل بر خرید اعتبارات از بانک با ارزش معین است که برای تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از تجار و مصرف کنندگان به دلیل اینکه ضرر و زیان در این نوع مکانیسم پرداخت کاهش یافته است پول الکترونیکی را جهت پرداخت وجه در معاملات خود انتخاب می‌نمایند. اشخاصی که توانایی دستیابی به کارت اعتباری را به جهت عدم داشتن اعتبار کافی را نداشته باشند می‌توانند از پول الکترونیکی استفاده کنند. هنگامیکه فردی با پول کاغذی کالایی را خریداری می کند معمولاً تاجر در باب هویت وی سؤالی نمی کند (حتی اگر فردی کالاهایی از قبیل الکل، تنباکو، اسلحه و… خریداری نماید) گرایش به سمت معاملات پول الکترونیکی بی نام اینترنتی در آمریکا نسبت به اروپا ناچیز است؛ البته شایان ذکر است که اروپائیان نخستین مصرف کنندگانی بودند که از این نوع معاملات استفاده نمودند. در اروپا اکثر مصرف کنندگان به این نوع روش پرداخت در معاملات اینترنتی گرایش دارند.
صحت و سُقم پول الکترونیکی باید مورد تأیید قرار گیرد در این صورت باید سیستم تأیید کننده ­ای موجود باشد که اقدام به این عمل نماید همانند پول کاغذی که دارای شماره سریال است. هنگامیکه شخصی کالایی را خریداری می کند و پول الکترونیکی را از حساب شخصی خود در بانکی که دارای حساب است برداشت می کند.اینکه پرداخت برای یک کالای دیجیتالی باشد تفاوتی نمی‌کند/ پرداخت جزء اصلی هر تجارت است، در واقع انجام هیچ معامله ای بدون پرداخت کامل نیست.
می­توان پرداخت را منبع تغذیه تجارت نامید. پرداخت فوری و مطمئن در تجارت الکترونیکی از جمله موارد اصلی می‌باشد.[۱۱۸]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:06:00 ق.ظ ]