ارزیابی عوامل موثر بر رضایت مشتری شرکت¬های بیمه با استفاده از تئوری خاکستری و کانو فازی (مورد شرکت¬های بیمه شهرستان بروجن)- قسمت ۴ | ... | |
توجه به نگهداری مشتریان وفادار و کلیدی سازمان انعکاس ارزشهای مصرف کننده در طراحی فرایندها دانش بالای بیمه از مشتریان موجود تعامل هدفمند با تأمینکنندگان جهت تسهیل در امور مشتریان تقسیم وظایف به سطوح پایین جهت انعطاف و برآورده ساختن خواسته های مشتری ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع در مورد مشتریان سادهسازی فرایندها و کارها سرعت بخشیدن به زمان لازم برای حل مسئله توانایی بیمه برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان متناسبسازی خدمات و محصولات تشویق کارکنان فعال و مؤثر در مشتریمداری ایجاد تصویری خوب از بیمه در ذهن مشتری تصویب و ابلاغ مقررات کاری جدید جهت ارتباط مؤثرتر با مشتریان حرفهای بودن کارکنان تدابیر لازم جهت خنثی نمودن تأثیرات اقدامات رقبا بر ارتباط موجود با مشتریان بهبود در فرایندهای کسب در حفظ مشتریان موجود ایجاد ارتباط مناسب و مداوم جهت شناسایی رفتار مشتریان ارزش آفرینی برای مشتریان پرداخت بهموقع غرامت و صرف هزینه های اثربخش برای کسب رضایت مشتری توجه کافی به نیازهای بیمهگذاران شناخت نظرات مردم برای ارائه راهکارهای مفید جهت جذب مشتری در دسترس بودن کارکنان تلاش جهت حفظ طرز تلقی مثبت مشتری توسط بیمه دستهبندی مشتریان گوناگون بر اساس خصوصیات مشابه ایجاد مجاری ارتباطی مختلف برای ارتباط با مشتری توسعه و ایجاد ارتباط بلندمدت با مشتریان برای بهبود خدمت مشتری تعامل حضوری و رودررو با مشتری توانایی و سرعت در حل مشکلات و حفظ مشتری لحاظ نمودن نظرات مصرف کننده در طراحی و اصلاح فرایندها نوع و روش ارائه خدمات توسط کارمندان و برخورداری از حس علاقه به مشتریان و همکاران جمعآوری اطلاعات کامل و کافی از مشتریان انعطافپذیری کارکنان در مواجهه با مشتریان مکانیزه و بروز کردن سیستمهای ارائه دهنده خدمات بیمه ارائه خدمات تخصصی به ازای گروههای مختلف مشتری توانمندسازی کارکنان شناسایی مشتریان وفادار و در نظر گرفتن خدمات ویژه برای آنها دریافت و ارزیابی انتقادات و پیشنهادات و شنیدن صدای مشتری اتخاذ تمهیدات لازم برای دستیابی به مشتریان جدید الزامی سازی تکریم ارباب رجوع طراحی روشهای متنوع ارتباط با مشتری تعهد نسبت به بهبود مستمر کیفیت خدمات شناسایی و اصلاح مشکلات موجود در واحدهای خدمترسانی مشتریان اصلاح و بهبود سیستمهای پشتیبان جهت تأمین رضایت مشتری اطمینان به کیفیت خدمات ارائه شده اعتماد به حفاظت از اطلاعات شخصی اطمینان کامل به شرکت بیمه کیفیت و مفید بودن مشورت دیر عمل کردن دولت به تعهدات خود و بیتوجهی به آن ویژگیهای مدیریتی منطقه محل زندگی (دوری و نزدیکی به سازمان، کارمندان و فعالیتهای سازمان) آموزش کارکنان در زمینه تعامل با مشتری دوستانه انجام شدن فرایندهای کار در ادامه به پالایش و طبقه بندی این مؤلفه ها میپردازیم.
قسمت دوم: تئوری خاکستری
۲-۲-۱- مقدمه تئوری سیستمهای خاکستری اولین بار در سال ۱۹۸۲ توسط دنگ مطرح شد. سیستمهای خاکستری به سیستمهایی گفته می شود که حاوی اطلاعات ناقص شناخته شده و شناخته نشده باشند. این تئوری در مواردی مثل تجزیه و تحلیل، مدلسازی، پیشبینی، تصمیمگیری و کنترل می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به جذابیتهای این تئوری و ناآشنا بودن این تئوری در کشور ما تا اندازه ای سعی شده است که در این مقاله به معرفی این تئوری پرداخته شود.
۲-۲-۲- تعریف تئوری خاکستری در دنیای اطراف ما سیستمهای گوناگون و فراوانی وجود دارد که هر روزه با آنها مواجه میباشیم و مجبور به تصمیم گیری های مناسب در مورد آنها هستیم. این سیستمها دارای اجزا و زیرسیستمهای خاص خود میباشند که برای شناخت آنها بایستی علاوه بر شناخت این اجزا، روابط بین آنها و همچنین ساختار سیستم نیز معلوم گردد. اما اتخاذ تصمیمات درست نیازمند وجود اطلاعات کافی میباشد که درعمل کمتر سیستمی را میتوان یافت که تمام اطلاعات آن شناخته شده باشند. چرا که تعیین تمام اجزا و روابط بین آنها در بیشتر سیستمها یا غیرممکن بوده و یا بسیار پرهزینه و غیراقتصادی میباشد. سیستمهای اجتماعی، سیستمهای زیست محیطی، سیستمهای اقتصادی، سیستم آناتومی انسان از جمله این موارد میباشند. در حال حاضر و با توجه به دانش فعلی بشر، برای مواجهه با این سیستمهای پیچیده، مجبورهستیم که بسیاری از ابعاد این سیستمها را سادهسازی کرده و در طی این فرایند، شاخ و برگ اطلاعات را حذف کنیم که گاهی در پایان، سیستم مدلسازی شده به یک «شیر بی یال و دم» شبیه خواهد شد و در بهترین حالت تصویر مبهمی از سیستم اصلی را بهدست میدهد که آن نیز فقط بخشی از اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهد. از آنجا که همواره اطلاعاتی که از سیستمهای دردست بررسی، حاصل می شود ناکامل هستند لذا عدم اطمینان نیز به عنوان جزء لاینفک این سیستمها همواره خودنمایی می کند که این امر به نوبه خود مواجهه و تصمیم گیری در مورد این سیستمها را با مشکل بزرگتری روبرو مینماید. اگر اطلاعات واضح و شفاف یک سیستم را بارنگ سفید و اطلاعات کاملآ ناشناخته یک سیستم را با رنگ سیاه تجسم کنیم در این صورت خواهیم دید که اطلاعات مربوط به بیشتر سیستمهای موجود در طبیعت اطلاعات سفید(کاملآ شناخته شده) و یا سیاه( کاملآ ناشناخته) نیستند، بلکه مخلوطی از آن دو یعنی به رنگ خاکستری میباشند. بنابراین خاکستری بودن یک سیستم، امری مطلق و سیاه و سفید بودن آن، امری نسبی است. این گونه سیستمها را سیستم خاکستری مینامند. از آنجا که اصلیترین مشخصهی یک سیستم خاکستری، کامل نبودن اطلاعات مربوط به آن سیستم است لذا این موضوع، نقطه اساسی برای شروع بررسی این گونه سیستمها میباشد و هدف اصلی، بر کشف خصوصیات واقعی این سیستم ها در شرایط کمبود اطلاعات متمرکز شده است. (دیوید[۱۸] ، ۱۹۹۴)
۲-۲-۳- تئوری سیستم های خاکستری
۲-۲-۳-۱- مفاهیم اساسی سیستم های خاکستری بیشتر سیستمها از جمله سیستمهای اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، زیست محیطی و بیولوژیک بر مبنای زمینه و دامنه موضوع مورد مطالعه آنها نامگذاری شده اند. اما نام سیستمهای خاکستری بر اساس رنگ موضوع مورد مطالعه، انتخاب شده است. یکی از معروفترین اصطلاحات در این زمینه، عبارت جعبه سیاه[۱۹] است که درباره موضوعی به کار میرود که روابط و ساختار داخلی آن برای بررسیکننده کاملآ ناشناخته است. در این تئوری، کلمه سیاه بیانگر اطلاعات ناشناخته، کلمه سفید بیانگر اطلاعات کاملا شناخته شده و کلمه خاکستری بیانگر اطلاعاتی است که بخشی از آن شناخته شده و بخشی از آن ناشناخته باشند. سیستمهای سیاه، سفید و خاکستری نیز به همین روال تعریف می شوند(لیو، ۲۰۰۶) اطلاعات شناخته شده
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:28:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|