۴-۷-۱-۳- طرح رمزگردانی را بر روی یک نمونه از متن آزمایش کنید. اگر شما از یک فرایند استاندارد بطور منصفانه در تحلیل آن استفاده می کنید، شما می خواهید طرح کدگذاری اخیرتان را در فرایند توسعه داده و اعتبار (قانونی ) بخشید. بهترین بررسی از شفافیت و تداوم تعاریف مقوله تان، رمزگذاری کردن یک نمونه از داده هایتان است. بعد از اینکه نمونه کدگذاری شد، هماهنگی در کدگذاری، در بیشتر موارد از طریق یک ارزیابی از توافق کدگذار داخلی نیازمند چک شدن می باشد. اگر سطح هماهنگی پایین است. قوانین کدگذاری شده باید دوباره بررسی شوند.
تردیدها و مسائل نگران مربوط به تعریف طبقه بندی، رمزی کردن قوانین یا دسته بندی موارد خاص نیازمند این هستند که مورد بحث قرارگیرند و در میان گروه تحقیقی تان حل شوند. رمزی کردن متن نمونه، بررسی کردن انسجام کدگذاری و تجدید نظر کردن قوانین کدگذاری، یک فرایند تکراری است وباید تا زمانیکه به هماهنگی کدگذاری دست یابد، باید ادامه داشته باشد.
۵-۷-۱-۳- رمزگذاری همه متن : وقتی که انسجام کافی صورت گیرد، قوانین رمزگذاری شده می توانند برای مجموعه کل متن، بکار گرفته شوند. در طول فرایند کدگذاری، شما نیاز به بررسی کردن کدگذاری بصورت تکراری به منظور جلوگیری از ” رانده شدن به سمت یک حس شخصی از آنچه که کدها معنی می دهد ” دارید. به این دلیل که کدگذاری ادامه می یابد، و همچنان داده های جدید برای جمع آوری شدن نیز افزوده می گردند، این امر ممکن است که موضوعات و مفاهیم جدید آشکار گردیده و نیاز به اضافه کردن کد گذار دستی باشد.
۶-۷-۱-۳- ارزیابی کردن انسجام کدگذاری : بعد از کدگذاری مجموعه کامل داده ها، شما نیاز به دوباره وارسی کردن هماهنگی بین رمزگذاری دارید. محتاطانه نیست که فرض کنیم، اگر یک نمونه در روشی معتبر و هماهنگ کدگذاری شود، رمزگذاری همه مجموعه از متن هم منسجم می گردد. همچنین ، درک رمزگذار از طبقه بندیها و قوانین رمزگذاری ممکن است به نحو ظریفی در طول زمان تغییر یابد، و به سمت پراکندگی بیشتر سوق دهد. به همین دلیل، شما نیاز به دوباره وارسی کردن هماهنگی رمزگذاری دارید.
۷-۷-۱-۳- استخراج نتایج از داده های رمزی : این مراحل شامل پی بردن به موضوعات یا مقوله های مشخص شده و شاخص های آنها می باشد. در این مرحله، نتیجه گیری خواهید کرد و بازسازی تان از معنای استخراج شده از داده ها را ارائه خواهید داد. فعالیت شما ممکن است شامل بررسی کردن مشخصات و ابعاد طبقه بندیها، تعیین کردن روابط بین طبقه بندیها، آشکار کردن الگوها و تست کردن طبقه ها در مقابل همه داده ها باشد. این امر یک مرحله بحرانی در فرایند تحلیل است و موفقیت آن تقریبا هماهنگ با توانایی های استدلالی تحقیق خواهد بود.
۸-۷-۱-۳- گزارش روش و یافته ها : برای اینکه بررسی و تحقیق شما درست باشد، نیاز به این دارید که از شیوه و فرایند تحلیل بصورت کامل و صحیح مراقبت کرده و گزارش دهید. در مورد تحلیل محتوای کیفی، شما به گزارش تصمیم ها و اعمال مربوط به فرایند رمزگذاری همانند روشی که شما برای برقراری قابلیت اعتماد بررسی تان استفاده می کنید، نیاز دارید.
تحلیل کیفی محتوا، نشانه های آماری و شمارشی ارائه نمی دهد، بلکه، الگوها و موضوعات و اهمیت طبقه بندی برای یک حقیقت اجتماعی را آشکار می سازد. ارائه کردن یافته های تحقیق از تحلیل کیفی محتوا دشوار است. اگرچه یک عمل رایج برای استعمال برآورد هزینه نوعی به منظور توجیه کردن نتایج است، شما ممکن است روشی دیگر را برای ارائه داده ها، شامل جدول مشخصات، نمودارها، جداول و شبکه های ذهنی و مفهومی خواستار باشید. در پایان فرم و گسترش گزارش به اهداف خاص تحقیق بستگی دارد. وقتی نتایج تحلیل محتوای کیفی ارائه می شود، شما باید برای یک تعادل بین توصیف و تفسیر تلاش کنید. توصیف به خوانندگان شما پیش زمینه و بافت متن را ارائه می دهد بنابراین نیاز به غنی شدن دارد. تحقیق کیفی بطور اساسی و بنیادی ، تفسیری است و تفسیر درک تئوری و شخصیتان از پدیده های تحت بررسی را بازگو می کند. یک گزارش خواندنی و مورد علاقه ” توصیف کافی برای اجازه دادن به خواننده به منظور فهمیدن اصل برای یک تفسیر را فراهم می آورد و یک تفسیر کافی به خواننده اجازه درک توصیف را می دهد.”
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۸-۱-۳- کاربرد کامپیوتر در تحلیل محتوای کیفی
به طور خاص در سالهای اخیر چندین برنامه ی کامپیوتری در چارچوب تحلیل های کیفی ایجاد شده اند و هدف از تولید آنها حمایت ( و نه جایگزین شدن ) از جنبه های مربوط به تفسیر کردن متون است. کامپیوتر به عنوان یک دستیار، یک عامل حمایت کننده و تسهیل کننده ی مراحل مربوط به تحلیل های متنی عمل می کند; این تحلیل ها بر روی صفحه ی کامپیوتر انجام می شوند ( از کامپیوتراز طریق کار یا مطالب نوشته شده، کشیدن خطوطی زیر برخی مطالب، نوشتن نکاتی در بخش های حاشیه ای مطالب که تعریف کننده محتویات دسته بندی شده و قوانین کد گذاری کننده، ثبت دیدگاه ها درکنار متون و … استفاده می شود. ) کامپیوتر می تواند ابزار مفیدی را برای تنظیم و اداره کردن متن به ما ارائه کند .کامپیوتر به عنوان یک مرکز جمع آوری کننده اسناد و مدارک، ثبت کننده ی تمامی جنبه های ارائه شده از سوی مفسران، قابل فهم کردن تحلیل ها و فراهم کردن زمینه ای برای تکثیر و کپی آنها.
۲-۳- جامعه آماری
در این پژوهش ، چون از روش تلفیقی ( تحلیلهای کمی و کیفی ) و مقایسه ای با انتخاب دو شبکه ( شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه تلویزیونی ماهواره ای من وتو ۱ ) استفاده شده است ، نیازی به ذکر جامعه آماری نمی باشد.
۳-۳- شیوه نمونهگیری
شیوه نمونه گیری در این تحقیق ، نمونه گیری هدفمند است . چون کار مقایسه ای انجام می شود ، ویژگی های
مورد بررسی به مرور تکمیل می شود ، و امکان دارد در طی فرایند پژوهش تغیییر پیدا کند .
۴-۳- حجم نمونه
برای نمونه یک هفته آماری از بخشهای خبری ساعت ۱۴ و ۲۱ شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران و اتاق خبرشبکه من وتو (۱) را از پائیز سال ۱۳۹۰ از تاریخ شنبه ۷/۸/۹۰ الی پنج شنبه ۱۷/۹/۹۰ انتخاب و به مقایسه و بررسی و تجزیه وتحلیل محتوایی اخبار دوشبکه ،پرداخته شد و همچنین ازجنبه نشانه شناسی ، بخش های خبری دو شبکه مذکور مورد بررسی قرار گرفته است.
تاریخ ضبط اخبار دو شبکه مورد پژوهش :
شنبه ۷/۸/۹۰ ، یکشنبه ۱۵/۸/۹۰ ، دوشنبه ۲۳/۹/۹۰ ، سه شنبه ۱/۹/۹۰ ، چهارشنبه ۹/۹/۹۰ و پنج شنبه ۱۷/۹/۹۰
۵-۳- شیوه جمع آوری داده ها
تکنیک های مورد استفاده برای جمع آوری داده ها در این پژوهش ، شیوه اسنادی و کتابخانه ای و همچنین مشاهده اخبار ضبط شده است ( مشاهده مستقیم بخش های خبری ضبط دو شبکه مورد نظر درپژوهش در هفته آماری انتخاب شده ، بررسی نشانه شناسی و انجام تحلیل های کمی و کیفی زیر نظر اساتید راهنما و مشاور)
۶-۳- شیوه تجزیه و تحلیل دادهها
چون از روش تلفیقی ( روش کمی و کیفی ) در تدوین این پژوهش استفاده شده است در مواردی که قابلیت کار وجود دارد هم روش های آمار توصیفی و استنباطی وهم تحلیل های کیفی و مقایسه ای مورداستفاده قرار گرفت .
۷-۳- تعاریف عملیاتی
۱-۷-۳- خبر :
خبر ، گزارش عینی ، بی طرفانه و دقیق از یک رویداد یا واقعیت است که دارای تازگی بوده و قدرت جلب توجه مخاطب را داشته باشد.خبر، گزارش علمی از واقعیت ها است که یک یا چند ارزش خبری داشته باشد وتحت تاثیر عوامل درون سازمانی (خبرنگار، مدیر، سردبیر، سیاست های نشریه و…) و عوامل برون سازمانی (مردم و مخاطبان، صاحبان آگهی ها، گروه های فشار و قوانین ومقررات مطبوعاتی) شکل گرفته باشد.
۲-۷-۳- شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران :
شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران که در تداول عامه با نام شبکه یک و یا کانال یک شناخته میشود، یکی از شبکههای تلویزیونی دولتی کشور ایران است که در مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، مدیریت میشود. این شبکه از طرف مسئولان اجرائیاش با نام شبکه ملی نیز یاد میشود.این شبکه در سال ۱۳۵۰ با نام تلویزیون ملی ایران شروع به کار کرد. در آن زمان این شبکه به عنوان بخشی از رادیو تلویزیون ملی ایران فعالیت میکرد.
۳-۷-۳- شبکه من و تو(۱) :
شبکه ی تلویزیونی «من و تو »، از ۲۸ اکتبر مقارن با ۶ آبان ۱۳۸۹ برنامه های خود را بر روی ماهواره ی هاتبرد شروع و با ارائه برنامههای تفریحی و سرگرمی با جهتگیری خلاف شئونات اخلاقی و بومی مردم ایران عملاً مکمل شبکه هایی همچون «فارسی وان» است. این شبکه متعلق به شرکت تلویزیونی مرجان است و از بریتانیا پخش میشود.عمده برنامه های این شبکه به تهیه کنندگی مرجان عباسی و کیوان عباسی پخش میشود.
۴-۷-۳- تحلیل محتوا :
تحلیل محتوا عبارتست از کاربرد روش های تکثیرسازی و روش های ارزیابی کننده برای بدست آوردن استنتاجات از متن موجود و همچنین ارائه استنباط هایی از شرایط یا خصوصیات دیگر منبع آن متن. درتحلیل محتوا ، پژوهشگران محصول ارتباطات اجتماعی را بررسی می کنند.
۵-۷-۳- تحلیل محتوای کیفی :
تحلیل محتوای کیفی شامل یک فرایند طراحی شده برای متمرکز کردن داده های خام به سمت موضوعات و طبقه بندیهایی براساس استنباط و تفسیر معتبر می باشد. هدف از انجام تحلیل محتوای کیفی را می توان در قالب تمامی ارتباطات ثبت شده تعریف کرد. (مثل گفته های ثبت شده از مصاحبه شوندگان، بحثها و گفتگوها، اصول مربوط به مشاهدات، نوارهای ویدئویی، اسناد و …) .
۶-۷-۳- برجسته سازی :
برجسته سازی بیانگر یکی از تأثیرات قدرتمند رسانه ها است. توانایی رسانه ها در اینکه به ما بگویند ، که چه مواردی مهم و قابل توجه هستند . برجسته سازی ، فراگردی است که طی آن رسانه های جمعی ، اهمیت نسبی موضوعات مختلف را به مخاطب انتقال می دهند. هر چه رسانه ها اهمیت بیشتری به موضوع یا رویداد بدهند، مخاطبان اهمیت بیشتری برای آن قائل می شوند.
۷-۷-۳- نشانه شناسی :
خاستگاه تاریخی نشانهشناسی را به آگوستین قدّیس نسبت دادهاند؛ زیرا او میان نشانههای طبیعی، نشانههای قراردادی و کارکرد نشانهها نزد انسان و حیوان، تمایز قائل شد. اگرچه میتوان نشانهشناسی را تا زمان ارسطو و افلاطون ردیابی کرد؛ ولی نام نشانهشناسی را جانلاک ) ۱۶۳۲ – ۱۷۰۴) مطرح نمود و به شناختی که هم به مفاهیم ذهنی و هم درعین حال به نشانههای مربوط به ارتباط میان انسانها بپردازد، اطلاق کرد.
ظهور نشانهشناسی بهعنوان رشته علمی را مدیون چالرز سندرس پیرس (۱۹۱۴-۱۸۳۹) هستیم.
۸-۷-۳- عناصر خبری :
منظور از عناصر خبری ، همان عناصر شش گانه که ، چه ، کی ، کجا ، چگونه و چرا است که در واقع تشکیل دهنده اصلی بدنه خبر هستند و در اخبار مختلف تعداد و میزان اهمیت این عناصر متفاوت است و هر شبکه با توجه به مقتضیات و نیازهای خود ، برخی از این عناصر را برجسته ترکرده و مانور بیشتری بر روی آنها می دهد.
۹-۷-۳- نحوه بیان خبر :
منظور شیوه ای است که گویندگان خبر باتوجه به سیاست های شبکه و تا اندازه ای سلایق شخصی و موضوع و
میزان اهمیت خبر ، برای اعلام خبرها بکار می گیرند. نحوه بیان خبر می تواند بصورت رسمی یا با لحن عامیانه باشد.
۱۰-۷-۳- چیدمان اخبار :
چیدمان اخبار در هر بخش خبری ، ترتیب چینش خبرها با توجه به درجه اهمیت ، به روز بودن و سیاست های کاری و مدیریتی شبکه است .
۱۱-۷-۳- حالات چهره :
در هنگام خوانش اخبار توسط گوینده خبر، ممکن است با توجه به محتوای خبر و یا براساس ارزشهای خبری موجود در متن خبر و یا براساس درجه اهمیت خبر از جهت جذابیت برای شبکه ، مخاطب و… ، حالات خاصی درچهره گوینده پدیدار می شود . از جمله این حالات ، حالت تعجب با بالا بردن ابروها و گشاد شدن حلقه چشم و یا ابراز شادمانی از طریق حالات لب و دهان و چشم است و یا نزدیک شدن چشم ها و ابروها در هنگام تاسف از نمونه های دیگر است.
۱۲-۷-۳- لحن بیان خبر :
با توجه به سیاست های کاری و مدیریتی هر شبکه تلویزیونی ، نوع نگاه و زاویه دید شبکه نسبت به اخبارمتفاوت می شود. لحن بیان می تواند مثبت ، منفی و یا خنثی باشد. در اینجا منظور لحن محتوایی و نهفته در شیوه بیان اخبار و میزان انتشار اطلاعات و گزینش اطلاعاتی خاص ، برای اعلام است . لحن بیان در مقایسه اخبار دو شبکه متفاوت با رویکردهای متفاوت خود را نسان می دهد . لحن موجود در بیان یک خبر می تواند برای یک شبکه با توجه به سیاست های موجود مثبت و همان لحن برای شبکه مخالف ، منفی تلقی شود.
۸-۳- قابلیت اعتماد[۱]
اعتبار ، پایایی و عینیت ، ملاک هایی هستند که برای ارزیابی کیفیت تحقیق در پارادایم تحقیق متعارف اثبات گرایان استفاده می شود. همانند یک روش تفسیری، تحلیل محتوای کیفی ، از سنت اثبات گرایانه در فرضیه های اصلی ، اهداف تحقیق و فرایندهای استدلالی متفاوت می باشد. بنابراین باعث ایجاد ملاک متعارف نامناسب برای قضاوت نتایج تحقیق می گردد. برای سازماندهی این فضا، لینکلن و گوبا ( ۱۹۸۵ ) ، چهار معیار برای ارزیابی کار تحقیقی تفسیری ایجاد کردند : اعتبار پذیری ، انتقال پذیری ، قابلیت اطمینان و تائید پذیری اعتباراشاره دارد به ” ارائه مناسب ساختارهای دنیای اجتماعی تحت مطالعه” لینکلن و گوبا (۱۹۸۵)، یکسری فعالیت هایی که به بهبود بخشیدن اعتبار در نتایج تحقیقتان کمک می کند، را ارائه می کنند: تماس طولانی با محیط پرورش ، مشاهده ی مستمر، بررسی از زوایای مختلف، تحلیل موارد منفی، بررسی کردن تفاسیر در مقابل داده های خام ، تبادل نظر با همتایان و کنترل از سوی اعضا. برای ارتقای اعتبار تحلیل محتوای کیفی محققان نه تنها نیاز به طراحی استراتژی های جمع آوری داده ها ،که قادر به درخواست کردن مناسب عرضه ها می باشد دارند،بلکه همچنین نیازمندطراحی فرایندهای واضح (شفاف) برای رمزگذاری کردن وترسیم نتایج از داده های خام می باشند.
انتقال پذیری اشاره به سبط فرضیه ی کاری محقق وارد که می تواند در مفهوم دیگری بکار گرفته شود. فراهم آوردن یک شاخص انتقال پذیری وظیفه محقق نیست و تا اندازه ای او برای ایجاد مجموعه داده ها وتوضیحات، مسئول می باشد که به اندازه کافی ارزشمند می باشد، بنابراین دیگر محققان قادر به قضاوت کردن در مورد انتقال پذیری یافته ها برای موقعیت ها و محیط های متفاوت می باشند.
قابلیت اطمینان اشاره به پیوستگی فرایند داخلی و روشی که محقق برای تغییر شرایط در پدیده به خود اختصاص می دهد، دارد.
قابلیت تائید، اشاره به گسترش مشخصه های داده ها دارد همانگونه که توسط محقق ثابت نگه داشته شده است، می تواند بوسیله کسانی که نتایج تحقیق را می خوانند و باز بینی می کنند ، تائید شود.
تکنیک اصلی برای برقراری قابلیت اطمینان و قابلیت تائید از طریق رسیدگی فرایند ها و یافته های محقق می باشد. قابلیت اطمینان بوسیله ی بررسی کردن ثبات فرایند های مطالعه و قابلیت تائید توسط سنجیدن انسجام داخلی و درونی ما حصل تحقیق، یعنی، داده ها، یافته ها، تفاسیر و پیشنهاد ها صورت می گیرد. عناصری که می تواند در این رسیدگی ها مورد استفاده قرار گیرد شامل داده های خام، یادداشتهای دامنه، نکته های تئوری، راهنمای رمز گذاری، نکات فرایند و غیره می باشد. فرایند رسیدگی دارای ۵ مرحله است: پیش ثبت کردن، تعیین توانایی رسیدگی، توافق رسمی، اعتماد پذیری( قابلیت اطمینان و تائید ) و مذاکرات.
دراین پژوهش اخبار بخش های خبری مورد مقایسه دریک بازه زمانی مشخص ضبط و پیاده شده و بدون هرگونه سوگیری و جهت گیری متعصبانه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار گرفته است . با نظر استاد راهنما شیوه مناسب برای انجام این تحقیق ، تحلیل محتوای کیفی همراه با نشانه شناسی در نظر گرفته شده و زیر نظر ایشان مراحل تحقیق به انجام رسید. روند پژوهش ، استفاده صحیح از روش تحقیق مورد استفاده و شیوه دستیابی به اطلاعات وهمچنین پیاده کردن یافته های تحقیق زیر نظر اساتید محترم راهنما و مشاور بدقت کنترل گردیده و صحت انجام کار و نتایج حاصله به تائید اساتید راهنما و مشاور رسیده است .
فصل ۴ : یافته های تحقیق
۱-۴- چیدمان و اولویت بندی اخبار در دوشبکه
۲-۴- بررسی اخبار شبکه یک و شبکه من و تو (۱)
۳-۴- تحلیل مقایسه ای اخبار مشترک دو شبکه
۴-۴- تحلیل مقایسه ای تفاوت های بخش های خبری
دو شبکه
۵-۴- خلاصه ای از مهمترین یافته های تحقیق
۶-۴- پاسخ به سوالات تحقیق
۱-۴- چیدمان[۲] و اولویت بندی اخبار
۱-۱-۴- شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران
الف- شروع اخبار با اعلام ۳ الی ۴ عنوان اصلی خبرتوسط گوینده بخش خبری است.اولویت با مهمترین خبر روز داخلی یا خارجی است( بیشتر اخبار مهم و روز جهانی در اولویت قرار دارند) همچنین اولویت اهمیت اخبار ، به ترتیب اهمیت شخصیت های سیاسی و دینی است که در خبر حضور دارند.
ب- در ادامه تشریح و تفسیرعناوین اصلی اخبار همراه با گزارشهای تصویری و مصاحبه با شخصیتهای سیاسی و مذهبی ، کارشناسان و مردم می باشد. همچنین در مورد اخبار خارجی همراه با گزارشها و برقراری ارتباط زنده با خبرنگاران اعزامی به محل است.
ج- بخش بعدی ، مروری دیگر بر عناوین اصلی خبری این بخش خبری است .
د- پس از مرور عناوین اصلی ، دیگر عناوین خبری بر اساس اولویت های ذکر شده در قبل ، به تشریح و همراه با گزارشهای تصویری و مصاحبه پخش می گردد. بیشتر حجم این بخش از اخبار مربوط به اخبار و رخدادهای داخلی کشور می شود. تعداد عناوین خبری در این بخش معمولابیشتر از عناوین اصلی است . این بخش از اخبار گاهی در برخی از بخش های خبری بصورت متمرکز و یکجا و گاهی بصورت چند بخش کوتاه در لابلای اخبار عنوان می گردد.
ه- اخبار کوتاه قسمت بعدی بخش های خبری شبکه یک سیما را شامل می شود . تعداد اخبار کوتاه معمولا بین ۵ تا ۹ خبر است که بصورت تیتر وار بر روی تصاویر مربوط به همان خبر درج و توسط گوینده خبر نیز اعلام می گردد.
و- پیش بینی وضعیت هوای کشور در روزهای آینده بصورت درج بر روی تصویر و یا همراه با توضیحات کارشناس هواشناسی حاضر در استودیوی خبر بر روی نقشه های ماهواره ای است .
ز- مهمترین عناوین خبرهای ورزشی ایران و جهان ، قسمت بعدی بخش خبری را تشکیل می دهند. این بخش نیز همراه با تصاویر مسابقات ورزشی و مصاحبه می باشد.
ح- تاریخ روز ( شمسی ، قمری و میلادی) و اوقات شرعی ، معمولا پیش از پایان بخش خبری در این قسمت اعلام می گردد. در بخش خبری ساعت ۱۴ ، تاریخ و اوقات شرعی همان روز و در بخش خبری ساعت ۲۱، تاریخ و اوقات شرعی فردا ، برروی صفحه درج وتوسط گوینده خبراعلام می شود.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:25:00 ق.ظ ]