پس آزمون (T2): آزمون رضایت زناشویی اینریچ
همان طور که در جدول مشاهده می شود در این پژوهش مهارت خودآگاهی و حل مساله به عنوان متغییر مستقل و رضایت زناشویی به عنوان متغییر وابسته در نظر گفته شده است.
۳-۴ جامعه آماری :
جامعه آماری: شامل کلیه مراجعه کننده گان مرد در ماه های بهمن و اسفند در سال۱۳۹۱ به کلینیک درمانی پویا در شهرستان بندرلنگه درطول درمان مواد مخدر می باشند. که حجم این جامعه آماری شامل ۸۶ نفر است. نمونه این پزوهش شامل ۳۰ نفر از مراجعه کننده گان مرد به کلینیک درمانی پویا می باشد که به صورت تصادفی ساده در دو گروه ۱۵ نفری به عنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند.
۳-۵ روش نمونه گیری :
در این پژوهش برای اینکه نمونه انتخاب شده درصدی از جامعه آماری به عنوان نماینده واقعی جامعه مشخص شود از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد چون در این روش هر یک از اعضاء شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه را دارند بدین صورت به دلیل کوچک بودن جامعه مورد مطالعه ،ابتدا اسامی تمام افراد جامعه آماری بر روی کاغذ نوشته و در یک ظرف ریخته و سپس به صورت تصادفی کاغذ ها یکی یکی از درون ظرف بیرون کشیده تا حجم نمونه مورد نظرکه شامل ۳۰ نفر است کامل شد و سپس به صورت تصادفی ساده ۱۵ نفر به عنوان گروه آزمایش و ۱۵ نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شد.
۳-۶ شیوه ی اجرا :
بعد از اینکه نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، برای هردو گروه پیش آزمون رضایت زناشویی (اینریچ) اجرا و سپس جلسات آموزشی مهارتهای زندگی (مهارت خودآگاهی و حل مساله)، برای گروه آزمایش طی ۶ جلسه و هر جلسه ۶۰ دقیقه به مدت یک ماه ونیم با بهره گرفتن از فنون شناختی – رفتاری، در چهار چوب مشخص اجرا می شود ودر جلسات انجام تکالیف خانگی و بررسی آنها با هدف افزایش رضایت زناشویی به بیماران معتاد آموزش داده می شود و پس از پایان جلسات پس آزمون از هر دو گروه گرفته، و داده ای به دست آمده با بهره گرفتن از برنامه SPSS با روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل می شوند.
جدول (۳-۲) شیوه ی اجرا
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
جلسات عنوان جلسات شرح مختصر
اول اجرای پیش آزمون و آشنایی اعضای جلسه با هم و آشنایی با نحوه انجام کاروآموزش مهارت خودآگاهی اجرای پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ و تعریف مهارتهای زندگی و توضیح مهارت خود آگاهی و کاربرد آن در زندگی و ارائه تکلیف در طول هفته در قالب سوال: به گذشته خود فکر کنید و ببینید تا کنون چه نقاط قوت وضعف وتوانایی وناتوانایی هایی دارید.
دوم خودآگاهی از وضعیت جسمانی و روحانی خود – پذیرش موقعیت، تعریف مشکل درمهارت حل مساله در این جلسه افراد باید نقاط صعف و قوت خود یاد بگیرند و اینکه که مشکلات خود را پذیرفته و از زیر آنها شانه خالی نکنند. یعنی به خود آگاهی برسند. و مشکل را به صورت روشن یا مبهم بررسی کنند و یاد بگیرند نقش خودشان را در مشکل تعیین کنند .
تکلیف: تصمیم هایی را که در طول هفته گذشته برای حل مشکل گرفته اید فهرست کنید و بنویسید که مشکلات خود را با چه شیوه ای حل می کنید.
سوم هدف گذاری و خود ارزیابی صحیح در این جلسه در موردمشخص کردن هدف و بررسی ویژگی های منفی مثبت خود، برای رسیدن به هدف می باشد.
تکلیف: داستانی برای افراد خوانده شد و خواسته شد که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را بررسی کنند.
چهارم بارش فکری و انتخاب راه حل هدف این مرحله فقط دستیابی به راه حل ها و گزینه های انتخابی زیادتری برای حل مشکل است. یعنی کمیت راه حل ها و تصمیم ها مورد نظر است نه کیفیت آنها .
تکلیف: در طول هفته برای حل مشکلات خود هر راه حلی که به ذهنتان می رسد لیست کنید و نقاط ضعف و قوت راه حلها را بنویسید.
پنجم اجرا و بازبینی راه حل ها در این جلسه طرح ریزی برای اجرای بهترین راه حل و چگونگی اجرای راه حل انتخاب شد و ارزیابی نتایج اجرای راه حل به آزمودنی ها آموزش داده شد .تکلیف: در طول یک هفته گذشته نتایج بکارگیری مناسبترین راه حل ها را در حل مشکلات ارزیابی کنید و نتایج آنرا بنویسید .
ششم ۱ مرور تکنیک های آموزش داده شده
۲ اجرای پس آزمون در این جلسه در مورد تأثیر تکنیک های ارائه شده برای حل مشکلات و اثر بخشی این آموزش در طول این جلسات بحث شد و سپس پس آزمون اجرا گردید.
شرح کامل فعالیت های جلسات آموزش در پیوست الف آمده است
۳-۷ ابزار گرد آوری اطلاعات:
در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات لازم است جهت تحلیل و آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه رضایت زناشویی[۱۶۵] (ENRICH) استفاده می شود.
اولسون برای بررسی رضایت زناشویی از این پرسشنامه استفاده نموده و معتقد است که این مقیاس مربوط می شود به تغییراتی که در طول دوره حیات آدمی رخ می دهد و همچنین در این خصوص به تغییراتی که در خانواده ها به وجود می آید، حساس است.
هر یک از موضوعات این پرسشنامه، در ارتباط با یکی از زمینه های مهم زندگی است. ارزیابی این زمینه های نیرومندی و تقویت آنها را مشخص نماید. این ابزار همچنین می تواند بعنوان یک ابزار تشخیصی برای زوجهایی که در جستجوی مشاوره زناشویی و به دنبال تقویت رابطه زناشویی خود هستند، استفاده شود.
این پرسشنامه شامل ۱۱ زیر مقیاس می باشد:
۱- رضایت زناشویی، ۲- مسائل شخصیتی ۳- ارتباط زناشویی ۴- حل تعارض ۵- مدیریت مالی ۶- فعالیت های اوقات فراغت ۷- رابطه جنسی ۸- فرزندان و فرزندپروری ۹- اقوام و دوستان ۱۰- نقش های مساوات طلبی ۱۱- جهت گیری مذهبی
مقیاس ENRICH خلاصه شده عبارت “پربارسازی و تقویت رابطه، ارتباط و رضایت خاطر” می باشد. این مقیاس در ابتدا برای توصیف پویایی ازدواج جهت پژوهش ایجاد نشد اما اندک زمانی نگذشت که به عنوان یک ابزار تشخیصی برای زوجهای متاهلی که دنبال مشاوره و غنی سازی آن بودند بکار گرفته شد. این پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیق معتبر در تحقیقات متعددی برای رضایت زناشویی مورد استفاده قرار گرفته است. السون از این پرسشنامه، برای بررسی رضایت زناشویی استفاده نموده و معتقد است که این مقیاس، مربوط میشود به تغییراتی که در طول دوره حیات آدمی رخ می دهد و همچنین در این خصوص، تغییراتی که در خانواده بوجود می آید حساس است. هریک از موضوع های این پرسشنامه، در ارتباط با یکی از زمینه های مهم است و ارزیابی این زمینه ها در درون یک رابطه زناشویی می تواند مشکلات بالقوه زوج ها را توصیف کند یا می تواند زمینه های نیرومندی و تقویت آنها را مشخص نماید( سلیمانیان، ۱۳۷۳).
فرم اصلی این پرسشنامه دارای ۱۱۵ سوال بسته پاسخ و ۱۲ خرده مقیاس است و فرم کوتاه این پرسشنامه که برای جلوگیری از طولانی شدن سوالات در این تحقیق بکار می رود دارای ۴۷ سوال و ۹ خرده مقیاس است.
خرده مقیاس های فرم ۴۷ سوالی عبارتند از:
موضوعات شخصیتی: این مقیاس، درک شخص از رفتارها و ویژگی ها و سطح رضایت یا عدم رضایت او از این موضوعات را ارزیابی می کند. نمره پایین، نشان دهنده سطح پایین پذیرش یا فقدان راحتی با شخصیت و رفتار همسر است و نمره بالا نشان دهنده سازگاری نسبت به شخصیت همسر است .
ارتباط زناشویی: این مقیاس، احساسات، اعتقادات و نگرشهای شخص نسبت به میزان و چگونگی روابط زناشویی را می سنجد. نمره بالا نشان دهنده رضایت از سطح و نوع ارتباط در روابط زن و شوهر است و نمره پایین نشان دهنده فقدان رضایت از ارتباط است .
حل تعارض: این مقیاس، نگرشها، احساسات و اعتقادات همسر را در به وجود آوردن یا حل تعارض و نیز روش های زوجین را در پایان دادن به جروبحث ها ارزیابی می کند. نمره بالا نشان دهنده نگرش های واقع گرایانه درباره تعارضات موجود در روابط زناشویی است و نمره پایین نشان دهنده عدم رضایت ازشیوه حل تعارضات است.
مدیریت مالی: این مقیاس، علایق و نگرش های زن و شوهر را در زمینه شیوه اداره و مدیریت مسایل اقتصادی خانواده می سنجد. نمره بالا نشان دهنده رضایت از چگونگی اداره مالی خانواده و نگرش واقع بینانه نسبت به موضوعات مالی خانواده است ونمره پایین نشان دهنده وجودنگرانی های گوناگون درزمینه اداره مالی خانواده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
فعالیت های مربوط به اوقات فراغت: این مقیاس به ترجیحات شخصی هرکدام از زوجین، برای چگونگی گذراندن اوقات فراغت است و نمره پایین نشان دهنده نارضایتی از چگونگی گذراندن اوقات فراغت در روابط زن و شوهر است .
روابط جنسی: این مقیاس، احساسات و نگرانی های فرد را درباره روابط جنسی و صمیمیت عاطفی با همسر ارزیابی می کند. موارد این مقیاس، منعکس کننده میزان رضایت از ابراز صمیمیت و احساس راحتی در بخش های مربوط به روابط جنسی است. نمره بالا ،نشان دهنده رضایت از ابراز صمیمیت و نگرش مثبت درباره مسایل جنسی در روابط زناشویی یا توافق درباره تصمیمات مربوط به بارداری است .
ازدواج و فرزندان: این مقیاس، نگرشها و احساسات شخصی را درباره داشتن فرزند، توافق درمورد تعداد و نحوه تربیت فرزندان ارزیابی می کند. نمره بالا نشان دهنده توافق درمورد بچه دار شدن و تعداد فرزندان و همچنین نشان دهنده درک واقع بینانه از تاثیری است که فرزندان از روابط زناشویی می بینند و رضایت از نحوه مشخص شدن نقش ها و مسولیت های والدین است. نمره پایین نشان دهنده عدم رضایت از تصمیمات مربوط به بچه دار شدن، تعداد و تربیت آنها است .
خانواده و دوستان: این مقیاس، احساسات و علایق مربوط به روابط با خویشاوندان و اقوام همسر و دوستان را ارزیابی می کند. سوالات این مقیاس، نشان دهنده نگرش دوستان و بستگان نسبت به ازدواج و انتظارات مربوط به میزان صرف وقت با دوستان و بستگان است. نمره پایین نشان دهنده ناسازگاری در روابط فامیلی و دوستان می باشد و دلالت بر وجود زمینه هایی از تعارض دارد.
جهت گیری عقیدتی: این مقیاس، نگرش ها، احساسات و علایق فرد را درباره اعتقادات اعمال مذهبی در زندگی زناشویی ارزیابی می کند. نمره بالا نشان دهنده این دیدگاه است که مذهب یک بخش مهم در ازدواج است و توافق زن و شوهر در زمینه مسایل مذهبی و رفتار معنوی رانشان می دهد. نمره پایین نشان دهنده بی اهمیت دانستن نقش مذهب در ازدواج و روابط زناشویی است. ( ثنایی، ۱۳۷۹).
۳-۷-۱ روش اجرا:
این پرسشنامه شامل عبارتهایی درباره جنبه های مختلف زندگی زناشویی فرد است که ممکن است با آن موافق یا مخالف باشند. در اصل پرسشنامه یک نوع نگرش سنج از نوع لیکرت می باشد. فرد پس از خواندن هر عبارت با دقت میزان موافقت یا مخالفت خود را با علامت ضربدر داخل خانه های پنج گزینه مذکور ( کاملاً موافقم – موافقم – نظری ندارم – مخالفم – کاملاً مخالفم ) مشخص می کند که به هریک از گزینه ها از یک تا پنج امتیاز داده می شود.
۳-۷-۲ نحوه تصیح و نمره گذاری:
نمره گذاری مقیاس به دو روش انجام می شود :
– نمره رضایت کلی از روابط زناشویی: برای این منظور نمرات فرد در تمامی ۴۷ ماده مطابق امتیازات درج شده ودر کلیه جدول پرسشنامه ( مراجعه شود، پیوست شماره ۲ ) جمع شده و نمره رضایت کلی را تشکیل می دهد. این نمره، نمره خام است و برای تبدیل آن، نمره استاندارد وضعیت زناشویی کافی است. (مطابق جدول ۱-۳ ) که نمره t مربوط به نمره کسب شده را بدست بیاورید و سپس وضعیت رضایت زناشویی را مطابق فرم درج شده در زیر جدول تعیین کنید. برای مثال وقتی نمره خام فردی ۱۹۴ باشد نمره t آن ۵۷ می شود و لذا رضایت زناشویی او به این صورت تعبیر می شود: “رضایت نسبی و متوسط از روابط زناشویی.”
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:05:00 ب.ظ ]