از نظر دسته بندی تحقیقات برحسب نحوه جمع آوری داده ها (روش تحقیق) می توان این تحقیق را، تحقیق توصیفی دانست، زیرا به جمع آوری شواهد واقعی در خصوص پدیده ها پرداخته و شرایط و روابط موجود را تفسیر و توصیف می کند.
تحقیقات توصیفی مشتمل بر چند نوع هستند که یکی از آن ها روش پیمایشی است. از نظر دسته بندی تحقیقات توصیفی، این تحقیق از نوع پیمایشی به شمار می رود، به دلیل این که وارد شرکت های مورد بررسی شده و به طور مستقیم با پرسش از مدیران آن مجموعه به جمع آوری اطلاعات می پردازد.
بنابراین می توان گفت این تحقیق از نظر نحوه ی جمع آوری داده ها یک تحقیق توصیفی- پیمایشی محسوب می شود.
۳-۲– جامعه آماری
با توجه به این که هدف از این تحقیق بررسی رابطه عوامل سازمانی با کارایی سیستم مدیریت دانش است و مورد مطالعه ی این تحقیق، شرکت های شهرک صنعتی دلیجان در نظر گرفته شده است، جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران شرکت های شهرک صنعتی دلیجان بوده است.
۳-۳- نمونه های آماری و روش نمونه گیری
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضاء که از جامعه آماری انتخاب شده اند. در واقع گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. نمونه گیری فرایند انتخاب تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است، به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات و ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه قادرخواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضاء جامعه آماری تعمیم دهیم (سکاران،۱۳۹۰: ۲۹۶). در خصوص تعیین حجم نمونه، میتوان از چند روش استفاده کرد و حجم نمونه متناسب با تحقیق را به دست آورد. این روشها عبارتند از: به کارگیری تحقیقات مقدماتی، استفاده از تحقیقاتپیشین و کسب شناخت از مشخصات واحدهای جامعه آماری (سرمد و همکاران،۱۳۸۷: ۱۸۶-۱۸۸).استفاده از این روشها برای آن صورت میپذیرد که بتوان از میزان پراکندگی صفت اصلی تحقیق اطلاع حاصل کرد. در پژوهش حاضر، صفت اصلی تحقیق، تاثیر هر یک از عوامل مطرح شده در بازنشستگی پیش از موعد در نظر گرفته شده است. با توجه به آن که در یک نمونه گیری مقدماتی میزان پراکندگی صفت اصلی تحقیق برابر با ۹۶ درصد بود. با توجه به آنکه این تحقیق، در نظر دارد که میزان خطای نمونهگیری، کمتر از پنج درصد باشد، با بهره گرفتن از فرمول زیر، حجم نمونه تحقیق بهدست آمد:
روش نمونه گیری به کار برده شده در این تحقیق به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده است.
با بهره گرفتن از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد اعضای نمونه لازم برای انجامتحقیق برآورد گردید.
با توجه به فرمول بالا، تعداد مدیران که اعضای نمونه آماری پژوهش را تشکیل می دهند در این پژوهش برابر ۱۱۰ نفر بوده است. که پس از توزیع پرسشنامه ها بین ۱۱۰ نفر ازمدیران، تعدادی از آنها به دلیل ناقص بودن کنار گذاشته شد و در نهایت ۱۰۰ پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل، بررسی شده است.
۳-۴- روش و ابزار جمع آوری داده ها
در این تحقیق دو روش برای گرد آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از:
۳-۴-۱- مطالعات کتابخانه ای
پرهیز از تکرار مکررات از جمله اهدافی است که با مطالعات کتابخانه ای می توان به آن دست یافت. در تحقیق حاضر از مطالعات کتابخانه ای بهره گرفته شده و با مراجعه به کتاب ها، مجلات و نشریات گوناگون فارسی و لاتین، پایان نامه ها و همچنین با بهره گرفتن از سایت های مختلف اینترنتی مرتبط با موضوع، سعی شده است تا سوابق تحقیقات صورت گرفته در مورد این موضوع را گردآوری کرده هم چنین با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای و گرد آوری آثار مربوط به موضوع تحقیق، آخرین اطلاعات و آمار موجود و استفاده از آن ها، در غنی تر ساختن ادبیات تحقیق و تهیه ی پرسش نامه و فصول دیگر این پایان نامه به نحو مناسب و مطلوبی بهره گرفته شود.
۳-۴-۲- روش های میدانی
روش های میدانی به روش هایی گفته می شود که محقق برای گرد آوری داده ها و اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط، و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد اعم از انسان، موسسات، موردها و غیره، اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری نماید.
ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه می باشد .
۳-۴-۲-۱- پرسشنامه
پرسش نامه فهرستی مدوّن از سؤالات برای جمع آوری اطلاعات از پاسخ دهندگان می باشد. کاربرد پرسش نامه در اندازه گیری و ارزیابی رفتارهای گذشته، طرز فکرها و برداشت ها و ویژگی های پاسخ دهنده است. ( ونوس، ابراهیمی و روستا، ۱۳۸۹)
در پرسش نامه، سؤالات ممکن است جواب را در میان انتخاب هایی که برای پاسخ دهنده فراهم می کنند تعیین کرده باشند ( پرسش نامه بسته) یا ممکن است پاسخ دهنده را در ارائه ی جواب آزاد بگذارند (پرسش نامه باز). در مجموع پاسخ های داده شده توسط واحد های نمونه، تشکیل دهنده داده های مورد نیاز پژوهشگر در امر تحقیق است. با بهره گرفتن از این داده ها پژوهشگر می تواند فرضیات پژوهش را بررسی کند.
پرسش نامه های این تحقیق، به منظور شناسایی وتعیین مهم ترین معیارها و متغیرها از نظر افراد جامعه آماری با استناد به ادبیات تحقیق و مصاحبه با مدیران شرکت های شهرک صنعتی دلیجان تهیه و تنظیم گردیده است.
قسمت اول پرسشنامه مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل: سن، سابقه فعالیت،میزان تحصیلات و … است. قسمت پایانی پرسشنامه شامل سوالاتی است که توسط مدیران پاسخ داده می شود.
۳-۴-۲-۲- نحوه ی امتیاز بندی پرسش نامه
در مقیاس لیکرت، نگرش پاسخ گویان نسبت به بعضی موضوعات اندازه گیری می شود. مقیاس لیکرت شامل تعدادی عبارت است که هریک با گزینه های پنج گانه به طور مثال از «خیلی زیاد» تا «خیلی کم» را در بر می گیرد. امتیازها و ارزش های عددی گزینه ها را طوری تعیین می کنیم که امتیاز یک و پنج، ارزش های دوطرف طیف، وامتیاز سه، ارزش مربوط به وضع «بی تفاوت» یا«متوسط» باشد. از طریق عباراتی که در این مقیاس به کار می روند می توان پاسخ پاسخ گویان یا موضوعات مختلف را به طور ترتیبی مشخص کرد.
در پرسش نامه های تحقیق حاضر، از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت برای جمع آوری نظرات مدیران شرکت های شهرک صنعتی دلیجان استفاده شده است .
نحوۀ امتیاز بندی سؤالات به شرح زیر می باشد.
جدول ۱-۳٫نحوه ی امتیاز بندی پرسش نامه :
۱ |
۲ |
۳ |
۴ |
۵ |
خیلی کم |
کم |
متوسط |
زیاد |
خیلی زیاد |
۳-۵- متغیرهای تحقیق
متغیرها شامل هر چیزی است که بتواند ارزش های گوناگون و متفاوت بپذیرد. این ارزشها می تواند در زمان های مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا اینکه در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف تفاوت داشته باشد (سکاران،۱۳۹۰: ۸۲). با توجه به موضوع تحقیق، بررسی رابطه عوامل سازمانی با کارایی سیستم مدیریت دانشکاری بس دشوار و زمان براست که از طرف دیگر مستلزم تعیین معیارها و شاخص های بسیاری می باشد که باید مورد تأیید خبرگان و متخصصین قرارگیرد و از طرفی با پاسخگویی اعضای جامعه آماری به سؤالات پرسشنامه تحلیل آماری پیچیده وچند گانه ای خواهد داشت. با توجه به مطالب ذکر شده در فصل بررسی ادبیات موضوع و مطالعه و بررسی مقالات مختلف از بین تعدادی از عوامل کلیدی در زمینه بررسی رابطه عوامل سازمانی با کارایی سیستم مدیریت دانش عواملی که در بیشتر پژوهش ها به عنوان عوامل کلیدی در بررسی رابطه عوامل سازمانی با کارایی سیستم مدیریت دانش معرفی شده اند را انتخاب کرده و آنهارا مورد بررسی قرار می دهیم. متغیرها بر اساس نقشی که در پژوهش برعهده دارند به دو دسته تقسیم می شوند:
الف: متغیر مستقل : متغیر محرک درونداد است که به وسیله پژوهشگر اندازه گیری ،دستکاری یا انتخاب می شود تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود.متغیر مستقل مقدمه و متغیر وابسته نتیجه است.
ب: متغیر وابسته : متغیر پاسخ ،برونداد یا ملاک است و عبارتست از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل برآن مشخص ومعین شود(دلاور،۱۳۸۳: ۵۹).
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:53:00 ب.ظ ]