۷۹٫۷%

 

 

 

 

 

۵

 

 

 

۲۰٫۶%

 

 

 

 

 

۶

 

 

 

۱۸٫۹%

 

 

 

 

 

۷

 

 

 

شکل ۶-۱: میزان پراکندگی در داده‌های اولیه برای رابطه (۹)
پایان نامه
با بررسی روابط موجود در جدول ۶-۳ مشاهده می‌شود روابطی که در آنها از عنوان پارامتر مؤثر استفاده شده است، نتایج بهتری را نسبت به روابطی که فاقد آن هستند، از خود نشان می‌دهد. این موضوع با اختلاف بسیار بالا در میزان ضرایب همبستگی روابط مختلف کاملا آشکار است. البته با توجه به اینکه در تعیین  به روش آزمایشگاهی نیز به طور مستقیم از میزان تخلخل اولیه خاک استفاده می‌شود، این امر منطقی می‌باشد. مطابق جدول ۶-۳ روابطی که  در تشکیل آنها اثر گذار است، بالای ۸۰% همبستگی داشته و در روابطی که تنها از حدود اتربرگی استفاده شده است، ضریب همبستگی کمتر از ۳۰% است. التبه نباید نقش LL و PL را به عنوان پارامتر مؤثر در تخمین هر چه دقیق تر  نادیده گرفت. این موضع با مقایسه ضریب همبستگی برای رابطه (۶-۹) و دیگر روابط موجود در جدول ۶-۲ قابل ارزیابی است. حتی معادلات درجات بالاتری که  را تنها بصورت تابعی از  بیان می‌کنند نیز به اندازه رابطه (۹-۱۳) همبستگی بسیار بالا ندارند. این امر در شکل ۶-۲ که پارامتر وابسته را بصورت توابعی با درجه ۲ و ۳ از بیان می‌کنند، نشان داده شده است.

شکل ۶-۲ : مناسبترین توابع درجه دو (سمت راست) و درجه ۳ (سمت چپ) برای تعیین Cc از روی
مطابق شکل ۶-۲- الف معادله (۶-۱۴) بهترین تابع درجه دو برای تعیین  بر حسب  است. این رابطه ضریب همبستگی به اندازه ۲/۸۶% دارد.
(۶-۱۴)
همچنین مطابق شکل ۶-۲- ب معادله (۶-۱۵) مناسب ترین تابع درجه سه برای تعیین Cc از طریق  است.
(۶-۱۵)
این رابطه نیز ضریب همبستگی نزدیک به رابطه (۶-۱۴) و به اندازه ۷/۸۸% دارد. این امر نشان می‌دهد افزایش درجه منحنی برازش شده تاثیر چندانی بر افزایش دقت رابطه تعیین شده ندارد.
به منظور کنترل و آزمایش رابطه (۶-۱۳) جهت تعیین  از روی پارامتر‌های موثر، در این پژوهش از نتایج ۳۰ نمونه آزمایشی استفاده شده است. برای این منظور نتایج واقعی (آزمایشگاهی) و نتایج محاسبه شده با رابطه (۶-۱۳) با یکدیگر مقایسه شده است. همچنین این عملیات برای روابط ارائه شده توسط محققین قبلی نیز انجام شده است. این مقایسه در شکل ۳ نشان داده شده است. همانطور که در این شکل ملاحظه می‌شود نتایج حاصله از رابطه (۶-۱۳) نسبت به دیگر روابط تطابق بیشتری با نتایج آزمایشگاهی از خود نشان می‌دهد. همچنین با دقت در این شکل مشاهده می‌شود که روابط (۶-۲) و (۶-۷) که تنها بر اساس میزان پلاستیسیته عمل می‌کنند، نتایج دست بالایی را برای تعیین ارائه می‌دهند. این امر برای رابطه (۶-۹) به دلیل داشتن ضریب ثابت کاهنده بالا بصورت عکس است و بر خلاف جهت اطمینان مقدار Cc را محاسبه می‌کند.
از آنجایی که در رابطه (۶-۱۳) پارامترهای مؤثر بیشتری (نسبت به دیگر روابط) برای محاسبه بکار برده شده است. بنابراین می‌توان این امر را یکی از مهم ترین عوامل در ارائه نتایج مناسب توسط رابطه (۶-۱۳) نسبت به سایر روابط دانست.البته باید به این نکته توجه داشت که هر یک از روابط ارائه شده توسط محققین مختلف برای تعیین  از روی پارامترهای مؤثر با استناد به نتایج آزمایشگاهی انجام شده بر روی خاکهای منطقه‌ای خاص ارائه شده است. در این پژوهش اطلاعات آموزشی و آزمایشی مربوط به خاکهای رسی موجود در ایران به عنوان مبنای کار قرار گرفته شده است. بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از شرایط منطقه‌ای در آن موثر بوده است، می‌تواند نتایج دقیق تری برای نقاط مختلف ایران ارائه کند. مقایسه فوق در مورد داده‌های آزمایشی دلیلی بر این مدعاست.
۶-۵- نتیجه گیری
تخمین نشست تحکیمی با بهره گرفتن از پارامترهای موثری که بتون آنها را با انجام آزمایشات ساده و با دقت قابل قبول تعیین نمود، از کاربری زیادی در پی سازه ها، خاکریز راه ها و راه آهن برخوردار است. در طی سالیان مختلف، محققین مختلف تلاش نموده‌اند تا رابطه‌ای به منظور تخمین نشست تحکیمی ارائه نمایند ولی اکثر این روابط تنها منحصر به یک پارامتری بوده و یا از جامعیت و دقت بالا برخوردار نیستند، با توجه به این امر در این پژوهش با بهره گرفتن از یک بانک اطلاعات جامع و به کمک روش برازش خطی گام به گام روابط بین پارامترهای موثر در تعیین ضریب فشردگی خاکهای ریز دانه (  ) بدون انجام آزمایش تحکیم شناسایی شده و نتایج حاصل با معادلات تجربی مقایسه گردیده است. براین اساس نتایج زیر حاصل شده است:

پارامترهای حد روانی، حد خمیری و تخلخل اولیه، از مهمترین پارامترهای موثر در تعیین ضریب فشردگی خاک هستند که در تحقیقات قبلی نیز مورد توجه محققین مختلف بوده اند.
در نظر گرفتن اثر همزمان پارامترهای مذکور دارا ی کمترین خطا در محاسبه ضریب فشردگی خاک است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:42:00 ب.ظ ]