پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی از طریق ویژگی های فردی و هوش هیجانی در شهرکرمانشاه۹۳- قسمت ۵ | ... | |
مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط باتمان و ارگان در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی به دنیای علم عرضه شد. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت ها و یا رفتار هایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب نادیده گرفته می شد. این رفتارها با وجود اینکه در ارزیابی های عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری می شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می گرفتند، اما در بهبود اثر بخشی سازمانی موثر بودند (بینستوک وهمکاران،۲۰۰۳).
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
رفتار شهروندی سازمانی باید داوطلبانه باشد (رفتار شهروندی سازمانی نه یک وظیفه از پیش تعیین شده و نه بخشی از وظایف رسمی فرد است). مزایای این رفتار، جنبه سازمانی دارد. رفتار شهروندی سازمانی ماهیتی چند وجهی دارد. گراهام (۱۹۹۱) رفتارهای شهروندی در سازمان را به سه دسته تقسیم کرده است (بیستوک وهمکاران،۲۰۰۳).
اطاعت سازمانی: اطاعت سازمانی رفتارهایی را توصیف می کند که ضرورت و مطلوبیت شان شناسایی و در ساختار معقولی از نظم و مقررات پذیرفته شده اند. شاخص های اطاعت سازمانی رفتارهایی نظیر احترام به قوانین سازمانی، انجام وظایف به طور کامل و انجام دادن مسئولیت ها با توجه به منابع سازمانی است. وفاداری سازمانی: این وفاداری به سازمان از وفاداری به خود، سایر افراد و واحدها و بخش های سازمانی متفاوت است وبیان کننده میزان فداکاری در راه منافع سازمانی و حمایت و دفاع از سازمان است. مشارکت سازمانی: مشارکت سازمانی با درگیر بودن در راه سازمان ظهور می یابد که از آن جمله می توان به حضور در جلسات، به اشتراک گذاشتن عقاید خود با دیگران و آگاهی به مسائل جاری سازمان، اشاره کرد. ۲-۵- ابعاد رفتارهای شهروندی
رفتارهای کمک کننده[۲۶] رفتارهای کمک کننده شامل کمک کردن داوطلبانه به دیگران و یا جلوگیری از اتفاق افتادن مشکلات مربوط به کار میباشد. قسمت اول این تعریف (کمک به دیگران در رابطه با مشکلات مربوط به کار) شامل سه بعد نوع دوستی، میانجیگری و تشویق است که بوسیله ارگان (۱۹۸۸) بیان شد.
رادمردی[۳۰] رادمردی و گذشت نوعی از رفتار شهروندی سازمانی است که نسبت به رفتارهای کمک کننده توجه بسیار کمتری به آن شده است. ارگان (۱۹۹۰) رادمردی و گذشت را به عنوان تمایل به تحمل شرایط اجتناب ناپذیر ناراحت کننده بدون شکایت و ابراز ناراحتی تعریف کرد. تحقیقات تجربی مک کنزی[۳۱] (۱۹۹۳) و پادساکف (۱۹۹۰) این نوع رفتار را از سایر انواع رفتار شهروندی سازمانی متمایز نشان داد.
وفاداری سازمانی[۳۲] وفاداری سازمانی شامل پیروی از موازین سازمان و عمل کردن به وظایف، ماورای علایق کوته بینانه فردی، گروه های کاری یا بخش هاست. این دسته از رفتار ها شامل دفاع از سازمان در مقابل تهدیدات، مشارکت در بدست آوردن حسن شهرت برای سازمان و مشارکت با دیگران برای دستیابی به منافع کل می باشد. وفاداری سازمانی شامل مفهوم طرفداری صادقانه گراهام (۱۹۸۹)، مفهوم حسن نیت در حال گسترش و حمایت از سازمان گئورگ (۱۹۹۷) و مفهوم طرفداری، حمایت و دفاع از اهداف سازمانی بورمن[۳۳] و موتوویلدو (۱۹۹۳) است. وفاداری سازمانی بخاطر ارتقا جایگاه سازمان نزد بیرونی ها ضروری است. حمایت و دفاع در مقابل تهدیدات بیرونی و حفظ تعهد حتی در شرایط نامطلوب میتواند به عنوان وفاداری نگریسته شود. بلیک لی و مورمن[۳۴] نشان دادند که این گونه از رفتار متمایز از سایر گونههای رفتار شهروندی سازمانی است.
اطاعت سازمانی[۳۵] دارای سابقهای قدیمی در زمینه تحقیقات رفتار شهروندی سازمانی است. مفهوم فرمانبرداری سازمانی که بوسیله گراهام (۱۹۹۱) بیان شد، و مفهوم پیروی از قوانین و رویههای سازمانی که بوسیله موتوویلدو و بورمن (۱۹۹۳) بیان شد همگی نشان دهنده این سازه میباشد و حاصل آن درونی کردن و پذیرش قوانین سازمانی، مقررات و رویهها است، حتی در حالت عدم وجود نظارت. دلیل اینکه این رفتار بعنوان یک نوع از رفتار شهروندی سازمانی در نظر گرفته میشود این است که حتی با وجود اینکه از هر کسی انتظار میرود تا از مقررات، قوانین و رویههای سازمانی در همه مواقع اطاعت کند، بسیاری از کارکنان به سادگی آن را انجام نمیدهند. بنابراین کارکنانی که به صورت وجدانی از تمام مقررات و دستورالعملها حتی در شرایط عدم نظارت، اطاعت میکنند به عنوان شهروندان خوب به حساب میآیند(پادسکاف وهمکاران، ۲۰۰۰).
ابتکارات فردی[۳۶] بعد دیگری از رفتار شهروندی سازمانی که چندین محقق مشخص کردهاند، ابتکارات فردی است.این نوع از رفتار شهروندی سازمانی، رفتار فرانقشی است که ماوراء حداقل نیازمندیهای کلی موردانتظار قرار دارد (ریان[۳۷]، ۲۰۰۲). نمونههایی از چنین رفتارهایی شامل فعالیتهای خلاقانه داوطلبانه و طراحیهای نوآورانه برای بهبود وظیفه شخصی و یا عملکرد سازمانی است. موتوویلدو و بورمن (۱۹۹۳) انجام دادن مشتاقانه و داوطلبانه فعالیتهای وظیفهای را به عنوان مؤلفههای این سازه بیان کردند (پادسکاف وهمکاران، ۲۰۰۰).
فضیلت مدنی[۳۸] بعد دیگری که از مباحث گراهام (۱۹۹۱) در مورد مسؤولیت پذیری ناشی میشود رفتار مدنی در سازمان است. رفتار مدنی از علاقه یا تعهد به سازمان ناشی می شود. نظارت بر محیط به منظور شناسایی فرصتها و تهدیدات (در نظر گرفتن تغییرات صنعت از جهت تأثیرات آن بر سازمان) حتی با هزینه شخصی نمونهای از این رفتارهاست. این رفتار منعکس کننده شناخت فرد است از اینکه او جزیی از یک کل بزرگتر است و همانطور که شهروندان به عنوان اعضاء جامعه در قبال جامعه مسؤولیتهایی را میپذیرند او نیز به عنوان یک عضو سازمان مسؤولیتهایی را در قبال سازمان برعهده دارد (پادسکاف وهمکاران، ۲۰۰۰). این بُعد در مطالعات ارگان (۱۹۸۸) به عنوان رفتار مدنی و در مطالعات گراهام (۱۹۹۱) به عنوان مشارکت سازمانی درنظر گرفته شده است.
توسعه خود[۳۹] آخرین نوع رفتار شهروندی سازمانی، توسعه خوداست که در مطالعات کاتز (۱۹۶۴) و جرج و بریف (۱۹۹۲) مورد شناسایی قرار گرفت و به عنوان بُعد کلیدی رفتار شهروندی سازمانی معرفی گردید.
نتمیر[۴۱] ابعاد رفتار شهروندی سازمانی را در قالب چهار طبقه استفاده کرده است که در شکل زیر نشان داده شده است
با وجدان بودن
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:32:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|