بررسی رابطه بین رابطه ویژگیهای شخصیت (مدل پنج عاملی) و خودپنداره با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در نیمسال اول ۹۴-۱۳۹۳- قسمت ۶- قسمت 2 | ... | |
۲- ۳- ۲- پیشینه خارجی ساری و سنکسون[۱۰۴] (۲۰۰۸) در پژوهشی با عنوان بررسی کیفیت زندگی در مدرسه و خودپنداره در بین دانش آموزان ابتدایی، ۴۹۳ دانش آموز (۲۳۵ دختر و ۲۵۸ پسر) را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که بین تمام ابعاد مقیاس خود پنداره کودکان با کیفیت زندگی در مدرسه رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که، متغیرهای “رفتار”، “محبوبیت”، “شادی”، “وضعیت فکری و مدرسه” و “اضطراب” دانش آموزان ابتدایی با کیفیت زندگی در مدرسه رابطه معناداری وجود دارد . اما با متغیر “عملکرد فیزیکی ” رابطه معناداری وجود ندارد. یافته ها نشان داد که متغیر “رفتار” دانش آموزان از بین پنج متغیر دیگر با کیفیت زندگی در مدرسه بالاترین سطح معناداری را دارد.
۲- ۴- جمعبندی و نتیجهگیری کیفیت زندگی یکی از مهمترین مسائل زندگی در قرن بیست و یکم میباشد که اخیرا در نقاط مختلف دنیا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. عوامل زیادی بر این متغیر تأثیرگذارند. از این عوامل میتوان به دو عامل خودپنداره و ویژگیهای شخصیتی افراد اشاره نمود که احتمالاً نقش تبیین کننده ای برای کیفیت زندگی خواهند داشت.
فصل سوم روششناسی پژوهش
۳- ۱- پیشدرآمد فصل سوم در این فصل به بحث و روش شناسی و مسایلی همچون جامعه نمونه آماری و روش نمونه گیری، ابزار پژوهش و روش تهیه و ساخت آن، شیوه اجرا و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته میشود و به صورت دقیق مطرح میشوند.
۳- ۲- طرح پژوهش در این پژوهش، تاثیر دو متغیر مستقل (ویژگی های شخصیتی و خودپنداره) بر روی یک متغیر وابسته سنجیده می شود. در ابتدا رابطه میان هر یک از این دو متغیر مستقل با متغیر وابسته سنجیده می شود، و در انتها برای فرضیه سوم همبستگی دو متغیر مستقل با متغیر وابسته سنجیده می شود و میزان تبیین کنندگی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته سنجیده می شود.
۳- ۳- روش پژوهش روش پژوهش حاضر کاربردی – توصیفی و در شیوه اجرا همبستگی است. برای انجام این پژوهش، روش پیمایشی مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود که پرسشنامه در این روش کاربرد گستردهای دارد، اما برای جمع آوری اطلاعات میتوان از فنون دیگراستفاده کرد. پیمایش، مجموعهای از روشهای منظم و استاندارد است که برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد، خانواده ها و یا مجموعه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد وهمچنین روشی برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره ی دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است.
۳- ۴- جامعه آماری جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی ۹۴ – ۱۳۹۳ مشغول به تحصیل هستند را، در بر میگیرد. که حدود ۹۰۰۰ نفر دانشجو در این مقطع در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.
۳- ۵- نمونه مورد مطالعه با بهره گرفتن از فرمول کوکران حجم نمونه را انتخاب می کنیم. جامعه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه شامل ۹۰۰۰ نفر دانشجو می باشد.
۳- ۶- روش نمونه گیری در این پژوهش، روش نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای میباشد. که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه در سال تحصیلی ۹۴ – ۱۳۹۳ را در بر میگیرد. گروه نمونه پژوهش ۳۹۱ نفر (۳۲۲ نفر مذکر و ۶۹ نفر مؤنث) را تشکیل میدهند. که به ترتیب پرسشنامه فرم کوتاه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO-FFI) و پرسشنامه خود پنداره راجرز و همچنین پرسشنامهی کیفیت زندگی (SF-12) بین آن ها توزیع شد. در این پژوهش با توجه به عدم مشارکت و همکاری مناسب برخی از دانشجویان در دادن پاسخ درست به سؤالها یا عدم پاسخدهی به بخشی از آن ها تعداد ۱۵ تا از پرسشنامهها ریزش داشت. که در ابتدا تعداد ۴۰۶ نفر در نظر گرفته شد که با وجود ریزش نمونهی پژوهش به ۳۹۱ نفر رسید.
۳- ۷- معرفی متغیرها متغیرهای پیش بین: ویژگیهای شخصیت (مدل پنج عاملی) ، خودپنداره
۳- ۸- ابزار پژوهش
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|