۲- ۳- ۲- پیشینه خارجی

ساری و سنکسون[۱۰۴] (۲۰۰۸) در پژوهشی با عنوان بررسی کیفیت زندگی در مدرسه و خودپنداره در بین دانش آموزان ابتدایی، ۴۹۳ دانش آموز (۲۳۵ دختر و ۲۵۸ پسر) را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که بین تمام ابعاد مقیاس خود پنداره کودکان با کیفیت زندگی در مدرسه رابطه معنی‌داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می‌دهد که، متغیرهای “رفتار”، “محبوبیت”، “شادی”، “وضعیت فکری و مدرسه” و “اضطراب” دانش آموزان ابتدایی با کیفیت زندگی در مدرسه رابطه معناداری وجود دارد . اما با متغیر “عملکرد فیزیکی ” رابطه معناداری وجود ندارد. یافته ها نشان داد که متغیر “رفتار” دانش آموزان از بین پنج متغیر دیگر با کیفیت زندگی در مدرسه بالاترین سطح معناداری را دارد.
همینطور یاهایا، رمالی، بوون، عبد غفار و زکریا[۱۰۵] (۲۰۰۹) در تحقیقی با عنوان رابطه بین خودپنداره و شخصیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، ۲۷۰ دانش آموز را مورد بررسی قرار دادند. یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد خودپنداره و شخصیت دانش آموزان بر طبق جنسیت آنان تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین تجزیه و تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که هیچ رابطه معنی دار ی بین ابعاد خودپنداره و شخصیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد.
در پژوهشی دیگر مداحی، خلعتبری، صمد زاده، امرایی، احمدی، کیخافرزانه[۱۰۶] ( ۲۰۱۱) با عنوان بررسی کیفیت زندگی و ویژگی‌های شخصیت NEO (صفات پنج عاملی) در مورد اضطراب مرگ در دانشجویان دانشگاه شاهد، ۵۵ دانشجو را مورد بررسی قرار دادند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کیفیت زندگی با ویژگی شخصیتی توافق پذیری همبستگی مثبت و معنی دار و بین کیفیت زندگی با ویژگی شخصیتی روان نژند همبستگی منفی معنی‌داری وجود دارد. علاوه بر این، بین کیفیت زندگی و دیگر ویژگی‌های شخصیتی (برونگرایی، باز بودن به تجربه و با وجدان بودن) رابطه مثبت غیر معنادار اما با اضطراب مرگ رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین با اضطراب مرگ و ویژگی‌های شخصیتی روان نژند همبستگی مثبت و معناداری ، و با ویژگی‌های شخصیتی توافق پذیری همبستگی منفی معنادار و با دیگر ویژگی‌های شخصیتی (برونگرایی، باز بودن و با وجدان بودن) رابطه منفی غیرمعناداری وجود دارد.
لومباردو و آلیتا [۱۰۷] (۲۰۱۳) ارتباط خودپنداره ، افسردگی و کیفیت زندگی گروه خلبان مداخله آسیب دیده مغزی را مورد تحقیق قرار دادند. یافته ها نشان داد کاهش افسردگی با افزایش کیفیت زندگی و گرایش به سمت افزایش خودپنداره ارتباط دارد. همچنین افزایش خودپنداره درسراسر مداخله با افزایش کیفیت زندگی ارتباط داشت.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
در آخر دولگان، ساوازر و یازگان[۱۰۸] (۲۰۱۴) در پزوهشی تحت عنوان رابطه بین کیفیت زندگی و خودپنداره در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، ۷۰ کودک را مور بررسی قرار دادند. یافته ها حاکی از رابطه قوی و مثبت و معنادار بین ADHD و خودپنداره می‌باشد. این مطالعه مبنی بر این بود که که اختلال نقص توجه/بیش فعالی بر کیفیت زندگی و خودپنداره کودکان اثر منفی می‌گذارد.

 

۲- ۴- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی در قرن بیست و یکم می‌باشد که اخیرا در نقاط مختلف دنیا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. عوامل زیادی بر این متغیر تأثیرگذارند. از این عوامل می‌توان به دو عامل خودپنداره و ویژگی‌های شخصیتی افراد اشاره نمود که احتمالاً نقش تبیین کننده ای برای کیفیت زندگی خواهند داشت.
با نگاهی اجمالی به تحقیقات انجام شده ی قبلی که به آن‌ ها اشاره شد می‌توان چنین نتیجه گرفت که رابطه معناداری ویژگی‌های شخصیتی، خودپنداره و کیفیت زندگی وجود دارد. و تقریبا تمام تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که بین این سه متغیر رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی تمامی تحقیقات صورت گرفته قبلی رابطه این سه متغیر را با هم نسنجیده و یا حداکثر رابطه دو متغیر را سنجیده اند. با توجه به اینکه خودپنداره نقش تعیین کننده ای در زندگی و رفتار افراد دارد، عدم شناخت افراد از خود نیز باعث شده است که در این پژوهش به این موضوع نیز بپردازیم. و دیگر عامل تأثیرگذار ویژگی‌های شخصیتی افراد می باشد که با مطالعه نظریات آورده شده در این فصل و پیشینه پژوهشی این مبحث متوجه اهمیت آن بر کیفیت زندگی خواهیم شد. از طرف دیگر تا کنون هیچ پژوهشی به طور خاص به بررسی رابطه این سه متغیر در دانشجویان نپرداخته است، بنابراین با توجه به پژوهش های قبلی و نیز نقش خودپنداره و ویژگی‌های شخصیتی در زندگی بشر و نیز آن چه که در مورد رابطه ی مهم این عوامل ذکر شد لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی، خودپنداره و کیفیت زندگی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه خواهد بود.

 

فصل سوم

روششناسی پژوهش

 

۳- ۱- پیش‌درآمد فصل سوم

در این فصل به بحث و روش شناسی و مسایلی همچون جامعه نمونه آماری و روش نمونه گیری، ابزار پژوهش و روش تهیه و ساخت آن، شیوه اجرا و روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته می‌شود و به صورت دقیق مطرح می‌شوند.

 

۳- ۲- طرح پژوهش

در این پژوهش، تاثیر دو متغیر مستقل (ویژگی های شخصیتی و خودپنداره) بر روی یک متغیر وابسته سنجیده می شود. در ابتدا رابطه میان هر یک از این دو متغیر مستقل با متغیر وابسته سنجیده می شود، و در انتها برای فرضیه سوم همبستگی دو متغیر مستقل با متغیر وابسته سنجیده می شود و میزان تبیین کنندگی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته سنجیده می شود.

 

۳- ۳- روش پژوهش

روش پژوهش حاضر کاربردی – توصیفی و در شیوه اجرا همبستگی است. برای انجام این پژوهش، روش پیمایشی مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود که ‏پرسشنامه در این روش کاربرد گسترده‌ای دارد، اما برای جمع‌ آوری اطلاعات می‌توان از فنون دیگراستفاده کرد. پیمایش، مجموعه‌ای از روش‌های منظم و استاندارد است که برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد، خانواده ها و یا مجموعه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد وهمچنین روشی برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره ی دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است.

 

۳- ۴- جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی ۹۴ – ۱۳۹۳ مشغول به تحصیل هستند را، در بر می‌گیرد. که حدود ۹۰۰۰ نفر دانشجو در این مقطع در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.

 

۳- ۵- نمونه مورد مطالعه

با بهره گرفتن از فرمول کوکران حجم نمونه را انتخاب می کنیم. جامعه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه شامل ۹۰۰۰ نفر دانشجو می باشد.
N = (N.t^2.p.q) / (N.d^2+t^2.p.q)
=n حجم نمونه
=N تعداد کل جامعه آماری
= t^2مقدار t استیودنت، موقعی که سطح معنی‌داری از ۰۵/۰ کمتر باشد
=d^2تقریب در برآورد پارامتر جامعه، که برابر با ۰۰۲۵ /۰ است
= p احتمال وجود صفت ۵/۰
= qاحتمال عدم صفت ۵/۰
۳۶۹= (۵/۰ × ۵/۰ ) × ۲(۹۶/۱) +۲(۰۵/۰) × ۹۰۰۰ / (۵/۰ × ۵/۰ ) × ۲( ۹۶/۱ ) × ۹۰۰۰ = n
عدد به دست آمده برای نمونه این پژوهش عدد ۳۶۹ می باشد، اما جهت دقت بیشتر و به علت پخش نمودن تعداد زیاد پرسش‌نامه، ۳۸۵ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه که در سال تحصیلی ۹۴ – ۱۳۹۳ مشغول به تحصیل بودند، به عنوان نمونه مورد مطالعه، مورد بررسی قرار گرفتند.

 

۳- ۶- روش نمونه گیری

در این پژوهش، روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای می‌باشد. که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانـشاه در سال تحصیلی ۹۴ – ۱۳۹۳ را در بر می‌گیرد. گروه نمونه پژوهش ۳۹۱ نفر (۳۲۲ نفر مذکر و ۶۹ نفر مؤنث) را تشکیل می‌دهند. که به ترتیب پرسش‌نامه فرم کوتاه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO-FFI) و پرسش‌نامه خود پنداره راجرز و همچنین پرسش‌نامه‌ی کیفیت زندگی (SF-12) بین آن‌ ها توزیع شد. در این پژوهش با توجه به عدم مشارکت و همکاری مناسب برخی از دانشجویان در دادن پاسخ درست به سؤال‌ها یا عدم پاسخ‌دهی به بخشی از آن‌ ها تعداد ۱۵ تا از پرسش‌نامه‌ها ریزش داشت. که در ابتدا تعداد ۴۰۶ نفر در نظر گرفته شد که با وجود ریزش نمونه‌ی پژوهش به ۳۹۱ نفر رسید.

 

۳- ۷- معرفی متغیرها

متغیرهای پیش بین: ویژگی‌های شخصیت (مدل پنج عاملی) ، خودپنداره
متغیرهای ملاک:کیفیت زندگی
متغیر کنترل: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، سن

 

۳- ۸- ابزار پژوهش

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:38:00 ب.ظ ]