در این فصل در گفتار اول به پیشینه نظری تعهد زناشویی شامل: ماهیت و مفهوم تعهد، ابعاد تعهد (تعهدشخصی، اخلاقی و ساختاری)، تاثیر ساختار اجتماعی بر تعهد زناشویی، نظریهها و مدلهای مرتبط با تعهد زناشویی و نقش کاربردی تعهد زناشویی پرداخته شد. در گفتار دوم به پیشینه نظری تابآوری شامل: تعریف تابآوری، سرسختی روانشناختی (مفهوم مششترک با تابآوری)، تابآوری در خانواده، عوامل تشکیل دهنده تابآوری در خانواده، مراحل تابآوری در خانواده پرداختیم و اما در گفتار سوم، مباحث اصلی غنیسازی شامل: رویکردها و برنامههای پیشگیری، تاریخچه غنیسازی روابط، پایههای نظری غنیسازی، شیوههای مداخله، فرمتهای زمانی برنامه غنیسازی، روش های درمان، توالی برنامه، نقش رهبر، پاسخهای خاص درمانگر، برنامه آماده سازی-غنیسازی اولسون، تاریخچه غنیسازی اولسون، ریشههای نظری غنیسازی اولسون و اهداف غنیسازی اولسون بحث شد.
در موردتعهد زناشویی نیز پژوهشهایی با موضوعات اثربخشی واقعیت درمانی بر تعهد، رابطه عشق و تعهد، آموزش پیش از ازدواج بر تعهد، رویکرد اسلامی بر تعهد، رابطه مذهب و تعهد و تاثیر طلاق بر تعهد و اعتماد به نفس صورت گرفته است. در مورد تابآوری نیز پژوهشهای با عناوین اثربخشی تابآوری برکیفیت زندگی، رابطه خود تنطیمی با تابآوری، تابآوری و رضایتمندی از زندگی، تاثیر الگوهای ارتباطی بر تابآوری، تاثیر مشاوره آدلری و بازسازی شناختی بر تابآوری، استرس و تابآوری، تابآوری در محیط خانواده، تابآوری و رضایت زناشویی صورت گرفته است. اگر چه مدل غنیسازی دارای اجزای مشترکی با سایر رویکردها شامل انسان گرایی، رفتارگرایی و یادگیری، رویکرد بین فردی و روان پویایی دارد اما بصورت یک مدل مستقل سهم بزرگی را در رشد و بالندگی میلیونها زوج به خود اختصاص داده است. غنیسازی زندگی زناشویی در زمینه آموزش ارتباطات به زوج ها، حل تعارضات در میان آنان، مدیریت مالی، رضایتمندی زناشویی، فعالیت زوجها در هنگام فراغت، عقاید مذهبی هر یک از طرفین، رابطه بچهها و والدین، رابطه خانواده و دوستان، انتظارات واقعی هر یک از زوجین از همدیگر، انتظارات جنسی و نقش خویشاوندان در زندگی زناشویی فعالیت میکند و در این زمینهها به زوجها آموزش میدهد.
مرحله سوم
پذیرش
فصل سوم
روشپژوهش
مقدمه
در این فصل ابتدا طرح کلی پژوهش و سپس جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری، و در ادامه، ابزار اندازهگیری، روش اجرای پژوهش و روشهای آماری میآید.
۳-۱- روش پژوهش
این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل است. گروه آزمایشی تحت متغیر مستقل یعنی آموزش گروهی غنیسازی ازدواج قرار گرفتند و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکردهاست.
جدول (۳-۱): دیاگرام طرح پژوهش
گروه ۱ |
گمارش تصادفی |
پیشآزمون |
اعمال متغیر مستقل (مداخله درمانی) |
پس آزمون |
آزمایش |
RE |
۱T |
X |
۲T |
کنترل |
RC |
۱T |
- |
۲T |
در این پژوهش متغیر مستقل آموزش غنیسازی زوجین و متغیر وابسته تعهد زناشویی و تابآوری بوده است.
۳-۲- جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش شامل زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان نجفآباد در سال ۱۳۹۰ بودند.
۳-۳- نمونه و روش نمونهگیری
ابتدا از طریق فراخوان و آگهی در سه مرکز مشاوره شهر نجفآباد و همچنین تماس تلفنی، از زنان متاهل با حداقل تجربهی سه سال زندگی مشترک برای شرکت در جلسات آموزشی دعوت به عمل آمد. شرط ورود، داشتن حداقل تحصیلات دیپلم، و نیز داشتن حداقل سه سال تجربه زندگی مشترک بود.
از بین افراد داوطلب ۶۰ نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ۳۰ نفر)، گمارش گردیدند. همچنین با آنان در مورد تشکیل جلسات و نحوه برگزاری آن صحبت شد.
مشخصات جمعیت شناختی نمونه شامل میزان تحصیلات و سن در جداول (۳-۲) و (۳-۳) ارائه شده است.
فراوانی و درصد توزیع متغیر تحصیلات در دو گروه کنترل و آزمایش در جدول ۳-۲ ارائه شده است.
جدول (۳-۲): فراوانی توزیع متغیر تحصیلات در دو گروه آزمایش و کنترل
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:11:00 ق.ظ ]