بحث دربارۀ بررسی عملکردها به صورت گروهی باشد(هامر و چامپر،۱۹۹۳).

۲-۷-۳-۵-توزیع اطلاعات[۱۵]

از جمله موارد مهم و ضروری برای علمی نمودن کارها، توزیع اطلاعات به گونه ای مطلوب و هدفمند در بین کلیه نیرو های سازمانی است.توزیع اطلاعات در بین کارکنان می تواند آنها را از مسائل و رخدادها آگاه سازد. هنگامی که این موقعیت فراهم شود، کم کم کار به شیوه ای علمی و بر اساس اطلاعات واقعی و درست و به هنگام صورت خواهد گرفت. ساختارهای کار به تناسب نیازها و تخصص شکل می‌گیرند (نه با ترتیبات گزارش سلسله مراتبی[۱۶]). زمانی که چنین شود و اطلاعات به طور گسترده و در زمانی اندک در اختیار باشد، سازمان دارای افرادی توانمند خواهد بود به گونه ای که در مسیر درست و علمی ،وظایف خود را انجام خواهند داد.(کوئین،۲۰۰۵)

 

۲-۷-۴-فرصت طلبی هوشمندانه

تفکر استراتژیک ، یک حرکت دائمی است و اهمیت آن همواره رو به افزایش است . تفکر استراتژیک، اساس توسعه در کسب و کار امروز است و با تغییرات اجتماعی، دستاوردهای فناورانه و تقاضاهای محیط رقابتی در حال پیشرفت،همگام­است(اسمیت،۲۰۰۰). محرک‌های­محیطی متعددی وجوددارند­که سازمان‌ها را به فرصت طلبی هوشمندانه ترغیب[۱۷] می‌کنند. در این میان، مهم‌ترین آنها عبارتند از:
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

۲-۷-۴-۱-افزایش رقابت

فشارهایی که رقابت جهانی بر شرکت‌ها وارد و آنها را وادار به تغییر و دگرگونی می‌کند، به این معناست که آنچه در گذشته به نظر خارق العاده و برجسته بوده چه بسا امسال عادی جلوه می‌کند. مانع پیوسته بالاتر می رود. اگر شرکت نتواند از روی این مانع عبور کند، رقیبی دیگر جای آن را خواهد گرفت (علاقه بند،۱۳۷۹). در قرن جدید، وضعیت کاملاً تغییر کرده است. اکنون رقیبان خارجی، تهدیدکنندگان بزرگ تلقی می‌شوند؛ به گونه‌ای که بسیاری از کسب و کارها خود را در بازارهای جهانی در وضعیت[۱۸] مخاطره‌آمیزی می بینند. امروزه سازمان ها نیازمند مدیران و نیرو های توانمند و با تجربه ای هستند تا بتوانند با کمک آنان از فرصت های رقابتی موجود در محیط بهره گرفته و در عرصه رقابت پیروز گردند(اسمیت،۲۰۰۰).

 

۲-۷-۴-۲-اثرات فناوری بر محیط کار

رشد سریع فناوری، تمامی جوانب سازمان ها را تحت تأثیر خود قرار داده است. تغییر فناوری باعث شده است ماهیت کار تغییر کند. این پیشرفت باعث شده است رایانه‌ها جایگزین مشاغل عادی گردند کارکنان به دنبال کارهایی برآیند که فناوری نوین آنها را به مبارزه می طلبد (چالش‌انگیز هستند).لذا، مشاغلی که باقی مانده‌اند، نیازمند مدیران توانمندی هستند که از مهارت‌های لازم برای رویارویی با این تغییرات برخوردار باشند(مک کوبی،۱۹۹۹). و این مهارت همان فرصت طلبی هوشمندانه است و لذا تغییر در فناوری، ، بدون تغییر دانش انسان به مزایای طولانی مدت منجر نمی‌شود. ابعاد فناوری در هر سازمان پیوسته تحت تأثیر پیشرفت‌های روزانه تغییر می‌کند و هر روز بر اهمیت مدیران توانمند به عنوان تنها مزیت اصلی سازمان افزوده می شود. با توجه به این موضوع، نقش مدیریت منابع انسانی از روش قدیمی فرمان[۱۹] و کنترل به یک روش راهبردی تغییر کرده است(جرار و زعیری،۲۰۰۲).
عکس مرتبط با منابع انسانی

 

۲-۷-۴-۳- ضرورت پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان و تقاضا برای کیفیت برتر

مشتریان در عصر حاضر به کمک اینترنت قادرند وسایل مورد نیاز خود را به طور مستقیم و با بهترین قیمت رقابتی خریداری کنند. افزایش انتظارات مشتریان، اولویت های توسعه را در بسیاری از سازمان‌ها تغییر داده است(کوئین و اسپریتزر،۱۹۹۷). مشتریان دامنه توقعات خود را در مورد کیفیت، قیمت و خدمات وسیع‌تر کرده‌اند وتحقیقات نشان می دهد اگر شرکتی از عهده برآوردن این توقعات بر نیاید، مشتریان به سراغ شرکت های رقیب خواهند رفت(علاقه بند،۱۳۷۹).
بسیاری ازسازمان‌ها دریافته‌اند درموقعیت رقابتی فزاینده بایدپیوسته خدمات‌دهی به مشتریان رابهبود بخشند.این بدان معناست که ابتدابایدبدانندمشتری چه می‌خواهد و سپس در پی بهبود آن باشند.در این راستا سازمان‌ها نیازمند افرادتوانمندی هسستند تا با فرصت طلبی هوشمندانه خود ،نوآوری‌هایی[۲۰] را بیابند و بتوانند محصولات وخدمات خودرابهبود بخشند(اسمیت،۲۰۰۰).

 

۲-۷-۴-۴-نیاز به کارکنان با مهارت بالا

امروزه سازمان ها به مدیرانی نیازمندند که مشکل‌گشا و مبتکر باشند و با به کارگیری توانایی های خود بتوانند موجبات بقای سازمان در محیط رقابتی را فراهم آورند اطمینان امروز و موفقیت فردای‌ سازمان ها بیشتر به استعداد ادراک مدیرانشان وابسته است و مدیران مرکز عقلانیت[۲۱] هر سازمان قلمداد می شوند به زعم چارلز هندی ذکاوت تمرکز یافته[۲۲]،دانش فنی و توانایی به دست آوردن و به کارگرفتن دانش، منبع جدیدی از ثروت است و هدف توانمندسازی این است که مغزهای افراد را نیز مانند بازوان آنان به کاراندازد(هندی چارلز،۱۳۷۶).

 

۲-۷-۴-۵-ضرورت انعطاف پذیری سازمان ها

تغییرات عمده ای در شکل سنتی سازمان های با ساختار سلسله مراتبی و قدرت متمرکز در حال شکل‌گیری است اکثر مدیران عالی معتقدند دست برداشتن از کنترل متمرکز باعث افزایش انعطاف‌پذیری سازمان‌ها شده و راه را برای استفاده بهتر از فرصت های محیطی فراهم می سازد.

 

۲-۷-۵- تفکر در زمان

از دیدگاه لیدکا ،تفکر در زمان به این معنی است که یک مدیری که بینش و تفکر استراتژیک را داراست.باید بتواند از فرصت های گذشته برای تدوین اهداف و ارمان های اتیه سازمان خود به خوبی بهره برداری نماید.و از این فرصت های گذشته در خلق ارزش برای اینده سازمان استفاده نماید.به تعبیری بهتر مدیری را می توان یک متفکر استراتژیست دانست که با بینش و درایتی که دارد ، از فرصت های گذشته یاد بگیرد.و خود را برای مقابله با تهدیدهای اینده اماده سازد.ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف سازمان خود را در شرایط موجود وابسته به عملکرد گذشته خود پیوند دهد.این امر اشکار می سازد که یک مدیر استراتژیست،همواره ،گذشته و حال و اینده را با یکدیگر مورد بررسی و کنکاش قرار می دهد و ضمن استفاده از تجربیات گذشته ، سعی دارد تا نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود را نیز شناسایی نموده تا بتواند با متحول نمودن وضعیت موجود ،اینده بهتری را برای سازمان خود رقم بزند.لذا با عنایت به مطالب فوق می توان دریافت که ، برای حصول و موفقیت در مقوله تفکر در زمان که یکی از ابعاد تفکر استراتژیک است، یک مدیربایستی به موارد زیر توجه نماید:

 

۲-۷-۵-۱-بهره مندی از فرصت های گذشته برای تدوین اهداف اینده

فرصت های گذشته به دلیل داشتن نکات مثبت که در خود دارند باید مورد توجه یک مدیر قرار گیرد. منظور از فرصت های گذشته
مواردی است که در محیط پیرامون سازمان وجود داشته اند ولی شاید سازمان بدرستی نتوانسته از این فرصت ها استفاده نماید. و اگر استفاده نموده درست و به جا نبوده است و شاید استفاده از این فرصت ها درست و هدفمند بوده است ولی نتایج مفید و مثمر ثمری نداشته است .این نکته می رساند که مدیر در موقعیت کنونی باید همواره تلاش نماید تا از فرصت های فراروی خود استفاده شایسته نماید.بویژه در تدوین اهداف اینده سازمان ،استفاده از این فرصت ها را در تدوین اهداف اینده سازمان لحاظ نماید.
در دین اسلام نیز به استفاده مطلوب از فرصت های پیش امده در زندگی انسان اشاره شده و مورد تاکید واقع شده است .

 

۲-۷-۵-۲- اعتقاد به ارتباط نقاط قوت فعلی سازمان با عملکرد گذشته

هر سازمانی دارای نقاط قوت است که این قوت ها می تواند معلول عوامل زیادی باشد.ولی در حوزه تفکر استراتژیک، یکی از مهمترین علت های پیدایش نقاط قوت فعلی ، می تواند به دلیل عملکرد خوب و مطلوب سازمان در گذشته باشد .این امر بدین معنی است که اگر سازمان در دوران گذشته خود از یک برنامه ریزی استراتژیک و مبتنی بر اینده استفاده نموده باشد، مسلما در زمان های بعد از ان عملکرد مطلوب تری خواهد داشت .زیرا اغراق نیست که گفته شود،عملکرد فعلی هر سازمان ،تابع عملکردان سازمان در گذشته است.برای مثال اگر سازمانی در دوره پنج ساله اول شکل گیری و تاسیس خود،از اهداف و برنامه های استراتژیک و هدفمند برخوردار باشد ،مسلما با اجرای دقیق این اهداف و برنامه ها ،اینده درخشانی را برای خود رقم خواهد زد.و به این دلیل است که در اسلام نیز موفقیت افراد را در زندگی شان معلول برنامه ریزی درست و تلاش و کوشش انها بر اساس برنامه تدوین شده در گذشته می داند.

 

۲-۷-۵-۳- اعتقاد به ارتباط نقاط ضعف فعلی سازمان با عملکرد گذشته

با عنایت به این که هر سازمانی دارای نقاط ضعفی است که این ضعف ها می تواند معلول عوامل زیادی باشد،ولی در حوزه تفکر استراتژیک، یکی از مهمترین علت های پیدایش نقاط ضعف فعلی، همانند نقاط قوت می تواند به دلیل عملکرد نادرست و نامطلوب سازمان در گذشته باشد .این امر بدین معنی است که اگر سازمان در دوران گذشته خود از یک برنامه ریزی استراتژیک و اینده نگر استفاده ننموده باشد، مسلما در زمان های بعد از ان عملکرد مطلوب نخواهد داشت زیرا ، اغراق نیست که گفته شود،عملکرد فعلی هر سازمان ،تابع عملکردان سازمان در گذشته است.برای مثال اگر سازمانی در دوره پنج ساله اول شکل گیری و تاسیس خود، اهداف و برنامه های استراتژیک و هدفمند نداشته باشد ،مسلما اینده خوبی در انتظار ان سازمان نخواهد بود.و به این دلیل است که در اسلام نیز شکست افراد را در زندگی شان معلول برنامه ریزی نادرست و عدم تلاش و کوشش کافی انها در گذشته می داند.

 

۲-۸- مهارت های مدیریتی

مقوله مهارت های مدیریتی یکی از موضوعاتی است که شاید از جمله ضروریات مدیریت محسوب می گردد.زیرا اگر مدیر یک سازمانی فاقد مهارت های مورد نیاز مدیریتی باشد،نمی تواند مدیریت ثمربخش داشته باشد.درادامه فصل دوم ،بطور مختصر به مقوله مهارت های موردنیاز مدیران در سازمان­ها پرداخته می شود و بر اساس نظریه های اندیشمندان، بطور مختصر مهمترین مهارت هایی را که مدیران باید داشته باشند، ذکر می­ شود و به طبقه بندی کاتز(۱۹۹۵ )پیرامون مهارت های مورد نیاز مدیران که یک طبقه بندی مشهور و مورد قبول در اکثریت تحقیقات قبلی است ،اشاره می شود که شامل سه دسته مهارت های فنی ،انسانی و ادراکی است .سپس دیدگاه قران و مجموعه روایات و احادیث پیرامون مهارت های مورد نیاز مدیران در یک جامعه اسلامی ذکر می گردند و تبیین می شود که یک مدیر در یک جامعه اسلامی، باید یک سری از مهارت هایی را داشته باشد که لازمه مدیریت در یک سازمان اسلامی است.

 

۲-۸-۱-مهارت های فنی

مهارت های فنی شامل توانایی به کاربردن دانش ، فنون و ابزارهایی است که لازمه انجام وظایف خاصی است و از طریق تجربه، تحصیل و کارورزی کسب می شود . برخی از مهمترین مهارت های فنی مورد نیاز مدیران که محقق با بررسی متون علمی و شرایط موجود در شهرداری کاشان شناسایی نموده است عبارتند از :

 

۲-۸-۱-۱- داشتن علم و سواد کارکردن با کامپیوتر :

از جمله مهارت های مورد نیاز مدیران بویژه در حوزه شهرداری اشنایی کافی با تجهیزات و امکانات رایانه ای (کامپیوتری)وتوانایی استفاده درست و مناسب از ان است.چراکه امروزه عصر فناوری و دانش است و استفاده از این فناوری برای مدیران امروزی لازم و ضروری است.

 

۲-۸-۱-۲-دارا بودن توان محاسباتی و عددی:

منظور از توان محاسباتی و عددی همان هوش ریاضی است که در قالب تجزیه و تحلیل مسائل و اعداد و ارقام قرار می گیرد .هر مدیری با توجه به حجم و نوع اطلاعات در دسترس خود مسلما نیاز به این مهارت دارد .و بایستی بتواند،اطلاعات کمی مورد نیاز خود را از طریق مختلف بدست اورده و به کمک قدرت درک ریاضی خود تجزیه و تحلیل نماید.

 

۲-۸-۱-۳-تدوین برنامه ریزی های موثر:

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:58:00 ق.ظ ]