مجموع انحراف­های زمانی کارها از موعد­های تحویل را محاسبه می­ کند.

 

زمان دیرکرد کل

 

 

 

 

 

تعداد کارهای دارای دیرکرد زمانی را محاسبه می­ کند.

 

تعداد کارهای با تاخیر کل

 

 

 

 

 

مجموع زمان­های زودکرد و دیرکرد کارها را محاسبه می­ کند.

 

زمان­های زودکرد و دیرکرد کل

 

 

 

 

 

مجموع زمان­های تکمیل وزنی کارها را اندازه ­گیری می­ کند.

 

زمان تکمیل وزنی کل

 

 

 

 

 

مجموع انحراف­های زمانی وزنی کارها از موعد­های تحویل را محاسبه می­ کند.

 

زمان دیرکرد وزنی کل

 

 

 

 

 

تعداد وزنی کارهای دارای دیرکرد زمانی را نشان می­دهد.

 

تعداد کارهای با تاخیر وزنی کل

 

 

 

 

 

مجموع زمان­های زودکرد و دیرکرد وزنی کارها را محاسبه می­ کند.

 

زمان­های زودکرد و دیرکرد وزنی کل

 

 

 

 

 

۲-۲-۱٫ تک ماشینه[۴]
ساده­ترین حالت ممکن است که معمولا حالت خاص سایر مسائل در نظر گرفته می­ شود. در این حالت فقط یک ماشین در دسترس بوده و این ماشین قادر به پردازش تنها یک کار در هر لحظه می­باشد. این مدل مبنا اساس کار برای ایجاد قوانین و قواعد زمان­بندی برای استفاده در سایر مدل­ها می­باشد به عبارت دیگر عموما روش­ها و راهکارها ابتدا برای یک مدل تک ماشینه تبدیل می­گردد و سپس برای سایر مدل­ها بسط داده می­شوند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۲-۲٫ ماشین­های موازی[۵]
در این سیستم تعدادی ماشین مشابه ( از لحاظ فرایند مربوطه ) در دسترس هستند و هر کار می ­تواند روی هر یک از ماشین­ها پردازش شود. این سیستم، از لحاظ ویژگی­های ماشین از قبیل سرعت پردازش، کیفیت محصولات تولیدی و هزینه تولید به دسته ماشین­های موازی یکسان[۶] و ماشین­های موازی متفاوت[۷] تقسیم می­شوند.
۲-۳٫ اثر یادگیری در زمان­بندی:
اثریادگیری اولین بار توسط رایت[۵] مطرح شد و در آن مطالعه روی صنعت هواپیما، نشان داد که هزینه­ های کارگری هر واحد با افزایش نرخ تولید کاهش پیدا می کند. مطالعاتی که بر روی یادگیری و اثر آن بر رفتار موجودات زنده انجام شده نشان داد که زمان مورد نیاز برای انجام یک کار با افزایش تجربه آن کاهش می یابد. این مطالعه روانشناسی منجر به ایجاد پدیده جدید به نام اثریادگیری شد. اثر یادگیری در دوره­ های برنامه ریزی تولید کوتاه­مدت از اهمیت به سزایی برخوردار است. کیچیه و فونتانا[۶] اولین کسانی بودند که درهنگام محاسبه مقدار بهینه اندازه انباشته، اثر یادگیری را لحاظ کردند. در این حالت موجودی زودتر از زمانی که یادگیری لحاظ نشده به پایان می­رسد. با درنظرگرفتن یک نرخ ثابت تقاضا این امر منجر به هزینه­ های نگهداری بالاتر و همچنین کاهش میزان اندازه انباشته بهینه می­ شود. اگرچه برنامه ریزی تولید یکی از وظایف اصلی در برنامه­ ریزی تولید کوتاه­مدت است اما اثر یادگیری در ادبیات زمان­بندی اولین بار توسط بیسکاپ[۷] مطرح شد. وی در تحقیقش اثر یادگیری را در مسئله زمان­بندی تک­ماشینه کمینه­سازی زمان تکمیل و مجموع وزنی انحرافات زمان تکمیل از موعد تحویل مورد بررسی قرار داد.
مسائل زمان­بندی اغلب مواقعی مطرح می­شوند که کارهای مختلف با ترتیبی بایستی روی یک یا چند ماشین پردازش شوند یکی از مشخصات ذاتی چنین محیط تولیدی وجود فعالیت­های زیاد نیروی انسانی است و تعداد فعالیت های مرتبط با یادگیری نرخ بالایی دارند. از این رو به نظر می رسد که درنظرگرفتن یادگیری در محیط زمان­بندی مناسب باشد. مثال­های رایجی از اهمیت اثریادگیری در ادامه لیست شده اند:
زمان آماده ­سازی ماشین ها
تمیزکاری ماشین بعد از پردازش یا بعد از یک دوره مشخص
کنترل و بهره برداری از ماشین ها
تعمیرات و نگهداری برنامه ریزی شده ماشین­ها
رفع خرابی ماشین آلات
تمام کارهای انجام شده با دست، هم در طی زمان معمول پردازش و هم پس از آن برای اصطلاحات موردنیاز از آنجا که انسان­ها سهم بسزایی در محیط­های زمان­بندی دارند، تعداد فعالیت های وابسته به زمان بندی نیز بسیاربالاست. از این رو درنظر گرفتن یادگیری در محیط­های زمان­بندی مناسب به نظر می­رسد. اما یادگیری در تمامی محیط­های کارگاهی اتفاق نمی­افتد. درکارگاه­هایی که سال­هاست یک گروه از محصولات را با همان نیروی انسانی و همان ماشین­آلات تولید می­ کنند، اثر یادگیری ناچیز و قابل چشم پوشی است. در زیر مثال­هایی از اهمیت یادگیری با تغییر در محیط تولید آمده است:
کارمندان جدید (بی تجربه)

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:11:00 ق.ظ ]