-
- با بهکارگیری مدیرانی ریسکپذیر و خلاق و معتقد به کاهش هزینهها در سطوح بالای شرکت، با ورود به بازارهای خارجی میتوان فرصت ورود شرکت به بازارهای بینالمللی و موفقیت در آن را برای شرکت به وجود آورد.
- شرکتهایی که از اندازه بزرگ برخوردارند میتوانند از این مزیت استفاده کرده و هزینه های ناشی از اندازه بزرگ شرکت را با حضور در بازارهای خارجی و صادرات جبران نمایند و این تهدید (اندازه بزرگ و هزینه بالا) را به فرصت و مزیت تبدیل کرده و حضوری موفق در فعالیتهای صادراتی داشته باشند.
- شرکتهایی میتوانند وارد بازارهای بینالملل شوند که از تکنولوژیهای پیشرفته و بهروز در تولید محصولات خود استفاده کرده و محصولات خود را منطبق با ذائقه و سلیقه مصرفکنندگان در بازار مقصد ارائه کنند که این امر موجب دستیابی شرکتها به موفقیتهایی در عرصه فعالیتهای بینالمللی و صادرات خواهد شد.
- افزایش میزان تولیدات داخلی مواد غذایی بر اساس استانداردهای موردنظر بینالمللی و در نظر گرفتن نوآوری و کیفیت در محصولات صادراتی جهت افزایش میزان صادرات و بهبود عملکرد آن.
- کیفیت بالای محصولات و متناسب بودن ابعاد محصول با خواستههای مشتریان در بازار موردنظر میتواند تضمینی برای ورود موفق به بازارهای خارجی باشد و شرکتها باید با ایجاد تصویر مناسب از محصولات خود فضا را برای ورود موفقیتآمیز به بازارهای بینالمللی هموار کرده و از آن بهعنوان مزیت رقابتی برای بقا در بازارهای بینالمللی بهره ببرند.
- شرکتها باید سعی کنند به مشتریان خارجی خود متعهد باشند. به همین منظور باید تمهیداتی جهت انبار کردن محصولات صادراتی در حجم زیاد در نظر گرفته شود تا سفارش مشتریان خارجی بهموقع صورت گیرد.
- تمرکز بر برنامههایی که تعهد مدیران به صادرات را افزایش میدهد که این امر از طریق حمایتهای مالی برای افزایش توان رقابتپذیری بنگاههای صادرکننده و کمک به توانمندی بنگاه ما در امر تحقیقات بازار صورت میگیرد.
- تمرکز بر بهبود برنامههایی که قابلیت های یادگیری سازمانی را ارتقا میدهد که از این طریق میتوان به تدوین استراتژی مناسب صادرات و ارتقای تعهد مدیران و کاهش موانع صادراتی کمک میکند.
- تمرکز بر برنامههایی که منابع درونی بنگاهها و توانمندیهای داخلی آنها برای صادرات را ارتقا میدهد، میتواند باعث افزایش عملکرد صادراتی بنگاه ما شود.
- با توجه به اینکه متغیر ظرفیت جذب دانش بهعنوان متغیر مداخلهگر از طریق گرایش کارآفرینانه بر عملکرد صادرات تأثیرگذار است به شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی توصیه میگردد که به اکتساب و بهکارگیری دانش در سازمانهای خود جهت بهبود روابط تجاری خود با مشتریان خارجی توجه داشته باشند.
- جمعآوری اطلاعات و توسعه دانش (مانند اجرای فعالیتهای تحقیق و توسعه) همواره فرایند دشوار و هزینهبری میباشد. لذا بسیاری از شرکتهای صادراتی کوچک و متوسط قادر به این مهم نمیباشند. در این راستا دولت می تواند بهمنظور حمایت و پوشش این کمبود مهم در شرکتهای داخلی، اقدام به تشکیل گروه های حرفهای تحقیقات بازار در عرصه بینالملل نموده و اطلاعات آن را بهصورت مساوی در اختیار شرکتها قرار دهد. بدین ترتیب ضمن تسهیم اطلاعات، رقابت سالمی نیز با حمایت دولت شکل میگیرد.
- با توجه به مورد تأیید قرار نگرفتن فرضیات ششم و دهم به شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی توصیه میگردد که به تکنولوژی محور بودن و پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی([۲۳۹]CRM) و بهروزرسانی دانش مربوط به مشتری و بهکارگیری دستگاهها و ماشینآلات مدرن در تولید محصولات در سازمانهای خود جهت بهبود روابط تجاری خود با مشتریان خارجی توجه داشته باشند.
بهمنظور جهت دادن به پژوهشهای آتی، محقق با توجه به تجربیات و آگاهیهایی که از موضوع پژوهش به دست آورده است مسائل و موضوعاتی را برای پژوهشگران مطرح می کند تا پژوهشگران دیگر بتوانند از آن بهرهمند شوند.
- بررسی تأثیر متغیرهای این پژوهش بر روی تمایل به صادرات شرکتها در صنایع مختلف.
- بررسی شدت صادرات شرکتها با بهره گرفتن از مدل توسعهیافته پژوهش حاضر.
- انجام تحقیقاتی با بهره گرفتن از مدل این پژوهش در صنایع مختلف جهت رشد و توسعه صادرات. غیرنفتی کشور و کمک به تحقق برنامههای توسعه کشور.
- انجام تحقیقات مشابه در شرکتهای کوچک و متوسط برای فراهم آوردن زمینههای حضور. این شرکتها در عرصههای بینالمللی و صادراتی.
- شناسایی بازارهای بینالمللی و اولویتبندی آنها جهت صادرات مواد غذایی به آنها.
- بررسی گرایش کارآفرینانه با تمام ابعاد آن بر عملکرد استراتژیک صادرات.
- با توجه به فرضیاتی که در این پژوهش مورد تأیید قرار نگرفتند بهتر است در تحقیقات آتی به بررسی این فرضیات در صنایع دیگر پرداخت.
- عدم تمایل همکاری برخی مسئولین شرکتهای موردمطالعه
- محدودیت زمانی تحقیق نیز ازجمله محدودیتهای اکثر تحقیقات دانشگاهی است
منابع
فهرست منابع فارسی:
- اعرابی, سید محمد , و مریم فخاریان. “اندازهگیری سطح یادگیری سازمانی (مورد: شرکتهای تابعه شرکت صنایع شیر ایران).” پژوهشهای مدیریت, ۱۳۸۷: ۱۰۹-۱۲۹٫
- آذر، عادل؛ و مؤمنی، منصور (۱۳۸۵). آمار و کاربرد آن در مدیریت- تحلیل آماری (چاپ دهم). تهران: انتشارات سمت.
- ابراهیم پور ازبری،مصطفی؛اکبری، محسن؛ و هوشمند جایجانی، میلاد(۱۳۹۴). تأثیر دو سو توانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید دربازارهای صادراتی.فصلنامه رشد فناوری"سال یازدهم شماره ۴۲
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:25:00 ب.ظ ]