۱۲

 

تفاوت‌های فردی

 

۱۴٫۸

 

ناحیه پیوندی

 

 

 

۱۳

 

درک و نگرش کارکنان

 

۱۴٫۱۰

 

ناحیه پیوندی

 

 

 

۱۴

 

تعهد و مسئولیت‌پذیری سازمانی

 

۱۲٫۱۴

 

ناحیه پیوندی

 

 

 

پس از مشخص شدن مدل چند سطحی، نمودار قدرت نفوذ-وابستگی به شکل زیر ترسیم می‌گردد:
شکل ۴-۲٫ نمودار MICMAC
۴-۸٫ تشریح ناحیه‌ها در نمودار
۴-۸-۱٫ ناحیه خودمختار
معیارهایی که دارای قدرت نفوذ و وابستگی ضعیف هستند. این متغیرها تقریباً از مدل جدا می‌شوند، زیرا دارای اتصالات ضعیف با مدل هستند (کرباسیان و همکاران، ۱۳۹۰). هیچ عاملی از بین عوامل فوق در این ناحیه قرار ندارد.
۴-۸-۲٫ ناحیه وابسته
متغیرهایی هستند که دارای قدرت نفوذ ضعیف اما وابستگی قوی هستند این ابعاد به طور عمده شامل عواملی است که برای ایجاد آن‌ها عوامل زیادی دخالت دارند و خود آن‌ها کمتر میتوانند زمینه‌ساز متغیرهای دیگر شوند. هیچ عاملی از بین عوامل فوق در این ناحیه قرار ندارد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۸-۳٫ ناحیه پیوندی
متغیرهایی که دارای قدرت نفوذ و وابستگی بالا باشند در این ناحیه قرار می‌گیرند. متغیرهایی که در این ناحیه قرار می‌گیرند، ثباتی ندارند، هر تغییری که روی آنها صورت گیرد، هم‌روی خود آن‌ها و هم‌روی دیگر متغیرها اثر می‌گذارد. کلیه عوامل تحقیق در این منطقه قرار گرفته‌اند؛ زیرا عوامل هم از سایر عوامل اثر می‌پذیرند و هم بر روی سایر عوامل اثر می‌گذارند.
۴-۸-۴٫ ناحیه مستقل
عواملی که دارای قدرت نفوذ بالا اما وابستگی پایین هستند، در این ناحیه قرار می‌گیرند. این عوامل به همراه عوامل پیوندی، متغیرهای کلیدی هستند که زیربنای مدل را شکل می‌دهند و برای شروع کارکرد سیستم باید در وهله اول به آن‌ها توجه شود (کرباسیان و همکاران، ۱۳۹۰).
۴-۹٫ مدل تعالی منابع انسانی
تعالی منابع انسانی، چارچوب جامعی از ارزش‌های محوری، معیارها و شاخص‌ها در تمامی ابعاد منابع انسانی است که به مدیران منابع انسانی سازمان‌ها (اعم از دولتی و خصوصی) کمک می‌کند تا با ارزیابی مستمر فعالیت‌ها، رویه‌ها، فرایندها و نتایج منابع انسانی شان، نقاط قوت و حوزه‌های بهبود (مسائل و مشکلات) خود را شناسایی کرده و برای بهبود آن‌ها، برنامه‌ریزی نمایند.
در این تحقیق به منظور بررسی زمینه‌های توسعه منابع انسانی با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان سازمانی و کارشناسان حوزه تعالی منابع انسانی و مدل تعالی کیفیت شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در کارخانه یزد باف شناسایی گردیده است.
شاخص های ارزیابی تعالی منابع انسانی در این تحقیق از مقاله میرسپاسی و همکاران (۱۳۸۹) استخراج‌شده است. این شاخص‌ها دارای ۴ بعد و ۱۵ مؤلفه می‌باشند که در جدول زیر ارائه گردیده اند:
جدول ۴-۱۲٫ ابعاد و مؤلفه‌های مدل تعالی منابع انسانی

 

 

ابعاد

 

مؤلفه‌ها

 

 

 

پیشایند

 

شاخص‌های مدل تعالی نیروی انسانی

 

 

 

رهبری منابع انسانی

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:37:00 ب.ظ ]