شیوه های امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و حدیث بااستفاده ازابزارهای جدید۹۳- قسمت ۱۳ | ... | |
۲۰- شیوه ی هنری منظور از شیوه هنری امر به معروف و نهی از منکر آن است که در بسیاری موارد می توان با استفاده ی مثبت از هنر، ارزشهای الهی را تبلیغ کرد و راه ها و روش های منکر در زندگی را به مخاطبین یادآور شد. مثلاً می توان از راه ساختن فیلمهای تلویزیونی و سینمایی یا تئاتر و نمایش ها ،معروف و منکر را بشناسانیم و خطر آلوده شدن به مفاسد و پیمودن راه فاسدان و ضد این را یادآور گردیم به عنوان مثال در فیلمها و تئاترها: توزیع مواد مخدر، اعتیاد و آلودگی به مواد مخدر در مشروبات الکلی، و آثار زیانبار آن را در زندگی فردی و اجتماعی انسان هنرمندانه ترسیم نمود و به مخاطبین تفهیم کرد که پایان هر راهی چگونه است و آنها باید در زندگی چه رفتاری داشته باشند و بر اساس چه الگویی حرکت کنند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. ۲۱- شیوه آئینهوار حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله نقل شده که فرمود: «المؤمن مرأه المؤمن» مؤمن آئینه مؤمن است. اگر در این حدیث کوتاه دقت کنیم، نکاتى درباره شیوه امر به معروف درک مىکنیم؛ از جمله:
آئینه از روى صفا عیب را مىگوید، نه از روى انتقام، غرض وکینه. آئینه زمانى عیب را نشان مىدهد که خودش گرد و غبار زده نباشد. آئینه مراعات مقام و منصب را نمىکند. آئینه عیب را بزرگتر از آنچه هست، نشان نمىدهد. آئینه همراه با نشان دادن عیب، نقاط قوّت را نیز نشان مىدهد. آئینه عیب را روبهرو مىگوید نه پشت سر. آئینه عیب را بى سر و صدا مىگوید. آئینه عیب را در دل نگه نمىدارد و همین که از کنارش رد شدى، عیب از صفحه او پاک مىشود. آئینه را اگر شکستى، خردههاى آن هم زشت وزیبا را نشان مىدهد. مؤمن را اگر شکستى وتحقیر کردى، باز دست از حرفش بر نمىدارد. اگر آئینه عیب مرا گفت، باید خودم را اصلاح کنم؛ نه آنکه آئینه را بشکنم. آرى! اگر مسلمانى نهى از منکر کرد، شما گناه را از خود دور کن و به انتقاد کننده اعتراض نکن. ۲۲- شیوه آمادهسازى سخن حق، همچون شکر است؛ اگر شکر را به همین شکل در گلوى کسى بریزیم، امکان دارد خفه شود. باید شکر را با آب مخلوط کرده تا تبدیل به شربت شود و براى همه افراد قابل استفاده و تحمّل شود.
۲۳- شیوه تلقین چه بسیارند افرادى که از انجام معروف هراس دارند و چه بسیارند کسانى که جدا شدن از بعضى منکرات را براى خود محال مىپندارند، در صورتى که تلقین صحیح و بیان نمونهها در این زمینه کارگشا خواهد بود.
۲۴- شیوه امید دادن گاهى انسان گنهکار با خود مىگوید: دیگر از ما گذشته است، ما دیگر راهى براى بازگشت نداریم. ما دیگر جهنمى شدهایم. این گونه افراد هر روز به گناه بیشترى گرفتار مىشوند.
۲۵- شیوه توجه به ظرفیت افراد امام صادق (علیه السّلام) شخصى را براى مأموریتى به منطقهاى فرستاد. او در گزارش خود به امام، از مردم منطقه به شدت انتقاد کرد. امام فرمود: ایمان ده درجه دارد. بعضى یک درجه ایمان دارند و بعضى دو درجه، بعضى هم هفت تا ده درجه. نباید کسانى که ایمان کاملترى دارند، از دیگران توقع بیش از ظرفیت داشته باشند.[۱۹۵]
۲۶- شیوه کنایه گویى قرآن به حضرت عیسى (علیه السّلام) مىفرماید:«آیا تو به مردم گفتى که من و مادرم را خدا بگیرید؟! »[۱۹۷]
۲۷- شیوه ایجاد محبّت در بخش مهمّى از قرآن، خداوند نعمتهاى خود را مىشمارد تا عشق انسان را نسبت به خود زیاد کند.
۲۸- شیوه تحریک عواطف شخصى به مادرش تندى کرد. روز بعد، امام صادق(علیه السّلام) او را دید و به او فرمود: چرا با مادرت تندى کردى؟ مگر نمىدانى که شکم مادرت منزل تو بود؟ دامان مادرت گهواره تو بود؟ شیر مادرت غذاى تو بود؟ سپس فرمود: پس با او خشن نباش.[۲۰۵]
۲۹- شیوه مخفیانه و مختصر در حدیث مىخوانیم: هر کس برادر دینى خود را مخفیانه موعظه کند، او را آراسته کرده، ولى هر کس آشکارا موعظه کند، او را شرمنده کرده است.[۲۰۶]
۳۰- شیوه مماشات حضرت ابراهیم (علیه السّلام) براى نهى از بزرگترین منکر (شرک) از راه مدارا و مماشات وارد شد و گام به گام به انتقادات خود اضافه کرد.
۳۱- شیوه خشکانیدن ریشه مفاسد: یکی از شیوه های درست در برخورد با منکر، بستن چشمه فساد و تباهی هاست، زیرا گاه می توان با تدبیری کوچک و کم هزینه، از وقوع منکری بزرگ و گسترش آن در جامعه پیش گیری کرد و زمینه سوءاستفاده اهل منکر را از میان برداشت، چونان که پیامبر اکرم(ص)با تخریب مسجد ضرار زمینه بسیاری از شیطنت های منافقان و زشتی اهل منکر را از میان برداشت.سیره پیشوایان معصوم ما یادآور نمونه های عینی از این شیوه کارآمد است که در مبارزه با منکرها و پیش گیری از گسترش آن، این شیوه را به کار می بستند.امام صادق(علیه السّلام) و امام باقر(علیه السّلام) هر کدام جداگانه آورده اند: در زمان امام علی(علیه السّلام) جوانی را به نزد آن حضرت آورده بودند که استمناء کرده بود. آن حضرت تا آن جا که کف دستان آن جوان قرمز شد به دست های او تازیانه زد و سپس برای پیشگیری از تکرار آن، دستور داد تا از بیت المال هزینه ازدواج او را پرداخت کنند.[۲۱۱]از این نمونه ها که در سیره و منطق عملی پیشوایان ما فراوان است، می توان نتیجه گرفت که برای پیش گیری از منکرها لازم است به جای مبارزه با معلول ها با علت ها مبارزه کرد که از ضریب موفقیت بالایی برخوردار است.
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:14:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|