رویکردهای زنجیره تامین:
امروزه درباره مدیریت زنجیره تامین و فن آوریهای مربوطه، بازار بسیار مبهم و پیچیدهای بوجود آمده است. فروشندگان تجهیزات و فن آوری مورد نیاز مدیریت SCM، بهینه سازی و پیشرفت زنجیره تامین را عهدهدار هستند. درحالیکه تحلیل دقیقی از پیچیدگیهای زنجیره تامین موجود نیست تا بتواند نظامهای مدیریت را در این عرصه یاری رسانند. در شبکه اینترنت، مجلات و کتابها و مطالب متنوعی درباره بهینه سازی، راه حل مشکلات زنجیره تامین و … یافت می شود. طی چند سال اخیر، فروشندگان و نظریه پردازان زنجیره تامین، به دو گروه عمده تقسیم شده اند که هر گروه بر موضوعی خاص تاکید دارد.
الف . گروه اول: تاکید بر فن آوری اطلاعات
ب . گروه دوم: تاکید بر لُجستیک
از میان دو رویکرد یاد شده، رویکرد فن آوری اطلاعات قویتر است. پیروان و طرفداران این رویکرد اعتقاد دارند که اطلاعات، کلید پیشرفت زنجیره تامین است همچنین این گروه، بر برنامه ریزی گروهی و اطلاعات مشترک تاکید دارد و سعی می کند شرکت هایی هماهنگ با تامین کنندگان و مشتریان ایجاد کند. پیروان این رویکرد بر هماهنگی بخشها و قسمتهای داخلی تاکید دارند، بطوریکه بتوانند از یک مرکز تحت کنترل، این بخشهای داخلی را تنظیم و هماهنگ کنند. گروه کوچکتر متکی به رویکرد دوم را طرفداران و پیروان لُجستیک تشکیل میدهند. این گروه به الگوی زنجیره تامین سنتیتر تعلق داشته؛ و برای تنظیم داده های مختلف به منظور حل مشکلات طراحی از طریق تحلیل و بهینه سازی، به استفاده از تحلیلهای آماری تاکید دارد. چندین دهه از ایجاد این رویکرد میگذرد و با وجود آنکه پیروان آن درباره امور مختلف، از قبیل مهندسی صنایع، لُجستیک و تحقیق در عملیات، از این علوم و روشها استفاده بسیاری بعمل میآروند اما در امر فروش کالاهای خود، موفق نیستند. بایستی توجه داشت که هر دو رویکرد، برای شرکتهای متفاوتی مناسب هستند و برای شرکتهای جدید، نظرات مفیدی ارائه میدهند.
لازم است میان این دو رویکرد، با توجه به تاکیدشان بر عملکرد شرکتها، تمایز قائل شد. رویکرد فن آوری اطلاعات بر امر خارجی و بیرونی یعنی برکنش و واکنش یک شرکت با شرکتهای دیگر تاکید دارد در حالیکه رویکرد لُجستیک، بر امر درونی و داخلی، یعنی بهبود عملکردهای درون شرکت تاکید دارد. هر دو رویکرد پیشرفت زنجیره تامین، ضروری و مکمل یکدیگر میباشند. شرکتی که پیشرفت خود را در هماهنگی محصولاتش با مشتریانی که قدرت خرید دارند، جستجو می کند و شرکتی که پیشرفت خود را در افزایش تولید قابل انعطاف و بهینه سازی هزینه شبکه توزیع اش میجوید، هر دو ممکن است به نتایج یکسانی برسند [۵]
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
مراحل تصمیم گیری[۱۵] در زنجیره تامین:
یک مدیریت زنجیره تامین موفق احتیاج به تصمیم گیریهای مختلف مرتبط با جریان اطلاعات، محصولات و سرمایه دارد. این تصمیمات را میتوان با توجه به ماهیت تصمیمات و افق زمانی در ۳ گروه قرار دارد:
۲-۶-۱ طراحی[۱۶] یا تغییر استراتژی زنجیره تامین:
در این مرحله، شرکت تصمیم میگیرد که زنجیره تامین خود را چگونه پیکربندی کند. در واقع در این مرحله، شرکت با تصمیمات استراتژیک خود ساختار زنجیره تامین و فرایندهای هر مرحله را مشخص می کند. این تصمیمات استراتژیک شامل: مکان و ظرفیت تولید، انبارهای نگهداری، انتخاب نوع تولیدات، روشهای حمل و نقل، نوع سیستم اطلاعاتی مورد استفاده و … میباشد.
۲-۶-۲ برنامه ریزی[۱۷] زنجیره تامین:
در این مرحله، سیاستهای عملیاتی کوتاه مدت خود را تعیین می کند. در خلال این مرحله، ساختار استراتژیک زنجیره، مشخص و ثابت شده است. در مرحله برنامه ریزی، شرکت کار خود را با پیش بینی تقاضا در بازارهای مختلف در یک چارچوب زمانی، آغاز می کند. تصمیمات این مرحله شامل مقدار اقتصادی خرید مواد اولیه، دوره های سفارش، دوره های اقتصادی تولید و … میباشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
۲-۶-۳ مرحله عملیاتی زنجیره تامین:
در این مرحله، زمانها، کوتاه مدت (روزانه یا هفتگی) میباشد. در این مرحله شرکت در رابطه با سفارشهای هر کدام از مشتریان تصمیم گیری می کند. در مرحله عملیاتی، ساختار استراتژیک زنجیره مشخص گردیده و برنامه ریزیها تعریف گردیدهاند. در این مرحله، سفارشهای فردی، زمانهای تحویل جداول زمانی تحویل و … مشخص میگردد.
دیدگاه های فرایندی[۱۸] زنجیره تامین:
یک زنجیره تامین ترتیبی از فرایندها و جریانهایی است که در میان مراحل مختلف زنجیره تامین اتفاق میافتد و با یکدیگر جهت رفع نیاز مشتری به یک محصول ترکیب میشوند.
۲-۷-۱ دیدگاه چرخهای[۱۹]
فرایندها در داخل زنجیره تامین به چرخههایی تقسیم میشوند که هر کدام از آنها بین دو مرحله از زنجیره تامین هستند. همانطور که در شکل ۲-۱، مشخص است این چهار چرخه (که شامل تمامی فعالیتهای زنجیره تامین است) مابین ۵ مرحله اتفاق میافتد. این چهار چرخه عبارتند از:
الف .چرخه سفارش مشتری[۲۰]
ب . چرخه پرسازی مجدد[۲۱]
ج .چرخه تولید[۲۲]
د .چرخه تدارکات
مطابق شکل این ۵ مرحله شامل مشتری ، خرده فروش، توزیع کننده، تولید کننده و عرضه کنندهمی باشد. در ادامه هر کدام از چرخه ها به تفکیک توضیح داده می شود.
شکل ۲- ۱ :مراحل و چرخه های مدل زنجیره تامین
۲-۷-۲ چرخه سفارش مشتری:
این چرخه مابین مشتری و خرده فروش اتفاق میافتد و شامل کلیه فعالیتهایی است که در رابطه با دریافت و پردازش سفارش مشتری میباشد. همانطور که در شکل ۲-۲ مشخص است. این چرخه شامل ۴ مرحله است که با ورود مشتری آغاز و با دریافت سفارش توسط مشتری پایان مییابد.
شکل ۲-۲ : چرخه سفارش مشتری
۲-۷-۳ چرخه پرسازی مجدد:
این چرخه مابین خرده فروش و توزیع کننده رخ میدهد و شامل کلیه فعالیتهایی است که در ارتباط با پرسازی مجدد موجودی خرده فروش میباشد. همانطور که در شکل ۲-۳ ، نشان داده شده است. این مرحله با ایجاد سفارش توسط خرده فروش آغاز و با دریافت سفارش توسط وی پایان مییابد.
شکل ۲-۳ : چرخه پرسازی مجدد
۲-۷-۴ چرخه تولید:
این چرخه مابین توزیع کننده و تولید کننده اتفاق میافتد (یا بین خرده فروش و تولید کننده) و فعالیتهایی را شامل میشود که مربوط به پرسازی مجدد موجودی توزیع کننده (یا خرده فروش) است. همانطور که در شکل ۲-۴ ، نشان داده شده است. در این فاز ورود سفارش ، اولین قسمت و دریافت سفارش توسط توزیع کننده آخرین قسمت چرخه است .
شکل ۲-۴ : چرخه تولید
۲-۷-۵ چرخه تدارکات:
این چرخه مابین تولید کننده و تامین کننده اتفاق میافتد و شامل کلیه فعالیتهایی است که در رابطه با اطمینان از موجود بودن و در دسترس بودن مواد اولیه به میزان کافی جهت تولید لازم به نظر میرسد. فرایندهای این چرخه نیز شبیه چرخه تولیدات است با این تفاوت که در این مرحله مراحل فوق مابین تولید کننده و عرضه کننده رخ میدهد. [۱۹]
استراتژی های پاسخ گویی تقاضا در مدیریت زنجیره تامین:
با توجه به این مطلب که یکی از اهداف اصلی زنجیره تامین، برآورده نمودن نیازهای مشتری است، استراتژی هایی که در رابطه با مدیریت تقاضای زنجیره تامین بکار گرفته می شوند مهم می نمایند؛ عموماً استراتژی های ذیل از جمله کاربردی ترین در SCM می باشند:
الف – ETO : این استراتژی به طراحی محصول بعد از اعلام نیاز توسط مشتری تاکید دارد در این استراتژی قبل از سفارش، نه تنها کالایی تولید نمی شود، بلکه طراحی هم نخواهد شد.
ب – MTS : در این استراتژی نیاز مشتریان از موجودی انبارهای کالای ساخته شده در نقاط مختلف انبارهای خرده فروشی شبکه زنجیره تامین برآورده می شود.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:24:00 ق.ظ ]