رویکردهای زنجیره تامین:

امروزه درباره مدیریت زنجیره تامین و فن آوری­های مربوطه، بازار بسیار مبهم و پیچیده­ای بوجود آمده است. فروشندگان تجهیزات و فن آوری مورد نیاز مدیریت SCM، بهینه سازی و پیشرفت زنجیره تامین را عهده­دار هستند. درحالیکه تحلیل دقیقی از پیچیدگی­های زنجیره تامین موجود نیست تا بتواند نظام­های مدیریت را در این عرصه یاری ­رسانند. در شبکه اینترنت، مجلات و کتاب­ها و مطالب متنوعی درباره بهینه سازی، راه حل مشکلات زنجیره تامین و … یافت می­ شود. طی چند سال اخیر، فروشندگان و نظریه پردازان زنجیره تامین، به دو گروه عمده تقسیم شده ­اند که هر گروه بر موضوعی خاص تاکید دارد.
الف . گروه اول: تاکید بر فن آوری اطلاعات
ب . گروه دوم: تاکید بر لُجستیک
از میان دو رویکرد یاد شده، رویکرد فن آوری اطلاعات قوی­تر است. پیروان و طرفداران این رویکرد اعتقاد دارند که اطلاعات، کلید پیشرفت زنجیره تامین است همچنین این گروه، بر برنامه ریزی گروهی و اطلاعات مشترک تاکید دارد و سعی می­ کند شرکت هایی هماهنگ با تامین کنندگان و مشتریان ایجاد کند. پیروان این رویکرد بر هماهنگی بخش­ها و قسمتهای داخلی تاکید دارند، بطوریکه بتوانند از یک مرکز تحت کنترل، این بخش­های داخلی را تنظیم و هماهنگ کنند. گروه کوچکتر متکی به رویکرد دوم را طرفداران و پیروان لُجستیک تشکیل می­دهند. این گروه به الگوی زنجیره تامین سنتی­تر تعلق داشته؛ و برای تنظیم داده ­های مختلف به منظور حل مشکلات طراحی از طریق تحلیل و بهینه سازی، به استفاده از تحلیل­های آماری تاکید دارد. چندین دهه از ایجاد این رویکرد می­گذرد و با وجود آنکه پیروان آن درباره امور مختلف، از قبیل مهندسی صنایع، لُجستیک و تحقیق در عملیات، از این علوم و روش­ها استفاده بسیاری بعمل می­آروند اما در امر فروش کالاهای خود، موفق نیستند. بایستی توجه داشت که هر دو رویکرد، برای شرکت­های متفاوتی مناسب هستند و برای شرکت­های جدید، نظرات مفیدی ارائه می­دهند.
لازم است میان این دو رویکرد، با توجه به تاکیدشان بر عملکرد شرکت­ها، تمایز قائل شد. رویکرد فن آوری اطلاعات بر امر خارجی و بیرونی یعنی برکنش و واکنش یک شرکت با شرکت­های دیگر تاکید دارد در حالیکه رویکرد لُجستیک، بر امر درونی و داخلی، یعنی بهبود عملکردهای درون شرکت تاکید دارد. هر دو رویکرد پیشرفت زنجیره تامین، ضروری و مکمل یکدیگر می‌باشند. شرکتی که پیشرفت خود را در هماهنگی محصولاتش با مشتریانی که قدرت خرید دارند، جستجو می­ کند و شرکتی که پیشرفت خود را در افزایش تولید قابل انعطاف و بهینه سازی هزینه شبکه توزیع اش می­جوید، هر دو ممکن است به نتایج یکسانی برسند [۵]

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

 


مراحل تصمیم گیری[۱۵] در زنجیره تامین:

یک مدیریت زنجیره تامین موفق احتیاج به تصمیم گیری­های مختلف مرتبط با جریان اطلاعات، محصولات و سرمایه دارد. این تصمیمات را می­توان با توجه به ماهیت تصمیمات و افق زمانی در ۳ گروه قرار دارد:
۲-۶-۱ طراحی[۱۶] یا تغییر استراتژی زنجیره تامین:
در این مرحله، شرکت تصمیم می­گیرد که زنجیره تامین خود را چگونه پیکربندی کند. در واقع در این مرحله، شرکت با تصمیمات استراتژیک خود ساختار زنجیره تامین و فرایندهای هر مرحله را مشخص می­ کند. این تصمیمات استراتژیک شامل: مکان و ظرفیت تولید، انبارهای نگهداری، انتخاب نوع تولیدات، روش­های حمل و نقل، نوع سیستم اطلاعاتی مورد استفاده و … می­باشد.
۲-۶-۲ برنامه ریزی[۱۷] زنجیره تامین:
در این مرحله، سیاست­های عملیاتی کوتاه مدت خود را تعیین می­ کند. در خلال این مرحله، ساختار استراتژیک زنجیره، مشخص و ثابت شده است. در مرحله برنامه ریزی، شرکت کار خود را با پیش بینی تقاضا در بازارهای مختلف در یک چارچوب زمانی، آغاز می­ کند. تصمیمات این مرحله شامل مقدار اقتصادی خرید مواد اولیه، دوره­ های سفارش، دوره­ های اقتصادی تولید و … می­باشد.
عکس مرتبط با اقتصاد
۲-۶-۳ مرحله عملیاتی زنجیره تامین:
در این مرحله، زمان­ها، کوتاه مدت (روزانه یا هفتگی) می­باشد. در این مرحله شرکت در رابطه با سفارش­های هر کدام از مشتریان تصمیم گیری می­ کند. در مرحله عملیاتی، ساختار استراتژیک زنجیره مشخص گردیده و برنامه ریزی­ها تعریف گردیده­اند. در این مرحله، سفارش­های فردی، زمان­های تحویل جداول زمانی تحویل و … مشخص می­گردد.

 

 


دیدگاه های فرایندی[۱۸] زنجیره تامین:

یک زنجیره تامین ترتیبی از فرایندها و جریان­هایی است که در میان مراحل مختلف زنجیره تامین اتفاق می­افتد و با یکدیگر جهت رفع نیاز مشتری به یک محصول ترکیب می­شوند.
۲-۷-۱ دیدگاه چرخه­ای[۱۹]
فرایندها در داخل زنجیره تامین به چرخه­هایی تقسیم می­شوند که هر کدام از آنها بین دو مرحله از زنجیره تامین هستند. همانطور که در شکل ۲-۱، مشخص است این چهار چرخه (که شامل تمامی فعالیت­های زنجیره تامین است) مابین ۵ مرحله اتفاق می­افتد. این چهار چرخه عبارتند از:
الف .چرخه سفارش مشتری[۲۰]
ب . چرخه پرسازی مجدد[۲۱]
ج .چرخه تولید[۲۲]
د .چرخه تدارکات
مطابق شکل این ۵ مرحله شامل مشتری ، خرده فروش، توزیع کننده، تولید کننده و عرضه کنندهمی باشد. در ادامه هر کدام از چرخه ها به تفکیک توضیح داده می شود.

شکل ۲- ۱ :مراحل و چرخه های مدل زنجیره تامین
۲-۷-۲ چرخه سفارش مشتری:
این چرخه مابین مشتری و خرده فروش اتفاق می­افتد و شامل کلیه فعالیت­هایی است که در رابطه با دریافت و پردازش سفارش مشتری می­باشد. همانطور که در شکل ۲-۲ مشخص است. این چرخه شامل ۴ مرحله است که با ورود مشتری آغاز و با دریافت سفارش توسط مشتری پایان می­یابد.

شکل ۲-۲ : چرخه سفارش مشتری
۲-۷-۳ چرخه پرسازی مجدد:
این چرخه مابین خرده فروش و توزیع کننده رخ می­دهد و شامل کلیه فعالیت­هایی است که در ارتباط با پرسازی مجدد موجودی خرده فروش می­باشد. همانطور که در شکل ۲-۳ ، نشان داده شده است. این مرحله با ایجاد سفارش توسط خرده فروش آغاز و با دریافت سفارش توسط وی پایان می­یابد.

شکل ۲-۳ : چرخه پرسازی مجدد
۲-۷-۴ چرخه تولید:
این چرخه مابین توزیع کننده و تولید کننده اتفاق می­افتد (یا بین خرده فروش و تولید کننده) و فعالیت­هایی را شامل می‌شود که مربوط به پرسازی مجدد موجودی توزیع کننده (یا خرده فروش) است. همانطور که در شکل ۲-۴ ، نشان داده شده است. در این فاز ورود سفارش ، اولین قسمت و دریافت سفارش توسط توزیع کننده آخرین قسمت چرخه است .

شکل ۲-۴ : چرخه تولید
۲-۷-۵ چرخه تدارکات:
این چرخه مابین تولید کننده و تامین کننده اتفاق می­افتد و شامل کلیه فعالیت­هایی است که در رابطه با اطمینان از موجود بودن و در دسترس بودن مواد اولیه به میزان کافی جهت تولید لازم به نظر می­رسد. فرایندهای این چرخه نیز شبیه چرخه تولیدات است با این تفاوت که در این مرحله مراحل فوق مابین تولید کننده و عرضه کننده رخ می­دهد. [۱۹]

 

 


استراتژی های پاسخ گویی تقاضا در مدیریت زنجیره تامین:

با توجه به این مطلب که یکی از اهداف اصلی زنجیره تامین، برآورده نمودن نیازهای مشتری است، استراتژی هایی که در رابطه با مدیریت تقاضای زنجیره تامین بکار گرفته می شوند مهم می نمایند؛ عموماً استراتژی های ذیل از جمله کاربردی ترین در SCM‌ می باشند:
الف – ETO : این استراتژی به طراحی محصول بعد از اعلام نیاز توسط مشتری تاکید دارد در این استراتژی قبل از سفارش، نه تنها کالایی تولید نمی شود، بلکه طراحی هم نخواهد شد.
ب – MTS : در این استراتژی نیاز مشتریان از موجودی انبارهای کالای ساخته شده در نقاط مختلف انبارهای خرده فروشی شبکه زنجیره تامین برآورده می شود.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:24:00 ق.ظ ]