یک مثال روزمره از این که آگاهی چطور می‌تواند استرس را کاهش دهد، تجربه معمول گیر افتادن در ترافیک است. از آنجایی که عدم آگاهی از اثرات استرس بر ذهن و بدن آسان است، ممکن است به تنش در تمام بدن خود توجه نکنید، تنفس سریع یا نامنظم، یا اینکه شما چنان دستانتان را محکم به فرمان گرفته‌اید که دستانتان سفید شده است. همچنین احتمال کمتری وجود دارد که متوجه دیگر اثرات مخفی اضطراب و تحریک پذیری از قبیل ضربان قلب بالا، فشار خون، یا تب شوید. گرچه، زمانی که شما از تنش فیزیکی آگاه شدید، به زمان حال بازگشته‌اید و می‌توانید فشار دستتان را از روی فرمان بردارید. و زمانی که می‌بینید تنفس شما سریع و نامنظم است، می‌توانید تنفستان را با تنفس آگاهانه ثابت کنید، که به این وسیله سایر نشانه‌های درونی استرس از قبیل ضربان قلب و فشار خون تدریجا منظم خواهد شد.
از آنجایی که ذهن آگاهی به شما اجازه می‌دهد تجربیاتتان را به وضوح دریابید، می‌تواند به شما کمک کند که از اثرات استرس بر روی بدنتان آگاه شوید. سپس می‌توانید پاسخ ماهرانه‌تری را برگزینید. به این طریق، شما می‌توانید نقش فعالتری در سلامت و بهزیستی خود ایفا کنید و هر لحظه را بدون اهمیت اینکه دشوار یا تنش زا است، با تعادل و آرامش بیشتری تجربه کنید.
ذهن آگاهی و استرس روزمره
برای درک اینکه ذهن آگاهی چه تأثیر عظیمی بر روی بهزیستی شما دارد، در نظر بگیرید استرس‌های کوچک روزانه چقدر روی افکار و هیجانات شما اثر می‌گذارد، که پس از نیز روی بدنتان اثر می‌گذارد. شما ممکن است زمانی که در صف بانک هستید، یا زمانی که مکالمه بدی داشته‌اید احساس استرس کنید. ممکن است شما حتی از پیش بینی و یا یادآوری چنین رویدادهایی دچار استرس شوید. با وجود اینکه این استرس‌ها کوچک به نظر می‌رسند، ممکن است مسبب انواع زیادی از نشانه‌ها شوند، از قبیل تنش عضلانی، سر درد، بی‌خوابی، به هم ریختگی دستگاه گوارش، و مشکلات پوستی. استرس دراز مدت نیز می‌تواند عامل ابتلا به بیماری‌های جدی از قبیل سرطان، بیماری قلبی، و دمانس شود مخصوصا اگر شما به راهبردهای ناسالم برای کنار آمدن با استرس روی آورید از قبیل سیگار کشیدن، سوء مصرف مواد، پرخوری، یا کار زیاد.
پایان نامه
یکی از موهبت‌هایی که ذهن آگاهی به ارمغان می‌آورد، کمک به تشخیص این است که راه‌های مختلفی برای پاسخ به هر نوع موقعیت پر استرس وجود دارد. دکتر فرانکل، روانپزشک، این امر را به صورت رسایی چنین تعریف می‌کند: «بین محرک و پاسخ فضایی وجود دارد. در آن فضا قدرت ما برای انتخاب پاسخ قرار دارد. در پاسخ‌های ما رشد و آزادی نهفته است». هر کسی این حق انتخاب را دارد که چگونه پاسخ دهد. کلید آگاهی است. البته، شرطی شدن نیروی قدرتمندی است که تغییر را دشوار می‌کند. همانطور که آب مسیری را انتخاب می‌کند که کمترین مقاومت در آن وجود دارد، شما نیز گرایش دارید به عادت‌های قبلی چنگ بزنید زیرا در اکثر موارد این آسان ترین روش برای دنبال کردن است. این شامل راه‌های همیشگی دیدن و واکنش نشان دادن است.
جلسه سوم
چگونه مراقبه ذهن آگاهانه را تمرین کنیم

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:29:00 ب.ظ ]