سامتی و همکاران (۱۳۸۵)در تحقیقی که تحت عنوان بررسی اثر آزادی اقتصادی بر فساد مالی انجام دادند. این گونه نتیجه گیری کرده اند که فساد مالی یا سو استفاده از قدرت دولتی برای کسب منافع شخصی ،رویدادی است که در نظام های اداری وسیاسی کشور های مختلف شایع است.این رویداد دارای عوامل مختلف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،حقوقی و اقتصادی است.از جمله مهم ترین این عوامل سلب آزادی اقتصادی است که از طریق دخالت بیش از حد دولت و نهادهای مرتبط ،زمینه سازگسترش فساد مالی در سطح خرد(فساد اداری)و کلان(فساد سیاسی) می گردد.
حقانی(۱۳۷۹) تحقیقی با عنوان بررسی علل اقتصادی فساد مالی در ایران به انجام رساندند. به این نتیجه رسیدند که بین متغییر های اقتصادی و فساد مالی روابط متقابلی وجود دارد.از یک طرف فساد مالی بر رشد و سرمایه گذاری خصوصی اثر منفی می گذارد و از طرف دیگرمتغیرهایی همچون بودجه دولت،تسهیلات اعطایی بانک ها و… برفسادمالی تاثیر مستقیم دارند.
ربیعی و آصف(۱۳۹۱) تحقیقی با عنوان نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری انجام دادند یافته های تحقیق حاکی از رابطه معناداری بین شاخص های فرهنگ و پایین آمدن فساد اداری است . پیشنهاد اصلی این تحقیق اولویت دادن به رویکرد فرهنگی و ساختاری در کنار رویکردهای رایج انضباطی بوده است. از جمله مؤلفه های فرهنگی مؤثر بر فساد اداری به ترتیب اولویت عبارتند از: ارزش های سازمانی، جامعه پذیری و هویت بخشی، کنترل رفتار، ارزش های فردی، ارزش های بنیادین و شیوه های انگیزشی. در نهایت مدلی مناسب درزمینه مؤلفه های فرهنگی مؤثر برکاهش فساد اداری ارائه گردیده است..
ریجکهم و ودر[۶۹](۱۹۹۷) تحقیقی جهت بررسی رابطه بین حقوق و دستمزد و فساد انجام دادندکه از طرف صندوق بین المللی پول انجام شدهاست. در این تحقیق محققان بدنبال یافتن یک رابطه همبستگی بین حقوق و دستمزد در بخش دولتی و میزان فساد اداری بودهاند. آنها بر اساس مجموعه اطلاعات و آمارهایی که از موسسات مختلف، بانکهای مرکزی و مراکز آمار و اطلاعات کشورهای مختلف جمع آوری کردهاند به بررسی و نتیجهگیری پرداختهاند. نتایج حاصل از این تحقیق بدین صورت بوده است:بین حقوق و دستمزد در بخش دولتی در کشور های در حالتوسعه و فساد اداری رابطه منفی وجوددارد.و اینکه ارتباط نزدیکی بین سطح حقوق و دستمزد و میزان کیفیت بوروکراسی وجود دارد.
فیسمن و گاتی (۲۰۰۲) (تمرکز زدایی و فساد بین کشوری )ارتباط بین آزادی های مدنی و کاهش فساد از طریق ابزارهای مدنی مثل آزادی احزاب را مورد بررسی قرار داده اند. این مطالعه نشان می دهد که آزادی های مدنی از طریق افزایش کنترل بر فعالیت های فساد آلود دولت، فساد مالی را کاهش می دهد.
۳-۱) مقدمه
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
پژوهش عبارت است از فرایند منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین ، یا به عبارت دیگر پژوهش فرایندی است که از طریق آن می توان درباره “ناشناخته” به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت کسب کرد . در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها تحت عنوان روش شناسی یاد می شود . این سوال که “چگونه داده ها گردآوری شود و مورد تفسیر قرار گیرد ، به طوری که ابهام حاصل از آنهابه حداقل ممکن کاهش یابد” مربوط به روش شناسی پژوهش است (سرمد ، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۱). در این فصل به بررسی روش شناسی پژوهش ، جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری ، ابزار اندازه گیری داده ها و متغیرها ، روایی و پایایی و روش تجزیه و تحلیل و نرم افزارهای مورد استفاده می پردازد .
۳-۲) نوع و روش تحقیق
این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است. چراکه در مورد یکی از موضوعات یا مسائل سازمانها انجام میشود و یافتههای آن میتواند برای حل مشکلات یا پاسخگویی به پرسشهای مدیران مفید باشد.
این پژوهش توصیفی است. چراکه وصف کننده وضع موجود میباشد.
این پژوهش پیمایشی است. چراکه دادههای مورد نیاز این تحقیق با بهره گرفتن از روش نظرسنجی نمونه به جهت بررسی توزیع ویژگیهای جامعه حاصل شده است.
این پژوهش یک تحقیق همبستگی است. چراکه در پی بررسی همبستگی بین متغیر مستقل و متغیرهای وابسته است.
۳-۳) جامعه آماری مورد مطالعه
جامعه آماری عبارت است از: “تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند". گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضا که از جامعه آماری انتخاب شدهاند. بدین ترتیب گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه تعمیم دهد(سکاران، ۱۳۸۴: ۲۹۵). جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خمین تشکیل میدهند. در زمان انجام پژوهش (۱۳۹۳) جامعه کارکنان متشکل از ۲۰۷ نفر می باشد .
۳-۴) روش نمونهگیری و نمونهى آماری
انتخاب حجم نمونه در طرحریزی یک تحقیق، از آنجا که نشان دهنده واقعیتهای جامعه است و از آن تبعیت میکند، از موضوعهای کلیدی بررسی است. انجام هر تحیقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به طور«سرشماری» وجود ندارد، لذا محققان با توجه به چنین واقعیتی در صدد بر میآیند که از طریق «نمونهگیری» اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل دادههای جمع آوری شده پیرامون نمونه، به دست آورند و در نهایت از طریق «تعمیم» این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب نمایند(خاکی،۱۳۸۷: ۱۵۸). حجم نمونه به عنوان یک عامل، برروی خطای متوسط تاثیر میگذارد و از همین روست که درست بودن آن سبب بالا رفتن گویایی نمونه میشود. افزون بر این، صحت و دقت نمونهگیری موجب کاهش هزینه مشاهدات و صرفه جویی انجام بررسی میگردد. نمونه آماری این تحقیق برای جامعه مورد بررسی براساس جامعه آماری محدود (کوکران) انتخاب شده است.
روش نمونه گیری روش تصادفی ساده است که ازمیان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خمین انتخاب شده است.در این رابطه علائم بهکاررفته به شرح زیر می باشند:
جدول ۳-۱:علائم آماری
تعداد اعضای جامعه آماری |
۲۰۷ N= |
تعداد اعضای نمونه آماری |
n= |
خطای برآورد |
۰۵/۰ = e |
نسبت عدم وجود صفت خاص در جامعه مورد بررسی |
۵/۰= Q |
نسبت وجود صفت خاص در جامعه مورد بررسی |
۵/۰= P |
توزیع نرمال استاندارد |
۹۶/۱= (۰۲۵/۰) Z |
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:29:00 ب.ظ ]