نمودار ۷-۲– شمار دارندگان مدرک PMP در ایران
گواهی نامه PMP شناخته شده ترین و معتبرترین گواهی حرفه ای مدیریت پروژه در جهان می باشد که توسط موسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) در اقصی نقاط جهان به افراد موفق در آزمون  آن اعطاء می گردد. هدف از برگزاری آزمون PMP اندازه گیری دانش داوطلبین درباره پیکره دانش مدیریت پروژه PMBOK- Guide و نحوه بکارگیری این دانش در موقعیت های واقعی است و دارنده این مدارک به عنوان فرد متخصص و صاحبنظر در دانش حرفه ای مدیریت پروژه شناخته می شود. اولین بار این آزمون در سال ۱۹۸۴در آمریکا برگزار شد و امروزه با گذشت بیش از ۲۵ سال، این آزمون در بیش از ۱۷۰۰ نقطه جهان و در بیش از ۱۵۰ کشور و به زبان انگلیسی، چینی، کره ای، ژاپنی، اسپانیولی، ایتالیایی، برزیلی، پرتغالی، آلمانی و فرانسوی برگزار می شود.
داوطلبان ایرانی می توانند آزمون را به زبان انگلیسی امتحان دهند. نمودار ذیل  روند اخذ این گواهینامه را از ابتدا تا انتهای سال ۲۰۰۸ نشان می دهد. وجود بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر دارای گواهینامه PMP در دنیا خود شاهدی عینی بر اعتبار و شهرت جهانی این گواهینامه است.
نمودار ۷-۳– روند اخذ مدرک PMP در جهان طی سال های ۱۹۹۵ الی ۲۰۱۰

پیوست ۲ : بررسی استاندار کیفیت و ساختار و محتوای ۹۰۰۱:۲۰۰۰ ISO
سیستم کیفیت ISO 9001:2000 دارای هشت بند اصلی می‌باشد. این بندها خود به زیربندهای فرعی تقسیم شده‌اند. هشت بند اصلی این استاندارد در زیر نمایش داده شده است.
۰- مقدمه
۱- هدف و دامنه کاربرد                                      ۶- مدیریت منابع
۲- مراجع الزامی                                      ۷- پدیدآوری محصول
۳- اصطلاحات و تعاریف                            ۸- اندازه‌گیری، تحلیل و بهبود
۴- سیستم مدیریت کیفیت
۵- مسئولیت مدیریت
در مقدمه این استاندارد به وضوح در مورد مشتری گرایی و اهمیت آن برای تمامی انواع سازمان‌ها با اندازه‌های مختلف اشاره شده است. بنابراین اجرای سیستم مدیریت کیفیت بر اساس این استاندارد عمدتاً به عنوان توانایی سازمان در برآوردن نیازمندیهای مشتری محسوب می‌گردد. هدف از استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2000 ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت یکسان برای کلیه سازمان‌ها نمی‌باشد. زیرا سیستم مدیریت کیفیت می‌بایست بر روی هدف سازمانی، نیازمندی‌های مشتری، محصولات، خدمات و فرآیندهای به خصوص هر سازمان متمرکز باشد. سیستم مدیریت کیفیت باید با توجه به نوع و اندازه سازمان انتخاب گردیده و اگر خواسته‌های مشتری و نیازمندی قانونی یا نوع محصولات و خدمات دربازه نیازمندی خاصی کاربرد ندارد باید آن نیازمندی را حذف نمود. حذف نیازمندی‌های خاصی که در سازمان کاربرد ندارند به بند هفتم از استاندارد جدیدی محدود شده است. بند چهارم قوانین مقدماتی این استاندارد را شرح می‌دهد. نیازمندی‌های مربوط به اخذ گواهی نامه برای سازمان‌ها به طور خاص در بندهای ۵ تا ۸ از استاندارد Iso 9001:2000 آمده است. نیازمندیهای عنوان گردیده در بندهای ۵ تا ۸ مشخص می‌کنند که الزامات استاندارد برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت چیست ولی چگونگی تأمین آنها به سازمان واگذار شده است. بنابراین بایستی الزامات مندرج در استاندارد را به خوبی شناخت و آنها را با توجه به فعالیت‌ها و فرآیندهای سازمان مورد تحلیل قرار داده و در نهایت بین آنها هماهنگی و انطباق بوجود آورد. گر چه نیازمندی‌های عمومی در بند چهارم مطرح گردیده، اما تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند که این نیازمندی‌ها با توجه به محتوی و موضوعات مربوطه در بندهای ۵ تا ۸ نیز توضیح داده شده‌اند.
پایان نامه
تشریح نیازمندیهای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2000
کلیات
پذیرش سیستم مدیریت کیفیت می‌بایستی یک تصمیم راهبردی سازمان باشد. طراحی و بکارگیری سیستم مدیریت کیفیت در یک سازمان تحت تأثیر نیازهای در حال تغییر، اهداف ویژه آن محصولات ارائه شده، فرآیندهای بکار گرفته شده، اندازه و ساختار سازمان قرار می‌گیرد در این استاندارد قصد بر این نیست که یکسانی در ساختار سیستم‌های مدیریت کیفیت یا یکسانی در مستندات بوجود آید.
این استاندارد می‌تواند توسط طرف‌های درون سازمانی و برون سازمانی و از جمله سازمان‌های گواهی کننده جهت ارزیابی توانایی سازمان در برآورده کردن خواسته‌های مشتری، الزامات مربوط مقررات و قوانین و الزامات خود سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
رویکرد فرآیندی
این استاندارد پذیرش یک رویکرد فرآیندی را در هنگام ایجاد، بکارگیری و بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت به منظور افزایش رضایت مشتری از طریق برآورده کردن خواسته‌های مشتری ترغیب می کند. برای کارکرد اثربخش یک سازمان فعالیت‌های مرتبط به هم متعددی می‌باید شناسایی شده و مدیریت گردند. فعالیتی که طی استفاده از منابع و با مدیریت کردن آن تبدیل درون داده‌ها به بردن داده‌ها را میسر می‌سازد می‌تواند به عنوان یک فرایند در نظر گرفته شود. غالباً برون داد یک فرایند مستقیماً درون داد فرایند بعدی را تشکیل می‌دهد. بکارگیری سیستمی از فرآیندها در درون یک سازمان همراه شخص با مشخص کردن و تعامل این فرآیندها و مدیریت کردن آنها رویکرد فرآیندی نامیده می‌شود.
ارتباط با استاندارد ISO 9004:2000
ویرایش فعلی استانداردهای Iso 9001:2000 و ISO 9004:2000 به صورت یک زوج همخوان از استانداردهار سیستم مدیریت کیفیت تهیه شده‌اند و طراح انها به گونه‌ای است که مکمل یکدیگر باشند اما هر کدام به صورت جداگانه نیز قابل استفاده هستند.
استاندارد ISO 9001:2000 الزاماتی را برای یک سیستم مدیریت کیفیت مشخص می‌کند که می‌تواند برای بکارگیری در درون سازمان‌ها یا برای گواهی کردن یا برای موارد مبتنی برقرار داد، مورد استفاده قرار گیرد. این استاندارد بر اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت در برآورده کردن خواسته‌های مشتری تمرکز دارد. استاندارد ISO 9004 راهنمایی‌هایی در مورد اهداف سیستم مدیریت کیفیت فراتر از آنچه که در استاندارد ISO9001 مشخص شده است بخصوص در زمینه بهبود مداوم در عملکرد کلی و کارآیی سازمان علاوه بر اثربخشی آن ارائه می‌دهد.
سازگاری با سایر سیستم‌های مدیریت
این استاندارد با استاندارد ISO14001:1996 هم راستا شده است تا به لحاظ منافع استفاده  کنندگان سازگاری بین این دو استاندارد افزایش یابد. این استاندارد در برگیرنده الزامات خاص سایر سیستم‌های مدیریت از قبیل الزاماتی که در مدیریت زیست محیطی مدیریت بهداشت و ایمنی کار، مدیریت مالی یا مدیریت ریسک در نظر گرفته شده‌اند نمی‌باشند. با این حال این استاندارد سازمان را قادر می‌سازد تا سیستم مدیریت کیفیت خود را با الزامات ذیربط سیستم مدیریت، هم راستا یا یکپارچه نماید.
اصطلاحات و تعاریف
در این استاندارد، اصطلاحات با تعاریف مذکور در استاندارد ISO 9000 بکار رفته است. اصطلاحات زیر که در این ویرایش استاندارد ISO9001 برای تشریح زنجیر تأمین بکار گرفته شده به منظور هماهنگی با واژگانی که اکنون بکار می‌رود تغییر یافته است.
مشتری ® سازمان ® تأمین کننده
در این استاندارد اصطلاح سازمان جایگزین اصلاح عرضه کننده که قبلاً در استاندارد ISO9001:2000 بکار رفته است شده و به واحدی اطلاق می‌گردد که این استاندارد در آن به کار گرفته می‌شود. همچنین اصطلاح تأمین کننده نیز جایگزین اصطلاح پیمانکار فرعی شده است. در سرتاسر این استاندارد هر گاه اصطلاح محصول بکار رود به معنای خدمت نیز می‌باشد.
سیستم مدیریت کیفیت
الزامات عمومی
سازمان باید یک سیستم مدیریت کیفیت را ایجاد، مدون و اجرا نموده و آنرا برقرار نگهدارد و به طور مداوم اثربخشی آنرا بر طبق الزامات این استاندارد بهبود بخشد.
سازمان باید:
الف- فرآیندهای مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها را در سرتاسر سازمان مشخص نماید.
ب- توالی و تعامل بین این فرآیندها را تعیین نماید.
ج- معیارها و روش‌های لازم جهت حصول اطمینان از اینکه هم اجرا و هم کنترل این فرآیندها اثربخش هستند را تعیین کند.
د- از دسترس بودن منابع و اطلاعات لازم جهت پشتیبانی از اجراء و پایش این فرآیندها اطمینان یابد.
هـ این فرآیندها را پایش، اندازه‌گیری و تحلیل نماید.
و- اقدامات لازم جهت دستیابی به نتایج برنامه‌ریزی شده و بهبود مداوم این فرآیندها را انجام دهد. این فرآیندها باید توسط سازمان طبق الزامات این استاندارد مدیریت گردد. هرگاه سازمان تصمیم بگیرد فرآیندی را که بر انطباق محصول با الزامات تأثیر می‌گذارد به غیر (تأمین کننده بیرونی) واگذار نماید سازمان باید از اعمال کنترل خود بر چنین فرآیندهایی اطمینان یابد.
الزامات مربوط به مستندات
کلیات
مستندات مدیریت کیفیت باید شامل موارد زیر باشد:
الف- بیانیه‌های مدون در مورد خط‌مشی کیفیت و اهداف کیفیت
ب- یک نظام‌نامه کیفیت
ج- روش‌های اجرایی مدونی که تهیه آنها در این استاندارد الزامی شده است.
د- مدارک مورد نیاز سازمان جهت حصول اطمینان از اثر بخش بودن طرح‌ریزی اجرا و کنترل فرایند آن
هـ سوابقی که تهیه آنها در این استاندارد الزامی شده است.
نظام‌نامه کیفیت
سازمان باید نظام‌نامه کیفیتی ایجاد و برقرار نگه دارد که شامل موارد زیر باشد:
الف- دامنه شمول سیستم مدیریت کیفیت و از جمله جزئیات و توجهات برای هر نوع استثناء.
ب- روش‌های اجرایی مدون که برای سیستم مدیریت کیفیت ایجاد شده است یا ارجاع به آنها.
ج- توصیفی از تعامل فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت
کنترل مدارک
مدارک الزامی شده بوسیله سیستم مدیریت کیفیت باید تحت کنترل قرار داشته باشند. سوابق نوع خاصی از مدرک هستند و باید بر طبق الزامات تحت کنترل باشند. یک روش اجرایی مدون باید ایجاد گردد تا کنترل‌های مورد نیاز برای موارد زیر را تعیین کند:
الف- تصویب مدارک از نظر کفایت قبل از صدور

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:42:00 ب.ظ ]