۵-۶ پیشنهادهای برخاسته از تحقیق………………………………………………………………………………۸۹
۵-۷ پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………….۹۰
منابع……………………………………………………………………………………………………………………..۹۱
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………..۹۲
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………۹۷
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………….۱۰۴
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول (۴-۱) : توزیع فراوانی برحسب میزان تحصیلات شرکتکنندگان……………………………….۶۱
جدول (۴-۲) : توزیع فراوانی برحسب سن و سابقه ورزشی شرکتکنندگان…………………………..۶۱
جدول (۴-۳) : توزیع فراوانی شرکتکنندگان برحسب سن آنها…………………………………………۶۲
جدول (۴-۴) : توزیع فراوانی شرکتکنندگان برحسب سابقه ورزشی آنها……………………………۶۲
جدول (۴-۵) : توزیع فراوانی بر اساس نوع ورزش…………………………………………………………….۶۳
جدول (۴-۶) : توزیع فراوانی برحسب سطوح مختلف رقابتی……………………………………………….۶۴
جدول (۴-۷) : خلاصهای از شاخص های آماری (میانگین، انحراف استاندارد، حداقل و حداکثر میزان)……………………………………………………………………………………………………………………….۶۴
جدول (۴-۸) : ماتریس همبستگی کمالگرایی خودمدار و کاهش احساس موفقیت………………..۶۵
جدول (۴-۹) : ماتریس همبستگی کمالگرایی خودمدار و خستگی جسمی- روانی…………………۶۵
جدول (۴-۱۰) : ماتریس همبستگی کمالگرایی خودمدار و احساس بیارزشی……………………….۶۶
جدول (۴-۱۱) : ماتریس همبستگی کمالگرایی جامعهمدار و کاهش احساس موفقیت……………..۶۶
جدول (۴-۱۲) : ماتریس همبستگی کمالگرایی خودمدار و خستگی جسمی- روانی……………….۶۷
جدول (۴-۱۳) : ماتریس همبستگی کمالگرایی جامعهمدار و احساس بیارزشی……………………..۶۷
جدول (۴-۱۴). تحلیل واریانس رگرسیون………………………………………………………………………..۶۷
جدول (۴-۱۵). خلاصه مدل رگرسیونی…………………………………………………………………………..۶۸
جدول (۴-۱۶) : معنیداری رگرسیون چندمتغیره کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با کاهش احساس موفقیت………………………………………………………………………………………………………….۶۸
عنوان صفحه
جدول (۴-۱۷). تحلیل واریانس رگرسیون………………………………………………………………………..۶۹
جدول (۴-۱۸). خلاصه مدل رگرسیونی…………………………………………………………………………..۶۹
جدول (۴-۱۹) : معنیداری رگرسیون چندمتغیره کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با خستگی جسمی- روانی……………………………………………………………………………………………………………۶۹
جدول (۴-۲۰). تحلیل واریانس رگرسیون………………………………………………………………………..۷۰
جدول (۴-۲۱). خلاصه مدل رگرسیونی…………………………………………………………………………..۷۰
جدول (۴-۲۲) : معنیداری رگرسیون چندمتغیره کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با احساس بی ارزشی …………………………………………………………………………………………………………………۷۰
جدول (۴-۲۳) : ماتریس همبستگی بین کمالگرایی خودمدار با سطح کلی واماندگی………….. ۱۱۰
جدول (۴-۲۴) : ماتریس همبستگی بین کمالگرایی جامعهمدار با سطح کلی واماندگی………….۱۱۰
جدول (۴-۲۵). تحلیل واریانس رگرسیون……………………………………………………………………..۱۱۱
جدول (۴-۲۶). خلاصه مدل رگرسیونی…………………………………………………………………………۱۱۱
جدول (۴-۲۷) : معنیداری رگرسیون چندمتغیره کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با سطح کلی واماندگی…………………………………………………………………………………………………………………۱۱۱
فصل اول
طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه
در سالهای اخیر، اکثر تحقیقات روانشناسی ورزش، به دنبال تعیین متغیرهایی هستند که در اجرای مؤثر ورزشی سهمی عمده داشته باشند. در همین راستا، برای رسیدن به موفقیتهای ورزشی، لازم است ورزشکار در یک وضعیت بهینه قرار داشته باشد. با این حال، نقش برخی از این متغیرهای روانی همچون کمالگرایی[۱]، انگیزش، اضطراب، استرس و واماندگی[۲] در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است که این متغیرها ممکن است تاثیر بسزایی بر روی ورزشکاران نخبه داشته باشند (لاینلی[۳]و جوزف[۴]، ۲۰۰۴).
در ادبیات روانشناسی ورزشی، واماندگی به عنوان کنارهگیری روانی، هیجانی و فیزیکی از فعالیتهای ورزشی تعریف می شود (ویلی[۵]، آرمسترانگ[۶]، کومار[۷]و گرین لیف[۸]، ۱۹۹۸). به علاوه، عدم تعادل بین نیازمندیها و منابعی که برای تامین آنها مورد نیازاست، در دراز مدت منجر ایجاد تنیدگی شده و از این راه باعث بروز واماندگی می شود (مسلچ[۹]و گولدبرگ[۱۰]، ۱۹۹۸). همچنین، در شرایط واماندگی، فرد ممکن است برای مدتی از مشارکت خود در ورزش کنارهگیری کند، چرا که راه دیگری برای گریز از موقعیت و تنیدگیهای ناشی از آن پیدا نمی کند (رادک[۱۱] و اسمیت[۱۲]، ۲۰۰۱). با این حال، وقتی فرد دچار واماندگی میگردد، درگیری و تعهد وی بهتدریج کاهش مییابد و شرایطی را بهوجود میآورد که از آن به عنوان “فقدان تعهد” و “غیبت از کار” یاد می شود (اسکافیلی[۱۳] و انزمان[۱۴]، ۱۹۹۸). همچنین، رادک و اسمیت (۲۰۰۱) نشان دادند که واماندگی ورزشکاران از سه بعد کاهش احساس موفقیت[۱۵]، خستگی جسمی- روانی[۱۶] و احساس بیارزشی[۱۷] شکل میگیرد. بعد کاهش موفقیت، به احساساتی نظیر درجازدن و موثر نبودن و عدم دستیابی به اجرای ورزشی، بعد خستگی جسمی- روانی، به احساساتی نظیر خستگی بدنی و ذهنی در هنگام اجرای ورزشی و تمرینات، و درنهایت بعد احساس بیارزشی، به احساساتی نظیر بیاهمیت شدن و عبث بودن مشارکت در ورزش و اهمیت یافتن فعالیتهای دیگر در مقایسه با ورزش اشاره دارد.
با این وجود، یکی ازمتغیرهای روانشناسی که ممکن است بر واماندگی ورزشکاران نخبه اثرگذار باشد، کمالگرایی است. در این راستا، در پژوهشی که توسط کراسول[۱۸] و اکلوند[۱۹] (۲۰۰۶) انجام شد، مشخص گردید که ورزشکاران نخبه[۲۰]، دارای واماندگی بالایی هستند که این امر سبب می شود ورزشکار لذت بسیارکمی از شرکت در ورزش ببرد و از مشارکت در فعالیتهای ورزشی کنارهگیری کند. مشارکت درسطح نخبگی ورزش، ویژگیهای منحصر به فردی در مقایسه با سطوح رقابتی پایین تر دارد که در آن استرس روانی بسیار زیادی – به ویژه در اثر تمرینات سنگین- بر ورزشکاران اعمال می شود. در وا قع، تمرینات سنگین اصل جداییناپذیر حضور در سطوح رقابتی بالا به شمار میرود؛ زیرا تمرین مهمترین عامل بهبود و حفظ عملکرد ورزشی است (روباتوم، ۲۰۰۰) و فشار روانشناختی آن، بخش عمده زندگی روزمره ورزشکاران نخبه را شکل میدهد (اسمیت، ۲۰۰۳). در این زمینه میتوان به تعریف بورنز[۲۱] (۱۹۸۰) از کمالگرایی اشاره کرد، وی کمالگرایی را شبکه ای از ادراکات تعریف کرده است که در برگیرنده انتظارات و ارزیابی فرد از رویدادهاست. وی میافزاید افراد کمالگرا انتظارات بسیار بالایی داشته و ارزش فردی را با توجه به موفقیت یا نتیجه رویدادها تعریف می کنند. در این راستا، فلت[۲۲] و هویت[۲۳] (۱۹۹۱) معتقدند که کمالگرایی شامل ۳ زیر مقیاس است، کمالگرایی خودمدار[۲۴] (اتخاذ اهداف با استانداردهای شخصی بالا، همراه با ارزیابی انتقادی مفرط)، کمالگرایی دیگرمدار[۲۵] (اتخاذ استانداردهای به شدت بالا، همراه با یک ارزیابی سخت و شدید از دیگران) و کمالگرایی جامعهمدار[۲۶] (داشتن این ادراک که دیگران از آنها انتظارات کامل بودن داشته و به گونه ای سخت و شدید آنها رامورد ارزیابی قرار میدهند). از اینرو، در تحقیق حاضر به دنبال تعیین ارتباط بین واماندگی و ابعاد مختلف کمالگرایی در ورزشکاران نخبه رشتههای فوتبال، فوتسال، هندبال، والیبال، دوچرخهسواری، بدمینتون و ورزشهای رزمی هستیم.
۱-۲ بیان مسئله
در چند دهۀ گذشته، روانشناسی ورزشی رشد چشمگیری داشته و در مورد نقش آن در افزایش عملکرد ورزشی آگاهی زیادی به دست آمده است. امروزه، پژوهشگران حوزۀ روانشناسی ورزشی مانند سالملا[۲۷]، صنعتیمنفرد، مسیبی و بوش[۲۸] (۲۰۰۹)، معتقدند که مهارت های روانی با عملکرد عالی ورزشکاران نخبه در ورزش رابطه دارد. همچنین، اورلیک[۲۹] (۲۰۰۸)، معتقد است که ضعف مهارت های روانی در ورزشکاران، زمینۀ بروز واماندگی آنان را در ورزش ایجاد می کند. در این خصوص، مسلچ و جکسون[۳۰] (۱۹۸۶) معتقدند، واماندگی در میان ورزشکاران شایع است، علت اصلی واماندگی، مشارکت در طول سال در یک ورزش خاص و همچنین تاثیر برخی از متغیرهای روانشناسی بر عملکرد ورزشکاران در سطوح بالا است. برای مربیان، والدین و ورزشکاران مهم است که به درک علایم و نشانه های واماندگی بپردازند و به طور موثر به این موضوع رسیدگی کنند.
با این حال، ازآنجاکه واماندگی در ورزش به عوامل و محرکهای درونشخصی و بینشخصی گوناگونی بستگی دارد و عوامل استرسزای محیطی زیادی نیز در ورزش وجود دارد، میتوانند زمینۀ پیدایش واماندگی ورزشکاران را فراهم کنند. افزون بر عوامل استرسزای مرتبط با ورزش، کمالگرایی بازیکنان هم می تواند در آنان استرس ایجاد کند. این بازیکنان به دلیل استرسی که در قبال اهداف کمالگرایانۀ خود متحمل میشوند، در برابر واماندگی آسیب پذیرترند (لازاروس[۳۱]، ۲۰۰۰).
یافته های پژوهشی در زمینه بررسی ابعاد سهگانه کمالگرایی، همبستگی این سازه را با ویژگیهای شخصیتی، رفتاری و مشکلات روانشناختی تأیید کرده اند.کمالگرایی خودمدار با مشخصههای خودشیفتگی، خودسرزنشگری، خودانتقادگری، احساسگناه، سهلانگاری و تعلّل در انجام دادن کارها در ارتباط است. کمالگرایی دیگرمدار با مشخصههای منفی، از جمله سرزنشگری، اقتدارگرایی و سلطهجویی، ویژگیهای شخصیت نمایشی، خودشیفته و ضد اجتماعی همبستگی دارد. کمالگرایی جامعهمدار با نیاز به تأیید دیگران، ترس از ارزشیابی منفی، منبعکنترل بیرونی، بیشتعمیمدهی، شکست، افسردگی، اضطراب و واماندگی مرتبط است (بشارت، ۱۳۸۳).
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
در این زمینه، آندریو، هیل، هوارد، هال، پائول، آپلتون، جیما و مورای (۲۰۱۰) در تحقیقی، رابطه بین کمالگرایی و واماندگی را، با توجه به تاثیر واسطهای اثبات خود[۳۲] (تلاش برای اثبات شایستگی خود) و میل به پیشرفت[۳۳] (تمایل به بررسی مشکلات وآمادگی برای رشد و موفقیت) بررسی نمودند. نتایج این تحقیق نشان داد کمالگرایی جامعهمدار، رابطه مستقیم و مثبتی با واماندگی ورزشکار دارد و کمالگرایی خودمدار، رابطه معکوسی با واماندگی ورزشکار دارد. همچنین، آپلتون[۳۴] و هیل[۳۵] (۲۰۱۲) در تحقیقی به بررسی رابطه بین کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با واماندگی ورزشکاران در رشته فوتبال پرداختند. نتایج نشان داد که رابطه کمالگرایی خودمدار با واماندگی ورزشکاران منفی و کمالگرایی جامعهمدار با واماندگی مثبت بود.
در تحقیقی دیگر، آندریو، هیل، هوارد، هال، آپلتون و کوزوب[۳۶] (۲۰۰۸)، نشان دادند “پذیرش بدون قید و شرط خود[۳۷]” در رابطه بین کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با واماندگی ورزشکار، نقش واسطهای دارد. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد رابطه بین کمالگرایی خودمدار و علایم واماندگی، مستقیم و مثبت و رابطه بین کمالگرایی جامعهمدار و واماندگی، منفی و معکوس بود.
باتوجه به تحقیقات گذشته (آندریو و همکاران، ۲۰۱۰؛ آپلتون و هیل، ۲۰۱۲ ؛ فلت، هویت، بیزر[۳۸] و داویس[۳۹]، ۲۰۰۳) ،کمالگرایی خودمدار رابطه معکوسی با واماندگی ورزشکار و کمالگرایی جامعهمدار رابطه مستقیم با واماندگی داشت، همچنین در تحقیق آندریو و همکاران (۲۰۰۸)، رابطه بین کمالگرایی خودمدار و واماندگی ورزشکاران مثبت و رابطه بین کمالگرایی جامعهمدار و واماندگی ورزشکاران معکوس فرض شده بود. از طرفی، طبق پژوهشهای گذشته، شیوع واماندگی با توجه به نقش متغیرهای روانشناسی و افزایش بار فشار تمرینات در ورزشکاران نخبه رو به افزایش است (گولد[۴۰] و دیفنباخ[۴۱] و مفت[۴۲]، ۲۰۰۲). بنابراین، در مروری بر پیشینه تحقیق در چگونگی این رابطه تناقضاتی دیده می شود. از طرفی، کمالگرایی یکی از ویژگیهای شخصیتی است که به عنوان ریسک بالایی از واماندگی ورزشکار مطرح شده است (آپلتون، هیل و هال[۴۳]، ۲۰۰۹)، از سوی دیگر واماندگی نشانگانی است که به علت قرار گرفتن در محیط پر تنیدگی روی میدهد و نگرانی در مورد اشتباهات، انتقاد دیگران از عملکرد که بازتابی از کمالگرایی است، باعث افزایش تنیدگی میشوند که در نهایت ممکن است موجبات واماندگی را فراهم آورند. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر، این است که این رابطه در ورزشکاران نخبه جامعه مورد بررسی و به سوالات زیر پاسخ دهد:
کمالگرایی خودمدار چه رابطهای با واماندگی ورزشکاران نخبه استان کرمان داشت؟
کمالگرایی جامعهمدار چه رابطهای با واماندگی ورزشکاران نخبه استان کرمان داشت؟
نقش پیش بینی کننده هر یک از ابعاد کمالگرایی جامعهمدار و خودمدار با واماندگی و نشانه های آن چگونه بود؟
۱-۳ ضرورت و اهمیت تحقیق
رسیدن به حد بالای کمال برای کسب عملکرد آرمانی، از جمله اهدافی است که ورزشکاران نخبه آن را طلب می کنند تا به واسطه آن احساس رضایت کنند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند، در نتیجه تلاش زیادی در رقابتها انجام می دهند تا به حد بالای کمال برسند. این ورزشکاران ممکن است در این راه با مشکلاتی مواجه گردند که یکی از آنها واماندگی است. در نتیجه، واماندگی ممکن است باعث شود که ورزشکاران برای مدتی از ورزش کنارهگیری کنند و میل به ادامه فعالیت ورزشی را نداشته باشند (ویلی و همکاران ۱۹۹۸). در برآوردی که توسط (اکلوند و کراسول، ۲۰۰۷؛ گولد و دیفنباخ، ۲۰۰۲؛ گوستافسون[۴۴]، هاسمن[۴۵]، کنتا[۴۶] و جوهانسون[۴۷]، ۲۰۰۸) نیز شده است، شیوع واماندگی در بین ورزشکاران دامنهای از ۱ تا ۵ درصد میباشد. این برآورد با احتیاط تفسیر شده است و در گروههای نسبتاً کوچک انتخاب شده است. با این حال، چون در جامعه ما نیز در سطوح مختلف رقابتی، ورزشکاران ممکن است به واماندگی برسند و این واماندگی باعث جدا شدن از ورزش گردد، مربیان، مدیران و مسوولان ورزش کشور باید به این امر مهم توجه کنند تا در حد امکان بتوانند از وامانده شدن و در نهایت کنارهگیری ورزشکاران از ورزش جلوگیری نمایند.
همچنین، ورزشکارانی که در رقابتهای بزرگ و جهانی شرکت می کنند، ممکن است دچار تنیدگی ناشی از رقابت گردند که این تنیدگیها شامل ترس از شکست، انتظار بیش ازحد از مربی و اطرافیان، اصرار بر کسب موفقیت بالاتر و نگرانی و اضطراب میباشد. این تنیدگیها ممکن است از تاثیر متغیرهای روانشناسی مانند کمالگرایی و میل به پیشرفت نتیجه شود و در دراز مدت باعث بروز واماندگی گردد، پس ضرورت دارد که در این زمینه تحقیقاتی صورت پذیرد تا قبل از اینکه ورزشکاران با این مشکل مواجه گردند، از بروز آن تا حد امکان جلوگیری گردد (گولد و همکاران، ۲۰۰۲).
با توجه به تحقیقات گذشته، که توسط آندریو و همکاران (۲۰۱۰)، فلت و همکاران ( ۲۰۰۳)، آندریو و همکاران (۲۰۰۸) و آپلتون و هیل (۲۰۱۲) صورت پذیرفت، این ارتباط به صورت متناقض مطرح شده است و از طرفی با توجه به اینکه تعامل متغیرهای روانشناختی می تواند متاثر از پارامترهای موقعیتی مثل فرهنگ و جامعه باشد و در جامعه ما، با توجه به جستجوهای انجام شده، به نظر میرسد این ارتباط مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال، با وجود تحقیقات در رابطه با واماندگی در ورزشکاران نوجوان و ورزشکاران دانشگاه (ویلی و همکاران، ۱۹۹۸)، تا همین اواخر تحقیقات کمی در واماندگی ورزشکاران نخبه بزرگسال صورت گرفته است (کراسول و اکلوند،۲۰۰۷). لذا ضرورت دارد تا این پژوهش در جامعه ما نیز انجام شود تا چگونگی این ارتباط روشنتر شود. به عبارت دیگر، به دنبال این هستیم که بدانیم آیا رابطه بین کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با واماندگی ورزشکاران مثبت و مستقیم است یا منفی و معکوس. همچنین، بررسی کنیم که، چه رابطهای بین سه نشانه واماندگی (کاهش احساس موفقیت، خستگی جسمی – روانی، احساس بیارزشی) با هر دو بعد کمالگرایی وجود داشت.
۱-۴ اهداف تحقیق
۱-۴-۱ هدف کلی
هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین کمالگرایی خودمدار و جامعهمدار با واماندگی ورزشکاران مرد نخبه استان کرمان بود.
۱-۴-۲ اهداف اختصاصی
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
تعیین رابطه بین کمالگرایی خودمدار با کاهش احساس موفقیت ورزشکاران نخبه.
تعیین رابطه بین کمالگرایی خودمدار با خستگی جسمی – روانی ورزشکاران نخبه.
تعیین رابطه بین کمالگرایی خودمدار با احساس بیارزشی ورزشکاران نخبه.
تعیین رابطه بین کمالگرایی جامعهمدار با کاهش احساس موفقیت ورزشکاران نخبه.
تعیین رابطه بین کمالگرایی جامعهمدار با خستگی جسمی – روانی ورزشکاران نخبه.
تعیین رابطه بین کمالگرایی جامعهمدار با احساس بیارزشی ورزشکاران نخبه.
تعیین نقش پیش بینی کننده هر یک از ابعاد کمالگرایی جامعهمدار و خودمدار با کاهش احساس موفقیت.
تعیین نقش پیش بینی کننده هر یک از ابعاد کمالگرایی جامعهمدار و خودمدار با خستگی جسمی – روانی.
تعیین نقش پیش بینی کننده هر یک ازابعاد کمالگرایی جامعهمدار و خودمدار با احساس بیارزشی.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:42:00 ب.ظ ]