نتایج بررسی تفاوت‌های جنسیّتی اندک در ساختار هویّت، محتوا، فرایند رشدونمو و چارچوب نشان داد. تنها حوزه‌های نقش‌های جنسیّتی و خویشاوندی ممکن است اهمّیّت بیشتری برای زنان نسبت به مردان داشته باشد. نتایج حاصل از تحقیقات تجربی دریافتند وضعیّت هویّت به نسبت جنسیّت مرتبط خواهد بود با این‌که چطور روابط در فرایند شکل‌گیری هویّت استفاده می‌شود.
ـ کوهن، فردریکسون، براون، میکلز و کنوی (۲۰۰۹) در تحقیقی با عنوان “شادکامی تمام‌نشدنی: احساسات مثبت رضایت از زندگی را به وسیله‌ی تاب‌آوری افزایش می‌دهد” به این نتایج رسیدند که احساسات مثبت هم در رضایت از زندگی و هم در تاب‌آوری افزایش می‌‌یابند. احساسات منفی اثرات ضعیف داشتند یا بی‌اثر بودند و تداخلی با احساسات مثبت نداشتند. هم‌چنین احساسات مثبت واسطه‌ای در ارتباط خطّ پایه و نهایت تاب‌آوری بودند در حالی‌که برای رضایت از زندگی این‌طور نبود. این نشان می‌دهد که این‌ها احساسات مثبت گذرا هستند و نه ارزیابی کلّی زندگی یک فرد که اتّصال بین شادی و نتایج مطلوب زندگی را نشان می‌دهد. تغییر در تاب‌آوری واسطه‌ی رابطه بین احساسات مثبت و افزایش رضایت از زندگی است که نشان می‌دهد مردم شاد بیشتر رضایت دارند نه صرفاّ به خاطر این‌که احساس بهتری دارند بلکه آن‌ ها منابع برای زندگی خوب را توسعه می‌دهند.
ـ موسوی و روشن (۲۰۱۰) در پژوهشی با نام “بررسی جنبه‌های مختلف هویّت در میان دانشجویان دانشگاه تهران: نقش تفاوت‌های جنسیّتی” دریافتند که با توجّه به سه خرده‌ مقیاس سبک هویّت اطّلاعاتی، هنجاری و تعهّد گروه زنان سطح معناداری بیشتری در مقایسه با گروه مردان داشت. این در حالی است که گروه مردان سطح معناداری بالاتری در خرده مقیاس سردرگم / اجتنابی نشان داد. گروه زنان سطح معناداری بالایی در تمام خرده مقیاس‌های هویّت ملّی و مذهبی نشان داد. در مجموع این مطالعه نشان داد که تمام خرده مقیاس‌های دین‌داری، بهزیستی روانی، هویّت اطّلاعاتی، هنجاری و تعهّد، هویّت ملّی و مذهبی در دانشجویان زن در مقایسه با دانشجویان مرد بالاتر هستند در حالی‌که هویّت سردرگم/اجتنابی در دانشجویان مرد بالاتر بود.
سوری و حسنی‌راد (۲۰۱۱) در تحقیق خود با نام “رابطه‌ی بین تاب‌آوری، خوش‌بینی و بهزیستی روانی در دانشجویان پزشکی” نشان دادند که تاب‌آوری قادر به پیش‌بینی بهزیستی روانی است و خوش‌بینی یک نقش میانجی کوچک در رابطه‌ی بین تاب‌آوری و بهزیستی روانی بازی می‌کند. نتایج نشان داد که بهزیستی روانی به وسیله‌ی ویژگی‌های فردی مثل تاب‌‌آوری و خوش‌بینی فردی بدون درنظرگرفتن این‌که درجه‌ی تاب‌آوری زن یا مرد می‌تواند تا حدّی برای بهزیستی روانی فراهم شود تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
ـ نارمی و همکاران (۱۹۹۷) نیز دریافتند که افسردگی، اعتمادبه‌نفس پایین و اضطراب با سبک هویّت سردرگم / اجتنابی و سبک هویّت اطّلاعاتی با نشانه‌های رضایتمندی، اعتمادبه‌نفس بالا و اضطراب پایین در ارتباط است.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
ـ نتایج تحقیق وایت و همکاران (۱۹۹۸) نشان داد که افراد دارای سبک هویّتی اطّلاعاتی خوش‌بین‌تر بوده ، رضایت بیشتری از زندگی داشته و وابستگی متقابل کمتری دارند. به علاوه الگوهای رفتاری و نگرش آن‌ ها نشان‌دهنده‌ی اراده‌ی آینده‌مدار به منظور بررسی گزینه‌های سودمند بود.
ـ نتایج پژوهش ولوراس و بوسما (۲۰۰۵) نشان داد که اجتناب از مواجهه با موضوعات مربوط به هویّت با شادکامی رابطه‌ی منفی دارد، در حالی‌که وقتی فرد یا افراد با موضوعات مربوط به هویّت مواجه می‌شوند، شیوه‌ی ترجیهی آنان در مواجهه با موضوعات هویّت با اهمّیّت به نظر نمی‌رسد.
ـ هارتمن، ترنر، دایگل، اکسوم و کولن (۲۰۰۹) در پژوهشی با عنوان ” بررسی تفاوت‌های جنسیّتی در مفاهیم فاکتورهای محافظتی برای درک تاب‌آوری” نشان دادند اگرچه مردان و زنان به فاکتورهای محافظتی فردی مختلفی برای پرورش تاب‌آوری متّکی هستند اما تجمّع عوامل محافظتی به نظر می‌رسد کاملاً برای مردان و زنان در ارتقای تاب‌آوری مهم است.
فصل سوّم
روش پژوهش
مقدّمه
این بخش مهم‌ترین قسمت تحقیق است و حلقه‌ی ارتباطی بین ایجاد سؤال در ذهن و ارائه‌ پاسخ اوّلیّه می­باشد. در این فصل ابتدا در خصوص روش تحقیق توضیح داده می­ شود، سپس در مورد جامعه آماری تحقیق، حجم نمونه و روش نمونه‌گیری بحث می­ شود، و بعد در مورد روش و ابزار جمع‌ آوری داده ­ها توضیح داده خواهد شد. مبحث بعدی حصول اطمینان از روایی و پایایی ابزار جمع­آوری داده ­ها و نحوه‌ی نمره‌گذاری پرسش‌نامه‌ها است و در انتها روش تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق بیان می­گردد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 


روش تحقیق

تحقیق حاضر با توجّه به این‌که رابطه‌ی بین سبک‌های هویّت و تاب‌آوری با شادمانی را بررسی می‌کند از نظر هدف کاربردی، از نظر موقعیّت میدانی و توصیفی از نوع همبستگی است.
تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریّه­ها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می­شوند را برای حلّ مسائل اجرایی و واقعی به کار می­گیرند. این نوع تحقیقات بیشتر بر مؤثّرترین اقدام تأکید دارند و علّت‌ها را کمتر مورد توجّه قرار می­دهند، این تأکید بیشتر به واسطه‌ی آن است که تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می­ شود (خاکی،۱۳۸۷). تحقیق همبستگی نیز به تحقیقی گفته می‌شود که در آن روابط بین دو یا چند متغیّر کمّی با بهره گرفتن از ضریب همبستگی توصیف، کشف و تعیین می‌شوند. در تحقیق همبستگی اثر متغیّرها مطالعه نمی‌شود و متغیّرها نیز دست‌کاری نمی‌شوند (حسن‌زاده، ۱۳۹۱).
هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان همبستگی بین سبک‌های هویّت و تاب‌آوری با شادمانی است تا مشخّص شود آیا رابطه­‌ای بین دو یا چند متغیّر کمّی وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حدّ آن چقدر است؟

 

 


جامعه‌ی آماری

جامعه‌ی آماری تحقیق حاضر کلّیه‌ی دانش‌آموزان دختر و پسر ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ی ثبت‌نام شده در دبیرستان‌های استان گلستان در سال تحصیلی ۹۳ ـ ۹۲ هستند که طبق آمار مندرج در اداره‌ی کلّ آموزش و پرورش استان گلستان برابر با ۵۹۳۶۲ نفر هستند.

 

 


حجم نمونه و روش نمونه‌گیری

حجم نمونه‌ی تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۳۸۱ نفر از دانش‌آموزان اوّل تا سوّم دبیرستان‌های استان گلستان هست که از این تعداد ۱۷۸ نفر دختر و ۲۰۳ نفر پسر هستند و ۳۶۸ نفر به پرسش‌نامه‌ها پاسخ دادند. روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع خوشه‌ای مرحله ای است. در نمونه‌گیری خوشه‌ای واحد نمونه‌گیری فرد نیست، بلکه واحد نمونه‌گیری گروهی از افراد یا خوشه‌ای از افراد است. در این روش محقّق در مراحل مختلف انتخاب خوشه یا گروه نمونه بر حسب نیاز می‌تواند از نمونه‌گیری تصادفی ساده، و اگر بخواهد نسبت افراد نمونه برابر با افراد جامعه باشد، از نمونه‌گیری طبقه‌ای استفاده کند (حسن‌زاده، ۱۳۹۱).

 

 


روش و ابزار گردآوری داده‌ها

برای جمع‌ آوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه‌ی سبک‌های هویّت برزونسکی، مقیاس تاب‌آوری‌ کانر و دیویدسون و مقیاس شادکامی آکسفورد استفاده شده است.
پرسش‌نامه‌ی سبک هویّت برزونسکی: به منظور ارزیابی جهت‌گیری هویّت افراد توسّط برزونسکی در سال ۱۹۸۹ ساخته شد و در سال ۱۹۹۲ مورد تجدیدنظر قرار گرفت. این آزمون یک ابزار خودگزارشی ۴۰ عبارتی است که از ۴ زیرمقیاس تشکیل یافته است که ۳ تا از آن‌ ها شامل سبک‌های هویّت و چهارمین زیرمقیاس مربوط به تعهّد است.
زیرمقیاس‌های پرسشنامه‌ی سبک هویّت عبارتند از:
الف ـ زیرمقیاس جهت‌گیری اطّلاعاتی که دارای ۱۱ عبارت است. ب ـ زیرمقیاس جهت‌گیری هنجاری که شامل ۹ عبارت است. ج ـ زیرمقیاس جهت‌گیری سردرگم/اجتنابی که دارای ۱۰ عبارت است. د ـ زیرمقیاس تعهّد که این مقیاس هم از ۱۰ عبارت تشکیل شده است.
شیوه‌ی نمره‌گذاری: برای به‌دست‌آوردن نمره‌ی هر زیر مقیاس باید امتیاز مربوط به همه‌ی عبارات زیرمقیاس موردنظر را با هم جمع کرد.
عبارات مربوط به هر زیرمقیاس:
الف ـ زیرمقیاس جهت‌گیری اطّلاعاتی: ۲، ۵، ۶، ۱۶، ۱۸، ۲۵، ۲۶، ۳۰، ۳۳، ۳۵، ۳۷٫
ب ـ زیرمقیاس جهت‌گیری هنجاری: ۴، ۱۰، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۸، ۳۲، ۳۴، ۴۰٫
ج ـ زیرمقیاس جهت‌گیری سردرگم/اجتنابی: ۳، ۸، ۱۳، ۱۷، ۲۴، ۲۷، ۲۹، ۳۱، ۳۶، ۳۸٫
د ـ زیرمقیاس تعهّد: ۱، ۷، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۲، ۳۹٫
عبارات ۹، ۱۱، ۱۴، ۲۰ به صورت معکوس نمره‌گذاری می‌شوند.
نحوه‌ی نمره‌گذاری در جدول (۱ ـ ۳) نشان داده شده است.
جدول (۱ ـ ۳): نمره‌گذاری گویه‌های پرسش‌نامه سبک‌های هویّت برزونسکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:12:00 ب.ظ ]