۱-۳٫ ضرورت و اهمیت تحقیق
مهارت‌های حرکتی برای بسیاری از فعالیت‌های روزمره کودکان ضروری می‌باشد. این مهارت‌ها برای رشد استقلال در فعالیت‌های مراقبت از خود و فعالیت‌های روزمره دیگر ضروری است و کودکان با مشکلات هماهنگی حرکتی در استقلال مراقبت از خود تأخیر دارند، کودکان با مشکلات حرکتی درصورتی‌که در فعالیت‌های مدرسه ناکام بمانند به‌سرعت دلسرد می‌شوند و درنهایت کودکان با اختلال حرکتی در توانایی‌شان برای تطابق با خواست‌های محیط در خانه، مدرسه و دوستان دچار مشکل می‌شود که منجر به عزت‌نفس پایین در این کودکان می‌گردد و با تعامل اجتماعی‌شان تداخل ایجاد می‌کند و ممکن است به همین دلیل مورد استهزای همسالانشان قرار گیرند (گرین، سادجن و چامبرز[۲۲]۲۰۰۸).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
همچنین کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی نقص مشخصی در رشد هماهنگی حرکتی و حسی، تعادل و زمان واکنش را دارا هستند که این نقایص با کارکرد فعالیت‌های روزمره کودکان تداخل ایجاد می‌کند و مدیریت مؤثر این شرایط هدف مهم سلامت است. این کودکان کفایت اجتماعی ضعیف، کاهش عزت‌نفس، سطح بالای اضطراب و مشکلات رفتاری را به دنبال مشکلات حسی تجربه می‌کنند (قربانی ۱۳۹۲).اختلال هماهنگی رشدی یک اصطلاح کلی برای کودکانی است که دارای درجات مختلف ناهماهنگی هستند و به میزان قابل‌توجهی در انجام فعالیت‌های فیزیکی یا دستاوردهای آکادمیک دچار مشکل هستند. ازآنجاکه این اختلال اغلب با پریشانی احساسی همراه است آن‌ ها در زندگی روزمره و اجتماعی خود دچار محدودیت هستند، آموزش تنها اثر محدودی بر بهبود ناهماهنگی‌ها به‌طور کامل دارد. ناهماهنگی شامل اختلال در یکپارچگی حسی و عملکردهای حرکتی و همچنین در مهارت‌های ادراکی-حرکتی می‌باشد (میر فخیمی و همکاران، ۱۳۸۸). بطوریکه تحقیقات نشان داده است که مداخله‌های حرکتی و شناختی در ارتقای عملکرد ادراکی-حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی اثرگذار است (میسیونا، ۲۰۰۲). به لحاظ اینکه افراد دارای اختلال رشدی در حرکات موزون نسبت به افراد عادی نقص دارند (کیربی[۲۳]، ۲۰۰۷) انجام فعالیت‌های ریتمیک همراه با موسیقی منجر به پیشرفت توانایی حرکتی در نوجوانان می‌شود. به نظر می‌رسد شرکت دادن کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در برنامه‌های حرکتی باعث شود سازوکارهای مسئول اجرای اعمال حرکتی و فرایندهای پردازش اطلاعات تحریک شود (گیرین[۲۴]۲۰۰۰). همچنین حرکات ریتمیک شرایطی را برای کودکان فراهم می‌کند تا آن‌ ها استعدادشان را برای ورود به مراحل بعدی تحصیلی ارتقاء بخشند، به عبارتی این نوع حرکت‌ها زمینه‌ساز رشد و تکامل مهارت‌های تحصیلی در مراحل بعدی هستند. با توجه به اینکه مداخله حرکتی و شناختی روی عملکرد ادراکی-حرکتی و توانایی حرکتی این کودکان تأثیر دارد، حائز اهمیت است که این تحقیق با به‌کارگیری تمرینات حرکتی و همچنین ریتمیک به بررسی دو متغیر زمان واکنش و کنترل پاسچر بپردازد. ضمن اینکه نمونه‌های تحقیق کودکان دبستانی هستند که قدم‌های آغازین اجتماعی شدن را برمی‌دارند و چنانچه این تمرینات تأثیر مثبت داشته باشد می‌تواند به کاهش اضطراب، عزت‌نفس و کفایت اجتماعی آن‌ ها کمک نموده تا تعامل بهتری با خانه، مدرسه و دوستان داشته باشند.
۱-۴٫ اهداف تحقیق
۱-۴-۱٫ هدف کلی
تأثیر تمرینات منتخب بر زمان واکنش و کنترل پاسچر پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی
۱-۴-۲٫ اهداف جزئی
۱-تأثیر تمرینات منتخب بر زمان واکنش دیداری ساده پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز
۲-تأثیر تمرینات منتخب به رزمان واکنش دیداری انتخابی پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز
۳- تأثیر تمرینات منتخب بر زمان واکنش شنیداری ساده پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز
۴- تأثیر تمرینات منتخب بر زمان واکنش شنیداری انتخابی پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز
۵- تأثیر تمرینات منتخب بر کنترل پاسچر پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز
۶- بررسی تفاوت تأثیر بین گروه آزمایش و کنترل در زمان واکنش و کنترل پاسچر پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز
۱-۵٫ فرضیه‌های تحقیق
۱-تمرینات منتخب بر زمان واکنش دیداری ساده پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی تأثیر دارد.
۲-تمرینات منتخب بر زمان واکنش شنیداری ساده پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی تأثیر دارد.
۳- تمرینات منتخب بر زمان واکنش دیداری انتخابی پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی تأثیر دارد.
۴-تمرینات منتخب بر زمان واکنش شنیداری انتخابی پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی تأثیر دارد.
۵- بین گروه کنترل و تمرین بعد از مداخله تمرینی منتخب در زمان واکنش دیداری ساده تفاوت وجود دارد.
۶- بین گروه کنترل و تمرین بعد از مداخله تمرینی منتخب در زمان واکنش شنیداری ساده تفاوت وجود دارد.
۷- بین گروه کنترل و تمرین بعد از مداخله تمرینی منتخب در زمان واکنش دیداری انتخابی تفاوت وجود دارد.
۸- بین گروه کنترل و تمرین بعد از مداخله تمرینی منتخب در زمان واکنش شنیداری انتخابی تفاوت وجود دارد.
۹- تمرینات منتخب بر کنترل پاسچر پسران ۷ تا ۸ سال دارای اختلال هماهنگی رشدی تأثیر دارد.
۱۰- بین کنترل پاسچر گروه تمرین و کنترل پس از مداخله تمرینات منتخب تفاوت وجود دارد.
۱-۶٫ محدودیت‌های تحقیق
۱-۶-۱٫ محدودیت‌های خارج از کنترل محقق

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

ویژگی‌های ژنتیکی وارثی آزمودنی‌ها

نوع تغذیه آزمودنی‌ها(در زمان تمرین‌های بعدازظهر، میزان مصرف کالری آزمودنی‌ها در هنگام ناهار کنترل نشد)

میزان فعالیت آزمودنی‌ها

میزان و نوع داروهای مصرفی آزمودنی‌ها

(این کودکان بیماری جسمی خاصی نداشتند و نیاز به داروهای خاصی نداشتند ولی محقق نمی‌توانست مصرف داروهای ساده مثل مسکن‌ها را کنترل کند)
۱-۶-۲٫ قلمرو محقق

 

 

محدودیت سنی آزمودنی‌ها (دامنه سنی بین ۷ تا ۸ سال)

هوش طبیعی همه آزمودنی‌ها( به‌وسیله آزمون هوش رنگی ریون)

یکسان بودن تعداد جلسات تمرین برای همه

شرایط یکسان مکان، و ایمنی وسایل برگزار

۱-۷٫ تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق
۱-۷-۱٫ اختلال هماهنگی رشدی
اختلال هماهنگی رشدی، برای توضیح مشکلاتی درزمینه رشد مهارت‌های حرکتی به کار می‌رود. این مشکل در ابتدای کودکی به‌صورت مشکلی درزمینه یادگیری یا داشتن مهارت‌های که نیاز به هماهنگی حرکتی دارند آشکار می‌شود (انجمن روان‌پزشکی آمریکا). در تحقیق حاضر منظور از کودک مبتلابه اختلال هماهنگی رشدی، کودکی است که با بهره گرفتن از سیاهه اختلال هماهنگی رشدی[۲۵](DCD-Q) و همچنین آزمون [۲۶]BOTMP شناسایی‌شده و بهره هوشی نرمالی داشته است.
۱-۷-۲٫ زمان واکنش
زمان واکنش ساده: سریع‌ترین زمان واکنش که فقط شامل یک محرک و یک‌پاسخ است (اشمیت ولی، ۱۹۹۱). در این تحقیق زمان واکنش دیداری ساده عبارت است از: زمان بین مشاهده نور قرمز در واحد نمایش‌دهنده تحریک دستگاه زمان واکنش مدل YB-1000 تا شروع پاسخ آزمودنی. زمان واکنش شنیداری ساده عبارت بود از زمان بین شنیده شدن فرکانس صوتی ۵۰۰ هرتز در واحد نمایش دستگاه تا شروع پاسخ آزمودنی.
زمان واکنش انتخابی: موقعیت‌های که شامل چندین محرک و پاسخ است و فرد باید از بین آن‌ ها یکی را انتخاب کند (اشمیت ولی، ۱۹۹۱) در این تحقیق زمان واکنش دیداری انتخابی عبارت بود از: زمان بین مشاهده شدن یکی از سه نوررنگی در واحد نمایش دستگاه تا شروع پاسخ آزمودنی، همچنین زمان واکنش شنیداری انتخابی عبارت بود از: زمان بین شنیده شدن یکی از سه فرکانس صوتی در واحد نمای تحریک دستگاه تا شروع پاسخ آزمودنی.
۱-۷-۳٫ تعادل
تعادل یک حرکت واکنشی است که به یکپارچگی محرک‌های دریافتی از سیستم‌های بینایی، حسی و حرکتی وابسته است. در هنگامی‌که باید تعادل فرد حفظ شود، سیل اطلاعات حسی باید از سیستم عصبی مرکزی یکپارچه شوند و عضلات همواره با توجه به نیاز مکانیکی حرکت، فعال یا آرام و در حال استراحت باشند (هیوود[۲۷]،۱۹۹۳؛ ترجمه نمازی زاده و اصلانخانی، ۱۳۸۳). در این پژوهش منظور از تعادل، ایستادن آزمودنی بر روی فورس پلت فورم، درحالی‌که پاها به‌اندازه شانه‌ها باز و دست‌ها راحت در کنار بدن قرار دارد. امتیاز هر فرد بر اساس پارامترهای جابجایی مرکز فشار که شامل انحراف استاندارد در سطوح قدامی- خلفی و داخلی- جانبی برحسب سانتی‌متر و سرعت و طول مسیر برحسب سانتی‌متر بر ثانیه می‌باشد، ثبت می‌گردد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه
تحقیق
۲-۱٫ مقدمه
این فصل در دو بخش ارائه می‌شود. در بخش اول به مبانی نظری مربوط به اختلال هماهنگی رشدی، کنترل پاسچر و زمان واکنش پرداخته می‌شود که ابتدا تعریفی از واژهای اصلی پژوهش ارائه می‌گردد و سپس فرضیات و مبانی نظری بیان می‌شوند. بخش دوم، به تحقیقات انجام‌شده در زمینه علائم و ابعاد مختلف این اختلال پرداخته می‌شود.
۲-۲٫ مبانی نظری تحقیق
۲-۲-۱٫ رشد[۲۸]
رشد فرایند پیوسته است که همراه با تشکیل نطفه آغازشده و تنها با مرگ فرد به پایان می‌رسد. رشد تمام جنبه‌های رفتار انسان را در برمی‌گیرد و درنتیجه می‌توان آن را به حیطه‌ها، مراحل و دوره‌های سنی تقسیم کرد. رشد، مفهومی مرتبط با طول عمر است. دیدگاه‌های طول عمر، رشد را به‌عنوان یک حیطه خاص یا مرحله‌ای یا وابسته به سن بررسی نمی‌کند. در عوض این دیدگاه‌ها معتقدند که بعضی از جنبه‌های رشد یک فرد می‌تواند در حیطه‌های مختلف مفهوم پیدا کند. مفهوم رشد در طول عمر، تمام تغییرات رشدی را در برمی‌گیرد، تغییرات مثبتی که عموماً مرتبط با دوره نوزادی، کودکی و بلوغ هستند، مثل تغییراتی که با فرایند سیر
نزولی دوره پیری رخ می‌دهد. رشد در کامل‌ترین مفهوم به تغییرات ایجادشده در سطوح عملکردی فرد در طول زمان مربوط می‌شود (گالاهو و آزمون[۲۹]، ۲۰۰۲).
۲-۲-۲٫ رشد حرکتی
رشد حرکتی، توانایی‌ها و قابلیت ها برای تغییر از طریق حرکت فیزیکی از دوران کودکی والگوهای حرکتی رفلکسی (غیرارادی) به الگوهای حرکتی ماهرانه که مشخصه بعد از دوران نوجوانی و جوانی است را موردبررسی قرار می‌دهد. رشد ممکن است به شکل تغییر کمی, کیفی یا هر دو روی دهد. بنابراین رشد حرکتی، فرایندی است که دائمی و دارای توالی بوده و در طی آن انسان از حرکات ساده به حرکات بسیار منظم، مهارت‌های پیچیده حرکتی و درنهایت به انطباق مهارتها-که همراه با فرارسیدن پیری صورت می‌گیرد پیشرفت کرده است (هیوود، ۱۹۹۳). تعریف رشد به‌عنوان یک حیطه پیچیده و چندجانبه بحث‌برانگیز بوده است که زمان آن به قبل از ۱۹۷۴ میلادی برمی‌گردد. در سال ۱۹۷۴ شش تن متخصص رشد حرکتی تعریف زیر را برای رشد حرکتی ارائه کردند“تغییراتی در رفتار حرکتی افراد که درنتیجه تعامل ارگانیسم در حال رشد و محیط او حادث می‌شود”سی فلد[۳۰](۱۹۷۶)، عنوان کرد که این تعریف ازآن‌جهت حائز اهمیت است که نزاع تاریخی بر سر طبیعت و تربیت (محیط و ژنتیک) و میزان تأثیر آن‌ ها بر رشد حرکتی انسان از بین می‌برد. علی‌رغم نظریات سی فلد این تعریف، مورد اقبال عمومی متخصصین رشد حرکتی قرار نگرفت. چندی بعد کوگ (۱۹۷۷) تعریف زیر را ارائه نمود:“رشد حرکتی یعنی تغییرات توانش حرکتی از کودکی تا بزرگ‌سالی و بسیاری از ابعاد رفتار حرکتی انسان را شامل می‌شود؛ هم هنگامی‌که این تغییرات روی رشد حرکتی تأثیر می‌گذارند و هم‌زمانی که رشد حرکتی روی آن‌ ها تأثیر می‌گذارد.”
۲-۲-۳٫ برخی نظریات رشد حرکتی
بیشتر مطالعات در مورد برنامه‌های رشد از مهارت حرکتی در دوره شیرخوارگی و اوایل کودکی می‌باشد. بااین‌حال اطلاعات نسبتاً کمی در مورد چگونگی پدیدار شدن مهارت‌های حرکتی یا پردازش و تغییر این اطلاعات وجود دارد. علاوه براین، هیچ اجماعی در میان نظریه‌پردازان حرکتی، دانشمندان و پزشکان در مورد رشد حرکتی یا کنترل وجود ندارد (شاموی و ویلاکوت[۳۱]،۲۰۰۱).
نظریه‌های حرکتی اولیه
نظریه‌های اولیه حرکت عبارت‌اند از نظریه رفلکس (شرینگتون[۳۲]، ۱۹۴۷)، نظریه سلسله مراتبی (اسشالتن[۳۳]، ۱۹۲۸). این نظریه ادعا می‌کند که رفلکس از بلوکهای پیچیده رفتاری ساخته‌شده و سیستم عصبی در یک روش سلسله مراتبی سازمان‌دهی شده است. این مدل پیشنهاد می‌کند که مهارت حرکتی در یک توالی قابل پیش‌بینی توسط سیستم عصبی (CNC) تکامل پیدا می‌کند. با توجه به این مدل محیط، نقش ثانویه در ظهور مهارت‌های حرکتی دارد. این مدل توسط محققان اخیر مورد انتقاد قرار گرفت (یولریچ[۳۴]، ۱۹۹۷).
نظریه‌های جدید
نظریه‌های حرکتی معاصر توسعه مهارت‌های حرکتی را به رابطه محیط و تجربه فرد در نظر می‌گیرد و نظریه زیست محیطی (گیبسون[۳۵]، ۱۹۶۶)، نظریه برنامه حرکتی (برنشتاین[۳۶]، ۱۹۶۷)، نظریه سیستم‌های پویا (برنشتاین ۱۹۶۷؛ نیوول[۳۷]، ۱۹۸۵) و نظریه کنترل حرکتی (شامووی و ویلاکت[۳۸]،۲۰۰۱) از زیرمجموعه‌های این تئوری می‌باشد.
دیدگاه بوم‌شناختی
یک دیدگاه جدید در رشد در سال ۱۹۸۰ ظاهر شد و کم‌کم مورد استقبال قرار گرفت و بر روابط متقابل بین افراد و محیط تأکید می‌کند. این دیدگاه بر محدودیت‌های که در داخل بدن (به‌عنوان‌مثال قلبی، عروقی، عضلانی) و در خارج از بدن (به‌عنوان‌مثال اکوسیستم مرتبط با اجتماع و فرهنگ) که در هنگام مشاهده رشد مهارت‌های حرکتی در سراسر عمر وجود دارد، تأکید می‌کند. این دیدگاه برای توصیف و پیش‌بینی رشد حرکتی بسیار حائز اهمیت است (هیوود، ۲۰۰۹). با توجه به دیدگاه بوم‌شناختی ما باید تعامل را در همه محدودیت‌ها در نظر بگیریم برای مثال به‌منظور ظهور یک مهارت حرکتی خاص مثل لگدزدن به توپ ما باید زمانبندی، نوع تیپ بدنی، دما و حجم توپ را در نظر بگیریم (روبرت، ۱۹۸۹). اگرچه یک محدودیت یا سیستم ممکن است مهم باشد و ممکن است در یک‌زمان تأثیر زیادی داشته باشد ولی در کل تمام سیستم‌ها درحرکت نقش دارند. بنابراین هر حرکت در لحظه نه‌تنها به بدن یا محیط‌زیست مربوط می‌شود، بلکه به فعل‌وانفعالات پیچیده و بسیاری از محدودیت‌های داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:26:00 ب.ظ ]