ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین

 

شاخص‌ها
شاخص‌های متغیر (X) شاخص‌های متغیر (y)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱- فروپاشی شوروی و شکل‌گیری
ساختار نظام تک قطبی
۲- آمریکا و حاکمیت نظم لیبرال
۳- لیبرالیسم و جهانی شدن بر
بستر نظم آمریکایی
۴- سیاست آمریکا در خاورمیانه:
مبارزه با تروریسم و اشاعه دموکراسی در خاورمیانه
۵- آمریکا و مسئله فلسطین: راه حل دو دولت ۱- صلح اسلو ۱۹۹۳
۲- تاسیس حکومت
خود گردان فلسطینی ۱۹۹۴
۳- اجلاس کمپ دیوید دوم ۲۰۰۰
۴- انتفاضه دوم ۲۰۰۰
۵- طرح صلح عربی ملک عبدا… ۲۰۰۲
۶-طرح صلح نقشه راه ۲۰۰۲
۷- کنفرانس آناپولیس ۲۰۰۷

تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته
الف) تحولات ساختار نظام آیین پس از فروپاشی شوروی: منظور نگارنده در این پژوهش از تحولات ساختار نظام بین‌الملل پس از فروپاشی شوروی این است که تغییرات و تحولات صورت گرفته در ساختار نظام بین‌الملل منجر به تغییرات در:
۱- بازیگران اصلی ۲- شیوه توزیع قدرت ۳- الگوهای رفتاری ۴- هنجارهای مسلط در آن شد و در نتیجه نگاه به «مسئله فلسطین» نیز دستخوش تغییر و تحولاتی نسبت به قبل از آن می‌شود. بدین روی تحولات ساختار نظام بین‌الملل پس از فروپاشی شوروی به عنوان متغیر مستقل ما در این پژوهش می‌باشد که دارای شاخص‌های زیر می‌باشد:

 

 

فروپاشی شوروی و شکل‌گیری ساختار نظام تک قطبی: فروپاشی شوروی به عنوان یک قطب از صحنه معادلات جهانی و منطقه‌ای منجر به شکل‌گیری یک نظام تک قطبی به رهبری امریکا در صحنه معادلات جهانی شده است.

آمریکا حاکمیت نظم لیبرال: آمریکا به لحاظ عدم رقابت ایدئولوژیک در سطح جهانی و نبود قدرت متوازن کننده در سطح جهانی به دنبال حاکم کردن و اشاعه ارزش‌های لیبرال در سطح جهانی است.

لیبرالیسم و جهانی شدن بر بستر نظم آمریکایی: جهانی شدن به عنوان یک پدیده بازتاب یک فرایند تاریخی از جهان شمول شدن ارزش‌های لیبرال در سطح جهانی است و زمینه را برای حاکم شدن نظم لیبرال آمریکایی در سطح جهان فراهم می‌کند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

سیاست آمریکا در خاورمیانه مبارزه: با تروریسم و اشاعه دموکراسی: آمریکا بدنبال اشاعه ارزش‌های لیبرال در صحنه خاورمیانه است. بدین منظور سیاست خود در منطقه را مبارزه با تروریسم و اشاعه دموکراسی در قالب یک «پروژه» یا «فرایند» قرار داده است.

آمریکا و مسئله فلسطین: راه حل دو دولت: آمریکا به منظور کاهش هزینه روانی و مادی اشاعه ارزش‌های لیبرال در منطقه خاورمیانه، و نبود خطر امنیتی برای اسراییل، ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین را در این راه موثر می‌داند.

ب) ضرورت شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین: ما در این پژوهش شواهدی دال بر «ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین» را به عنوان متغیر وابسته‌ی‌مان در این پژوهش بیان می‌کنیم، که شاخص‌هایش بدین شرح می‌باشد:
۱- توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳: شکل‌گیری توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ بین فلسطین و اسراییل با هدف شکل‌گیری دو دولت در کنار هم
۲- تاسیس حکومت خودگردان در سال ۱۹۹۴: تاسیس حکومت خودگردان فلسطینی به عنوان نهادی برای مذاکره با اسراییل با هدف شکل‌گیری دو دولت در کنار هم
۳- اجلاس کمپ دیوید ۲۰۰۰: این اجلاس که برای حفظ فرایند صلح و جلوگیری از تضعیف بیش از اندازه عرفات در رابطه با نیرو‌های اسلامی داخل جنبش مقاومت و با حضور ایهود باراک از اسراییل و عرفات از فلسطین و آمریکا به عنوان میانجی با هدف بر طرف کردن موانع شکل‌گیری دو دولت در کنار هم برگزار شد.
۴- انتفاضه در ۲۰۰۲: بدنبال عدم توافق بین رهبران فلسطین و اسراییل (عرفات – ایهود باراک) و بازدید آریل شارون از مکان‌های مقدس اسلامی در بخش قدیمی بیت‌المقدس منجر به شکل‌گیری انتفاضه دوم با هدف رسیدن به تشکیل دولت مستقل فلسطینی شد.
۵- طرح صلح عربی ملک عبدا… ۲۰۰۲: طرح صلحی که ملک عبدا… پادشاه عربستان به منظور حل و فصل مناقشات میان اعراب اسراییل و فلسطین – اسراییل به منظور شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین پیشنهاد کرد.
۶- نقشه راه ۲۰۰۲: طرحی که برای رفع مناقشات اسراییل و فلسطین در سال ۲۰۰۲ از سوی گروه چهار جانبه آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد پیشنهاد و در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید که آن هم با هدف شکل دادن به طرح دو دولت در کنار هم بود.
۷- کنفرانس آناپولیس ۲۰۰۷: کنفرانس صلحی که در سال ۲۰۰۷ در آمریکا و با حضور رهبران مناطق خودگردان فلسطینی و اسراییل و نمایندگان کشورهای عربی، اروپایی، روسیه، چین و… با هدف شکل‌گیری صلح و نیز شکل‌گیری دو دولت در کنار هم و رفع مناقشات میان فلسطین – اسراییل، اسراییل – اعراب و… به میزبانی آمریکا برگزار شد.
نقطه تمرکز
مقطع زمانی مورد بررسی در این پژوهش از سال ۲-۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۸ یعنی زمان فروپاشی شوروی تا پایان ریاست جمهوری جرج دبیلیو بوش در آمریکا می‌باشد. البته برای بررسی نقش فرضیه اصلی و فرضیه‌های رقیب و … نگاهی به گذشته ضروری به نظر می‌رسد.
سازماندهی پژوهش بر پایه فرضیه‌های رقیب و شاخص‌های فرضیه اصلی
در روند سازماندهی پژوهش سعی شده است تا به صورتی دقیق و علمی به سوال اصلی پژوهش در قالب یک فرضیه اصلی و سه فرضیه رقیب، پاسخ داده شود و علل ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین مورد بررسی قرار گیرد. لذا در این ارتباط موارد مذکور در بخش های ذیل ارائه می‌شود:
ابتدا در قسمت کلیات پژوهش، طرح پژوهش را که حاوی طرح مسئله، هدف پژوهش و…است، ارائه خواهد شد. سپس در بخش نخست، چارچوب نظری پژوهش و نگاهی به تاریخ فلسطین و شکل‌گیری دولت اسراییل را خواهیم داشت که مشتمل بر دو فصل است. فصل اول در مورد «ساختار نظام بین‌الملل از نظر کنت والتز» خواهد بود. در فصل دوم نیز «نگاهی به تاریخ فلسطین و شکل‌گیری دولت اسراییل» مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در بخش دوم پژوهش، به بررسی فرضیه‌های رقیب پرداخته می‌شود. بر همین اساس در فصل اول این بخش «اجماع سیاستمداران اسراییل به ناتوانی شان در رد هویت ملت فلسطین» و تاثیر آن بر ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین به عنوان فرضیه رقیب اول مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در فصل دوم این بخش «اجماع رهبران فلسطینی بر این که مذاکره مسیر مفیدتری برای تحقق دولت مستقل فلسطین است» و تاثیر آن بر ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین به عنوان فرضیه رقیب دوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در فصل سوم این بخش «نیاز کشورهای عربی برای بدست آوردن مشروعیت داخلی» و تاثیر آن بر ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین به عنوان فرضیه رقیب سوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در بخش سوم این پژوهش در شش فصل به «تحولات ساختار نظام بین‌الملل پس از فروپاشی شوروی ۲-۱۹۹۱ » و تاثیر آن بر «ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین» به عنوان فرضیه اصلی خواهیم پرداخت. لذا در فصل اول «فروپاشی شوروی و شکل‌گیری ساختار نظام تک قطبی» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در فصل دوم «آمریکا و حاکمیت نظم لیبرال» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در فصل سوم «لیبرالیسم و جهانی شدن بر بستر نظم آمریکایی» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در فصل چارم «سیاست آمریکا در خاورمیانه: مبارزه با تروریسم و اشاعه دموکراسی در خاورمیانه» مورد برسی قرار خواهد گرفت. در فصل پنجم «آمریکا و مسئله فلسطین: راه‌حل دو دولت» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. و در فصل ششم «ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نهایتا طی یک نتیجه‌گیری، مجددا استدلال خود را تکرار می‌کنیم و دستاوردهای پژوهش را تکرار کرده و به جمع بندی بحث می‌پردازیم.
فهرست تفصیلی مطالب
کلیات: طرح پژوهش
بخش اول: چارچوب نظری پژوهش و نگاهی به تارخ فلسطین و شکل‌گیری دولت اسراییل
فصل اول: «ساختار نظام بین‌الملل» از نظر کنت والتز
فصل دوم: نگاهی به تاریخ فلسطین و شکل گیری دولت اسراییل
بخش دوم: بررسی فرضیه‌های رقیب پژوهش
فصل اول: اجماع سیاستمداران اسراییل به ناتوانی‌شان در رد هویت ملت فلسطین
فصل دوم: اجماع رهبران فلسطینی بر این که «مذاکره» مسیر مفیدتری برای تحقق دولت مستقل فلسطین است.
فصل سوم: نیاز کشورهای عربی برای بدست آوردن مشروعیت داخلی
بخش سوم: برسی فرضیه اصلی پژوهش : تحولات ساختار نظام بین‌الملل پس از فروپاشی شوروی ۲-۱۹۹۱ و ضرورت شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین
فصل اول: فروپاشی شوروی و شکل‌گیری ساختار نظام تک قطبی
فصل دوم: آمریکا و حاکمیت نظم لیبرال

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:46:00 ب.ظ ]