لی[۵۰](۲۰۰۹) به بررسی ارتباط بین ساختار سرمایه با معیارهای عملکرد پرداخت. او از بازده دارایی ها و بازده فروش بعنوان معیار عملکرد استفاده کرد و به این نتیجه رسید که بین عملکرد و اهرم مالی و نسبت بدهی های کوتاه مدت رابطه منفی و موافق وجود دارد واستدلال نمود که شرکتهای چینی کمتر از بدهی کوتاه مدت استفاده می کنند. یافته ها نشان داد شرکتهایی که موفق به اخذ تسهیلات بلند مدت می شوند؛ کارآیی بالقوه بیشتری دارند و منابع تامین مالی شده را بطور موثری در فعالیتهای سودآور بکار می گیرند.
یان لی و چووان زهی(۲۰۱۱) در پژوهشی ابتدا با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، کارایی تکنیکی شرکت های ذغال سنگ چین را اندازه گیری کرده، سپس به بررسی رابطه بین کارایی و ساختار سرمایه در آن شرکت ها پرداختند. محققان نشان دادند که بین ساختار سرمایه و کارایی تکنیکی رابطه ای عکس شکل U وجود دارد. همچنین آنها نشان دادند که شرکت های مورد بررسی باید نسبت بدهی خاصی را برای خود ایجاد کنند؛ به گونه ای که اگر نسبت بدهی از آن نسبت خاص بیشتر شود، کارایی تکنیکی کاهش خواهد یافت.
سانگ(۲۰۰۹) به طور تجربی به بررسی ارتباط بین اهرم مالی و فرصت های سرمایه گذاری در شرکت های صتعتی چین پرداخت. وی برای اندازه گیری اهرم مالی از چهار نسبت استفاده کرد.۱) نسبت بدهی به ارزش دفتری سرمایه(ارزش دفتری سهام عادی بعلاوه ارزش دفتری سهام ممتاز)،۲) نسبت بدهی به ارزش بازار سرمایه(ارزش بازار سهام عادی به اضافه ارزش دفتری سهام ممتاز)، ۳)نسبت بدهی بلندمدت به ارزش دفتری سرمایه(ارزش دفتری سهام عادی بعلاوه ارزش دفتری سهام ممتاز) و ۴)نسبت بدهی بلندمدت به ارزش بازار سهام(ارزش بازار سهام عادی به اضافه ارزش دفتری سهام ممتاز).برای اندازه گیری فرصت های رشد از نسبت بازار به ارزش دفتری سهام عادی استفاده شد. همچنین شرکت ها با توجه به نوع صنعت طبقه بندی شدند. وی بیان نمود که انتظار می رود گرایش آن دسته از شرکت های چینی که فرصت های رشد بیشتری دارند، به سوی وام گیری کمتر باشد.در این پژوهش، همچنین، شرکت ها در دو گروه شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک قرار گرفتند و آزمو نهای جداگانه ای برای هر طبقه انجام گرفت، زیرا اعتقاد بر این است که نسبت بدهی به سرمایه با اندازه شرکت رابطه مثبت دارد.. همچنین، شرکت های بزرگ از بدهی بیشتری استفاده می کنند، اما شرکت های کوچک برای سرمایه گذاری ها، بیشتر از وجوه خود شرکت استفاده می کنند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
بیان(۲۰۱۲) به تحقیق در زمینه ارتباط انعطاف پذیری مالی، اهرم و اندازه شرکت می پردازد. ایشان به این نتیجه رسیدند که شرکت های کوچک دارای نسبت اهرمی پایین تری هستند که این موضوع به این علت پدیدار می شود که شرکتهای کوچک از طریق افزایش سرمایه داخلی منابع خود را تامین می کنند(مطابق با فرضیه انعطاف پذیری). بیان استدلال می کند که شرکتهای کوچک نسبت بدهی و اهرمی خود را در سطح پائینی نگهداری می کند تا انعطاف پذیری شرکت حفظ شود. قراردادهای بدهی اغلب دارای شرایط محدود کننده برای سرمایه گذاری و نسبت های بدهی است که می تواند عوارض سنگینی مخصوصاً برای شرکتهای کوچک و با رشد داشته باشد. تامین مالی داخلی از طریق سهامداران به شرکتها اجازه می دهد تا نقدینگی خود را افزایش دهند بدون اینکه انعطاف پذیری شرکت از بین برود. بیان نتایج بدست آمده در تحقیقات قبلی مبنی بر رابطه مثبت بین اندازه شرکت ، اهرم و انعطاف پذیری را رد می کند. بیان می کند که بین اهرم مالی و انعطاف پذیری رابطه معکوس وجود دارد.
تانگ و جانگ[۵۱](۲۰۱۲) با بهره گرفتن از یک تجزیه و تحلیل حداقل مربعات تعمیم یافته رفتار منحصر به فرد اهرم شرکت های مسکن را در مقایسه با شرکتهای نرم افزاری بررسی نمودند. همچنین، محققان به جستجوی عوامل مشترک تعیین کننده اهرم مالی پرداختند. یافته ها نشان داد که دارایی های ثابت، فرصتهای رشد و اثر مشترک از این دو متغیر، عوامل تعیین کننده معنی داری برای بدهی های بلندمدت شرکت های مسکن هستند. همچنین، تجزیه و تحلیل اثر مشترک دو متغیر نشان داد که با بهره گرفتن از بدهی های بلندمدت، دارایی های ثابت و فرصت های رشد بر رابطه یکدیگر اثر میگذارند. با این یافته ها درباره تأمین مالی منحصر به فرد شرکت های مسکن، نویسندگان امیدوارند که اطلاعات مفیدی برای برنامه ریزان مالی شرکتی و مؤسسه های مسکن با توجه به رفتار تأمین مالی به روش ایجاد بدهی فراهم شود.
مارگاریتیز و پسیلاکی[۵۲](۲۰۱۲)، در پژوهشی که انجام دادند، به بررسی رابطه بین کارایی و اهرم کارایی پرداختند. آنها ابتدا با بهره گرفتن از تکنیک شرکتهای مورد بررسی شان را تعیین و سپس با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل رگرسیون چارکی رابطه بین کارایی و اهرم را تعیین کردند. نتیجه نشان داد که بین کارایی و اهرم، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و این رابطه برای شرکت های اهرمی تر شدیدتر می شود. این رابطه می تواند حامل این پیام برای اعتباردهندگان باشد که شرکت های کاراتر، توانایی بیشتری برای پرداخت بدهی خود دارند و همچنین می توانند اهرم بیشتری را ایجاد کنند.
مارگاریتیز و پسیلاکی (۲۰۱۳) در میان شرکت های تولیدی فرانسوی به بررسی رابطه بین ساختار سرمایه و عملکرد شرکت پرداختند. محققان برای اندازه گیری عملکرد شرکت های مورد بررسی از تکنیک تحلیل پوششی داده ها استفاده نمودند. آنها به دنبال این موضوع بودند که نسبت بدهی در شرکت های با کارایی بیشتر به چه صورت است. به عبارت دیگر، شرکت های کاراتر تمایل دارند بدهی بیشتر یا کمتری داشته باشند. نتیجه بیانگر آن بود که شرکت های با کارایی بیشتر تمایل به داشتن اهرم مالی بالاتری دارند.
فوسو[۵۳](۲۰۱۳) ارتباط بین ساختار سرمایه با عمکرد شرکتها را با توجه به درجه رقابت در بازار محصول بررسی نمود. او در این تحقیق از یک معیار جدید برای سنجش توانایی رقابت در بازار محصول استفاده کرد که مبتنی بر کارآیی هر شرکت در صنعت مربوطه می باشد. نتایج نشان داد که اهرم مالی، سودآوری شرکتهای نمونه آماری را بالا برده است و همچنین توانایی رقابت در بازار محصول بطور بالقوه مزایایی ناشی از بکارگیری اهرم مالی در شرکتها را بهبود بخشیده است.
۲-۱۵-۲) تحقیقات داخلی
نمازی و شیرزاده( ۱۳۸۴) به بررسی تاثیر ساختار سرمایه بر سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در منابع مختلف پرداختند نمونه انتخابی آنها شامل ۱۰۸ شرکت می باشد. نتایج بدست آمده، حاکی از این است که بطور کلی بین ساختار سرمایه و سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبتی وجود دارد اما این رابطه از نظر آماری در حد ضعیف است . رابطه بین ساختار سرمایه و سود آوری بستگی به نوع صنعت دارد و ساختار بهینه سرمایه را در صنایع گوناگون تعیین کرد. همچنین رابطه میان ساختار سرمایه و سود آوری بستگی به تعریف سود آوری دارد .
پور بهابادی(۱۳۸۴) از طریق رگرسیون چندگانه به بررسی رابطه بین تغیرات ساختار سرمایه و تغیرات ارزش شرکت طی سالهای در چهار صنعت خودرو، کانی غیر فلزی،دارویی و مواد غذایی پرداخت، که در نهایت به این نتیجه رسید که تاثیر تغیرات ساختار سرمایه بر ارزش شرکت در بین صنایع منتخب یکسان نیست و در هر صنعت متفاوت است و همچنین در اکثر موارد بین تغیرات نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و تغیرات ارزش شرکت در صنایع منتخب رابطه معناداری وجود دارد.
بیگلر(۱۳۸۵) در تحقیقی از طریق ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مقایسه میانگین ها رابطه بین ساختار سرمایه و ویژگیهای عملکردی برای ۱۱۷ شرکت را بررسی میکند و به این نتیجه می رسد که بین ساختار سرمایه و بازده سرمایه گذاری، بازده حقوق صاحبان سهام و نسبت سود عملیاتی به فروش رابطه معنادار وجود دارد. یافته ها نشان داد که اهرم مالی با نسبت سود عملیاتی به فروش رابطه معکوس دارد در حالیکه با بازده سرمایه گذاری و بازده حقوق صاحبان سهام ارتباط مسقیم داشته است.
احمدپور و سلیمی(۱۳۸۶) در پژوهشی به بررسی تاثیر نوع صنعت و اندازه شرکت بر ساختار سرمایه پرداختند. نتایج پژوهش آنها بیانگر این موضوع است که ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یکسان نیست، اما ساختار سرمایه شرکت های موجود در هر صنعت، تفاوت چندانی با هم ندارند، اما بین اندازه شرکت و ساختار سرمایه آن رابطه معنا داری وجود ندارد.
هاشمی و کمالی ( ۱۳۸۹ ) طی پژوهشی تحت عنوان تاثیر افزایش تدریجی اهرم مالی ، میزان جریان نقدی آزاد و رشد شرکت بر مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به این نتیجه دست یافتند در شرکتهایی که همواره درجه اهرم مالی زیادی دارند با شرکتهایی که بتدریج درگیر افزایش اهرم مالی می شوند تفاوت معنی داری وجود ندارد . سایر نتایج پژوهش نشان می دهد جریان نقدی آزاد و رشد شرکت عواملی تاثیر گذار در میان رفتارهای فرصت طلبانه مدیران هستند که در میزان مدیریت سود تاثیر گذار بوده است.
عرب صالحی و همکاران(۱۳۹۱) در تحقیقی به بررسی ارتباط بین ریسک محیط، استراتژی شرکت و ساختار سرمایه با عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداختند. نتایج نشان داد که بین ریسک محیط و جریان نقد آزاد هر سهم، بین ریسک محیط و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و بین ساختر سرمایه و جریان نقد آزاد هر سهم رابطه معنادار وجود دارد.
صالحی (۱۳۹۱) در پایان نامه کارشناسی ارشد خویش به برررسی ارتباط بین استراتژی شرکت، ساختار سرمایه و عملکرد شرکت پرداخته است. نتایج بدست­ آمده، بیانگر­ آن ­است که متغیرهای­­ رشد فروش با دو نوع از چهار معیار عملکرد در این تحقیق یعنی معیار بازده حقوق صاحبان سهام و بازده داراییها ، ­ دارای ارتباط معنی دار و مثبت می­باشد، نقدینگی شرکت با سه معیار عملکرد شرکت در این تحقیق، یعنی معیار بازده حقوق صاحبان سهام، جریان وجه نقد آزاد هرسهم ، بازده داراییها دارای ارتباط معنی دار و مثبت می‌باشد و نسبت بدهی با جریان وجه نقد آزاد شرکت ارتباط معنی دار و مثبت و با بازده داراییها ارتباط معنی دار و منفی دارد.
هنربخش و همکاران (۱۳۹۱) به بررسی اثر نسبی استراتژی‌های تجاری بر روی ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. برای آزمون فرضیات، شرکتها به ۲ طبقه دارای استراتژی رهبری هزینه یا استراتژی تمایز محصول تقسیم شده‌اند. نتایج حاکی از آن است که در هر۲ طبقه‌ی شرکت‌ها، متغیر اهرم مالی رابطه مثبتی با عملکرد شرکت دارد. همچنین نتایج نشان داده است که در شرکت‌های با استراتژی رهبری هزینه، سود تقسیمی رابطه مثبتی با عملکرد شرکت دارد. و در شرکت‌های با استراتژی تمایز محصول، متغیر اندازه شرکت، رابطه مثبت با عملکرد اما سود تقسیمی رابطه منفی با عملکرد شرکت دارند.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱) مقدمه
معرفت هرکسی نسبت به هر مورد بستگی به چگونگی دریافتهای او از محیط دارد که ممکن است روا یا ناروا باشد. شناختی که به وسیله تحقیق نسبت به محیط ایجاد می شود،در واقع شناختی است که متکی به مشاهده وتجربه انسانی است که وقتی صحت آن مورد آزمون واقع شود میتواند به تحقیقی مقرون به واقعیت تبدیل گردد که به آن دانش یا علم انسانی گویند .شناخت یا معرفت نسبت به محیط و مخصوصا در رشته های علوم انسانی هرکدام با روش خاص خود انجام میگیرد که به آن روش شناسی میگویند(خاکی ،۱۳۸۴).
موضوع تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین ساختار سرمایه با سودآوری بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. یک محقق پس از انتخاب موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق به اهداف و ماهیت و موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد . بنابراین هنگامی می توان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع و اهداف آن مشخص باشد .به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را آغاز کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر و سریعتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش تحقیق در نظر گرفته شده یاری نماید. هدف از ارائه فصل حاضر، تبین و تشریح روش های دستیابی به اهداف تحقیق و تصمیم گیری در خصوص فرضیات می باشد. در این راستا، ابتدا روش تحقیق تشریح، سپس فرضیه ها ارائه شده است. در ادامه، متغیرهای مورد بررسی و روش آزمون فرضیه ها ، جامعه آماری، حجم نمونه آماری و سایر موضوعات مربوط تشریح شده اند. در پایان، روش های آماری موردنظر برای تجزیه و تحلیل داده ها، بیان شده است.
۳-۲)روش تحقیق
روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. توصیفی به این دلیل که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است و برای شناخت بیشتر شرایط موجود است و همبستگی به دلیل اینکه در این تحقیق رابطه بین متغیرها موردنظر است. تحقیق حاضر به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی براساس داده های تاریخی است. بنابراین می توان آن را از نوع پس رویدادی طبقه بندی نمود. در اینگونه تحقیقات، محقق به بررسی (رابطه بین متغیر وابسته و متغیر مستقل) پس از وقوع می پردازد.این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و نتایج آن در جهت تعیین راهبردهای تامین مالی واحدهای انتفاعی قابل استفاده است. تحقیق حاضر، به لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی است و داده های موردنیاز برای آزمون فرضیات، تاریخی هستند.
۳-۳) فرضیات تحقیق

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

بین نسبت بدهی به سرمایه با سودخالص، ارتباط وجود دارد.

بین نسبت بدهی به سرمایه با بازده سرمایه به کار گرفته شده، ارتباط وجود دارد.

بین نسبت بدهی به دارایی ها با سودخالص، ارتباط وجود دارد.

بین نسبت بدهی به دارایی ها با بازده سرمایه به کار گرفته شده، ارتباط وجود دارد.

۳-۴)متغیرهای تحقیق در قالب مدل مفهومی و روش محاسبه آنها
متغیرها یکی از عناصر اصلی تحقیق می باشند. متغیر چیزی است که میتواند از لحاظ مقدار تغیر کند و معمولا میتواند ارزشهای عددی متفاوتی را بپذیرد. بنابراین هر چیزی که وجود داشته باشد متغیر است ودرواقع ویژگیهایی است که پژوهشگر آنها را مشاهده ،کنترل و یا دخل وتصرف می کند. مهمترین و مفیدترین راه برای طبقه بندی متغیرها در تحقیقات مبتنی بر روش های همبستگی، تقسیم بندی آنها به دو نوع مستقل و وابسته است. این نوع طبقه بندی بدلیل کاربرد کلی، سادگی و اهمیت ویژه ای که در مفهومی کردن و طرح ریزی پژوهش و همچنین تهیه گزارش نتایج آن دارد؛ بسیار مفید و ارزنده است.
۳-۴-۱) مدل مفهومی تحقیق
متغیر مستقل تحقیق حاضر، ساختار سرمایه می باشد که برای سنجش آن از دو معیار نسبت بدهی ها به سرمایه و نسبت بدهی ها به دارایی ها استفاده می شود. متغیر وابسته تحقیق، سودآوری بانکهای نمونه آماری است که مبتنی بر ۴ معیار، سود خالص، بازده سرمایه به کار گرفته شده، سود ناخالص و بازده حقوق صاحبان سهام اندازه گیری می شود. بر این اساس، مدل مفهومی تحقیق، به صورت زیر می باشد.
۳-۴-۲) متغیرهای مستقل

 

 

نسبت بدهی به سرمایه

DE=

 

 

نسبت بدهی به دارایی

DA=
۳-۴-۳) متغیرهای وابسته

 

 

سود خالص

Earn=

 

 

بازده سرمایه بکار گرفته شده

ROC=
سرمایه بکار گرفته شده برابر است با ارزش دفتری کل دارایی های بانک منهای دارایی های نامشهود آن.
۳-۵) شیوه آزمون فرضیات
جهت آزمون فرضیات تحقیق از یک مدلهای رگرسیونی که در آن سودآوری تابعی از ساختار سرمایه و متغیرهای کنترلی می باشد؛ استفاده شده است. این مدل های برگرفته از تحقیق ولنامپی و نیرش(۲۰۱۲) است و به صورت زیر می باشد.
۳-۵-۱)مدل آزمون فرضیه اول
Earni,t=β۰+ β۱ DEi,t + β۲ Loan i,t + β۳ Grow i,t + β۴ Size i,t + € i,t
نحوه تصمیم گیری
H0: β۱=۰
H1: β۱ ≠۰
۳-۵-۲)مدل آزمون فرضیه دوم
ROCi,t=β۰+ β۱ DEi,t + β۲ Loan i,t + β۳ Grow i,t + β۴ Size i,t + € i,t
نحوه تصمیم گیری
H0: β۱=۰
H1: β۱ ≠۰
۳-۵-۳)مدل آزمون فرضیه سوم
Earni,t=β۰+ β۱ DAi,t + β۲ Loan i,t + β۳ Grow i,t + β۴ Size i,t + € i,t
نحوه تصمیم گیری

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:01:00 ق.ظ ]