این سیستم حالت تعمیم‌یافته‌ی جریان کارگاهی است یعنی در این سیستیم دارای تعدادی کارگاه‌های متوالی هستیم که در بعضی ازاین ایستگاه‌ها تعدادی ماشین موازی یکسان وجود دارند که در هر کارگاه یک کار باید توسط حداکثر یک ماشین پردازش شود.
۲-۲-۵٫کار کارگاهی[۱۷]
در این سیستیم‌ها تعدادی ماشین متفاوت در یک سالن وجود دارند که هرکار ممکن است به یک ماشین یا به تمام ماشین‌ها در یک توالی مربوط به خود نیاز داشته باشد.
۲-۲-۶٫سیستیم کارگاهی باز[۱۸]
این سیستیم شبیه به سیستیم کار کارگاهی می‌باشد ولی با این تفاوت که توالی مراحل هر محصول از پیش تعیین شده نمی باشد. یعنی هیچ تقدم و تأخری برای عملیات پردازش یک محصول تعریف نشده و معمولاً هدف در این سیستیم تولیدی حداقل‌سازی زمان اتمام کلیه‌ی کارهاست.
۲-۲-۷٫پردازش دسته‌ای[۱۹]
در این سیستیم یک ماشین قادر به پردازش مجموعه‌ای از کارها به‌صورت همزمان می‌باشد یعنی در یک لحظه از زمان ماشین قادر است بیش از یک کار را پردازش کند که معمولاً در این سیستیم ماشین دارای یک ظرفیت محدود برای پردازش همزمان کارها می‌باشد و زمان پردازش هر دسته از کارها برابر است با بزرگ‌ترین زمان پردازش کارهای درون آن است. که این مدل از زمان‌بندی، موضوع بحث ما در این پایان نامه خواهد بود که مهمترین اهدافی که در این سیستم‌های تولیدی دنبال می‌شوند عبارتند از:
حداقل‌سازی زمان تکمیل آخرین کار و بهره‌وری بیشتر ظرفیت از خط تولید.
۲-۲-۸٫سیستم کارگاهی وابسته
که خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:
۲-۲-۸-۱٫وابستگی به منابع
وابستگی در این سیستم‌ها در ارتباط با منابع موجود است از قبیل: خرابی ماشین‌آلات- تعمیرات و نگهداری- بیماری اپراتور- تأخیر در ورود یا کمبود مواد اولیه و …
۲-۲-۸-۲٫وابستگی به کارها
وابستگی در این سیستم مرتبط با کارهای ورودی به سیستم از جمله: تغییر در موعد تحویل- تغییر در زمان پردازش- تغییر در اولویت کار- تغییر در زمان ورودی و …
۲-۳٫انواع مسائل زمان‌بندی از لحاظ زمان آماده‌سازی
یکی دیگر از مفاهیم مهم وتأثیر گذار در زمینه‌ی زمان‌بندی، زمان آماده‌سازی ماشین است. زمان آماده‌سازی عبارت است از مدت زمان لازم برای تنظیم و آماده کردن یک ماشین جهت پردازش از یک کار به کار دیگر. در این زمان ماشین عملاً متوقف است و قادر به انجام هیچ کاری نمی‌باشد.
زمان آماده‌سازی انواع مختلفی دارد از جمله زمان آماده‌سازی وابسته به توالی کارها و یا زمان آماده سازی وابسته به ماشین و گاهی اوقات زمان آماده‌سازی قادر به چشم پوشی است یعنی در خود زمان پردازش گنجانده می شود.
زمان آماده‌سازی درنظر گرفته شده در این تحقیق با توجه به شباهت میان کارها و دسته‌بندی کردن کارها در خانواده‌های مختلف تعریف می‌شود یعنی بین پردازش کارهای متعلق به خانواده‌های یکسان زمان آماده‌سازی ناچیز است و قابل چشم‌پوشی است ولی در مقابل بین پردازش کارهای متعلق به دو خانواده‌ی مختلف زمان آماده‌سازی قابل ملاحظه‌ای وجود خواهد داشت.
در چنین مدل‌هایی سعی در این است که کارهای هم خانواده تا جای ممکن به‌صورت متوالی انجام شوند تا حداقل زمان آماده‌سازی را داشته باشیم و بتوانیم از ماشین حداکثر استفاده را بکنیم ولی از طرفی دیگر این رویه ممکن است موجب بروز تأخیر در موعد تحویل کارهای دیگر خانواده‌ها شوند.
۲-۴٫مروری بر اصول سیستم‌های تولیدی با قابلیت پردازش دسته‌ای از کارها
بعد از یک کلی نگری از انواع مسائل زمان بندی اکنون در ادامه این پایان نامه قصد زمانبندی سیستمهای تک ماشینه با قابلیت پردازش دسته ای را خواهیم داشت.
از جمله مهمترین صنایع تولیدی در دنیای امروزی، صنایع با قابلیت پردازش دسته‌ای از کارها است که می‌توان برای مثال اشاره کرد به:
انواع کارخانجات صنایع غذایی (تولید بستنی، پر کردن بطری‌های نوشیدنی و…)
یا کوره‌های پخت (نان و شیرینی و …)
یا صنایع ذوب و یا صنایع الکتریکی (هدف آزمایش سالم بودن قطعات الکتریکی بطور همزمان و …)
مهمترین هدفی که در تمامی صنایع پردازش دسته‌ای فوق دنبال می‌شوند عبارتند از:
سرعت تولید بالاتر- خروجی بیشتر از خط تولید- کاهش هزینه‌های جریان ساخت محصول- جلوگیری از تکرار زمان‌های آماده‌سازی و هزینه‌های آماده‌سازی.
۲-۵٫مروری بر زمان‌بندی تک‌ماشینه با قابلیت پردازش دسته‌ای از کارها از نظر اندازه‌ی سفارشات کارها
درسیستم‌های تولیدی تک‌ماشینه با قابلیت پردازش دسته‌ای, یک‌ ماشین وجود دارد که دارای ظریفیت محدود می‌باشد یعنی این ماشین قادر است که در یک لحظه از زمان، حداکثر B واحد از کارهای مختلف را پردازش کند که می‌توان تحقیقات گذشته را از نظر اندازه‌ی سفارشات دریافت شده از سوی مشتری‌ها به چند دسته تقسیم کرد:
۱-در این دسته از مسائل سفارشات رسیده از سوی مشتری همگی دارای اندازه‌ی ۱ واحد می‌باشند یعنی هر کار به اندازه‌ی ۱ واحد از ظرفیت ماشین را اشغال می‌کند.[۱۷]
۲-دسته‌ای دیگر از این مسائل شامل کارهایی است که هر کدام اندازه‌ی سفارش بیشتر از یک واحد از ظرفیت ماشین را دارند ولی اندازه‌ی سفارش تمامی این کارها با هم برابر است.[۴,۵,۱۱,۱۴,۱۵,۱۶,۱۸]
۳-در این دسته از مسائل اندازه‌ی سفارشات کارهای مختلف می‌تواند متفاوت از هم باشند که تحقیق ما در این دسته از مسائل از نظر اندازه‌ی سفارش‌ کارها جای خواهد گرفت [۲,۳,۶,۷,۸]و همچنین قابلیت تفکیک شدن یک کار روی اندازه‌ی سفارش آن کار در دسته‌ های مختلف وجود خواهد داشت که به این مفهوم در گذشته در سیستم‌های پردازش دسته‌ای کمتر توجه شده است.
۲-۶٫مروری بر زمان‌بندی تک‌ماشینه با قابلیت پردازش دسته‌ای از کارها از لحاظ دسته‌بندی خانواده‌ی کارها
در سیستم‌های پردازش دسته‌ای از نظر پردازش همزمان کارها می‌توان بدون هیچ محدودیتی با هم پردازش شوند[۱۲,۱۴,۲۳] یا اینکه ماشین قادر به پردازش کارهایی به صورت همزمان خواهد بود که دارای ویژگی‌های مشترکی باشند از جمله زمان پردازش یکسان که این کارها را در خانواده‌های مشخصی جای میدهد که هر خانواده دارای کارهایی با زمان پردازش برابر می‌باشد. [۱۹,۲۱,۲۲]
تحقیق ما از نوع دوم این دسته از مسائل می‌باشد که علاوه بر این محدودیت بین پردازش دسته‌ هایی از خانواده‌های مختلف زمان آماده‌سازی هم تعریف می‌شود زیرا در کارهای گذشته به این مفهوم و تأثیر آن روی بهینه‌سازی اهداف مدنظر در مسئله پردازش دسته‌ای کمتر توجه شده است.
۲-۷٫مروری بر مسائل پردازش دسته‌ای با محدودیت زمان دسترسی[۲۰] کارها
یکی دیگر ازعوامل تأثیرگذار در بهینه‌سازی اکثر اهداف در مسائل پردازش دسته‌ای زمان‌دسترسی کارها خواهد بود که یا تمامی کارها در زمان صفر در دسترس‌اند[۱,۲,۳,۴] و یا هر کار در زمان دلخواهی وارد سیستم میشود[۲۱,۲۲,۲۳] که از این نظر تحقیق ما جزء دسته‌ هایی قرار دارد که کارها با زمان‌دسترسی متفاوت در اختیار می‌باشند که این عامل خود بر پیچیدگی‌های محاسباتی مسئله می‌افزاید.
۲-۸٫مروری بر روش‌های حل مسائل زمان‌بندی در محیط پردازش دسته‌ای
۲-۸-۱٫روش‌های دقیق
سونگ و همکارانش [۲۱] یک روش برنامه‌ریزی پویا- جولای و همکارانش [۶] یک روش شاخه و ارزش- داپنت و همکارانش[۱۰,۲۲] یک روش دقیق شاخه و کران- جولای و همکارانش [۱۸] یک برنامه‌ریزی پویا را برای مسائل مختلفی در زمینه‌ی BPMP ارائه دادند که در ادامه‌ در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد.
۲-۸-۲٫الگوریتم‌های فراابتکاری[۲۱]
حین و همکارانش [۱] از الگوریتم‌های فراابتکاری اجتماع مورچگان و ونگ و همکارانش یک الگوریتم تقریبی و کوه و همکارانش [۳] یک الگوریتم ژنتیک ترکیبی و یک مدل ریاضیاتی دقیق، جولای و کریمی و همکارانش[۷] الگوریتم فراابتکاری NSGA II مبنی بر روش جستجوی محلی ابتکاری آقای ملوک وهمکارانش [۸] یک الگوریتم فراابتکاری شبیه‌سازی ذوب و داموداران و همکارانش[۸,۹] یک الگوریتم ژنتیک و شبیه‌سازی ذوب در زمینه‌ی BPMP ارائه دادند که در ادامه در قسمت‌های بعدی در مورد کار هر یک توضیح می‌دهیم.
درادامه جدولی را طراحی کرده‌ایم که خلاصه‌ای از کارهای انجام شده در دهه‌ های اخیر را در زمینه‌ی زمان‌بندی تک‌ماشینه در حوزه‌ی پردازش دسته‌ای نشان می‌دهد.(جدول۲-۱)
در این جدول با علائم اختصاری بطور واضح نشان داده شده است که کارهای قبلی در چه وضعیتی از نظر محدودیت‌های : زمان دسترسی- اندازه‌ی سفارشات- خانواده‌ی کارها- زمان آماده‌سازی بین خانواده‌ها قرارگرفنه اند.
جدول۲-۱:گزارشی از تحقیقات انجام شده

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:13:00 ق.ظ ]