مدل |
ضرایب رگرسیون استاندارد نشده |
ضرایب رگرسیون استادندارد شده |
T |
معناداری |
خطای استاندارد |
B |
بتا |
عدد ثابت مصرف رسانه |
۲۲٫۴۹۸ ۰٫۰۹۴ |
۱٫۳۵۴ ۰٫۱۴۷ |
۰٫۰۳۳ |
۱۶٫۶۱۲ ۰٫۶۴۰ |
۰٫۰۰۰ ۰٫۵۲۳ |
با توجه به معنادار نبودن رابطه بین دو متغیر، بنابراین فرضیه مورد نظر مورد تأیید قرار نمیگیرد.
فرضیه ششم
H0: پایگاه اقتصادی – اجتماعی از طریق تأثیر بر شبکه ارتباطی دانشجویان بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر نمیگذارد.
H1: پایگاه اقتصادی – اجتماعی از طریق تأثیر بر شبکه ارتباطی دانشجویان بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر میگذارد.
در این فرضیه، جهتگیریهای دینی دانشجویان متغیر وابسته، پایگاه اقتصادی- اجتماعی متغیر مستقل و شبکه ارتباطی دانشجویان به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شده است. برای بررسی این فرضیه، با بهره گرفتن از رگرسیون خطی، به بررسی سه رابطه ۱- ارتباط بین پایگاه اقتصادی – اجتماعی و جهتگیریهای دینی ۲ – ارتباط بین شبکه ارتباطی و جهتگیریهای دینی ۳- ارتباط بین پایگاه اقتصادی – اجتماعی و شبکه ارتباطی پرداخته شده است.
رابطه بین شبکه ارتباطی و جهتگیریهای دینی دانشجویان
با توجه به داده های جدول، بین شبکه ارتباطی و جهتگیریهای دینی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین باید گفت بین شبکه ارتباطی و جهتگیریهای دینی سکولاریسم، پلورالیسم و مصلحتاندیشانه رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. یعنی هرچه ارتباطات دانشجویان قوی و بالاتر باشد به همان نسبت این نوع از جهتگیریهای دینی ضعیف میشوند. همچنین بین شبکه ارتباطی و جهتگیریهای دینی بنیادگرایانه، درونی، بیرونی، اینجهانی، تجربتاندیشانه و معرفتاندیش رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. و این به معنای آن است که با افزایش و تقویت شبکه ارتباطی دانشجویان این نوع از جهتگیریهای دینی در بین آنها تقویت میشود.
جدول ۴-۴۷:ارتباط بین شبکه ارتباطی و انواع جهتگیریهای دینی دانشجویان
مقیاس |
نتایج |
سکولاریسم |
پلورالیسم |
بنیادگرایی |
درونی |
بیرونی |
اینجهانی |
آنجهانی |
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:35:00 ق.ظ ]