۳ـ فکر می کنید در آمد شما یا خانواده تان به چه میزان برای هزینه زندگیتان کفایت میکند؟
۴ـ اگر شما یا خانواده تان مالک مسکن هستید، قیمت مسکن خود را چگونه ارزیابی میکنید؟
۵ـ اگر مردم را به ۵ طبقه اقتصاد خیلی بالا، بالا، متوسط، پایین و خیلی پایین تقسیم کنند، شما خود را درکدام طبقه جای می دهید؟
عکس مرتبط با اقتصاد
۶- میزان تحصیلات شما چقدر است؟
۷ـ میزان تحصیلات پدر شما چقدر است؟
۸ـ میزان تحصیلات مادر شما چقدر است؟
۹ـ نوع مسکن شما به چه صورت است؟
۱۰- متوسط درآمد ماهیانه شما چقدر است؟
۲-۲-۲-۳ احساس محرومیت نسبی
برای سنجش این مفهوم از مقیاسی محقق ساخته در فرم مقیاس لیکرت استفاده شده است. برای عملیاتی نمودن آن مجموعا ازپنج گویه استفاده شده است. این متغیر در سطح مقیاس فاصله ای سنجیده شده است. ارزیابی فرد از محرومیت نسبی در قالب طیف لیکرت پنج گزینه ای اندازه گیری می شود.
ـ فکر میکنید که به لحاظ مادی در مقایسه با دیگران تا چه حد به آنچه که حق شما بوده، رسیدهاید؟
ـ در مجموع،در مقایسه با سایر افراد، تا چه حد از موقعیت اجتماعیتان راضی هستید؟
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ـ چقدر امید دارید که در آینده بتوانید فاصلهء بین آنچه دارید و آنچه دوست دارید داشته باشید را کمتر کنید؟
ـ در مجموع، درآمدتان(یا درآمد خانوادهتان)تا چه حد کفاف زندگی شما را میدهد؟
ـ چقدر در زندگی احساس خوشبختی میکنید؟
۳-۲-۲-۳ فرایند روی آوری به سمت مصرف تنباکو و تغییر شکل قهوه خانه ها
این متغیر درهفت گویه عملیاتی شده است.
ـ اولین باری که قلیان کشیده اید چند ساله بوده اید؟
ـ اولین بار قلیان کشیدن را در کجا آغاز کردید؟
ـ اولین بار با چه کسی قلیان کشیده اید؟
ـ شما در کدام از مکان های زیر قلیان مصرف می کنید؟( منزل، قهوه خانه، پارک، خوابگاه)
ـ دسترسی به کدام یک از موارد زیر برای شما آسان تر است؟( قهوه خانه، کلوپ های تفریحی، باشگاه های ورزشی، کافی شاپ ها، رستوران ها)
ـ به نظر من دسترسی آسان به قلیان خود مجوزی برای کشیدن است.
ـ به نظر من اگر قیمت تنباکو بالا برود مصرف آن کاهش می یابد.
۴-۲-۲-۳ نگرش نسبت به وضع قوانین مربوط به مصرف تنباکو و اجرای آن
متغیر قانونی بودن در قالب طیف لیکرت و درسه گویه توسط محقق عملیاتی شده است.
ـ دولت بایستی قهوه خانه را جمع کند.
ـ اگر دولت قهوه خانه ها را جمع کند قلیان کشیدن خیلی کمتر می شود.
ـ دولت بایستی برخورد قاطع وجدی با قلیان کشیدن در اماکن عمومی کند.
۵-۲-۲-۳ احساس تعلق به کشور
برای سنجش این متغیر سوالاتی در قالب طیف لیکرت و براساس تعلق به کشور طرح شده است.
ـ حتی اگر زندگی بهتری در کشور دیگری برایم فراهم شود به آن کشور مهاجرت نخواهم کرد.
ـ همیشه نسبت به کشورم احساس وابستگی شدیدی دارم.
ـ از اینکه در کشور ایران زندگی می کنم احساس خوشحالی می کنم.
ـ احساس می کنم در مقابل وضعیت و سرنوشت جامعه وظیفه زیادی دارم.
۶-۲-۲-۳ تعهد نسبت به خانواده در جهت پایبندی به مصرف نکردن تنباکو
برای سنجش این متغیر سوالاتی در قالب طیف لیکرت و بر اساس تعهد نسبت به خانواده سنجیده می شود.
ـ در صورتی که خانواده ام متوجه شوند که قلیان می کشم ناراحت می شوند.
قلیان کشیدن آن قدر بد نیسست که من بترسم کسی هنگام کشیدن من را ببیند.
ـ در یک جمع دوستانه و خانوادگی، برای تفریح قلیان کشیدن اشکالی ندارد.
۷-۲-۲-۳ معاشرت با دوستان قلیانی
توسط محقق ساخته شده و در قالب طیف لیکرت (هیچ یک از دوستان صمیمی شما قلیان می کشد، تا چه حد از طرف دوستان به قلیان کشیدن تشویق شده اید، تا چه حد با دوست صمیمی شما قلیان می کشید) سنجیده شده است.
۸-۲-۲-۳ جامعه پذیری( درونی کردن هنجارها)
این متغیر با توجه به این که کدام یک از اعضای خانواده شما قلیان مصرف می کند، در صورت مصرف کردن یکی از اعضای خانواده در کجا مصرف می کند، در صورت مصرف کردن در خانه معمولا با چه کسی قلیان مصرف می کنید، آگاه شدن از مضرات قلیان از طریق رسانه ها، هشدار دادن خانواده در مورد مضرات قلیان، مصرف قلیان در جامعه در مقایسه با سیگار پذیرفته تر است، قلیان کشیدن در جامعه طبیعی است، اگر دید جامعه نسبت به قلیان کشیدن منفی باشد، قلیان کشیدن کمتر می شود، نظر دیگران در مورد قلیان کشیدن بر من تاثیری ندارد، به نظر من بچه ها حق دارند از پدر و مادرشان تقلید کنند) عملیاتی شده است.
عکس مرتبط با سیگار
۹-۲-۲-۳ سبک زندگی
گستردگی و کلی بودن بیش از حد این مفهوم سبب شده در عملیاتی کردن آن هریک از محققان به تناسب موضوع خاص خود و اهمیت آن، تعداد محدودی از مولفه های سبک زندگی را برای مطالعه انتخاب کرده و این مفهوم را عملیاتی کنند. در تحقیق حاضر نیز جنبه ای از سبک زندگی برجسته شده است که افراد غالبا در موقعیت های فراغتی خود به انجام آن مبادرت می ورزند. هنجارهای مصرف از جمله این مولفه هاست. سلیقه افراد( با کسی که قلیانی است ازدواج می کند، در مهمانی کنار افرادی که قلیان می کشند، می نشیند، در یک جمع بودن و با آن افراد قلیان می کشد، دوست دارد که دیگران قیان کشیدن او را ببیند یا پنهانی می کشد، چه نوع تنباکویی مصرف می کند، چه نوع قلیانی را مصرف می کنید)، مصرف فرهنگی( مصرف فیلم، لوح فشرده، رسانه ها، موسیقی و ادبیات) ، پوشاک، مکان های گذران اوقات فراغت، نوع فعالیت های فراغتی مقوله هایی هستند که شاخص هنجارهای مصرف را عملیاتی می کنند.
۱۰-۲-۲-۳ گذران اوقات فراغت
افراد اوقات فراغت خود را به صورت سنتی یا مدرن می گذرانند. ۱ـ گذران اوقات فراغت به صورت مدرن دارای شاخص هایی همچون انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و مطالعه در وقت فراغت است. این متغیر در قالب طیف لیکرت در نه گویه ( گوش دادن به موسیقی، تمرین نوازندگی، مطالعه درسی، خواندن رمان و کتب علمی، راهپیمایی و ورزش، انجام فعالیت های هنری رفتن به سینما، دیدن تئاتر و گالری ها و بازدید از موزه، رفتن به کافی شاپ، رستوران و قهوه خانه ها، خواندن مجله و روزنامه)شاخص سازی شده است.
۲ـ افرادی که در وقت فراغت به فعالیت های منفعلانه مانند خوابیدن و صحبت کردن با دیگران می پردازند، اوقات فراغتشان را به صورت سنتی می گذرانند. که این متغیر در قالب طیف لیکرت در ده گویه (در جمع دوستان بودن، شرکت در مراسم و مهمانی، پرداختن به امور مستحب، گردش داخل شهری(خیابان ومغازه)، رفتن به پارک یا اماکن تفریحی، با دیگران تلفنی صحبت کردن، تلویزیون نگاه کردن، خوابیدن، در خانه ماندن) عملیاتی شده است.
۱۱-۲-۲-۳ سلیقه مصرف
متغیر سلیقه در قالب طیف لیکرت در نه گویه توسط محقق عملیاتی شده است.
ـ به نظر من اگر کسی بخواهد همسر خود را انتخاب کند بهتر است قلیانی بودنش را از قبل کنترل کند.
به نظر من اگر کسی بخواهد همسر خود را انتخاب کند بهتر است معتاد بودنش را از قبل کنترل کند
ـ ترجیح می دهم با فردی که قلیان می کشد دوست نشوم.
ـ در مهمانی ها دوست ندارم کنار کسی که قلیان مصرف می کند بنشینم.
ـ در صورت وارد شدن به جایی که قلیان مصرف می کنند، من آنجا را ترک می کنم.
۱۲-۲-۲-۳ مصرف فرهنگی
متغیر مصرف فرهنگی در قالب طیف لیکرت در پنج سوال عملیاتی شده است. ( گوش دادن به موسیقی، انجام فعالیت های هنری، مطالعه درسی، تلویزیون نگاه کردن و خواندن مجله وروزنامه)
۱۳-۲-۲-۳ جنسیت: جنسیت شامل زن و مرد است
۱۴-۲-۲-۳ وضعیت تاهل: مجرد، متاهل، بیوه، مطلقه
۱۵-۲-۲-۳ وضعیت اشتغال: شاغل و بیکار
۱۶-۲-۲-۳ سطح تحصیلات: بی سواد، ابتدایی، سیکل، دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:20:00 ب.ظ ]