۳-۴ روش جمع آوری داده ها ۱۶۱
۳-۵ روش اجرا پژوهش ۱۶۱
۳-۶ روش تحلیل یافته ها ۱۶۱
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل آماری یافته های تحقیق
۴-۱ تجزیه وتحلیل توصیفی داده ها ۱۶۳
۴-۲ بررسی سوالات تحقیق ۱۶۳
۵-۱ بحث پیرامون سوال های پژوهش ۱۷۷
۵-۱-۱ بررسی سوال اول ۱۷۷
۵-۱-۲ بررسی سوال دوم ۱۷۷
۵-۲ نتایج کلی پژوهش ۱۷۸
۵-۳ محدودیت های پژوهش ۱۸۳
۵-۴ پیشنهادها ۱۸۳
۵-۴-۱ پیشنهادهای راهبردی مبتنی بر یافته های پژوهش ۱۸۳
۵-۴-۲ پیشنهادهای پژوهشی ۱۸۴
منابع وماخذ ۱۸۶
ب) منابع لاتین ۱۸۹
پیوست ها ۱۹۰
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۲-۱ مقایسه سه مدل اساسی در برنامه ریزی آموزشی مراکز پیش دبستانی ۴۸
جدول۲-۲عناصر اساسی برنامه درسی الگوی فروبل ۵۱
جدول ۲-۳ عناصراساسی برنامه درسی الگوی مک میلان ۵۷
جدول ۲-۴ عناصر اساسی برنامه درسی الگوی مونته سوری ۶۴
جدول ۲-۵ عناصر اساسی برنامه درسی الگوی والدورف ۷۳
جدول ۲-۶ هوش هشتگانه نظریه گاردنر ۸۳
جدول۲-۷ عناصر اساسی برنامه درسی الگوی بانک استریت ۹۱
جدول۲-۸ عناصر اساسی برنامه درسی الگوی انتاریو ۹۸
جدول۲-۹ عناصر اصلی برنامه درسی های اسکوپ ۱۱۰
جدول۲-۱۰عناصر اصلی برنامه درسی رویکرد رجیو امیلیا ۱۴۵
جدول ۲-۱۱خلاصه شاخص های اصلی رویکرد رجیو امیلیا ۱۴۶
جدول۴-۱ شاخص های مرکزی و پراکندگی آگاهی مربیان ۱۶۴
جدول ۴-۲ میزان آگاهی مربیان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی ۱۶۴
جدول۴-۳ شاخص های مرکزی و پراکندگی آگاهی مدیران ۱۶۶
جدول۴-۴میزان آگاهی مدیران نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی ۱۶۷
جدول ۴-۵ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر اهداف ۱۶۸
جدول ۴-۶ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محتوا ۱۶۹
جدول ۴-۷ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر روش ۱۷۰
جدول ۴-۸ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محیط یادگیری ۱۷۱
جدول ۴-۹ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر کارکنان ۱۷۲
جدول ۴-۱۰ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر ارزشیابی ۱۷۴
جدول۴-۱۱ مقایسه میزان آگاهی مدیران و مربیان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی رویکرد رجیو امیلیا ۱۷۵
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱ میزان آگاهی مدیران از عناصر اساسی برنامه درسی (اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) ۱۶۵
نمودار ۴-۲ میزان آگاهی مربیان از عناصر اساسی برنامه درسی (اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) ۱۶۷
نمودار۴-۳ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر اهداف ۱۶۹
نمودار ۴-۴ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محتوا ۱۷۰
نمودار ۴-۵ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر روش ۱۷۱
نمودار۴-۶ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر محیط یادگیری ۱۷۲
نمودار۴-۷ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر کارکنان ۱۷۳
نمودار۴-۸ شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر ارزشیابی ۱۷۴
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱مقدمه
کودکان زیر بنای فرهنگ و اعتبار هر خانواده و نهایتا” هرجامعه را تشکیل می دهند. اگر به ضرورت تغذیه مناسب جسم و روان از دوران جنینی تا مراحل مختلف رشد اندکی بیندیشیم آنگاه می توانیم اذعان کنیم که ابعاد مسئله بسیار فراتر از اندیشه ماست. ( آلن وهارت، ترجمه:نظری نژاد، ۱۳۷۰، ص۲۷ ) امروزه با توجه به مفهوم تعلیم وتربیت زگهواره تا گور، بحث آموزش دردوران اولیه کودکی گسترش کمٌی وکیفی یافته است و آموزش و پرورش پیش ازدبستان عبارت است از آموزشی که از زمان تولد آغاز وتا شروع سال های دبستان یعنی در پایان شش سالگی ادامه می یابد. درچنین سال هائی کودکان مراحل مهم وحساس زندگی خود را از لحاظ شخصیتی، اجتماعی وآموزشی پشت سر میگذرانند ( مفیدی، ۱۳۸۱، ص۴۵)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در شرایط فعلی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به عنوان دو رکن اساسی آموزش در این سطح، با توجه به اهداف کلی جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه های برنامه ریزان شورای عالی انقلاب فرهنگی ، به رشد همه جانبه کودکان در بررسی اهداف توجه دارند و برای رفع کمبودها، محرومیت ها و زمینه های فرهنگی کودکان هدف هایی را تعیین کرده اند. ( مفیدی، ۱۳۸۱، ص۴۷)
با توجهبه اینکه اهدافکلی پیش دبستانی که در اساسنامهی دوره پیش دبستانی در ششصد و نود و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۸/۱۱/ ۱۳۸۲به تصویب رسیده و اصول و چارچوب برنامه و فعالیت های آموزشی و پرورشی این دوره در هفتصد وهفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۵/۴/۱۳۸۷به تصویب رسید، اهداف این دوره را این چنین بیان کرده است:
۱-پرورش قابلیت های جسمانی وذهنی، هماهنگ سازی و رشدمهارتهای حرکتی کودکان.
۲-کمک به رشد عاطفی کودکان، افزایش حس اعتماد به نفس، درک شرایط محیطی و تقویت درک زیبائیها.
۳-فراهم ساختن زمینه علاقه و احساس شادی از مشارکت در فعالیت های گروهی.
۴-تقویت علاقه به ارزشهای دینی، اخلاقی وهویت ملی.
۵-ایجاد رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی درکودکان با سن آنها. (دفتر برنامه ریزی وتالیف کتب درسی، ۱۳۹۰، ص۱۰)
از آنجا که بین اهداف ذکر شده و اهدافی که در رویکرد رجیو امیلیا[۱] وجود دارد می توان مشترکاتی یافت باید دید در زمینه آشنایی با رویکردهای مطرح و مورد استفاده جهانی در ایران چه مقدار آشنایی وجود دارد و در زمینه به کارگیری و الهام از این شیوه ها با توجه به فرهنگ و جامعه خود، ما چگونه می توانیم در دست یابی به اهداف این دوره از آنها بهره جوئیم.
رویکرد آموزشی رجیو امیلیا موجب شد که آموزش کودکان از ماجراجویی خصوصی، در فضاهای بسته و محدود به یک سازمان(مانند آموزش و پرورش)خارج شود و تبدیل به یکی از مهم ترین مسایل اجتماعی جامعه شود. سیستم رجیو امیلیا موفق شد که با مطرح کردن چهار اصل زیر، آموزش را به عنوان یک جریان اجتماعی مطرح کند، به طوری که مسایل آموزشی کودکان به عنوان دستور کار شهردار، نمایندگان مجلس و مسئولین محلی قرار بگیرد. این چهار اصل عبارتند از:
۱- کودکان استعدادهای فراوانی دارند و به واسطه ی این استعدادها باید فرصت های فراوانی را به وجود آورد تا کودکان بتوانند استعدادهای خود را بشناسند، تمرین کنند و بروز دهند.
۲- کودکان به تداوم ارزش های فرهنگی جامعه کمک می کنند. هر آنچه را که در طول تاریخ آموخته ایم و مناسب است می توانیم از طریق کودکان به آیندگان منتقل کنیم.
۳- کودکان شهروند امروز و فردای جامعه ی ما هستند و حمایت از آن ها موجب می شود تا آینده ی همگان تضمین شود.
۴- کودکان حق دارند که بهترین را داشته باشند. آنان شایسته ی بهترین ها، با کیفیت ترین مواد و برنامه های آموزشی هستند. این حق برای همه کودکان متصور است، نه فقط برای گروهی از کودکان.
بدین ترتیب سیستم رجیوامیلیا موضوع کودک را به صحنه ی جامعه وارد کرد و مسایل کودکان و آموزش کودکان را به عنوان یک وظیفه همگانی مطرح نمود. (یوسفی، ۱۳۹۱، ص۲۳۷)
۱-۲ بیان مساله
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:00:00 ق.ظ ]