۴۵/۲۸

 

 

 

Prob(F-statistic)

 

 

۰۰۱/۰

 

 

 

D.W

 

 

۴۷/۱

 

 

معادله عملیاتی
( اندازه شرکت)۸۱۳/۰+(ترکیب سرمایه در گردش)۹۶۸/۰+ ۱۳ /۲۶۷- = سود آوری
۴-۱۰خلاصه فصل
درفصل چهارابتدابه ارائۀ آمارتوصیفی داده های پژوهش برای شرکت های تحت بررسی تحقیق (جامعه آماری)،وسال های موردمطالعه پرداخته شده است سپس بااستفاده ازداده های بدست آمده فرضیه های پژوهش موردآزمون قرارگرفت که نتایج آن به شرح زیراست.
فرضیه اول: با توجه به نتایج پیش فرضها و معنی دار شدن آزمون t می توان گفت که بین تصمیم گیری در مورد تامین مالی شرکت و ترکیب سرمایه در گردش رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم: با توجه به نتایج پیش فرضها و معنی دار شدن آزمون t می توان گفت که بین ترکیب سرمایه درگردش و سودآوری شرکت رابطه معنا دار وجود دارد .
فرضیه سوم: با توجه به نتایج پیش فرضها و معنی دار شدن آزمون t می توان گفت که تصمیم گیری برای تامین مالی شرکت، بر سود آوری آن تاثیرگذار است.
فرضیه چهارم: با توجه به نتایج پیش فرضها می توان گفت که تعامل ترکیبی نسبت سرمایه در گردش و بدهی شرکت، تاثیر معنی داری بر سود آوری آن ندارد. بنابراین این فرضیه رد می شود.

فصل پنجم
نتیجه گیری وپیشنهادات
۵-۱ مقدمه
مدیریت سرمایه در گردش نقش اساسی را در عملکرد روزانه واحدهای تجاری ایفا میکند.بنابراین مدیریت سرمایه در گردش یک عنصر مالی مهم شرکت میباشد به طوری که تأثیرمستقیمی بر نقدینگی و سودآوری هر موسسه ای دارد همچنین،مدیریت سرمایه در گردش یکی از مهمترین مسائل پیش روی مدیران واحدهای تجاری است که در رشد و بقای شرکت نقش مهمی دارد. مدیریت سرمایه در گردش، مدیریت داراییهای جاری مانند وجوه نقد، سرمایه گذاری کوتاه مدت، حسابهای دریافتنی و موجودیها، و بدهیهای جاری واحدهای تجاری است. اگر مبالغ سرمایه گذاری شده درسرمایه در گردش نسبت به جمع داراییهای موجود شرکت، ناموزون باشد؛ ممکن است که این مبالغ در یک موقعیت کارا، استفاده نشده باشد. کارایی در مدیریت سرمایه در گردش مخصوصاًدر شرکتهای تولیدی از اهمیت خاصی برخوردار است. به عبارتی دیگر، مدیریت خوب و منظم سرمایه در گردش منجر به افزایش ارزش بازار واحد تجاری میشود و مدیریت کارای سرمایه درگردش میتواند نتایج اساسی به بار آورد و چشم پوشی از آن برای هر شرکتی ممکن است خطرناک باشد. همچنین، مدیریت سرمایه در گردش به طور مستقیم بر نقدینگی و سودآوری واحدهای تجاری و همچنین ارزش خالص آنها، اثر می گذارد. از طرفی دیگر، مدیران شرکتها انتظاردارند که با مدیریت سرمایه در گردش بتوانند تأثیر بااهمیتی بر سودآوری شرکت بگذارند.بنابراین، برای بسیاری از شرکتها، مدیریت سرمایه در گردش یکی از مباحث مهم مدیریت مالی می باشد.
یکی ازمهمترین تصمیمات مالی که درهرسازمانی گرفته می شودتأمین مالی شرکت هامی باشد،تأمین مالی برای اجرای پروژهای سودآور،درصحنه رشدشرکت نقش بسیارمهمی ایفامی کندوتوانایی شرکت درمشخص کردن منابع مالی(اعم ازداخلی یاخارجی) ،به منظورسرمایه گذاری وتهیه برنامه های مالی مناسب ازعوامل رشدوپیشرفت شرکت هابه حساب می آید. بنابراین در این تحقیق سعی شده تا با بررسی تأثیر مدیرت سرمایه در گردش وتصمیم گیری مالی بر سود آوری شرکت ها به این مهم بپردازد.جامعه آماری این تحقیق،کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس بوده که محقق با حذف سیستماتیک، تعداد ۱۴۱ شرکت را به عنوان حجم نمونه انتخاب نموده است.
۵-۲ روش تحقیق
در این تحقق برای آزمون فرضیه ­های تحقیق از روش داده ­های تلفیقی و ترکیبی استفاده شده است. در روش داده ­های ترکیبی داده ­های مربوط به کلیه­ شرکت­ها برای سال­های مختلف، به صورت همزمان برای تخمین مدل­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. در روش داده ­های ترکیبی، مدل­ها در طی یک دوره­ زمانی تخمین زده می‌شوند و تغییرات سالانه در این روش هموار می­ شود. ولی در روش تلفیقی تغییرات سالانه هموار نمی شود.
۵-۳ بیان نتایج
فرضیه اول :
جهت آزمون این فرضیه که می­گوید بین تصمیم گیری در مورد تامین مالی شرکت و ترکیب سرمایه در گردش رابطه معناداری وجود دارد. در این فرضیه به علت معنی دار شدن آزمون لیمر، برای آزمون فرضیات از روش ترکیبی و بر آورد مدل با اثرات ثابت استفاده شده است. در جدول ۴-۱۱ مشاهده می­ شود که مقدار دوربین واتسون رعایت شده(۱۱/۲)می باشد.پس می توانیم مطمئن باشیم خطای متغیرها با هم رابطه نداشته و مستقل از همدیگر می باشند. در این فرضیه میزان تبیین مدل (دقت) ۷۸ درصد است که این مقدار قابل اتکا بوده و می توان گفت مدل توسط متغیر مستقل تبیین شده است و از طرف دیگر میزان خطای محاسبه شده برای آزمون فیشر کمتر از ۵ درصد است که این نشان از معنی دار شدن مدل این فرضیه می باشد .از طرفی سطح معنی داری(میزان خطا) آزمون t کمتر از ۵ درصد(۰۰۱/۰)است.بنابراین می توان گفت متغیر مستقل توانسته متغیر وابسته را تحت تاثیر قرار دهد . با توجه به نتایج پیش فرضها و معنی دار شدن آزمون t می توان گفت که بین تصمیم گیری در مورد تامین مالی شرکت و ترکیب سرمایه در گردش رابطه معناداری وجود دارد. تصمیمهای مالی مدیریت برای بهبود وضع مالی شرکت مهم و حیاتی است، اما تصمیم های نابخردانه می تواند در نهایت منتج به ورشکستگی شرکت گردد. به نظر جفرسون[۹۴] (۲۰۰۱) برای یک واحد تجاری جدید هیچ چیز مهمتر از فراهم کردن سرمایه نیست. با این وجود، شیوه تأمین وجوه نقد اثر زیادی بر موفقیت یک مؤسسه دارد.
فرضیه دوم :
جهت آزمون این فرضیه که می­گوید بین ترکیب سرمایه درگردش و سودآوری شرکت رابطه معناداروجود دارد.
در این فرضیه به علت معنی دارشدن آزمون لیمر، برای آزمون فرضیات از روش ترکیبی و برآورد مدل با اثرات تصادفی استفاده شده است. در جدول ۴-۱۲ مشاهده می­ شود که مقدار دوربین واتسون رعایت شده(۵/۱) است.پس می توانیم مطمئن باشیم خطای متغیرها با هم رابطه نداشته و مستقل از همدیگر می باشند. در این فرضیه میزان تبیین مدل (دقت) ۵/۱۲ درصد است که این مقداراگرچه پایین است ولی می توان گفت مدل توسط متغیر مستقل تبیین شده است و از طرف دیگر میزان خطای محاسبه شده برای آزمون فیشر کمتر از ۵ درصد است که این نشان از معنی دار شدن مدل این فرضیه می باشد .از طرفی سطح معنی داری(میزان خطا) آزمون t کمتر از ۵ درصد(۰۰۱/۰)است، بنابراین می توان گفت متغیر مستقل توانسته متغیر وابسته را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به نتایج پیش فرضها و معنی دار شدن آزمون t می توان گفت که بین ترکیب سرمایه درگردش و سودآوری شرکت رابطه معناداروجود دارد. شرکت ها می توانند سرمایه گذاری در سرمایه در گردش خود را به حداقل برسانند یعنی یک سیاست جسورانه را در پیش گیرند و یا این که یک سیاست محافظه کارانه را انتخاب کنند بنابراین مدیریت شرکت مجبوراست قبل از انتخاب سیاست سرمایه در گردش خود در مورد موازنه ریسک و بازده تصمیم گیری نماید .حداقل کردن سرمایه گذاری در سرمایه در گردش (سیاست تهاجمی) ممکن است به طور مثبت بر روی سودآوری شرکت تاثیر بگذارد . از سوی دیگر سرمایه گذاری سنگین در سرمایه در گردش (سیاست محافظه کارانه)نیز ممکن است منجر به سودآوری گردد چرا که به عنوان مثال، نگه داشتن موجودی کالای زیاد، هزینه وقفه های احتمالی در فرایند تولید و خسارات ناشی ازکمیابی تولیدات را کاهش می دهد و همچنین هزینه ها ی تامین را کاهش داده و در مقابل نوسانات قیمت از شرکت حمایت می کند.(گارسیا[۹۵]وهمکاران،۲۰۰۷)
فرضیه سوم :
جهت آزمون این فرضیه که می­گوید تصمیم گیری برای تامین مالی شرکت، بر سود آوری آن تاثیرگذار است. در این فرضیه به علت معنی داری نشدن آزمون لیمر، برای آزمون فرضیات از روش تلفیقی و بر آورد مدل ار روش حداقل مربعات استفاده شده است. در جدول( ۴-۱۳ )مشاهده می­ شود که مقدار دوربین واتسون رعایت شده(۷۶/۱) است.پس می توانیم مطمئن باشیم خطای متغیرها با هم رابطه نداشته و مستقل از همدیگر می باشند. در این فرضیه میزان تبیین مدل (دقت) ۹درصد است که این مقداراگرچه پایین است ولی می توان گفت مدل توسط متغیر مستقل تبیین شده است . از طرف دیگر میزان خطای محاسبه شده برای آزمون فیشر کمتر از ۵ درصد است که این نشان از معنی دار شدن مدل این فرضیه می باشد .از طرفی سطح معنی داری(میزان خطا) آزمون t کمتر از ۵ درصد(۰۰۱/۰)است. بنابراین می توان گفت متغیر مستقل توانسته متغیر وابسته را تحت تاثیر قرار دهد . با توجه به نتایج پیش فرضها و معنی دار شدن آزمون t می توان گفت که تصمیم گیری برای تامین مالی شرکت، بر سود آوری آن تاثیرگذار است.
امروزه تحلیلگران وسرمایه گذاران ازسودبه عنوان معیاری جهت ارزشیابی،پیش بینی سهام ،ورشکستگی ،واکنش قیت سهام و… استفاده می کنند.همچنین دربازارهای تولید،کاروخط مشی های سیاسی نظیرنرخ گذاری،مالیات گیری،پرداحت سود سهام،راهنمای عمل تصمیم گیرندگان وعنصری جهت پیش بینی قلمداد می شود.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
فرضیه چهارم :
جهت آزمون این فرضیه که می­گوید تعامل ترکیبی نسبت سرمایه در گردش و بدهی شرکت، تاثیر معنی داری بر سود آوری آن دارد در این فرضیه به علت معنی داری شدن آزمون لیمر، برای آزمون فرضیات از روش ترکیبی و بر آورد مدل با اثرات تصادفی استفاده شده است. در جدول ۴-۱۴ مشاهده می­ شود که مقدار دوربین واتسون رعایت شده(۴۷/۱)است.پس می توانیم مطمئن باشیم خطای متغیرها با هم رابطه نداشته و مستقل از همدیگر می باشند. در این فرضیه میزان تبیین مدل (دقت) ۹/۱۳ درصد است که این مقدار اگرچه پایین است ولی می توان گفت مدل توسط متغیر مستقل تبیین شده است و از طرف دیگر میزان خطای محاسبه شده برای آزمون فیشر کمتر از ۵ درصد است که این نشان از معنی دار شدن مدل این فرضیه می باشد .از طرفی سطح معنی داری(میزان خطا) آزمون t برای سرمایه درگردش کمتر از ۵ درصد(۰۰۱/۰) وبرای تصمیم گیری مالی بیش از ۵ درصد (۰۵۷/۰) وهمچنین ترکیب آن نیز بیش از۵ درصد(۲۰۷/۰)می باشد بنابراین می توان گفت متغیر مستقل نتوانسته متغیر وابسته را تحت تاثیر قرار دهد .بنابرین با توجه به نتایج پیش فرضها و آزمون t می توان گفت که تعامل ترکیبی نسبت سرمایه در گردش و بدهی شرکت، تاثیر معنی داری بر سود آوری آن ندارد. بنابراین این فرضیه رد می شود.
رضا زاده درسال۸۸، ایزدی نیا و تاکی درسال۸۸ ، شارما وکوماردرسال۲۰۱۱ هم تأثیر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری شرکت های ایرانی را مورد بررسی قرارداده اند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهدمدیریت می تواند با کاهش میزان موجودی ها وتعداد روزهای دوره وصول مطالبات برای شرکت ارزش آفرینی کندوهمچنین سرمایه گذاری بالا در موجودی کالا وحساب های دریافتنی منجر به پایین آمدن سوددهی می شود.
جدول زیر نتایج کلی فرضیه ها را در خصوص رد یا تأیید آنها نشان می دهد :

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شماره فرضیه عنوان فرضیه تأیید /
رد
۱ بین تصمیم گیری در مورد تامین مالی شرکت و ترکیب سرمایه در گردش رابطه معناداری وجود دارد. تأیید
۲ بین ترکیب سرمایه درگردش و سودآوری شرکت رابطه معنا دار وجود دارد. تأیید
۳ تصمیم گیری برای تامین مالی شرکت، بر سود آوری آن تاثیرگذار است. تأیید
۴ تعامل ترکیبی نسبت سرمایه در گردش و بدهی شرکت، تاثیر معنی داری بر سود آوری آن دارد رد

۵-۱ جمع بندی یافته های پژوهش
۵-۴پیشنهادات
الف)پیشنهادات کاربردی
۱٫ با توجه به این که سیاست های سرمایه در گردش اتخاذ شده در سازمان نیز می تواند بر عملکرد مالی سازمان تاثیر گذار باشد و موجب افزایش سودآوری سازمان گردیده و یک موقعیت نقدینگی بهینه را برای آن فراهم سازد.بنابراین برای شناسایی آن سرمایه گذاران می توانند از تصمیم گیرهای مالی استفاده کنند.
۲٫ با توجه به این که سیاست های سرمایه در گردش اتخاذ شده در سازمان نیز می تواند بر عملکرد مالی سازمان تاثیر گذار باشد و موجب افزایش سودآوری سازمان گردیده و یک موقعیت نقدینگی بهینه را برای آن فراهم سازد.بنابراین برای شناسایی میزان سود آوری شرکت سرمایه گذاران می توانند از ترکیب سرمایه در گردش استفاده کنند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:13:00 ق.ظ ]