شروع مطالعات اولیه در زمینه تقاضای بیمه های عمر به بررسی یاری در سال ۱۹۶۵ باز می گردد که تقاضای عمر را در قالب الگوی مطلوبیت انتظاری مورد مطالعه قرارداد. بررسی های پیشین، اثر عوامل مختلف را بر تقاضای عمر بررسی کرده اند. نتایج این مطالعات نشان می دهد، بیمه های عمر برای جبران سرمایه انسانی از دست رفته یا تامین اینده مالی بازماندگان بعد از فوت سرپرست خانوار مورد تقاضای افراد قرار می گیرند. عواملی مانند سطح درآمد و میزان تحصیلات اثر مثبت و مستقیم بر روی خرید بیمه های عمر از سوی افراد دارند (باصری،۱۳۹۰).
کاپفر[۴۵] در پژوهشش در سال ۲۰۰۷، احتمال خرید بیمه عمر از سوی افراد بیکار، زنان خانه دار، افراد در حال آموزش و آنهایی که درآمد پایین تری را دارند را کمتر یافته است. همچنین نتایج بررسی وی نشان میدهد تقاضای بیمه عمر با انگیزه ترک ارث و نرخ نهایی مالیات رابطه مثبتی دارد .
نتایج مطالعه ساتر[۴۶] و همکارانش در سال ۲۰۱۰ نشان دهنده ارتیاط مثبت تقاضای بیمه های عمر با انگیزه ترک ارث و نرخ نهایی مالیات است .
لی[۴۷] تقاضاهای بیمه های عمر به صورت پرداخت یکجا و بیمه عمر زمانی را مورد بررسی قرار داد. بر اساس یافته های این مطالعه، خانوارهایی که هیچ نوع بیمه ای را خریداری نکرده بودند، سطح تحصیلات پایین تری داشتند، به نسبت جوان بودند. سطح تحصیلات، مثبت بودن نگرش به ترک ارث یا اشتغال همسر با میزان خرید بیمه عمر زمانی رابطه مثبتی دارند.
کوندو[۴۸] (۲۰۰۸) تاثیر هزینه تبلیغات بر سودآوری و ارزش شرکت در ۱۷۲ شرکت هندی را بررسی نمود. نتیجه تحقیق وی حاکی از آن است که ارتباط بین هزینه تبلیغات و سودآوری شرکت ها معنادار و مثبت است اما شدت این تاثیر در سطح پایین برآورد قرار دارد. در این مطالعه مشخص شد تاثیر هزینه تبلیغات در خدمات مالی و بانکی بر سودآوری نسبت به دیگر صنایع در سطح بالاتری قرار دارد.

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۲-۲۲ تحقیقات انجام شده درداخل کشور

در سال ۱۳۸۴ آقای اکبر باقری گیگل در تحقیقی که با عنوان (( بررسی عوامل موثر بر فروش بیمه های عمر با تاکید بر تجربه سایر کشورها و علل موفقیت بیمه گران استان خراسان)) با بهره گرفتن از پرسشنامه در بین ۱۵۵ نفر از کارشناسان شرکتهای بیمه ایران،آسیا و البرز وهمچنین با بهره گرفتن از بررسی آمار واطلاعات تعداد و مبلغ بیمه نامه ها در سه شرکت بیمه مزبور و مقایسه آن با تعدادی از کشورهای پیشرو در صنعت بیمه بویژه بیمه های زندگی انجام داد به این نتیجه رسید که سه عامل خصوصیات فردی بیمه گران، متغیر دانش و مهارتهای فروشندگان و بررسی رفتار مصرف کننده در افزایش فروش بیمه های عمر موثر هستند.
در سال ۱۳۸۹ آقای باصری و همکاران در تحقیقی که با عنوان « عوامل موثر بر خرید بیمه عمر» در شهر تهران انجام دادند به این نتیجه رسیدند که احتمال خرید بیمه عمر در میان زنان بیشتر از مردان است. همچنین، وضعیت سلامتی افراد با تمایل به خرید بیمه عمر ارتباط منفی و معناداری دارد. اما متغیرهای سرپرستی و شناخت بیمه تمایل به خرید بیمه عمر افراد تاثیر مثبتی داشته است. افزایش سن و وجود فرزند کمتر از ۱۸ سال موجب خرید بیمه عمر کمتری توسط افراد شده است. متغیرهای درآمد، امید به زنده ماندن و انگیزه ترک ارث با سطح بیمه عمر خریداری شده رابطه مثبتی داشته است.
آقای تاجیک[۴۹] (۲۰۰۵) با بهره گرفتن از مدل آیدا[۵۰] تاثیر اجرای برنامه های تبلیغات بازرگانی بر میزان جذب مشتریان حساب قرض الحسنه پس انداز در موسسه مالی و اعتباری بنیاد را مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیق نشان می دهد تبلیغات بازرگانی موسسه مالی و اعتباری بنیاد بر جلب توجه، ایجاد تمایل و جذب مشتریان در رابطه با جوایز حسب مذکور اثر دارد.
آقای علی اسداللهی (۱۳۸۴) در پژوهشش تحت عنوان ” بررسی تاثیر تبلیغات تجاری بر رفتار مصرف مصرف کنندگان در تصمیم خرید محصولات خانگی” به راهنمایی دکتر هوشنگ اسداله، از دانشگاه شهید بهشتی ۵ فرضیه فرعی در رابطه با تبلیغات تجاری (تشخیص نیاز- آگاهی بخشی، ارزیابی، تصمیم خرید و وفاداری) با مطالعه موردی در بازار محصولات خانگی شهرستان تهران مطرح نمود و در نهایت هر ۵ فرضیه تایید شد.
آقای حسین جعفری (۱۳۸۶) در پژوهششی تحت عنوان ” بررسی مهم ترین علل تمایل مصرف کنندگان تهران بزرگ در انتخاب و خرید محصولات خانگی با دوام خارجی” به راهنمایی دکتر محمد حقیقی در دانشگاه تهران، ۳ فرضیه فرعی تحقیق را (کیفیت عامل موثر در گرایش مصرف کنندگان، خدمات پس از فروش و مارک) مطرح نمود و هر ۳ تایید شد.
خانم میترا صفائیان (۱۳۸۵) در پژوهشی تحت عنوان “شناسایی عوامل مرتبط با تصمیم خرید مصرف کنندگاندر خصوص انتخاب محصولات غذایی” به راهنمایی دکتر داور ونوس در دانشگاه تهران، ۴ فرضیه فرعی را مورد بررسی قرار داده که دو مورد آن کیفیت محصولات غذایی و تبلیغات درباره محصولات غدایی بوده که هر دو مورد نیز تایید شده است.
پایان نامه کارشناسی ارشد خانم آتوسا ارض پیما در سال ۱۳۸۸ با عنوان تاثیر کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی بر رضایت مشتریان بانک های خصوصی استان گیلان با راهنمایی آقای دکتر سید یحیی سید دانش فرضیه اصلی ابعاد کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان را مورد بررسی قرار داده که مورد تایید واقع شده است.
تحقیقی که تحت عنوان ” ارائه الگوی تاثیر استراتژی فروش و بازاریابی برعملکرد فروش ” توسط دکتر زهره دهدشتی شاهرخ استاد بازاریابی دانشگاه تهران و دکتر امیرحسین پورحسینی پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ایران در سال ۱۳۹۱ انجام شده بشرح ذیل می باشد:
– استراتژی فروش در سطح اطمینان ۹۹ درصد بر متغیر عملکرد فروش تاثیر مثبت و معناداری دارد.
– استراتژی بازاریابی در در سطح اطمینان ۹۹ درصد بر متغیر عملکرد فروش تاثیر مثبت و معناداری دارد.
آقای محمود احمدی در تحقیقی با عنوان ” مرور وضعیت فروش بیمه های عمر در ایران با مطالعه موردی در استان خراسان” به این نتیجه رسیده که بازاریابی بیمه های عمر و توجیه خریداران بالقوه آن هنری است که فروشندگان آن باید به آن توجه خاص داشته باشند و در مشهد این اتفاق افتاده است.

 

آقای علی اصغر انواری رستمی و همکارانش در مقاله ای در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان بررسی مقایسه ای کیفیت خدمات بانکی از دیدگاه مشتریان و کارکنان (بانک رفاه) به این نتیجه رسید که ۱- عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی از دیدگاه مشتریان و کارکنان از اهمیت یکسانی برخوردار نمی باشد؛ ۲- در خصوص کیفیت خدمات بانکی میان دیدگاه مشتریان و دیدگاه ارائه دهندگان خدمات تفاوت معنا دار وجود دارد؛ ۳- میان اولویت بندی اقدامات اصلاحی از دیدگاه مشتریان و ارائه دهندگان خدمات تفاوت معناداری وجود دارد (انواری رستمی و همکاران،۱۳۸۴).

 

 

 

فصل سوم

 

روش اجرای تحقیق

 

مواد و روشها

 

مقدمه

هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی،روش های علمی تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که جهت بررسی رشته های مختلف بشری ، روش های علمی مورداستفاده قرار گیرد.از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به اهداف و ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی آن بستگی دارد و هدف از تحقیق در مطالعه علمی، دسترسی دقیق و آسان به پرسش های تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹، ص۱۴۲).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
امروزه آمار به عنوان یک علم، شامل مفاهیم و روش هایی است که در تمام پژوهش هایی که مستلزم جمع آوری داده ها به وسیله فرایند آزمایش و مشاهده و استنباط و نتیجه گیری به وسیله تجزیه و تحلیل آن داده ها هستند، اهمیت بسیار دارد. از آنجایی که آمار ابزار مناسبی برای تبدیل داده به اطلاعات است، استفاده از آن در دانش مدیریت به نحو وسیعی رایج گردیده است. به کارگیری برنامه های آماری و کامپیوتری به مدیران یاری رسانده تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات لازم بسیاری را برای تصمیم گری به دست آورند. بنابراین انتخاب روش یا روش هایی که بتواند به بهترین وجه خصوصیات و ویژگی های اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل و گزارش نماید از اهمیت خاصی برخوردار است.
به کارگیری فنون پایه ای آمار در بررسی صحت و سقم فرضیات، یکی دیگر از جنبه های کاربرد این علم در گستره مدیریت است.محقق مدیریتی، امروزه بسیاری از فرضیات خود را با فنون آماری محک می زند و صحت روابط متغیرهای آن را با رویکرد آماری بررسی می کند.اعتبار و پایایی همه تحقیقهایپرسشنامه ای و مصاحبه ای با بهره گرفتن از فنون آماری سنجیده می شود. ضرورت تصمیم گیری منطقی و اساسی در دنیای متلاطم امروز، اهمیت آمار و فنون را بیش از پیش آشکار کرده و استفاده از آن را اجتناب ناپذیر می نماید ( آذر ، مومنی، ۱۳۸۲، ص ۵-۳).
در این فصل از پایان نامه قسمت بسیار مهم و اساسی از فرایند تحقیق یعنی روش های مورد استفاده در تحقیق جهت بررسی جامعه آماری و تعیین روش نمونه گیری و حجم نمونه،فرضیه های آماری و همچنین روش ها و ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده ، پرداخته خواهد شد. همچنین روایی و پایانی ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه) نیز موضوع دیگری است که در این فصل به آن پرداخته خواهد شد.

 

۳-۱ روش تحقیق

تحقیق حاضر از از نظر هدف کاربردی است و نتایج آن برای گروه های مختلف برنامه ریزان و مدیران و کارکنان قابل استفاده است (سکاران، ۱۳۸۸، ص۱۲۳).
روش تحقیق توصیفی- پیمایشی می‌باشد. هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از؛ تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهش گر و بادیدگاهی فردی ،سازمانی ،صنعتی و نظایر آن (سکاران،۱۳۸۸،ص۱۲۳-۱۲۴).
در روش پیمایشی، داده هارا از موارد نسبتاً زیادی جمع آوری می کنند. در این روش مشخصات افراد به عنوان افراد مورد توجه نیست، بلکه با آمارهای کلی سرو کار دارد که نتیجه انتزاع داده هایی است که از موارد متعدد به دست آمده است (بست، ۱۳۷۹، ص۱۲۷).

 

۳-۲ روش گردآوری اطلاعات

در مرحله اول گردآوری اطلاعات با بهره گرفتن از روش کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری صورت می گیرد. در مرحله دوم اطلاعات با روش میدانی جمع آوری شده است.
روش های میدانی به روش هایی اطلاق می شود که محقق جهت گردآوری اطلاعات ناگزیر است با مراجعه به افراد یا سازمان ها و … و نیز برقراری ارتباط مستقیم با آن ها اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری نماید (حافظ نیا،۱۳۷۷،ص۱۷).

 

۳-۳ ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات

در تعریف ابزار اندازه گیری می توان گفت: « ابزار اندازه گیری، مقیاس ها و وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نماید» (حافظ نیا،۱۳۸۳،ص۱۴).
یکی از روش های بسیار متداول در گرد آوری اطلاعات میدانی، روش پرسشنامه ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع امکان پذیر می سازد. در تحقیقات توصیفی و نیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشند و یا تعداد افراد جامعه و نمونه زیاد باشد ،معمولاً از روش پرسشنامه استفاده می شود (همان،۱۹).
برای گردآوری اطلاعات جهت پاسخگویی به سئوالات تحقیق، از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
سوالات پرسشنامه بشرح جدول ۳-۳ استخراج و جهت استاندارد سازی آن تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفته و از ۹ سوال مربوط به تبلیغات ۱ مورد حذف و همچنین از ۵ سوال مربوط به فروش حضوری نیز ۱ مورد حذف شد.
تقسیم بندی اندازه گیری متغیرها و سوالات پرسشنامه بشرح ذیل می باشد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوال شماره ها منبع
تبلیغات ۳-۱
۶-۴
۸-۷ جعفری، ۱۳۸۶
صفائیان، ۱۳۸۵
اسداللهی، ۱۳۸۴
آموزش ۱۲-۹ حنیفه زاده، ۱۳۹۰
کیفیت خدمات بیمه ای ۱۹-۱۷
۲۲-۲۰ جعفری، ۱۳۸۶

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:07:00 ق.ظ ]