مسئولیت پذیری

 

 

۱۶

 

 

 

انعطاف پذیری

 

 

۱۶

 

 

 

بهبود موثر / تعهد به یادگیری

 

 

۱۲

 

 

 

اخلاق حرفه ای

 

 

۴

 

 

منظور از شایستگی های میان فردی مجموعه شایستگی ها و توانمندی هایی است که فرد برای تعامل یا هدایت دیگران به آن ها نیاز دارد. به عبارت دیگر، شایستگی هایی که در ارتباط با سایر افراد زمینه بروز می یابند. شایستگی های ذهنی فکری، بر ویژگی هایی دلالت دارد که تحقق آن ها نیازمند توان تحلیل و دانش در حوزه های کاری می باشد. منظور از شایستگی های اجرایی، ویژگی هایی است که برای مدیریت وظایف و فعالیت ها مورد نیاز است و با عملکرد فرد و ارزیابی آن ارتباط نزدیک دارد. ویژگی های شخصیتی هم ناظر بر روحیات، انگیزه ها، صفات، رویکرد و نحوه رفتار فرد است که بر عملکرد وی تاثیر می گذارد. یکی از خصوصیات مدل های سازمان های ایرانی، قرار دادن تعداد زیادی ویژگی شخصیتی در فهرست شایستگی هاست. سنجش ویژگی های شخصیتی بسیار دشوار است و در بسیاری از مواقع ارزیابی آن ها به صورت ذهنی انجام می گیرد. در انتخاب ویژگی های شخصیتی، علاوه بر میزان کاربرد، به سنجش پذیری آن ها نیز دقت شده است. به عنوان مثال، وجدان کاری و ارزش های اخلاقی قابلیت سنجش پایینی دارد و نمی توان آن ها را طی یک یا دو روز با تمرین ها و ابزارهای معمول سنجید. استقامت و پایداری و هم چنین سطح انرژی مفاهیمی مبهم و چندپهلو هستند و نمود آن ها در مسئولیت پذیری یا اعتماد به نفس دیده می شود. میل به پیشرفت در صورتی که با پذیرش مسئولیت و یادگیری مستمر همراه نشود، نتیجه ای به بار نخواهد آورد. از این رو، تعهد به یادگیری در فهرست شایستگی های منتخب قرار گرفته است.
بررسی های انجام گرفته در مورد ارزیابی ویژگی های شخصیتی در مرکزهای ارزیابی مدیران ایدرو، نشان می دهد که میانگین امتیاز ارزیابی ها به ویژگی های رفتاری بالاتر از متوسط بوده، انحراف معیار آن نیز پایین است(بابایی و همکاران،۱۳۸۱). انحراف معیار میزان پراکندگی امتیاز افراد را نشان می دهد و هر چه این مقدار کمتر باشد، امتیاز افراد به یکدیگر نزدیک تر است. انحراف معیار پایین امتیاز ویژگی های شخصیتی به این معناست که ارزیاب ها نتوانسته اند افراد را بر اساس این ویژگی ها از یکدیگر تفکیک نمایند و به دلیل بار ارزشی این معیارها، به صورت ذهنی امتیازی بالاتر از متوسط به تمامی افراد داده اند(،۲۰۰۰)Zwell)) با کاهش تعداد معیارها در خوشه ویژگی های شخصیتی و انتخاب معیارهایی با قابلیت سنجش بالاتر، می توان از این خطا پرهیز نمود(وایدت و هالیفورد[۲۲]،۲۰۰۳).
۲-۴ بخش سوم پیشینه تحقیق
– بردبار و نوری(۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان ارائه رویکردی نوین در شناسایی و ارزیابی منابع، شایستگی‌ها و توانمندی های سیستم های اطلاعاتی و تعیین مولفه ها جهت ارزیابی منابع و توانمندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس نظر خبرگان بیان نموده است که در این مقاله تمرکز اصلی بر روش شناسایی شایستگی ها و توانمندی های سیستم های اطلاعاتی می باشد. که این رویکرد به ارزیابی،‌ پیشگام ورود به حوزه جدید در ارزیابی منابع و توانمندی سیستم های اطلاعاتی سازمان های ایرانی باشد.
– صناعی و خورشیدی(۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان بررسی اثر شایستگی های محوری بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در صنعت بیمه ایران(مطالعه موردی نمایندگی های شرکت های بیان نموده است که هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شایستگی های محوری برروی مزیت رقابتی و عملکردسازمانی در میان شرکت های فعال درصنعت بیمه ایران بوده تحقیق حاضر از نظرهدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی است برای جمع اوری داده ها تعداد۴۰۰ پرسشنامه در میان نمایندگی های مختلف شرکت های بیمه درتهران توزیع گردید که از این میان ۳۵۹ پرسشنامه قابل استفاده بوده ابزار آماری جهت بررسی فرضیات این تحقیق شامل آزمون های آماری توصیفی همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه می باشد نتایج این تحقیق حاکی از آن است که شایستگی های محوری برمزیت رقابتی و عملکرد سازمانی اثرمثبت و معناداری دارد هم چنین مزیت رقابتی به عنوان متغیر میانجی برعملکرد سازمانی نیز دارای اثرمعنادار می باشد و در انتها مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم معنادار و مثبت دارا می باشد.
– سیامند(۱۳۸۸) در تحقیقی با عنوان مزیت رقابتی حاصل از سیستم های اطلاعات و فناوری اطلاعات بیان نموده است که توجه فزاینده سازمان ها و دولت ها به سیستم های الکترونیک و فناوری اطلاعات، ناشی از اهمیت و میزان تاثیر قابل انتظاری است که هم بر محیط عمومی همه سازمان ها(به طورعام) و هم بر فعالیت های مختلف سازمان ها(به طور خاص) می گذارد. در کشورهای پیشرفته و تازه صنعتی شده جهان، استفاده از تجارت الکترونیک به لحاظ مزایای آن روز به روز گسترش می یابد، اما کشورهای درحال توسعه را با مشکلات مختلفی مواجه می سازد. در این مقاله ابتدا به معرفی و تعریف سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات پرداخته و سپس اهمیت فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات و تأثیرآن ها بر کارایی و نیز مزیت رقابتی سازمان ها بررسی می شود. در ادامه مقاله به بررسی سیستم های اتوماسیون(خودکار) می پردازیم. در دهه هشتاد میلادی، این ایده مطرح شد که سیستم های اطلاعاتی می توانند موجب برتری یک سازمان بر رقبایش شوند و همین ایده، انگیزه و مبنایی شد برای چندین تحقیق که نشان دهند چگونه تکنولوژی های جدید نظیر بانک های اطلاعاتی و شبکه های ارتباطی می توانند موجب برتری یک سازمان بر رقبایش گردند.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
– باچا[۲۳](۲۰۱۲) در تحقیقی با عنوان تاثیر مدیریت سیستم های اطلاعاتی بر عملکرد شایستگی های محوری بیان نموده است که هدف این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت سیستم های اطلاعاتی بر عملکرد شایستگی های محوری می باشد. در این تحقیق از تعداد ۱۰۰ پرسشنامه در میان شرکت های فرانسوی استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان داد که مدیریت سیستم های اطلاعاتی تاثیر معنی داری بر عملکرد شایستگی های محوری دارد.
– راویچاندران(۲۰۰۵) در تحقیقی با عنوان منابع سیستم های اطلاعاتی و ظرفیت ها بر عملکرد شرکتی پرداخته اند. در این تحقیق محقق نتیجه گرفته است که سیستم های اطلاعاتی می تواند بر مزیت رقابتی و ظرفیت های سازمانی تاثیر گذار باشد.
– لادو و شانگ(۱۹۹۸) استدلال می کنند که سیستم های خبره با ایفای نقش های مهمی در جمع آوری اطلاعات، به روزرسانی و استفاده از شایستگی های متمایز در یک سازمان می توانند به عنوان منبع بالقوه ای برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار محسوب شود. شانگ و لادو به دنبال آن تاثیر IT را برتوسعه انواع شایستگی های متمایز در سطوح عملیاتی نشان داده اند.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
بر این اساس، هدف این فصل ارائه روش و قلمرو پژوهش است که بخش هایی از آن در فصل اول تشریح گردیده و در این فصل جزئیات فرایند و روش پژوهش تشریح می‌گردد که شامل تشریح روش تحقیق، قلمروهای تحقیق، ابزار تحقیق، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه، سنجش اعتبار و پایایی تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها می باشد.
۳-۱ روش تحقیق
انتخاب روش تحقیق یا به عبارت دیگر این که از روش های تحقیق برای یک مطالعه خاص بهترین روش کدام است، بستگی به شیوه تعریف مسأله و تدوین فرضیه ها دارد(خاکی، ۱۳۷۸). تحقیقات را بر اساس معیارها و مبناهای مختلفی می توان دسته بندی کرد:
۳-۱-۱ طبقه بندی بر اساس هدف
این که پژوهش مورد نظر به چه هدفی خواهد رسید و چه کاربردی خواهد داشت و تا چه میزان تعمیم پذیر خواهد بود، می تواند تعیین کننده نوع پژوهش از نظر هدف باشد. پژوهش از نظر هدف را می توان به پژوهش بنیادی[۲۴](پژوهش ناب یا محض)، پژوهش کاربردی[۲۵](پژوهش کاربسته) و پژوهش عملی[۲۶](پژوهش بالینی در علوم پزشکی و غیره) طبقه بندی کرد(خاکی، ۱۳۷۸). به عبارت دیگر، پژوهش کاربردی یا کاربسته به بررسی ساخت های نظری در یافت ها و موقعیت های عملی و واقعی می پردازد و به روش[۲۷]می انجامد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، چرا که به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود.
۳-۱-۲ طبقه بندی بر اساس روش
روش تحقیق پژوهش حاضر براساس ماهیت، توصیفی و پیمایشی و علّی است. پژوهش توصیفی[۲۸] به پدیده هایی میپردازد که به صورت طبیعی رخ می دهند و در آن هیچ دستکاری آزمایشی صورت نمی گیرد. بنابراین پژوهش توصیفی شامل مجموعه فنونی می شود که برای مشخص کردن نمایش با الگو، با توصیف پدیده هایی که به صورت طبیعی و بدون دستکاری آزمایشی رخ می دهند، به کار می روند(همان منبع، ۷۴). در حقیقت، در پژوهش های توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر، شیء یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر، این پژوهش وضع موجود را بررسی می کند(حافظ نیا، ۱۳۸۵، ۵۸).
پیمایشی[۲۹] پژوهشی است توصیفی- تبیینی که براساس انتخاب نمونه ای تصادفی که معرف افراد جامعهی پژوهش باشد و پاسخ آن ها به یک مجموعه پرسش با بهره گرفتن از پرسشنامه، نظرسنجی و یا روش های دیگر است که به مطالعه وضع موجود اعم از نگرش ها، عقیده ها، رفتارها و به طور کلی استخراج اطلاعات درباره ی شرایط زندگی و مقوله هایی که افراد را معین و متمایز میگردانند، می پردازد(خاکی، ۱۳۷۸). بنابراین، این تحقیق پیمایشی است زیرا درباره این که گروهی از مردم چه می دانند، چه فکر می کنند یا چه کاری انجام می دهند تحقیق می کنیم.
پژوهش علّی برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام میپذیرد. در پژوهش همبستگی بر کشف وجود رابطه بین دو گروه از اطلاعات تأکید می شود. این ها اطلاعاتی است که در خصوص یک متغیر در دو جامعه یا دو موقعیت گردآوری شده، یا اطلاعاتی است که در خصوص دو یا چند متغیر در یک جامعه تهیه شده است. در این تحقیقات محقق می خواهد بداند که آیا بین دو چیز یا دو گروه اطلاعات رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر؛ و اگر چنین ارتباطی وجود دارد، از چه نوع و میزان آن چقدر است(حافظ نیا، ۱۳۸۵). تحقیق همبستگی هرگز یک رابطه علت و معلولی را روشن نمی کند، بلکه صرفاً وجود یک رابطه را توصیف می کند(خاکی، ۱۳۷۸). بنابراین، این تحقیق همبستگی است، زیرا به دنبال رابطه بین دو متغیر هستیم و اگر این رابطه وجود دارد، اندازه و حد آن چقدر است.
بنابراین با توجه به مطالب مذکور، می توان گفت که پژوهش حاضر، از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع ارتباط، همبستگی می باشد.
۳-۲ روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات
۳-۲-۱ مطالعات کتابخانه ای
ـ مطالعات کتابخانه ای: برای بررسی ابعاد مختلف موضوع، ایجاد ساختار اصلی و تعیین متغیرهای تحقیق و هم چنین تهیه محتوای پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانه ای شامل کتاب، مقالات مروری و پژوهشی داخلی و ترجمه متون خارجی، جستجوی اینترنتی و سایت های رسمی آموزشی ـ پژوهشی کشور به دست خواهد آمد.
ـ مطالعات میدانی: مطالعه میدانی از طریق نظرسنجی از شرکت های بیمه انجام می شود. جهت جمع آوری داده ها، با مراجعه به بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه واقع در شهر تهران و ضمن اخذ گواهی معتبر و معرفی نامه جهت انجام پژوهش، با هر شرکت ذیربط پرسشنامه هایی تکمیل خواهد شد.
۳-۲-۲ پرسشنامه
در این تحقیق نیز علاوه بر روش کتابخانه ای، از پرسشنامه برای به دست آوردن و جمعآوری اطلاعات مورد نیاز درباره فرضیه های تحقیق استفاده شده است. این پرسشنامه در قالب طیف ۵ گزینه ای لیکرت ارائه می شود.
۳-۳ روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۳-۱ روایی پرسشنامه
در تعیین روایی پرسشنامه، تأکید پژوهشگر بیشتر به روایی سازه بوده است. در این تحقیق به منظور بررسی روایی، از روایی محتوی استفاده می کنیم. همچنین به منظور بررسی برازش مدل از تحلیل مسیر استفاده گردید که کلیه شاخص های برازش در سطح مطلوبی ارزیابی گردید.
۳-۳-۲ پایایی پرسشنامه

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:16:00 ب.ظ ]