۳-۲ روش تحقیق:
روش پژوهش حاضر نیمه تجربی واز نوع پیش آزمون – پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است. دیاگرام طرح پژوهش در جدول۳-۱ آمده است است:
جدول ۳-۱ دیاگرام طرح پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس آزمون متغیر مستقل پیش ازمون انتخاب تصادفی گروه ها
T2 X T1 RE آزمایش
T2 _ T1 RC کنترل

در مورد این طرح نکات زیر قابل ذکر است:
۱- گروه آزمایش و کنترل از دانش آموزان دختراست که به صورت تصادفی در گروه ها گمارده شدند.
۲- در گروه آزمایش، متغیر مستقل(مشاوره گروهی به شیوه عقلانی-عاطفی-رفتاری) اعمال خواهد شد.
۳- در گروه کنترل متغیر مستقل اعمال نخواهد شد.
۴- در گروه آزمایش و کنترل ۲ بار ارزیابی شامل پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد.
۵-متغیر مستقل مشاوره گروهی به شیوه عقلانی-عاطفی-رفتاری است که طی ۸ جلسه ارائه شد.
۶-متغیر وابسته، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی است که از طریق پرسشنامه کوپراسمیت و نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی اندازه گیری می شود.
۳-۳ جامعه آماری:
جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر شهر بندرعباس است که در سال تحصیلی۱۳۹۳-۱۳۹۲ در مقطع پیش دانشگاهی شهر بندرعباس مشغول به تحصیل هستند.
۳-۴ نمونه و روش نمونه گیری:
پژوهش حاضر شامل ۷۶ نفر از دختران شهر بندرعباس بوده است که این افراد، پس از یک فراخوان برای دختران علاقمند به شرکت در جلسات آموزشی کاهش باورهای غیرمنطقی و نگرش های ناکارآمد در زمینه عزت نفس و توانایی های تحصیلی مراجعه کردند و پس از انجام یک مصاحبه درباره باورهای غیر منطقی در زمینه عزت نفس و اجرای پرسشنامه کوپر اسمیت تصمیم گرفته شد، افرادی که میانگین نمرات آنان در پرسشنامه کوپر اسمیت پایین تر از میانگین بود و عقاید نادرستی در زمینه عزت نفس داشتند واجد شرایط لازم برای شرکت در جلسات تشخیص داده شدند. بنابراین، از بین این دانش آموزان ۳۶ نفر از آنان که دارای باورهای نادرست در زمینه ی توانایی های شخصی و عزت نفس پایین بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. این افراد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل( ۱۸ نفر در گروه آزمایش و ۱۸ نفر در گروه کنترل) قرار گرفتند. در ابتدای جلسات، گروه های آزمایشی با ۱۸ آزمودنی آغاز به کار کردند، اما تا پایان جلسات، به دلیل افت دو نفر از آزمودنی ها در گروه آزمایش(یک نفر به علت بیماری و دیگری به علت غیبت های مکرر)، ۱۶ نفر در گروه باقی ماندند، به همین دلیل کار تحلیل داده ها با ۱۶ نفر از گروه کنترل و آزمایش انجام گرفت. اما این افت لطمه ای به نتایج پژوهش وارد نمی کند، چون حد متعادل تعداد اعضای مشاوره گروهی بین ۱۲-۶ نفر است.
شرایط ورود به تحقیق عبارت بود از: ۱- حضور افراد در تمامی جلسات ۲- مشارکت فعال در بحث ها و تمرینات.
۳-۵ ابزار جمع آوری اطلاعات:
۳-۵-۱ مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت:
۳-۵-۱-۱ معرفی آزمون:
مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت(۱۹۶۷)، یک مقیاس ۵۸ ماده ای خود گزارشی مداد- کاغذی می باشد.
کوپر اسمیت این پرسشنامه را بر اساس تجدید نظری که بر روی مقیاس راجرز و دیموند انجام داد تدوین نمود. ۸ ماده ی این پرسشنامه دروغ سنج می باشد و ۵۰ ماده ی آن به ۴ خرده مقیاس شامل: عزت نفس خود، عزت نفس اجتماعی (همسالان)، عزت نفس خانوادگی (والدین) و عزت نفس تحصیلی (آموزشگاهی) مربوط می شوند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳-۵-۱-۲ پایایی مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت:
کوپر اسمیت و همکاران(۱۹۶۷)، ضریب بازآزمایی ۸۸/۰ را بعد از ۵ هفته و ضریب بازآزمایی ۷۰/۰ را بعد از ۳ سال برای این مقیاس به دست آورده اند.تحلیل عوامل نشان داده است که خرده مقیاس ها، عامل های متفاوتی از عزت نفس را می سنجند(نیسی و شهنی ییلاق،۱۳۸۱).
شکرکن و نیسی(۱۳۷۳)، در پژوهشی مکه بر روی دانش آموزان سال اول تا سوم دبیرستان های نجف آباد انجام دادند، ضرایب پایایی بازآزمایی این مقیاس را برای دانش آموزان دختر و پسر به ترتیب ۹۰/۰ و ۹۲/۰ گزارش کرده اند. علامه(۱۳۸۴)، نیز با اجرای این مقیاس بر روی یک نمونه دانش آموزی، پایایی این مقیاس را با روش تنصیف ۸۳/۰ و با روش آلفای کرونباخ ۸۴/۰۰ برآورد کرده است.
هم چنین در پژوهش حقیقی، موسوی، مهرابی زداه هنرمند و بشلیده(۱۳۸۵)، ضریب پایایی بازآزمایی این پرسشنامه ۹۲/. گزارش شده است و همسانی درونی آن با روش های دو نیمه کردن و آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۳/. و ۹۰/. گزارش شده است.
هم چنین پایایی این پرسشنامه در پژوهش حاضر با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ در بعد اضطراب۹۰/. ، و در بعد اجتناب ۹۳/. به دست آمد و پایایی کل آزمون با روش آلفای کرونباخ ۹۱/. به دست آمد.

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

۳-۵-۱-۳ روایی مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت:

تحقیقات متعدد، ضریب اعتبار مقیاس کوپر اسمیت را تأیید نموده اند. در مطالعه شکرکن و نیسی (١٣٧٣ )، که بر روی دانش آموزان سال اول تا سوم دبیرستان های نجف آباد انجام گردیده ، ضریب اعتبار این مقیاس از طریق همبسته کردن نمره های آزمون با معدل آخر سال دانش آموزان محاسبه گردیده است . ضرایب به دست آمده برای پسران ۶۹/۰ و برای دختران ۷۱/۰(۰۰۱/۰=p) گزارش شده است .
علامه ( ١٣٨۴ )، برای محاسبه اعتبار این پرسشنامه از روش همبسته کردن آن با نمره های مقیاس اضطراب اجتماعی استفاده کرده و ضریب اعتبار ۵۳/۰- را (۰۰۱/۰> p)، به دست آورده است.

 

۳-۵-۱-۴ نمره گذاری پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت( (SEI:

نظام نمره گذاری این پرسشنامه، به صورت بلی و خیر است که به پاسخ های بلی نمره ۱ و به پاسخ های خیر نمره صفر تعلق می گیرد. همچنین در این پرسشنامه، تعدادی از ماده ها معکوس نمره گذاری می شوند. به علاوه، حداکثر و حداقل نمره در این ابزار بین ۵۰ و صفر می باشد.
برای نمره گذاری پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) ابتدا باید به ترتیب زیر به گویه‌ها نمره دهید.
در سوالات مقابل برای جواب بلی نمره ۱ و جواب خیر نمره ۰ بدهید: ۲- ۴- ۵- ۱۰- ۱۴- ۱۸- ۱۹- ۲۱- ۲۳- ۲۸- ۲۹- ۳۰- ۳۲- ۳۶- ۴۵- ۴۷- ۵۷
در بقیه سوالات به جواب بلی نمره ۰ و به جواب خیر نمره ۱ بدهید.

 

برای به دست آوردن چهار زیر مقیاس این پرسشنامه به ترتیب زیر عمل نمایید:

عزت نفس کلی یا عمومی: جمع سوالات ۱- ۴- ۱۹- ۲۷- ۳۸- ۳۹- ۴۳- ۴۷- ۳- ۷- ۱۰- ۱۲- ۱۳- ۱۵- ۱۸- ۲۴- ۲۵- ۳۰- ۳۱- ۳۴- ۳۵- ۴۸- ۵۱- ۵۵- ۵۶- ۵۷
عزت نفس خانوادگی: جمع سوالات ۶- ۹- ۱۱- ۱۶- ۲۰- ۲۲- ۲۹- ۴۴
عزت نفس اجتماعی: جمع سوالات ۵- ۸- ۱۴- ۲۱- ۲۸- ۴۰ ۴۹- ۵۲
عزت نفس تحصیلی: جمع سوالات ۲- ۱۷- ۲۳- ۳۳- ۳۷- ۴۲- ۴۶- ۵۴
مقیاس دروغ سنج: جمع نمرات ۲۶- ۳۲- ۳۶- ۴۱- ۴۵- ۵۰- ۵۳- ۵۸
۳-۶ روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها:
در این پژوهش برای داده های توصیفی از روش های آماری محاسبه میانگین ها، انحراف استاندارد، نمودارها و جداول استفاده شد و در زمینه آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس به این دلیل که تحلیل کواریانس درجه آزادی کمتری دارد و نتایج دقیق تری به دست می دهد استفاده گردید.
۳-۷ طرح مداخله و روش جمع آوری اطلاعات:

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:38:00 ق.ظ ]