- نهادهای شناور و تکنولوژی، واحدهایی هستند که تسهیلات ثابت را طی می کنند. این نهادها شامل وسایل نقلیه، کانتینرها، وسایل نقلیه مربوط به راهآهن و موارد دیگری از این قبیل میباشند.
- سیستم کنترلی، شامل دو قسمت کنترل وسیله نقلیهای و کنترل جریان است. منظور از کنترل وسیله نقلیهای، روش تکنولوژیکی است که وسایل نقلیه را در تسهیلات ثابت هدایت مینماید و چنین کنترلی می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک اعمال گردد (سیدحسینی،۱۳۸۰).
۲- دستهبندی و تعیین زیرگروههای زیرسیستم اصلی حمل و نقل معمولاً با توجه به محصولی که از این طریق حمل میگردد، صورت میپذیرد که عبارتنداز:.
- حمل و نقل زمینی: زیرسیستم حمل و نقل زمینی خود به دو زیر گروه جادهای و ریلی یا راهآهن تقسیم میگردد.
- حمل و نقل هوایی: این زیرسیستم به دو گروه محلی (داخلی) و بین المللی تقسیم میگردد (سیدحسینی،۲۴:۱۳۸۰). راههای هوایی جابجایی هر رفتوآمد در جایی که زمان، عامل مورد نظر باشد. در فواصل کوتاه و دراز، هزینه زیاد رفت و آمد با توجه به وزن و حجم است (هاگت۱۳۷۹: ۳۱۹).
- حمل و نقل آبی: زیرسیستم حمل و نقل آبی شامل زیرگروههای داخلی، خشکی، بندری و اقیانوسی است (سیدحسینی،۲۴:۱۳۸۰). جابجایی کم سرعت، بار حجیم و درجه پایین هرجا که این راهها در دسترس باشند، حمل و نقل عمومی بار در صورتی که سرعت، عامل مورد نظر نباشد و یا دیگر وسایل نقلیه موجود نباشد راههای آبی کاربرد دارد (هاگت۱۳۷۹: ۳۱۹).
- حمل و نقل از طریق خط لوله (سیدحسینی،۲۴:۱۳۸۰). برای حمل و نقل مایعات، در جایی که حجم کل و روزانه آن بالاست و تداوم ارسال ضرورت دارد، ظرفیت بالقوه استفاده آتی جابجایی جامدات معلق به کار میرود (هاگت۱۳۷۹: ۳۱۹).
۳- از دیدگاه عملکردی، معابرشهری به پنج گروه زیر تقسیم میشوند. که در استانداردهای کشورهای مختلف ممکن است با نامهای مشابه آورده شده باشند.
- معابر جمع و توزیعکننده منطقهای (اصلی یا شریانی)
- معابر جمع و توزیعکننده ناحیهای
- معابر جمع و توزیعکننده محلی
- معابر دسترسی
- معابر عابرینپیاده (سیدحسینی،۲۴:۱۳۸۰)
تعاریف پنجگانه معابرشهری:
- معابر جمع و توزیعکننده اصلی یا منطقهای (معابر شریانی[۲۰]): وظیفه اصلی این نوع معابر، تأمین حرکت و جابجایی سریع میباشد و خاصیت دسترسی در آنها تقریباً ناچیز است. در مناطق شهری، تمام سفرهای طولانی به این گروه از معابر اختصاص داده می شود. این نوع معابر نباید از درون ناحیههای شهری عبور نمایند و معمولاً مرزهای نواحی شهری را تشکیل می دهند. از آزادراهها، بزرگراهها و خیابانهای شریانی اصلی تشکیل یافته و این شریانهای شهر به شبکه راه های کشوری اتصال پیدا می کند.
- معابر جمع و توزیعکننده ناحیهای[۲۱]: هدف اصلی از ایجاد این گروه از معابر، توزیع ترافیک در ناحیههای شهری و یا برعکس انتقال ترافیک درونناحیهای به شبکه معابراصلی میباشد. از دیدگاه محلههای شهر، ترافیک جاری در این گروه معابر، ترافیک عبوری محسوب می شود. اکثر سفرهای شهری با طول متوسط به این معابر اختصاص داده میشوند.
- معابر جمع و توزیعکننده محلی[۲۲]: این معابر از درون محلههای شهر عبور نموده و وظیفه اصلی آنها ایجاد ارتباط بین معابر دسترسی و معابر توزیعکننده ناحیهای میباشد. به عبارتی دیگر ترافیک را از معابر دسترسی جمعآوری نموده و به معابر توزیعکننده ناحیهای انتقال می دهند و یا برعکس ترافیک را از توزیعکننده های ناحیهای به معابر دسترسی انتقال می دهند.
- معابردسترسی[۲۳]: وظیفه این گروه از معابر ایجاد دسترسی مستقیم به کاربری های مختلف، ساختمانهای مسکونی و غیره میباشد. خاصیت حرکت در این گروه از معابر بسیار ناچیز بوده و خاصیت اصلی آنها دسترسی میباشد (سیدحسینی،۲۵:۱۳۸۰).
- معابر عابرین پیاده[۲۴]: این گروه از معابر عموماً نقشی در جابجایی ترافیک عبوری و حتی ترافیک محلی ندارند و صرفاً جهت جابجایی عابرین پیاده مورد استفاده قرار میگیرند. عبور وسایل نقلیه در آنها غیرمجاز میباشد. البته غیر از موارد خاص و در مورد وسایل مخصوص امدادرسانی که به ناچار صورت میگیرد. ایجاد اینگونه معابر عابرین پیاده امکان میدهد تا در آرامش و دور از ازدحام وسایل نقلیه به پیادهروی یا مقاصد دیگر بپردازند (سیدحسینی،۲۶:۱۳۸۰).
۲-۱۱. تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری
در یک جمعبندی کلی حمل و نقل عمومی را براساس عوامل و شاخصهای مختلفی میتوان طبقه بندی کرد:
۱- سیستمهای دارای مسیر متغیر(دارای حجم کم مسافر و کاملاً به اختیار مسافر).
سیستمهای متفرقه موتوری یا غیرموتوری
تاکسی تلفنی و دربستی
تاکسیهای عمومی و خودروهای ون و هوایی یا (PRT)[25]
مینیبوسها، مدیبوسها، خودرو ون و اتوبوسهای دربستی یا تلفنی
۲- سیستمهای دارای مسیر ثابت (حجم مسافر بالاتر و بدون اختیار مسافر).
خطوط تاکسی یا ونهای خطی (مسیر خاص که ممکن است به صورت دربستی نیز درآید)
خطوط اتوبوس یا مینیبوسرانی سریع یا نیمهسریع (BRT)[26] (دارای ایستگاههای کمتر)
خطوط اتوبوس و مینیبوسرانی عادی مسیر یکپارچه با کرایه بالاتر (گاه با خطوط سریع تلفیق میشوند)
خطوط اتوبوس و مینیبوسرانی کاملاً عادی
خطوط ریلی سبک (LRT)[27] یا تراموا[۲۸]
خطوط مونوریل واقعی یا به صورت دو ریل هوایی
خطوط مترو زیرزمینی یا روزمینی ریلی سنگین (MRT)[29] یا دو طبقه روزمینی (مسیرهای طولانی حومهای بین مادرشهر و شهرکهای اقماری) (امینینژاد و افتخاری،۱۴۱:۱۳۹۰-۱۴۰).
در کشورهای گوناگون این وسایل با توجه به عملکرد آنها، میزان هزینهها، زمان سفر، مصرف انرژی، چگونگی تأثیر بر محیطزیست و ظرفیت آنها بررسی و انتخاب میشوند (زیاری ،۱۵۴:۱۳۸۸).
ترکیب بخش خصوصی و عمومی از مهمترین مشخصات سیستم حمل و نقل شهری است. مسئولیت عرضه خدمات حمل و نقل شهری، احداث خیابان و نگهداری آنها و ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی، از قبیل اتوبوس و مترو، معمولاً به عهدهی بخش عمومی است، در حالیکه، درباره استفاده از وسایل نقلیه شخصی در بخش خصوصی نیز تصمیم گرفته می شود (عابدیندرکوش،۲۰۵:۱۳۸۹). سرویسدهی حمل و نقل عمومی براساس انواع مسیرها و مسافرتهای که انجام می شود به سه گروه طبقه بندی میشوند از جمله:
۱- در مسافت کوتاه، سرویسدهی در محدوده مناطق کوچک با تراکم زیاد مسافرت با سرعت پایین انجام می شود مثل بخشهای تجاری مرکزی شهر.
۲- توسط برنامه زمانبندی توقفها صورت میگیرد مثل سیستم محلی و سیستم سریعالسیر که به سرعت و تراکم جمعیت مرتبط است.
۳- براساس زمان عملکرد (ساعت اوج یا زمان های خاص) باشد (جوتینخیستی و کنتلال،۸۶۶:۱۳۸۱).
وظیفه سیستم ترابری عمومی انتقال و جابجایی سالم، سریع و راحت مسافران در مقیاس وسیع و برحسب نیاز است. خدماتی که این سیستم باید ارائه دهد به سه بخش تقسیم می شود:
۱- جمعآوری مسافران از مناطق مسکونی و مناطق دیگر شهری.
۲- انتقال مسافران به مراکز فعالیت تجاری، صنعتی، اداری، و جمعآوری مسافران در فاصله بین مراکز و مناطق یادشده.
۳- توزیع مسافران بین مراکز کار، زندگی و تفریح (غلامی و امیریپور،۵۰:۱۳۹۰).
جدول (۲-۱): تقسیم بندی مدهای فعال در سیستم حمل و نقل درون شهری
سیستم حمل و نقل درونشهری |
نوع |
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:38:00 ق.ظ ]