۱۳-ترویج فرهنگ مطالعه در میان دانش آموزان چینی
کشور چین از جمله کشورهایی است که از سنت های دیرپایی در ارتباط با عادات مطالعه برخوردار می باشد. جوانان چینی همواره نسبت به مطالعه اشتیاق نشان می دهند. در گذشته جوانان برای خودنمایی و تظاهر مطالعه می کردند، اما امروزه به منظور کسب دانش، درک زیبایی و لذت از مطالعه کتاب می خوانند. از آنجا که تولید کتاب اساس کلیه فعالیت های مربوط به مطالعه است، وظیفه کلیه آحاد جامعه به ویژه محافل انتشاراتی است که به ترویج عادات مطالعه در میان نوجوانان مبادرت نمایند.از این روی ، انتشار کتب مناسب برای نوجوانان، اصلی ترین و معمولی ترین اقدامی است که کانون های نشر در جهت رواج عادات مطالعه انجام می دهند.هدف و وظیفه اصلی کانون نشر ادبیات مردمی، در ارتباط با جوانان است. کانون نشر ادبیات مردمی در کلیه مراحل تولید کتاب، همواره نیازهای نوجوانان و جوانان را مورد توجه قرار داده و تلاش می نماید تا از طریق ارائه موضوعات خواندنی ارزشمند، مفید و جالب عادات مطالعه را در آنان تقویت نموده و از این طریق به درک و شناخت بهتر آنان در زندگی و جامعه کمک نماید.در طول ۴۰ سال اخیر، کانون نشر ادبیات مردمی تعداد زیادی کتب ادبی مناسب برای نوجوانان منتشر نموده و همچنین آثار مشهور کلاسیک چین را گردآوری و انتشار نموده که به چندین میلیون بالغ می گردد. علاوه براین در زمینه ترجمه ادبیات خارجی با بهره گرفتن از ویراستاران با قابلیت و شایسته، اقدام به ترجمه متون خارجی می نماید. در بخش ادبیات خارجی کتابخانه های کانون مذکور «ادبیات نوجوانان»، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. انتشارشاهکارهای ادبی ویژه نوجوان نیز با استقبال زیادی مواجه گردیده است. براساس تجربیات کانون فوق، قبل از برنامه ریزی جهت انتشار کتب،کسب آگاهی از علایق نوجوانان و تقاضاهای آنان جهت انتشار کتب ضروری است. انتشار نشریات دوره ای با محتوای داستان و افسانه های هفتگی، تغییر رمان های معروف به داستان های کوتاه برای نوجوانان، ارائه اخبار و خلاصه ای از کتب جدیدالانتشار، از جمله فعالیت های سازمانی کانون مذکور در جهت ترویج عادات مطالعه به شمار می آید.برگزاری مسابقات کتابخوانی در حوزه افسانه و داستان های معروف جهان نظیر آثار شکسپیر نیز به شدت مورد استقبال جوانان چینی واقع شده و علاوه بر این، طی سال های اخیر دوره های آموزشی در زمینه بهبود مهارت های نگارشی برگزار شده که نتیجه آن بهبود کیفیت مطالعه در میان نسل جوان کشور بوده است.
از جمله مهمترین معضلات پیش روی ترویج عادات مطالعه درکشور چین می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱- فقدان نوآوری و خلاقیت برای کودکان
۲- رشد غیرقابل کنترل کانون های نشر و بازاری شدن کتب
۳-عدم وجود بودجه کافی جهت خرید کتاب در کتابخانه ها
از جمله مهمترین طرح های عملی اجرا شده جهت ترویج عادات مطالعه در کشورچین نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-آگاهی از علایق و خواسته های جوانان جهت انتشار کتب مفید
۲-تطبیق، تغییر و قابل فهم نمودن کتب مشهور جهان برای کودکان پیش دبستانی
۳- برپایی مسابقات علمی- آموزشی
۴-برگزاری دوره های آموزشی در زمینه بهبود مهارت های نگارشی
۵- اعطای یارانه های ویژه به کانون های نشر به منظور انتخاب و توزیع کتب مفید در میان دانش آموزان
۶-اختصاص جوایز ملی به نویسندگان برگزیده آثار کودکان
۷-ترغیب والدین و معلمین به تشویق و ترغیب دانش آموزان جهت مطالعه متون غیردرسی
۸- آموزش کادر کتابداری از طریق برگزاری دوره های متنوع آموزشی
۹-ارائه دسترسی بهتر و کارآمدتر برنامه های آموزش به کلیه شهروندان چینی
۱۰-همگانی سازی آموزش پایه و ریشه کنی بیسوادی از جامعه
۱۱-توسعه برنامه های آموزش متوسطه و تقویت ابعاد حرفه ای آن
۱۲-افزایش نرخ دانش آموختگان آموزش عالی
۱۳-ارتقاء بهبود کیفیت و کارآیی نظام آموزشی و شرایط کاری مدارس
مقطع آموزش متوسطه
دوره آموزشی این مقطع ۶ سال به طول انجامیده و به دو مقطع آموزش متوسطه و آموزش تکنیکی و حرفه ای تقسیم می گردد. هر یک از این دوره ها خود شامل دو مرحله آموزشی دوره سه ساله مقطع مقدماتی متوسطه و دوره سه ساله مقطع تکمیلی متوسطه می باشد که گاهی اوقات در قالب دوره های ۴ساله و ۳ ساله بطول می انجامد. شرط ورود به آموزش عالی قبولی در آزمون مقطع تکمیلی متوسطه و آزمون ورودی دانشگاه های کشور می باشد. در نظام پذیرش دولتی رقابتی فشرده جهت قبولی در دانشگاه های معتبر وجود دارد. مقطع مقدماتی متوسطه تا سه یا چهار سال ادامه یافته و در اکثر موارد مقطع تکمیلی متوسطه نیز شامل یک دوره سه ساله است. سال تحصیلی مقطع مقدماتی متوسطه بر ۳۹ هفته و یک هفته اضافی مشتمل می گردد. در دوره مقدماتی متوسطه دروس متنوعی نظیر شیمی، فیزیک، زیست شناسی، تاریخ، جغرافیا و زبان های خارجی ارائه می گردد. هم چنین دروس تربیت بدنی مورد تشویق قرار می گیرد. مقطع تکمیلی متوسطه نیز بر۴۰ هفته و یک یا دو هفته اضافی مشتمل می گردد. طی مقطع تکمیلی متوسطه دانش آموزان دروس تخصصی علمی و علوم انسانی را می آموزند. دانش آموزانی که از مدارس مقدماتی متوسطه فارغ التحصیل می گردند از مجوز ورود به مراکز متوسطه فنی و حرفه ای برخوردار می گردند. در این مراکز آموزشی برنامه های آموزشی دو تا چهار سال ادامه می یابد گفتنی است که اغلب کشاورزان، کادر مدیریتی و تکنیکی و کارگرانی که از مهارت کافی برخوردار نمی باشند در مدارس متوسطه فنی وحرفه ای آموزش می بینند. گروه سوم کارگران ماهری می باشند که جهت کسب مهارت های عملی و تولیدی در این مدارس ثبت نام می نمایند.
کلیاتی پیرامون کشور کره شمالی
ملاحظات جغرافیایی
کره شمالی با ۴۸۴،۹۸کیلومتر مربع وسعت (صدوسومین کشورجهان)است.کره شمالی کشوری نیمه کوهستانی بوده و ارتفاعات آن عمدتاٌ در نواحی مرکزی و شمال شرقی واقع شده اند.دارای جزیره های فراوانی بوده و جنگلها در آن وسعت زیادی دارند. آب و هوای آن گرم و مرطوب و پرباران است.
ملاحظات علمی
کره ای ها بطور سنتی اهمیت زیادی برای آموزش بعنوان ابزاری جهت موفقیت شخصی و نیز پیشرفت اجتماعی قائل شده اند.باتأسیس جمهوری کره دولت شروع به ایجاد یک نظام آموزشی مدرن نموده، و در سال ۱۹۵۳ شش سال دوره ابتدایی را اجباری نمود.امروزه کره دارای یکی از بالاترین درصدهای سواد دردنیا می باشد و این یک حقیقت ملموس است که مردم تحصیل کرده کره منبع عمده رشد اقتصادی سریعی بوده اند که این کشورطی سه دهه گذشته تجربه کرده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
نرخ ثبت نام ناخالص برمبنای سطوح مختلف آموزشی طی سال۱۹۹۶
– پیش دبستانی : ۸۸ درصد
– اولین سطح : ۹۴ درصد
– دومین سطح : ۸۰ درصد
– سومین سطح : ۳/۶۰ درصد
نقاط قوت آموزشی
بهترین نقطه قوت آموزشی کره در برنامه آموزش اولیه فراگیر آن نهفته است.بعنوان بخشی از آموزش ایدئولوژیهای سیاسی جهت القای هرچه بیشتر درک اجباری ازایده آلهای خود کانشیسم را بکار می گیرد.متدولوژی اموزشی آن ممکن است کاملاً ساده باشد با اینحال از طریق آموزش آداب معاشرت و اخلاق اساس مستحکمی جهت رفتارهای متین مردم خود در حیات اجتماعی دارد.آموزش اشتراکی کره برخدمت و وفاداری به جامعه و دولت تأکید می ورزد ، این آموزش حس تعلق ، هویت را در گروه به مردم می آموزد.این آموزش ممکن است محدودیتهایی در آموزش مردم از وفاداری مطلق و خدمت به دولت و جامعه داشته باشد با اینحال این ارزشها بخودی خود سرمایه های اجتماعی را تشکیل میدهند.
سیاستهای آموزشی: دولت کره شمالی طرحهایی جهت بازبینی نظام آموزشی بمدت چندین سال طراحی نموده است.درزیربرخی ازایده های اصلی مطرح شده توسط کمیسیون ریاست جمهوری کره شمالی درخصوص مفاد سیاستهای جدید آموزشی اززمان تأسیس آن درسال ۱۹۹۴ ارائه شده است:
-طراحی برنامه های جدید درسی که به دانش آموزان و مدارس انتخاب بیشتری درگزینش دوره ها می دهد.
-مطالعه زبان خارجی درسنین پایین.
-صدورمجوزترتیب برنامه های ویژه تفریحی-تحقیقاتی توسط مدارس ومراکز آموزشی.
-معرفی برنامه های آموزش مدنی جهت مقابله با افزایش محسوس درجنایات،عدم صداقت و مشکلات انضباطی دانش آموزان.
-ایجاد شوراهای مدارس جهت دخالت دادن والدین و رهبران جوامع محلی در نظارت برعملکرد مدارس منطقه تحت پوشش خود.
-برگزاری کلاسهای آموزش بزرگسالان با دوره های انتخابی فوق العاده بعنوان آلترناتیوی بر تدریس خصوصی.
-توسعه امکانات مراکز آموزشی،مدرنیزه سازی مدارس و کاهش نرخ دانش آموزی مراکز آموزشی
-تجهیز مدارس کشور به سیستم های جدید کامپیوتری جهت اجازه دسترسی همگانی به اینترنت
-اعطای خود مختاری بیشتر به دانشگاه ها و دانشکده ها بویژه در طراحی برنامه ها و سطوح مختلف آموزشی
سیاستهای اخیرآموزشی
از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ با یک پروژه سه ساله بر اساس برنامه های عصر اطلاعات برای مدارس ابتدایی و دبیرستان یک سیستم آموزش باز باید به هدف ایجاد پتانسیل خلاق برای قرن بیست و یکم باید ایجاد گردد.در پروسه تکمیل آموزش درعصراطلاعات تمامی مدارس در کره باید تا سال ۱۹۹۹؛ تحت افزارهای لازم و دسترسی به اینترنت تا سال ۲۰۰۰ مجهز گردند.تا سال ۲۰۰۰ از طریق ساخت یک شبکه الکترونیک و اتصال به اینترنت درتمامی مدارس ابتدایی و دبیرستانها کره طراحی افزایش تعداد کاربران محیط ارتباط اطلاعاتی را می بیند . اطلاعات از طریق اینترنت جمع آوری خواهند شد تا توانایی تحقیق را افزایش دهد و خلاقیت دانش آموزان را شریک کند وشبکه توسط معلمان بکارخواهد رفت تا کار آئی آموزش و تعلیم را افزایش دهد.درجهت آمادگی برای جامعه اطلاعات سطح بالای آینده ۱۹۵ کلاس درس مولتی میدیا در شانزده دفتر آموزش شهری و استانی و ۱۸۰ دفتر منطقه ای آموزشی نصب خواهد گردید.این تسهیلات موقعیت تربیت معلمان مدارس ابتدایی و راهنمایی را جهت افزایش توانایی آنها در جهت عملکرد با سیستم های مولتی مدیا فراهم خواهند آورد .
ساختارآموزشی
سیستم مدرسه ای درکره پیرویک الگوی نردبانی ۳-۳-۶میباشدکه متشکل ازمدرسه ابتدایی(کلاس اول تا ششم)راهنمایی(کلاس هفتم تا نهم)دبیرستان(کلاس دهم تا دوازدهم)میباشد.مدرسه ابتدایی شش سال آموزش اجباری ابتدایی رابه کودکان بین شش تایازده سال عرضه میکند.مدرسه راهنمایی سه سال آموزش راهنمایی پایین را به بچه های ۱۲ تا ۱۴ سال ارائه میکند.دبیرستان سه سال آموزش راهنمایی عالی تر را به دانش آموزان بین ۱۵تا ۱۷ ساله ارائه میکند.فارغ التحصیلان دبیرستان میتوانند برای دریافت آموزش عالی داوطلب یک کالج دو ساله یا یک کالج یا دانشگاه شوند.
دبیرستانها عموماً به دو گروه تقسیم می شوند :
عمومی و حرفه ای
دبیرستانهای مکاتبه ای در گروه عمومی جای می گیرند،در حالیکه دبیرستانهای کشاورزی، .تجاری،ماهیگیری و تکنیکی در دبیرستانهای نوع حرفه ای می گنجند.تعداد محدودی از مدارس به اصطلاح از نوع (جامع)وجوددارند که آموزش عمومی وحرفه ای هردو را عرضه میکنند.همچنین دبیرستانهای علوم و سایردبیرستانهای اختصاصی شامل دبیرستانهای زبان خارجی ، هنر و ورزشی وجود دارند.مؤسسات آموزش عالی شامل کالج های حرفه ای دو یا سه ساله ودانشکده ها ودانشگاه های چهارساله میباشند.علاوه برسیستم پلکانی مدارس عمومی،مدارس تجاری سطح۲وجوددارند که آموزش حرفه ای بسیار تخصصی ارائه میکنند.دبیرستانهای مدنی که اصلاً قصد ارائه دوره های سواد آموزی را داشتند،اکنون آموزش سطح ابتدایی وراهنمایی راعمدتاً برای دانش آموزان دچار مشکلات مالی فراهم می آورند.با وجود گسترش نیازهای آموزش اجباری تا کلاس ششم با این وجود این مدارس کم کم درحال ناپدید شدن میباشند.همچنین مدارس ویژه ای وجوددارند که آموزش ابتدایی وراهنمایی رابرای ناشنوایان،نابینایان وسایرافراددچاراشکال درآموختن فراهم می آورند.
به طور کلی می توان ساختار آموزشی کشور کره را به شرح ذیل خلاصه نمود :
آموزش ابتدایی
مدت زمان دوره : ۶ سال بین سطوح سنی ۶ تا ۱۲سال
آموزش مقدماتی متوسطه :
مدت زمان دوره : ۳سال بین سطوح سنی ۱۲ تا ۱۵سال
آموزش تکمیلی متوسطه
نوع مدارس ارائه کننده: دبیرستانهای آکادمیک
مدت زمان دوره : ۳سال بین سطوح سنی ۱۵ تا ۱۸سال
آموزش فنی و حرفه ای
نوع مدارس ارائه کننده: هنرستانهای حرفه ای
مدت زمان دوره : ۳سال بین سطوح سنی ۱۵ تا ۱۸سال
اولویتها و علایق آموزشی:
اهداف آموزش و پرورش کره در آخرین اصلاحاتی که در آموزش و پرورش به اجرا گذاشته شده عبارتند از :
-نظام آموزشی باز
-آموزش ابتدایی و متوسط کیفی
-نظام حمایت مالی و اداری
در راستای اهداف فوق اصلاحاتی در آموزش و پرورش کره به اجرا گذاشته شد که محورهای تغییر در این اصلاحات عبارتند از :
۱-محتوا ، عملکرد و مدیریت یکنواخت و استاندارد شده باید حذف شود تا جا برای استعداد ها و علایق فردی باز شود .
۲-آموزش و پرورش باید به عنوان خدمتی برای مصرف کننده ( دانش آموزان و اولیاء آنان ) در نظر گرفته شود نه به عنوان مزیتی برای ارائه کنندگان آن ( مدیران ، مدارس و معلمان )
۳-نظام اداری آموزش باید برای دادن استقلال و اختیارات متحول گردد.
۴-فناوری اطلاعاتی به عنوان یک رسانه کارآمد آموزشی و وسیله ای برای دستیابی به آموزش کیفی در نظر گرفته شود .
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
اصول و اهداف آموزشی
اصل کلی حاکم درآموزش وپرورش کره کاروتلاش مردم برای بهترزیستن همه افراد بشر است.براین اساس،آموزش باید اتکا به نفس و دموکراسی را تقویت کند و هماهنگی میان فردی را در همه افراد جامعه ارتقاء بخشد.
توسعه آموزشی
برای
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:41:00 ق.ظ ]