۴- ۱۴ جدول توزیع متغییر ضعف اسلامی و ارزشهای اخلاقی ۶۰
۴-۱۵جدول آماره ای توصیفی ضعف اسلامی و ارزشهای اخلاقی ۶۱
۴-۱۶ جدول توزیع سایر عوامل تقلب ۶۲
۴-۱۷جدول آمارهای توصیفی سایر عوامل تقلب ۶۲ ۴-۱۸جدول آزمون همبستگی اسپرمن عدم کنترل و نظارت کافی مراقبین ۶۳ ۴-۱۹ جدول آزمون همبستگی اسپرمن فقدان انگیزه و علاقه ۶۴
۴-۲۰ جدول آزمون همبستگی اسپرمن شکل گیری روابط و میزان تقلب ۶۵
۴-۲۱ جدول آزمون همبستگی اسپرمن راحت طلبی و میزان تقلب ۶۵
۴-۲۲ جدول ازمون همبستگی اسپرمن ضعف اسلامی و ارزشهای اخلاقی ۶۶
۴-۲۳جدول ازمون همبستگی اسپرمن سایر عوامل تقلب ۶۷ ۵-۱ جدول نتایج آزمون همبستگی اسپرمن ۷۳
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره ۴-۱، توزیع پاسخگویان بر حسب جنس ۵۱
نمودار ۴-۲ ، توزیع پاسخگویان بر حسب تأهل ۵۲
نمودار ۴-۳ ، توزیع پاسخگویان بر حسب سن ۵۴
چکیده
همه ما با معنا و مفهوم تقلب آشنا هستیم گرچه تقلب می تواند به مصداق های زیادی تعمیم داده شود اما منظور ما تقلب در امتحانات درسی می باشد. تقلب رفتاری است غیر صادقانه طی طریقی است به غیر از شیوه شرافتمندانه و رسیدن به واقعیت و حقیقتی است غیر از طریق مشروع و نشان دادن خود با چهره ای وارونه و غیر صحیح. تقلب نوعی دزدی ادبی تعریف شده است که به تقلب در تکالیف اشاره دارد و با توجه به شرایط تکنولوزیکی این دسته از تقلب ها رو به افزایش است وسهم بیشتری از تقلب ها را تشکیل دهند.تقلب یا فریبکاری پدیده ای فراگیراست که نظام های آموزشی از سالیان دور باآن روبرو بوده و هدف از این پژوهش تعیین نظرات دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد علوم تحقیقات گیلان در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن صورت گرفت . نمونه پژوهش شامل ۱۰۳ نفر دانشجوی حسابداری بودند که در زمستان ۹۲و بهار۹۳ در مطالعه شرکت کرده اند. پرسشنامه در انتهای امتحان بین دانشجویان توزیع شد و نظرات خود را در مورد میزان تقلب بیان کردند این پژوهش شامل ۵ فرضیه می باشد که هریک رابطه معنادار با تقلب تحصیلی دارند.ونتایج بدست آمده از این تحقیق بیانگراین است که تقلب و فریبکاری تحصیلی پدیده ای است که رواج و شیوع آن در محیط های آموزشی انکار ناپذیر است .
حسابداری
واژگان کلیدی : تقلب تحصیلی ، فریبکاری، دزدی ادبی ، دانشجویان حسابداری
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ـ مقدمه
تقلب تحصیلی یک مشکل شایع و هشداردهنده در محیط های آموزشی است. پژوهش مک کاب و بوورس (۱۹۹۴) نیز نشان داده است ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه حداقل یک بار تقلب کرده اند. به نظر می رسد این مشکل در سالهای اخیر و با ورود فناوری های جدید بیشتر شده است. (مک کاب و بوورس، ۱۹۹۴)تقلب یا فریبکاری پدیده ای فراگیر است که نظامهای آموزشی از سالیان دور با آن روبرو بوده و از بابت آن هزینه های زیادی را متحمل شده اند. این پدیده به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده یادگیری فراگیران مطرح و اغلب میان دانشجویان به اندازه ای فراگیر است که اکثر آنها نوعی بی صداقتی تحصیلی را در طول دوران تحصیل خود گزارش نموده اند. اگر چه در مورد میزان شیوع تقلب نمی توان درصد مشخصی را تعیین کرد. پژوهش های متعدد در کشورهای مختلف نشان داده اند تقلب خاص یک دوره تحصیلی، یک دانشگاه و یک کشور نبوده و در تمامی دنیا دیده می شود. از سوی دیگر نرخ تقلب درسی سال گذشته به طور منظم در حال افزایش بوده و با پیشرفت فناوریهای جدید به حدی شایع شده که می توان آن را معضلی همه گیر دانست.
پژوهش حاضر، در پنج فصل انجام می گیرد. فصل اول به طرح مقدمات و کلیات پژوهش می‌پردازد. در این فصل به بیان مسأله پژوهش، ضرورت و اهمیت پژوهش و اهداف پژوهش اشاره شده است. فصل دوم به بررسی منابع و تدوین چهارچوب نظری پژوهش اختصاص دارد. فصل سوم به مباحث روش‌شناختی و فنی پژوهش می‌پردازد. در این فصل به بیان روش پژوهش، فرضیات و متغیرهای مرتبط، تعریف نظری و عملیاتی آن‌ ها، طرح تحقیق، مباحث مرتبط با نمونه‌گیری، اعتبار و پایایی و . . . اشاره شده است. در واقع این فصل تمهیدات به‌کار گرفته شده برای ورود به میدان تحقیق را تشریح می کند. فصل چهارم از چند بخش تشکیل خواهد شد. توصیف و توزیع پاسخگویان، توصیف متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش و همچنین همبستگی بین شاخص‌های متغیر مستقل و وابسته مکمل این فصل هستند. فصل پایانی، حاصل بازبینی مجدد کلّ پژوهش و گره‌زدن بخش‌های مختلف آن با هم، به منظور نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادها بر اساس یافته‌های پژوهش است.
۱ـ۲ـ بیان مساله
روش های غیر اخلاقی مانند تقلب به یکی از عادات معمول دانشجویان اکثر دانشگاه های جهان بدل شده که این امر بیش از پیش باعث ایجاد نگرانی در روند تحصیلی و شغلی شده است. به گزارش مهر، دانشجویان امروزه در جامعه‌ای رشد می‌کنند که ارزشهای اخلاقی کمرنگ و همین عامل باعث افزایش بروز رفتارهایی مانند تقلب شده است. تحقیقات نشان داده که رابطه مستقیمی میان تقلب دانشجویان در دانشگاهورفتارهای غیر اخلاقی در محیطهای کاری وجود دارد به طوری که بین ۸۲ تا ۹۳ درصد دانشجویان متقلب بعدها در محیط کار هیچ پیشرفت شغلی نداشته و یا حتی از کار اخراج می‌شوند.دانشجویان متقلب از جمله افرادی هستند که بعدها در محیط کاری مشغول بازی‌های کامپیوتری بوده، برای انجام امور شخصی وبگردی کرده و مدت زمان طولانی از زمان کاری خود را مشغول صحبت با تلفن هستند. تفکر غلط تقلب در واقع بین سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگی شکل می‌گیرد زمانی که دانش آموزان برای کسب نمره بهتر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.بر اساس بررسی‌هایی که طی سه سال توسط محققان دانشگاه دوک انجام شد رفتارهای نادرستی مانند تقلب در میان دانشجویان دانشگاه های سراسر جهان به خصوص دانشجویان دختر بیش از پیش رو به افزایش بوده و به طور کلی طی ۶۵ سال گذشته سه برابر شده است. به طور مثال در سال ۲۰۰۲ حدود ۷۵ درصد از دانشجویان دختر دانشگاه های آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا اعلام کردند که حداقل یک بار در طول تحصیل تقلب کرده‌اند. براساس گزارش CNN 75 درصد از دانشجویانی که در امتحانات به تقلب متوسل می‌شوند در دوره دبیرستان به طور حرفه‌ای تقلب کرده و این امر را رفتاری کاملا عادی می‌دانسته‌اند. این در حالیست که آمار تقلب در میان دانشجویان اکثر دانشگاه های جهان از ۲۳ درصد در سال ۱۹۴۱ به ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۵ افزایش پیدا کرده است.طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵، ۵۰ هزار دانشجو از ۶۰ دانشگاه آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد حدود ۷۰ درصد آنها چندین بار برای کسب نمرات بالا و گرفتن نمره قبولی تقلب کرده‌اند.در نظرسنجی که از دانشجویان دانشگاه های آمریکا انجام شد ۲۴ درصد از دانشجویان رشته حسابداری، ۲۵ درصد از دانشجویان رشته بازاریابی، ۶۴ درصد از دانشجویان رشته مدیریت و ۴۵ درصد از دانشجویان رشته بازرگانی برای حل تکالیف و گرفتن نمره قبولی به تقلب روی آورده‌اند.بر طبق یافته‌های محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمار نشان می‌دهد که تقلب در بین دانش آموزان و دانشجویان آمریکایی در ۵۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به دلیل نبود برخوردهای جدی از سوی مقامات مسئول آمار دانشجویان متقلب روز به روز بالاتر می‌رود.یکی از اساتید دانشگاه کانزاس معتقد است افکار عمومی بر این باورند که دانشجویان بیشتر به دلیل نداشتن مهارت های کافی تقلب می‌کنند اما تحقیقات نشان داده که بیش از ۳۰ درصد این دانشجویان از معلومات کافی برخوردار بوده اما ترجیحا برای گرفتن نمرات بالاتر تقلب می‌کنند.دانشجویان رشته حسابداری، ریاضی، علوم کاربردی، آمار و مهندسی بیشترین آمار تقلب را در بین دانشجویان آمریکایی دارند.بر اساس آماری که برای اولین بار از ۱۸۱۵ دانشجو در دانشگاه های فرانسه گرفته شد ۷۰٫۵ درصد از دانشجویان اعتراف به تقلب در امتحانات کردند که از میان این تعداد ۳۵٫۶ درصد بطور معمول در دوران مدرسه نیز تقلب می‌کردند.براساس یافته محققان فرانسوی، تقلب در بین دانشجویان این کشور متاسفانه تبدیل به یک عادت شده و شایعترین روش های تقلب این دانشجویان استفاده از موبایل و بردن برگه‌های کوچک تقلب سر جلسه امتحان است.اکثر دانشجویان دلیل تقلب خود را حجم بالای مباحث درسی و نداشتن انگیزه برای یادگیری این مطالب اعلام کردند. مقامات مسئول دانشگاه های فرانسه اجازه دارند برای دانشجویان متقلب یک ماه تا پنج سال محرومیت از تحصیل در نظر بگیرند.در کنفرانسی که سال گذشته با موضوع “افزایش تقلب در سیستم آموزش عالی انگلیس” برگزار شد مشخص شد که یک چهارم دانشجویان دانشگاه های انگلیس در امتحانات خود تقلب کرده و از این تعداد تنها سه درصد حین تقلب شناسایی شده و با آنها برخورد جدی و قانونی شده است.به گفته یکی از دانشجویان ممتاز دانشگاه منچستر: تقلب در دانشگاه های انگلیس امری عادی بوده و بیشتر دانشجویان به دلیل بالا بودن شهریه ها، فشار مالی و ترس از محرومیت تحصیلی اقدام به تقلب می‌کنند.بر اساس گزارش روزنامه ورسیتی، تقریبا نیمی از دانشجویان دانشگاه کمبریج نیز دست به تقلب زده و در بین رشته‌های مختلف، دانشجویان رشته حقوق با آماری حدود ۶۲ درصد در رده بالاترین دانشجویان متقلب قرار گرفتند.فریب کاری و تقلب در سیستم آموزشی سابقه ی طولانی دارد و همواره از معضلات نظام آموزشی بوده است زیرا هزینه زیادی را برای برای نظام های آموزشی دارند و از عوامل مخل در یادگیری فراگیر است، همچنین بین دانش آموزان و دانشجویان فراگیر است و با رشد تکنولوژی وسائلی مانند دوربین های مداربسته برای جلوگیری از تقلب به کار می روند اما از طرف دیگر راه های جدیدتری برای تقلب به وجود می آورند. تقلب آموزشی انواع متفاوتی دارد در یک دسته بندی کلی، تقلب را می توان به تقلب در آزمون ها و تقلب در تکالیف طبقه بندی کرد. عوامل بسیار بر تقلب درسی تأثیر می گذارند و دسته بندی های متفاوتی انجام شده است، برای مثال جردن و رتیگر در اثری، ارتباط بین مذهب، انگیزه و تقلب دانشگاهی : مطالعه آزمایش طبیعی، عوامل تأثیر گذار بر تقلب را به عوامل فردی مانند سن ، جنسیت، معدل و…، و عوامل زمینه ای مانند سیاست های آموزشی تقسیم کرده اند. البته تقلب در حوزه حسابداری و عوامل آن بسیار متفاوت است در جایی عوامل تأثیرگذار بر تقلب حسابداری را به عوامل، فشار و سختی کار، فرصت های بدست آمده و توجیه عقلی تقسیم کرده اند. ولی آنچه که ما در این جا در پی بررسی آن هستیم بررسی رابطه ی عوامل تأثیرگذار در ایجاد تقلب بین دانشجویان حسابداری است. تقسیم بندی دیگری که از آن استفاده خواهیم کرد عوامل موثر بر ایجاد تقلب را اینگونه می نویسد: ویژگی های دانشجویان، عوامل مربوط به استقرار آموزشی، هزینه کشف تقلب، احتمال کشف و … می باشد. در این جا می خو.اهیم تا رابطه ی بین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.و نشان دهیم که بین این عوامل رابطه ای وجود دارد یا خیر؟آیا می توان به حذف یک عامل به کاهش بیشتر میزان تقلب کمک کرد؟
قصد داریم این عوامل و رابطه بین آنها را بین دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد علوم تحقیقات گیلان مطالعه کنیم، دانشجویان رشته حسابداری را از آن رو انتخاب کردیم که فریب کاری و تقلب در دوران دانشجویی می تواند زمینه ای برای تخلف در آینده شغلی آنها باشد و از آنجا که به احتمال زیاد شغلی متناسب با رشته تحصیلی شان خواهند داشت، امور مالی و حساب های اقتصادی شرکت ها و سازمان ها و حتی مردم عادی در دست آنها خواهد بود، و میزان تقلب بین آنها می تواند به عنوان فاکتوری درخور توجه برای پیش بینی میزان تخلفات شان در آینده باشد، افرادی که در دوران تحصیل تقلب کرده اند احتمال بیشتری دارد که در شغلشان نیز تخلف کنند؟. مسئله اصلی ما در این تحقیق این است که چه عواملی بر میزان تقلب در بین دانشجویان رشته حسابداری تاثیر دارند؟
عکس مرتبط با اقتصاد
۱ـ۳ـ اهمیت و ضرورت پژوهش
به صورت کلی تقلب کردن اثرات منفی بسیاری بر جامعه ای که در آن صورت می گیرد می گذارد اثراتی مانند کاهش اعتماد اجتماعی، افزایش فساد، ناکار آمدی و… در محیط آموزشی نیز اثرات منفی مانند اختلال در نظم، عدم یادگیری مناسب و با کیفیت، بی عدالتی، فراگیری و از بین رفتن قبح و زشتی عمل و … اما مشخصاً آنچه ما قصد مطالعه آن را داریم از آن رو اهمیت دارد که، تقلب در گذشته می تواند پیش بینی کننده قوی برای تقلب در آینده باشد. بنابراین، چنانچه دانش آموزان حسابداری که در آینده حسابداران مملکت خواهند بود به اعمال اخلاقی در دانشگاه متعهد نباشند مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد. بر اساس تأثیر تقلب بر کیفیت نظام تحصیلی، این امر می تواند بر ارزیابی سهام سرمایه بشر مؤثر باشد، زیرا این امر تنها وابسته به کیفیت و کمیت تحصیلات می باشد. افرادی که آزمون ها و تکالیف خود را با فریب کاری و تقلب انجام داده اند مطمئناً به اندازه افرادی که تقلب نکرده اند مهارت و دانش کافی ندارد و از طرف دیگر تخلف در امتحانات و در محیط آموزشی می تواند زمینه ای برای تخلفات کاری باشد و از آنجا که دانشجویان حسابداری شغل آینده شان بسیار حساس است و با حساب های مالی شرکت ها و موسسات سر و کار دارند و بستر خوبی برای تخلفات مالی وجود دارد بررسی تقلب در بین دانشجویان رشته حساب داری ضرورت می یابد. حسابداران باید امین مردم باشند و نیاز دارند تا اعتماد اجتماعی و فردی را نسبت به خود جلب کنند و اگر این گونه نباشد اقتصاد هر بنگاه اقتصادی که زیر بنای آن نیز هست از بین خواهد رفت و به نابودی منجر خواهد شد. بنابراین ضروری و مهم است که به بررسی رابطه عوامل تأثیرگذار بر تقلب، به عنوان پیش بینی کننده ای برای تخلف درآینده، در بین دانشجویان رشته حسابداری بپردازیم.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۱ـ۴ـ اهداف پژوهش
بررسی عوامل تأثیرگذار در ایجاد تقلب در بین دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد علوم تحقیقات گیلان

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

بررسی رابطه بین عدم کنترل و نظارت مراقبین امتحانی و میزان تقلب در بین دانشجویان

بررسی رابطه بین فقدان انگیزه و علاقه از سوی دانشجویانو میزان تقلبدر بین دانشجویان

بررسی رابطه بین شکل گیری روابط با استاد یا مراقبین و میزان تقلب در بین دانشجویان

بررسی تعیین رابطه بین راحت طلبی دانشجویان و میزان تقلب در بین دانشجویان

بررسی تعیین رابطه بین ضعف اسلامی و ارزشهای اخلاقی و میزان تقلب در بین دانشجویان

بررسی رابطه بین سایر عوامل تقلب و میزان تقلب در بین دانشجویان

۱-۵- سوالات پژوهش
– آیا عدم کنترل و نظارت مراقبین امتحانی بر میزان تقلب در بین دانشجویان تاثیر دارد؟
– آیا راحت طلبی دانشجویان بر میزان تقلب در بین آنان تاثیر دارد؟
– آیا فقدان انگیزه از سوی دانشجویان بر میزان تقلب در بین آنان تاثیر دارد؟
– آیا شکل گیری روابط با استاد یا مراقبین بر میزان تقلب در بین آنان تاثیر دارد؟
– آیا ضعف اسلامی و ارزشهای اخلاقی بر میزان تقلب در بین دانشجویان تاثیر دارد؟
– آیا سایر عوامل تقلب بر میزان تقلب در بین دانشجویان تاثیر دارد؟
۱-۶ متغییر های تحقیق
الف)متغییر مستقل این مدل عبارتند از:
عدم کنترل و نظارت عبارتند از : نبود فعالیتی منظم که ضمن آن نتایج مورد انتظار در قالب استاندارد های انجام عملیات معین نمی شود .
شکل گیری روابط: پوشیده شدن کاری یا روابطی
انگیزه و علاقه :تحریک و ترغیب و سبب و باعث شدن در چیزی
ضعف ایمان :سستی و ناتوانی و خلاف قوت در ایمان
ب) متغییر وابسته این مدل عبارتند از:
تقلب: تقلب اصطلاحی است که برای توصیف فرایند فریب دادن و اعتماد و نیرنگ برای به دست آوردن نوعی سود از دیگران که معمولا سود اقتصادی است بکار برده می شود. به عبارت دیگر اصطلاحی عام و دربر گیرنده همه استعداد یک فرد است که او را قادر می سازد تا با به کار گیری مهارت خود مزایایی را با ارائه نادرست اطلاعات به دیگران بدست آورد .
۱ـ۷ـ فرضیات تحقیق
فرضیه اول :بین عدم کنترل و نظارت مراقبین امتحانی و میزان تقلب در بین دانشجویان رابطه وجود دارد.
فرضیه دوم:بین فقدان انگیزه و علاقه از سوی دانشجویان و میزان تقلب در بین آنان رابطه وجود دارد.
فرضیه سوم:بین شکل گیری روابط با استاد یا مراقبین و میزان تقلب در بین دانشجویان رابطه وجود دارد.
فرضیه چهارم :بین راحت طلبی دانشجویان و میزان تقلب در بین آنان رابطه وجود دارد.
فرضیه پنجم :بین ضعف اسلامی و ارزش های اخلاقی و میزان تقلب در بین دانشجویان رابطه وجود دارد.
فرضیه ششم : بین سایر عوامل تقلب و میزان تقلب در بین دانشجویان رابطه وجود دارد.
۱-۸- روش تحقیق
این تحقیق از نظرروش توصیفی و جامعه تحقیق شامل دانشجویان حسابداری در سال تحصیلی۹۳-۹۲ بوده است که بصورت پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفته است و در پیمایش اطلاعات را مستقیما از افرادی که قصد مطالعه آنها را داریم جمع آوری می کنیم. هر یک ازمتغیرها توسط شاخص های آنها که در تعریف عملیاتی آنها را مشخص کرده ایم در پرسشنامه خواهد آمد . و با اندازه گیری آنها و بررسی روابط بین آنها معناداری روابط و بررسی علی بین متغییر وابسته و مستقل عوامل تاثیر گذار در ایجاد تقلب را تحلیل خواهیم کرد.
۱-۹- جامعه و روش نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات گیلان است که تعدادشان ۱۰۳ نفر می باشد.
۱-۱۰- قلمرو تحقیق
هر تحقیقی باید داری قلمرو و دامنه مشخصی باشد تا پژوهشگر در همه مراحل تحقیق بر موضوع پژوهش تسلط کافی داشته باشد

 

 

قلمرو زمانی تحقیق: از نظر زمانی مربوط به داده های نمونه آماری طی سالهای ۱۳۹۲لغایت ۱۳۹۳ می باشد.

قلمرو موضوعی تحقیق: قلمرو موضوعی این تحقیق بررسی رابطه تقلب تحصیلی با عوامل موثر در دانشگاه می باشد.

قلمرو مکانی تحقیق: مر بوط به دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد علوم تحقیقات گیلان می باشد.

۱-۱۱- روش گردآوری اطلاعات

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:36:00 ب.ظ ]