محسنی تبریزی علیرضا(۱۳۷۹) کوشیده با استعانت از مباحث نظری و اطلاعات تجربی به دست آمده از تحقیق وندالیسم در تهران به ادامه بحثی تحلیلی پیرامون ویژگیهای افراد وندال بپردازد و مطابقت این ویژگیها را با ویژگیهای وندال های مطالعه شده در جوامع دیگر به منظور حصول به مشابهت در الگوهای رفتاری بزهکارانه دریابد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که وندال های تحت مطالعه از حیث پایگاه اجتماعی- اقتصادی والدین، گروه سنی، جنسیت، وضعیت مهاجرت، وضعیت آموزشی، مطلوبیت شرایط خانوادگی، تجارب نخستین دوران کودکی، نحوه جامعه پذیری و تربیت اجتماعی، نوع گروه های عضویتی، الگوی گذران اوقات فراغت، نحوه سرپرستی عاطفی، سیستم های پاداش و مجازات، خلق و خو، انتظارات، موضع گیریها، و رفتارها با نوجوان و جوانان غیر وندال متفاوت بوده اند. نتایج به دست آمده از کاربرد مدل تبینی و تحلیلی از طریق رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر نیز نشان می دهد که میل به وندالیسم متأثر از عوامل متعددی است که در شبکه ای از روابط علّی با یکدیگر به سر می برند و کل تغییرات آن از مجموع متغیرهای علت حاصل می شود. در این مدل احساس بی هنجاری، احساس اجحاف، اختلال در روابط و شرایط خانوادگی و آموزشی، رضایت فرد از زندگی را متاثر و متقابلا احساس انتقامجویی و در نهایت گرایش به خشونت و وندالیسم را در فرد تقویت می کند.
عکس مرتبط با اقتصاد
۲-۲-۲تحقیقات خارجی
بال[۳۸](۲۰۰۵) در پژوهشی با عنوان کنترل تأثیرات عوامل خانوادگی بر روابط بین جوانانی که در معرض بزهکاری قرار گرفته اند، عقیده دارد که بزهکاری نوجوانان یک مساله اجتماعی رو به رشد، جدی و پرهزینه در ایالات متحده است. به نظر وی، نوجوانان پسر نسبت به نوجوانان دختر، نسبت بالاتری از انجام جرم و دستگیری را دارا هستند. محقق، سه اثر متعادل کننده خانوادگی، شامل حمایت خانوادگی یا حمایت مراقبان، انضباط یا نظارت مراقبان و کیفیت روابط مراقبان و فرزندان را بر زندگی بزهکاران مطالعه کرده است. در تحلیل رگرسیونی نیز اهمیت نقش نظارت مراقبان، بیشتر از دو اثر دیگر بر بزهکاران بوده است. همچنین به نقش محرک های تنش زا و سن بزهکاری نیز اشاره کرده بدین نحو که این محرک های تنش زا، سن بزهکاری را پایین می آورند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در تحقیقات خارجی جب( ۲۰۰۹ ) معتقد است که پیوندهای محکم اجتماعی مانع انحراف می شوند، در حالی که پیوندهای ضعیف انعطاف پذیری کمتری نسبت به انحراف دارند. به عبارت دیگر هر چه انسجام و همبستگی بیشتر باشد، میزان انحرافات کمتر است . لونسترین ( ۲۰۰۰ ) نشان می دهد که عدم وجود پدر در خانواده و یا وجود ناپدری در خانواده، بیش از عدم وجود مادر، در میزان بزهکاری و خرابکاری فرزندان موثر است. مایر و دیگران( ۲۰۰۲ ) نشان می دهند که محیط مدرسه و نوع برخورد مسؤولین آن با دانش آموزان، ارتباط مستقیمی با رفتار خرابکارانه آنها دارد. با افزایش میزان تحصیلات، میزان رفتارهای خرابکارانه نوجوانان کاهش می یابد. لایندستروم و همکاران ( ۲۰۰۳ ) به تأثیر سرمایه اجتماعی و عوامل فردی و میزان مشارکت اجتماعی بر احساس ناامنی اعتقاد دارند. متانی و لوبووا ( ۲۰۰۴ ) به شهرنشینی، ارتقای امنیت و تغییر شرایط اجتماعی و فیزیکی در تبیین جرم و انحراف معتقد است.
۲-۳چارچوب نظری
با توجه به اینکه تبین رفتار انسان بسیار سخت می باشد و عموما در جامعه شناسی و مطالعات اجتماعی به ندرت می توان تا ۵۰ درصد رفتار انسان را تبین کرد(رفیع پور، ۱۳۸۷) لذا در این تحقیق از چند رویکرد نظری برای تبیین رفتار وندالیستی دانش آموزان استفاده شده است که شامل نظریه کلارک، نظریه پاره گروه بزهکار آلبرت کوهن، نظریه ماتزا و رویکـرد فرد ـ محیطی گلدشتاین می باشد.
از نظر کلارک عوامل جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی نظیر سن، جنس، وضعیت تأهل، طبقه و پایگاه اجتماعی برای هر تحلیل جامعهشناختی از جرم و بزهکاری اساسی است و این عوامل در عین حال عواملی هستند که به طور گستردهای فرصتهای رسیدن فرد را به موفقیت و رضایتمندی در زندگی تعیین می نمایند. همچنین وی به فرایند جامعهپذیری و یادگیری رفتار مجرمانه و بزهکارانه توجه و تاکید دارد. وضعیت و شرایط فعلی زندگی فرد نظیر میزان کنترل والدین بر فرزند خود، آزادیهایی که کودک در فعالیتها و امور روزانه خود دارد، منطقهای که فرد در آن زندگی میکند، نوع مدرسهای که در آن تحصیل میکند، نوع همبازیها، اینکه در چه گروه هایی عضویت دارد و بالاخره نحوه استفاده فرد از اوقات فراغت که عوامل مؤثر بر راسترفتاری یا کجرفتاری فرد تأثیر گذار می باشد.
کوهن بر این باور است که افراد منحرف و بزهکار، آرمانها و اهداف مقبول اجتماعی فرهنگ جامعه را پذیرفتهاند اما به علت شکست و یا عدم فرصت مناسب و کافی برای دستیابی به اهداف مقبول اجتماعی دچار محرومیت شده و لذا آرمانهای موفقیت و اهداف مقبول در جامعه را با ارزشها و هنجارهای دیگری برای بدست آوردن منزلت و وجهه جایگزین میسازند و در نتیجه پاره فرهنگ بزهکاری بوجود میآید و بدینوسیله افراد تلاش مینمایند بر مشکلات خود فائق آیند. کوهن در چگونگی تشکل پاره گروه ها و فرهنگهای فرعی میگوید: پاره فرهنگ بزهکار در واقع پاسخ دسته جمعی افرادی است که در ساخت اجتماعی موقعیت همسانی دارند و گزینش فرهنگ بزهکار به طور گروهی راهحلّی است برای کسب منزلت و حرمت شخصی بر اساس معیارهایی که انجام آنها برای آنان امکان پذیر است. او چون مرتون محرومیت فرهنگی را عامل تعیینکننده در شکست و ناکامی فرزندان طبقه کارگر در امر تحصیلی میداند. بزعم او پسران طبقه پایین کارگر از کمبود و فقدان موقعیت و منزلت اجتماعی رنج برده و از فرودستی موقعیت و پایگاه اجتماعی خود ناراضی و خشمگیناند.
در نظریه ماتزا، رفتار وندالیستی معلول سه عامل زیر است:۱-بی اثر شدن اهمیت اخلاقی قوانین در نزد وندال(کنشگر) ۲-آموختن فنون وندالیسم از همالان و همنشینان و ۳-اراده ارتکاب به وندالیسم که از شدت دلهره و نیاز به بازسازی شخصیت و خلاقیت فردی ناشی میشود.
رویکـرد فرد ـ محیطی گلدشتاین: به عقیده او، ابعاد اکولوژیکی ممکن است افراد دیگر مانند قربانیان و دانش آموزان یا ویژگیهای مکانی باشند که اینگونه رفتارها در آن اتفاق میافتند مانند مدرسه. در محیط مدرسه یک ونـدال جوان، ممکن است فردی باشد که به طور خاص نسبت به مدرسه احساس بیگانگی داشته باشد و بر این باور باشد که او به طور ناعادلانهای در این مکان اسیر شده یا رتبه و جایگاه ناعادلانه ای را دارا میباشد. نوجوانان مایل به رفتارهای تخریبی، اغلب فهم و برداشت نادرستی از تأثیر رفتارهایشان بر روی سایرین دارند و اصولاً از نتایج رفتارهایشان بر خودشان بیخبرند مانند دستگیر شدن. در نظر آنان اموال عمومی به هیچ کس تعلق ندارد در حالیکه برای جوانانی که به اعمال وندالی کمتر گرایش دارند، اموال عمومی به تمامی افراد متعلق است. این دیدگاه نشان دهنده این است که دسته دوم ـ احساس عضویت در یک اجتماع بزرگتر میکنند و خود را بخشی از آن اجتماع میدانند. حمله و تخریب اموال، در مدارسی که بومشناسی اجتماعی[۳۹] بوسیله سطوح بالاتری از احساس یگانگی و همدلی معلم با مدرسه، با اجرای منصفانه قانون همراه بوده، و والدین از سیاستهای انضباطی مدرسه حمایت کرده، و نیز معلمان از تبعیض به عنوان ابزار انضباطی و از رفتار خصمانه و مقتدرانه نسبت به دانشآموزان استفاده نمیکنند، پایینتر است.
از نظریات فوق الذکر متغیرهای زیر قابل استحصال می باشد. در این تحقیق این متغیرها به ۶ دسته تقسیم شده اند. متغیرهای زمینه ای(سن، جنس،منطقه زندگی) نقش مدرسه(نوع مدرسه، احساس بیگانگی نسبت به مدرسه، مدیریت قوی و منصفانه در مدرسه، احساس یگانگی و همدلی دانش آموز با معلم ، حمایت والدین از سیاستهای انضباطی مدرسه ، عدم تبعیض ورزی معلمان، نداشتن رفتار خصمانه از سوی معلمان) نقش خانواده (میزان کنترل والدین بر فرزند خود، آزادی های دانش آموز در فعالیتها و امور روزانه) نقش همسالان(عضویت در گروه ها، یادگیری فنون وندالیسم از همالان و همنشینان، نوع همبازیها) پایگاه اجتماعی(میزان پایگاه اجتماعی، رضایت از پایگاه اجتماعی) و وضعیت فردی – تحصیلی(نحوه استفاده فرد از اوقات فراغت، بی اثر شدن اهمیت اخلاقی قوانین در نزد دانش آموز، برداشت نادرستی از تأثیر رفتارهای فردی بر دیگران، نگرش به مالکیت اموال عمومی)
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
۲-۴مدل نظری
وندالیسم
۲-۵فرضیات تحقیق
بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی و میزان گرایش به رفتار تخریب گرایی در بین دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهرستان رابطه وجود دارد.
بین وضعیت تحصیلی و میزان گرایش به رفتار تخریب گرایی در بین دانش آموز پسر دبیرستان های شهرستان جاسک رابطه وجود دارد.
بین خانواده و میزان گرایش به رفتار تخریب گرایی در بین دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهرستان جاسک رابطه وجود دارد.
بین همسالان و میزان گرایش به رفتار تخریب گرایی در بین دانش آموزان پسر دبیرستان های پسرانه شهرستان جاسک رابطه وجود دارد.
بین مدرسه و میزان گرایش به رفتار تخریب گرایی در بین دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهرستان جاسک رابطه وجود دارد.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱مقدمه
در هر تحقیق پژوهشگر با جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز، ساماندهی و در نهایت تجزیه و تحلیل آنها، به سوالات، اهداف و فرضیات تحقیق پاسخ می دهد و فرضیات مطرح شده را یا تایید و یا رد می کند. در نتیجه فرایند جمع آوری اطلاعات و داده ها و همچنین تجزیه و تحلیل آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. چراکه نظریه ها در قالب آمار و ارقام علمی، تجلی می یابد و حاصل آن بصورت کمی جلوه گر شده و مدل نظری تحقیق، قابل سنجش و محاسبه می گردد (علوی،۱۳۸۵). در این فصل از تحقیق، به روش تحقیق، آزمون فرضیات و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشخصات مربوط به جامعه و نمونه آماری پرداخته می شود.
۳-۲ روش تحقیق :
روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع پیمایشی است و از نظر تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توصیفی- تحلیلی است .
۳-۳جامعه و حجم نمونه و روش نمونه گیری :
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان جاسک می باشد که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲مشغول تحصیل بودند.
برای تعیین حجم نمونه با مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان جاسک به تعیین جامعه آماری پرداخته شد. با توجه به اینکه حجم جامعه ی موردنظر ۷۴۲ نفر بود با بهره گرفتن از فرمول کوکران تعداد حجم نمونه ۲۵۳ نفر تعیین شد.
روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده می باشد. برای این منظور ابتدا از بین دبیرستان های شهرستان جاسک چهار دبیرستان را انتخاب و از بین دبیرستانهای منتخب، سه کلاس را انتخاب کرده و سپس بصورت تصادفی در هر کلاس۲۱ نفر را انتخاب کرده و به اجرای پرسشنامه ها پرداخته شد.
۳-۴متغیرهای تحقیق(تعریف مفهومی)
وندالیسم:
وندالیسم پدیده اجتماعی جدیدی است که در جوامع مختلف ظهور می کند. این پدیده را به ناسازگاری نوجوانان با محیط اجتماعی تعبیر می کنند.(محسنی تبریزی، ۱۳۸۶)
پایگاه اجتماعی- اقتصادی:
موفقیت و اعتبار فرد در جامعه، با توجه به موقعیت مالی- اجتماعی .ی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی نامیده می شود.(قائمی فر و بامیرزایی، ۱۳۸۸)
جامعه پذیری:
جامعه پذیری فرایندی است روانی- اجتماعی که بر پایه آن، شخصیت اساسی تحت تاثیر محیط، به ویژه نهادهای تربیتی، دینی، و خانوادگی شکل می پذیرد.(بیرو، ۱۳۷۵)
خانواده:
اصطلاح خانواده را می توان در معنای مجموع اسلاف، اخلاف و خویشان جانبی و والدین مربوط به یک دودمان و یا جمع زوجین و فرزندان آنان که نخستین سلول و یا واحد حیات طبیعی- اجتماعی را تشکیل می دهند، به کاربرد.(همان)
گروه همسالان:
گروه همسالان به اشخاصی معدود گفته می شود که از جهت سنی نزدیک به هم باشند.(دانلسون، ۱۳۸۰)
۳-۵متغیرهای پژوهش(تعریف عملیاتی)
در ادامه مولفه هایی که که جهت سنجش عملیاتی متغیرهای تحقیق به کار گرفته شده است، آورده می شود.
رفتار تخریب گرایی(سوال ۱۰ پرسشنامه)
شعارنویسی و خط کشی بر روی در و دیوار، میز و صندلی و درخت
تخریب تلفن عمومی
پاره کردن صندلی اتوبوس و سرویس های مدارس
شکستن شیشه اتوبوس و مینی بوس
تخریب اموال سالن های عمومی
تخریب کتب و مجلات کتابخانه
تخریب اموال متعلق به مدرسه
تخریب فضای سبز در پارکها
شکستن لامپ خیابانها
تخریب اموال مسجد
پایگاه اجتماعی-اقتصادی:
میزان درامد خانواده
میزان تحصیلات پدر و مادر
شغل پدر
شغل مادر
وضعیت تحصیلی (سوال ۳ و ۱۱-۱)
میزان معدل تحصیلی