۰٫۳۹

 

 

 

نسبت تخلخل e

 

آزمایشگاهی

 

۰٫۴۷

 

۰٫۵۱

 

۰٫۳۴

 

 

 

نمودار

 

۰٫۶۹

 

۰٫۷۱

 

۰٫۷۵

 

 

 

دانه بندی

 

۰٫۷۳

 

۰٫۸۲

 

۰٫۶۴

 

 

 

آبدهی مخصوص Sy

 

نمودار

 

۰٫۳

 

۰٫۲۷

 

۰٫۲۲

 

 

 

نگهداشت مخصوص Sr

 

نمودار

 

۰٫۱

 

۰٫۱۵

 

۰٫۲۲

 

 

 

۳-۲-۴- ضریب نفوذپذیری
ضریب نفوذپذیری بیانگر قابلیت تراوش آب در خاک می­باشد که به عوامل مختلفی شامل مشخصات خاک و خواص سیال(آب) بستگی دارد. مشخصات خاک شامل اندازه و توزیع اندازه حفرات، دانه­بندی، نسبت تخلخل، زبری سطح دانه­ها، درجه اشباع و … و خواص سیال شامل ویسکوزیته سیال، وزن مخصوص سیال و درجه حرارت سیال می­باشد.
یکی از ویژگیهای مهم رسوبات و سنگ­ها از نظر حرکت آب­های زیرزمینی و تشکیل آبخوان هدایت هیدرولیکی آنهاست. مقدار K در رسوبات و سنگ­ها به اندازه و تعداد فضاهای خالی و نحوه ارتباط آنها با­هم بستگی دارد. هدایت­هیدرولیکی یک ماسه­سنگ به علت سیمان­شدگی خیلی کمتر از ماسه­های سخت نشده­ای است که اندازه دانه­ های آن مشابه ماسه­سنگ باشد. مقدار K در سنگ­های متراکم و سخت نشده بستگی به تخلخل ثانویه سنگ دارد. مقدار K در خاک­ها به میزان یکنواختی دانه­ها بستگی دارد(صداقت، ۱۳۸۷).
خاک­هایی با دانه­بندی یکنواخت از نفوذپذیری بیشتری برخوردارند. در خاک­هایی که دانه بندی غیریکنواخت باشد دانه­ های ریزتر تشکیل دهنده خمیره پرکننده­ای داده و فضاهای خالی بین ذرات درشت تر را پر می­ کنند و باعث پایین آمدن میزان هدایت هیدرولیکی خاک می­شوند. در مطالعات آب­های زیرزمینی مسائل زیادی وجود­دارد که حل آن­ها مستلزم داشتن اطلاعات کافی راجع به نفوذپذیری می­باشد.
ضریب نفوذپذیری به روش­های مختلفی از قبیل روش­های صحرایی، روش­های آزمایشگاهی، نمودار روابط تجربی بدست می ­آید. در این پژوهش این ضریب با بهره گرفتن از سه روش آزمایشگاهی محاسبه و نتایج آن با روابط تجربی مقایسه شده­است.
۳-۲-۴-۱- روش های آزمایشگاهی
الف) آزمون پمپاژ:
جهت تعیین هدایت­هیدرولیکی از طریق آزمون پمپاژ از چاه، خاک­ها را داخل مخزن دستگاه ریخته و به وسیله پمپ آب به داخل مخزن خاک پمپاژ شد. در هر مرحله یک نوع خاک در مخزن قرار گرفته و با بهره گرفتن از دستگاه یک جریان زیرسطحی ثابت در خاک برقرار شد تا خاک در وضعیت اشباع و تعادل قرار بگیرد، سپس در یک زمان مشخص چاه پمپاژ که در حقیقت به صورت ثقلی آب را از دستگاه خارج می­ کند باز می­گردد. در ابتدا پیزومترها تغییرات سریعی از خود نشان می­ دهند و با گذشت زمان از شدت تغییر سطح آب در پیزومترها کاسته می­ شود. از آنجا که مدل آزمایشگاهی نسبت به مدل صحرایی سریع­تر به زمان تعادل نسبی نزدیک می­ شود، ۲۴ ساعت پمپاژ برای هر نوع خاک انجام گرفت و داده ­های پیزومتری در زمان­های متناسب با تغییر سطح آب در پیزومترها ثبت گردید. در ثبت داده ­ها سعی شد از زمان­های پیشنهادی در منابع مختلف استفاده شود(محمودیان شوشتری۱۳۸۹)، اما چون این زمان­ها برای آزمایش­های صحرایی تعیین شده ­اند بازه­های زمانی متفاوتی از مدل آزمایشگاهی دارند، بنابراین در برخی زمان­ها که تغییرات محسوس و قابل ثبت در سطح آب اتفاق نمی­افتاد، ثبت داده ­ها به زمان بعدی موکول می­شد. با به کارگیری فرمول ارائه شده توسط دوپوئی برای جریان شعاعی درلایه­های آزاد در شرایط جریان پایدار، ضریب هدایت هیدرولیکی بدست آمد.
دانلود پایان نامه
(۳-۵)
که درآن H = ارتفاع لایه آبخوان (متر)، h = ارتفاع آب در پیزومتریا چاه مشاهده ای(متر)، Q= دبی پمپاژ از چاه (مترمکعب در ثانیه)، K= ضریب هدایت هیدرولیکی(متردرروز)، R0 = شعاع تاثیر چاه (متر)، r= فاصله پیزومتر ازچاه اصلی(متر) می­باشد. ومقدار ضریب هدایت هیدرولیکی شیب نمودار Ln® برحسب h2 خواهد بود.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:36:00 ق.ظ ]