یک جهان: سرویس فیس بوک باید مرزهای جغرافیایی و ملی را در نوردد و برای همه افراد دنیا قابل دسترسی باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
شرح حقوق و مسئولیت ها:
که خود شامل بخش های مختلفی است: ۱- حریم خصوصی ۲- مشارکت در محتوا و اطلاعات ۳-امنیت ۴- ثبت و امنیت حساب کاربری ۵- حفاظت از حقوق سایرین ۶- تلفن همراه ۷- پرداخت‌ها ۸- تمهیدات ویزه برای مشارکت در پیوندها ۹- تمهیدات ویژه برای طراحان و اپراتورهای برنامه های کاربردی و وبگاه ها ۱۰- تبلیغات درفیس بوک ۱۱- تمهیدات خاص برای تبلیغ کنندگان ۱۲- تمهیدات خاص برای صفحات ۱۳- اصلاحیه ها و ۱۴- بخش پایانی. در این بخش ها فیس بوک به تفصیل در مورد حقوق و مسئولیت های وبگاه و کاربران و رابطه کاربران با یکدیگر و سایر افراد می پردازد، که به دلیل جزئیات فراوان، در این جا تنها به موارد مهم اشاره می‌شود. برای ملاحظه جزئیات به صفحه مربوط مراجعه شود. همانطور که روشن است، اصول و ارزش های فیس بوک، تلاشی است برای ایجاد «احساس آزادی و فعالیت اختیاری» برای کاربران بدیهی است در چنین فضایی فرد علاقه و انگیزه حضور بیشتری پیدا می کند. امکان فردیت و درعین حال با جمع بودن، نیز احساس حسی جمعی را تقویت می کند.
آمار کلی فیس بوک:
بیش از چهارصد میلیون کاربر فعال
۵۰% از کاربران فعال ان، هر روز وبگاه فیس بوک می شوند.
بیش از ۳۵ میلیون نفر هر روز وضعیت خود را روز آمد می کنند.
بیش از سه میلارد عکس هر ماه در وبگاه بارگذاری می شود.
بیش از پنج میلیارد محتوا هر هفته با دیگران به اشتراک گذشته می شود.
بیش از ۵/۳ میلیون رویداد هر ماه به وجود می آید.
بیش از سه میلیون صفحه فعال در فیس بوک وجود دارد.
بیش از ۵/۱ میلیون کسب و کار محلی در فیس بوک صفحه فعال دارند.
بیش از بیست میلیون نفر در روز طرفدار صفحات مختلف فیس بوک می شوند.
کاربران به طور متوسط ۱۳۰ نفر دوست دارند.
کاربران به طور متوسط هر ماه هشت در خواست برای دوستان جدید می فرستند.
کاربران به طور متوسط هر روز ۵۵ دقیقه از وقت خود را صرف بازدید از فیس بوک می کنند.
کاربران به طور متوسط هر روز ۵۵ دقیقه از وقت خود را صرف بازدید از فیس بوک میکنند.
کاربران به طور متوسط هر روز ۲۵ اظهار نظر روی هر یک از محتوای فیی بوک می گذراند.
کاربران بطور متوسط عضو سیزده گروه هستند.
بیش از هفتاد ترجمه در وبگاه موجود است.
حدود ۷۰% از کاربران فیس بوک خارج از ایالات متحده هستند.
بیش از ۳۰۰ هزار کاربر در ترجمه وبگاه از طریق برنامه ترجمه موجود در فیس بوک کمک کرده‌اند.
حدود یک میلیون برنامه نویس و کار آفرین از حدود ۱۸۰ کشور مشارکت دارند.
هرماه بیش از۷۰% از کاربران فیس بوک از برنامه های کاربردی پلتفرم استفاده می کنند.
بیش از ۵۰۰ هزار برنامه در حال حاضر در پلتفرم فیس بوک فعال هستند.
بیش از ۲۵۰ برنامه فیس بوک، در ماه بیش از میلیون کاربر فعال دارد.
بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال، در حال حاضر از طریق دستگاه تلفن همراه خود به فیس بوک دسترسی دارند.
کسانی که از طریق تلفن همزاه از فیس بوک استفاده می کنند، دو برابر بیش از دیگران فعال هستند. .
بیش از ۲۰۰ اپراتورتلفن همراه در ۶۰ کشور در حال گسترش و ارتقای محصولات خود برای استفاده از فیس بوک هستند.
رتبه کلی وبگاه در جهان:
بنا بر آمار وبگاه نیلسون، فیس بوک پس از یاهو رتبه چهارم را در میان ده وبگاه برتر جهان و همچنین در ایالات متحده دارد. (فوریه ۲۰۱۰)
آمار الکسا:
رتبه وبگاه در کشورها:
اندونزی ۱ فیلیپین ۱، سنگاپور۱، نروژ۱، ایالات متحده ۲، فرانسه ۲، بریتانیا ۲، ایتالیا ۲، کانادا ۲، اسپانیا ۲، ترکیه ۲، استرالیا ۲، آرژانتین۲، آفریقای جنوبی، ونزوئلا ۲، کلمبیا ۲، بلژیک ۲، یونان ۲، مصر ۲، هنگ کنک، شیلی، اتریش ۲، سوئد ۲، بنگادش ۲، سویس ۲، چک ۲،نیجریه ۲، آلمان ۳، پاکستان ۳، تایوان ۳، تایلند ۳، هند ۴، مکزیک ۴،عربستان سعودی ۵، هلند ۶، لهستان ۸، برزیل ۱۶، ژاپن ۲۹٫
کاربران وبگاه ها به ترتیب کشور:
ایالات متحد ۹/۲۸ %، فرانسه ۸/۴%، هند ۷/۴%، بریتانیا ۵/۴ %، ایتالیا ۴/۴%، آلمان ۷/۳%، اندونزی ۲/۳%، کانادا ۷/۲%، مکزیکو ۴/۲%، و ترکیه ۳/۲%.
رویکرد نظری: نیاز هویتی به «خود» و «دیگری»:
فهم ما از خود، هویت فردی و فهم فرد از دیگری، هویت اجتماعی را می سازد. در واقع بخش مهمی از هویت افراد وابسته به درکی است که از « خود» دارند. درک فرد از خود، مجموعه ای از افکار و احساساتی است که او به خود نسبت می دهد (روزنبرگ ۱۹۸۶). بخش دیگری از هویت چیزی است «که دیگران ما را با آنها می شناسند» (آلتیدو، ۲۰۰۰:۲). بنابراین هویت سازی روندی عمومی است که مستلزم «اظهار هویت» توسط «فرد» و «هویت دهی» توسط سایرین است. هویت افراد زمانی به وجود می آید که بین هویت اظها شده توسط فر و هویت اعطا شده از سوی دیگران تطابق وجود داشته باشد. در روابط رو در ور، هویت افراد با توجه به محدودیت هایی شکل می گیرد. برای مثال، افراد نمی توانند ویژگی ها و خصوصیاتی فیزیکی را به خود نسبت دهند، که در آنها وجود ندارد (برای مثال جنسیت، نژاد، ظاهر) یا برای تاثیر گذاری بر سایثرین، ادعا کنند از برخی از شرایط اجتماعی بر‌خوردار نیستند.
با این حال، اینترنت شرایط سنتی هویت سازی را تغییر داده است. از انجایی که افراد در ارتباط اینترنتی حضور فیزیکی ندارند، این امکان برای آنها وجود دارد تا از طریق آن هویتی را برای خود به وجود بیاورند که با ویژگی های حقیقی آنها تفاوت دارد. تاثیر اینترنت در هویت سازی بیش از یک دهه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، اما بسیاری از این تحقیقات در مورد هویت سازی، در محیط های مجازی ای صورت گرفته است که افراد در آن به شکل ناشناس (بدون نیاز به ذکر نام و مشخصات حقیقی) حضور داشته اند (برای مثال، در چت روم ها). براساس این افراد در محیط های مجازی ای که میتوانند در آن به شکل ناشناس حضور یابند، تمایل دارند نقش فرد دیگری را بازی کنند؛ یا حتی رفتارهای ضد هنجار داشته باشند تحقیقات نشان داده است که افراد در فضاهایی که در آن هویت واقعی شان مشخص است به شکل متفاتی عمل می کنند. اهمیت این یافته ها از آنجا ناشی می شود که نشان می دهد محیط مجازی محیطی یکدست نیست و فضاهای متفاوت، رفتارهای متفاوتی را ایجاب می کند. فیس بوک در فوریه ۲۰۰۴ تاسیس شد و بنابراین اظهارات مؤسسان آن، برنامه و ابزاری اجتماعی است که به افراد کمک می کند تا با دوستان، اقوام و همکاران خود ارتباط مؤثرتری برقرار کنند. این شرکت فناوری ای را به وجود آورده است که ارتباط و مشارکت در اطلاعات را از طریق گراف اجتماعی، که نوعی نقشه برداری دیجیتال از ارتباطات اجتماعی افراد حقیقی است، تسهیل می کند. هر کس می تواند عضو فیس بوک شود و در محیطی که بنابر گفته این وبگاه مطمئن است با افرادی که می شناسد، ارتباط برقرار کند. فیس بوک یکی از برجسته ترین وبگاه‌ها در محیط مجازی است و اهمیت آن از آنجا ناشی می شود که قاعدتاً افراد در آن از هویت و نام واقعی خود استفاده می کنند. تحقیقات و مقالات دانشگاهی قابل توجهی در مورد فیس بوک و سایر وبگاه های شبکه اجتماعی صورت گرفته شده است که از آن جمله می توان به «فیس بوک به منزله سرمایه ای اجتماعی» (الیسون و سایرین، ۲۰۰۷)، «فیس بوک و افشای اطلاعات» (گراس و آکواسی، ۲۰۰۵) و یا «فیس بوک و شیوه های بر قراری رابطه بین افراد» اشاره شده است.
۲-۱-۸ قابلیت‌های فیس بوک:
ظرفیت ها و برنامه ها:
در ادامه، بخش ها و خدمات مختلف فیس بوک نشان داده شده است. استفاده از این وبگاه برای عمومی رایگان است و از طریق فعالیت های تبلیغات های برای خود در آمد کسب می کند. همچنین اطلاعات موجود در این وبگاه تنها در دسترسی افرادی است که عضو فیس بوک هستند؛ مگر اینکه کاربر در تنظیم خود اجازه ملاحظه آن را به تمام افراد بدهد.
دوستان: در این بخش، کاربر و سایر افراد می توانند نام و احتمالاً عکس دوستان خود را ملاحظه کنند. بر اساس پیش فرض تعیین شده در وبگاه، در صفحه اصلی تصویر دوستانی دیده می شود که اخیراً پروفایل خود را روز آمد کرده اند (همچنین کسانی که در زمان استفاده از فیس بوک توسط کاربر، هستند یا در شبکه شما قرار دارند).
در این بخش کاربر می تواند افرادی را که در گذشته به عنوان دوست اضافه کرده است به اصصطلاح مسدود کند، فهرست دوستان خود را مشاهده کند، می تواند ابزار های دوست یابی را مشاهده کند و یا دوستان خود را حذف کند. با مسدود کردن، کاربر می تواند از مشاهده پروفایل خود توسط فرد مشخص شده جلوگیری کند. با این کار تمام روابط کاربر با افراد مورد نظر (شامل ارتباط با دوستان، جزئیات اطلاعاتی دوستان و غیره) مسدود می شود و پروفایل کاربر برای فرد مسدود شده قابل مشاهده نخواهد بود و او در فهرست دوستان فرد مسدود شده نخواهد آمد. مسدود کردن دو طرفه است؛ یعنی اطلاعات هر دونفر مسدود خواهد شد. همچنین در فیس بوک، این امکان وجود دارد که کاربر از طریق تنظیماتی دوستان خود را طبقه بندی کند تا عکس یا مطلب خاصی برای گروهی از دوستان کاربر قابل مشاهد باشد. برای مثال، کاربر می تواند عکس یا مطلبی را که بیشتر جنبه خصوصی دارد تنها عده ای از دوستان خود ارسال کند که با او صمیمیت بیشتری دارند. در بخش جستجو این وبگاه، کاربران می توانند نام فرد مورد نظر خود را جستجو کنند و در صورتی که فرد مورد نظر در فیس بوک عضویت داشته باشد او را بعنوان دوست در فهرست دوستان اضافه کند. با این حال فرد مورد نظر می تواند او را به عنوان دوست بپذیرد یا به هر دلیلی پیشنهاد او را رد کند. تنها در صورت موافقت فرد مورد نظر برای دوستش است که صفحه و سایر اطلاعات جزئی او برای فرد پیشنهاد دهنده قابل مشاهده می شود.
محل نگهداری نامه های و پیام ها: پیام های خصوصی تر از طریق بخش پیامها ارسال می شود که به صندوق نامه می رود و تنها در معرض دید فرد ارسال کننده و دریافت کننده پیام قرارداد و بسیار شبیه به پست الکترونیک است. در این بخش تمام پیام هایی که افراد از طریق فیس بوک ارسال می‌کنند نگهداری می شود و فقط توسط خود کاربر قابل مشاهده است و دوستان او نمی‌توانند این پیام ها را ببینند یا بخوانند.
شبکه ها، گروه ها و صفحات: فیس بوک دارای شبکه ها و گروه ها و صفحات مختلفی است که افراد می توانند به آنها بپیوندد کاربران همچنین می توانند گروه های مورد علاقه خود را به وجود بیاوند یا طرفدار گروه خاصی شوند که برخی از این گروه ها توسط سازمان ها به مثابه وسیله ای برای تبلیغات استفاده می شوند. گروه ها، برای برگزاری مباحثات و رویداد ها به وجود می آیند و به افراد این مکان را می دهند تا به صورت بر خط، اطلاعاتی را به یکدیگر در میان بگذراند و در مورد موضوعات خاصی با یکدیگر گفتگو کنند. گروه ها توسط کلوپ ها، شرکت ها، بخش های عمومی سازمان ها برای ارتباط با کارمندان، اعضا، کاربران خدمات و مشتریان استفاده می شود. صفحاتتوسط افراد و شرکت ها به وجود می آید و به کاربران این مکان را می دهد که طرفدار فرد، محصول، خدمات، یا عقیده ای خاص شوند. صفحات گروهی مانند پروفایل شخص کاربران هستند و عملکرد آنها نیز بسیار شبیه به همان است، با این حال تفاوت‌های عمده ای نیز با صفحات شخصی. پروفایل های عمومی به سیستم تبلیغاتی فیس بوک می پیوندد و به صاحب آن این مکان را می دهند تا به راحتی برای کاربران فیس بوک خود تبلیغات کنند.
از این گروه ها می توان برای دوستیابی استفاده کرد، چرا که معمولاً افرادی که به عضویت گروه خاصی در می آیند علایق و گاهی تحصیلات مشابهی دارند و همین موضوع می تواند زمینه ای برای دوستیابی باشد. شبکه ها نشان می دهند که کاربر به چه شبکه ای تعلق دارد یا می خواهد به چه شبکه ای بپیوندد. کاربران می توانند با توجه به برخی ملاحظات، به شبکه های مختلفی بپیوندد. شبکه‌ها می توانند براساس مکان جغرافیایی (محل زندگی) باشند همچنین کاربر می تواند به شبکه‌های مراتبط به کار یا محل تحصیل خود بپیوندد.
جستجو: که برای جستجو نام افراد، دوستان، گروه ها و صفحات مختلف موجود در فیس بوک استفاده می شود. جستجو برای دوستان و افراد انواع مبنا های متفاوتی دارد؛ برای مثال کاربر می‌تواند دوستان خود را براساس نام فرد، نشانی الکترونیک وی، نام مدرسه یا دانشگاه محل تحصیل یا محل کار جستجو کند.
پروفایل: پروفایل در فیس بوک، ورودی اصلی برای کاربران فیس بوک به شمار می رود. در اساسنامه حقوق و مسئولیت های فیس بوک، عنوان شده است که هر حساب کاربری باید توسط یک فرد که وجود خارجی دارد به وجود بیاید، و فرض برای این است که هر حساب کاربری نماینده هویت واقعی کاربر است. پروفایل جایی است که هویت کاربر در آن به نمایش در می‌آید. پروفایل خود شامل بخش های مختلفی است.
صفحه اصلی: بخش های مختلف موجود در صفحه اصلی شامل بخش های زیر است:
وضعیت: در اینجا کاربر می تواند وضعیت خود را به دوستان خود اعلام کند؛ برای مثال، در خانه است یا در محل کار یا مهمانی و…
تاریخ تولد: که تاریخ تولد کار بر را نشان می دهد.
اطلاعات: که تمامی داده های شخصی کاربر را در خود دارد، شامل:

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:35:00 ق.ظ ]