• دستکاری ادراک ها

 

  • هدایت رفتار جمعی

 

اهداف فوق زیر مجموعه ی یک هدف کلی و محوری به نام “سود” می باشند. (اکرمی، ۱۳۸۳: ۵۹).
هدف تبلیغ: هدف از تبلیغ می تواند تحت تاثیر قرار دادن افراد برای پذیرش نگرش‌هایی باشد که این امر در ارتباط با مبلغ و یا الگوهای خاصی از رفتار است. (کیا و سعیدی،۱۳۸۳: ­۹۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
تبلیغات محصول را حمایت می کند” در تبلیغات اجبارا به یک محصول یا کالا اشاره می شود و هدف تبلیغ، مطلوب جلوه دادن محصول در نظر مخاطبان است” (فوکس،۱۳۷۱: ۳۶).
۲-۲-۱-۷- تکنیک‌های تیلیغات
به گفته پاکارد، عادات ما، تصمیمات برای خرید و رفتار مصرف کنندگان، هر روزه در سطح ناخودآگاه تغییر می کند. وی بر این باور است که تبلیغات دارای تعدادی از تکنیک‌های دستکاری کننده است که تاثیری پنهان بر روی مصرف کنندگان دارد. بنابراین، وی مدعی است که تبلیغات تجاری، از طریق تاثیرگذاری بر مصرف کنندگان در سطح نیمه هشیار، باعث خلق تقاضا در آنها می شود (پاکارد، ۱۹۵۷: ۱۱-۱۶، به نقل ازعبدالهی و حسنی،۱۳۸۹: ۱۱۴).
تکنیک‌ها یا فنون تبلیغات شیوه های هستند که تبلیغات گر برای تحت تاثیر قرار دادن افراد بکار می‌برد. این شیوه‌ها متفاوت است و هرکدام در شرایط خاصی کاربرد دارد. تبلیغات در خلاء و جود ندارد. هر شیوه‌ای ممکن است در یکجا موفق و در جای دیگر ناموفق باشد و این به شرایط تبلیغ بستگی دارد. برخی از این شرایط و خصایص عبارتنداز: سنت‌ها، آداب و رسوم که حاوی آرزوها و خواسته‌ها و علایق مردم است. میزان آگاهی و فهم و شعور اجتماعی، نوع و میزان اطلاعات و معلوماتی که افراد از قبل دارند و تبلیغات رقیب که روی افراد اعمال می شود. این جزئی از مجموع شرایط اجتماعی است که تبلیغات در آن عمل می کند و با توجه به آنهاست که شیوه‌ها و فنون خود را انتخاب می کند.فنون تبلیغات را می توان به سه قسمت تقسیم کرد :

 

  • حیثیت و اعتبار

 

  • تحریف

 

  • ناایمنی

 

نوع اول شامل فنونی است که محتوای تبلیغات به نحوی ارائه می شود که گویی بیانگر ارزش‌های جامعه است. نوع دوم فنونی را دربر می گیرد که در آن تبلیغات سعی می کند چنین وانمود کند که تبلیغات نیست. در نوع سوم با فنونی سروکار داریم که در آن تبلیغات به مردم چیزهایی را یادآوری می کند که از آن گریزانند (اسدی،۱۳۶۱: ­۲۰۹-۲۱۳).
مهمترین تاکتیک های تبلغات عبارتند از:

 

  • برجسته سازی (مبالغه و بزرگنمایی)

 

همانطور که برنارد کوهن در سال ۱۹۶۸ اظهار داشته بود،"رسانه‌ها به مردم نمی گویند چه فکر کنند بلکه می گویند به چه فکرکنند” تبلیغات نیز این نقش را این نقش را ایفا می‌کنند و از این روش به عنوان یک روش معمول استفاده می‌کنند (یحیایی ایله ای، ۱۳۸۹: ۱۱۷).
تاکتیک برجسته سازی تلاش می کند که تبلیغ موردنظر در بین تبلیغات متنوع و فراوان بازار دیده شود تا مخاطب، به تبلیغ توجه کند.

 

  • تکرار، تاکید و تایید

 

در این روش مبلغ تلاش می کند با شیوه های گوناگون و با تکرار در مراکز و اماکن و رسانه‌های متنوع مشتری را با تبلیغ کالا آشنا کند.
این تکنیک از تئوری کشت استفاده می کند؛ به این معنا که تبلیغ مانند آب بر زمین کشاورزی عمل می کند که پس از چند بار تکرار در شرایط مساعد آن چه کشت شده است، می روید.
اماکن عمومی بهترین جا برای تکرار تبلیغ است (همان: ­۱۱۸).

 

  • تازگی و تفاوت (تمایز و تفاوت).

 

دیده شدن در میان انبوه تبلیغات نیاز به متمایز بودن و جذابیت دارد. باید متفاوت باشیم تا دیده شویم. باید بتوانیم این تفاوت را نشان دهیم. باید مخاطب این تفاوت را احساس کند. برای اینکه خودی نشان دهیم، لازم است که تمایزات خود را نشان دهیم. این که در میان انبوه تبلیغات، همانند آنها فریاد بزنیم که ما هستیم کافی نیست. لازم است بگوییم که ما هستیم و متفاوت هستیم. تمایز را به خوبی و به وضوح نشان می دهیم.

 

  • تضاد: “خوش تیپ ها از این ادکلن استفاده می‌کنند” شعاری است که به افراد می گوید اگر استفاده نکنی، خوش تیپ نیستید.

 

  • تاکتیک استفاده از نخبگان: در این تاکتیک از تصاویر یا سخنان هنرمندان مشهور، ورزشکاران محبوب و شخصیت های علمی سرشناس برای اثربخشی تبلیغات استفاده می شود. یکی از تبلیغات معروف که از این تاکتیک استفاده کرده است نوشیدن کوکاکولا توسط پله (فوتبالیست مشهور) است.

 

کسانی که این روش و تاکتیک را انتخاب می‌کنند سعی دارند از زبان شخص سوم تبلیغ کنند آنان در تبلیغات تلاش می‌کنند بگویند که “ما نمی گوییم؛ دیگران می گویند ” برای همین در تبلیغ تلاش می‌کنند. از زبان مشتریان و افراد معروف و مشهور که به نحوی در ارتباط با محصول نیز هستند، توجه مخاطب را جلب کنند.

 

  • تاکتیک تظاهر و بی طرفی

 

تاکید این تاکتیک این است که: مشتریان می گویند؛ مصرف کنندگان می گویند یا اعتقاد دارند؛ بازار می گوید؛ مشتریان می گویند و غیره.

 

  • تاکتیک زمان بندی (قطره چکانی )

 

مبلغ در این تاکتیک، تبلیغ را مرحله به مرحله به مشتریان می رساند. مثلا در مرحله ی اول تبلیغ سوال می کند که: با چه چیزی زندگی شما صددرصد می شود. در مراحل بعدی کالا را معرفی می کند (ایله ای،۱۳۸۹ :۱۱۷-۱۲۲).
تاکتیک های زیاد دیگری از جمله کلمات اثربخش، طرح سوال های درست، قدرت گول زنک ها، ارتباطگر معتبر، توسل به ترس و … وجود دارد (پراتکاتیس و آرنسون، ۱۳۹۰) که برای جلوگیری از طولانی شدن بحث از آن صرف نظر کرده ایم.
۲-۲-۱-۸- ویژگی های تبلیغات مدرن

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:50:00 ب.ظ ]