- گردشگران و بازدید کنندگانی که از این منطقه دیدن کرده‌اند.
- مسئولین سازمان‌ها و ادارات مربوطه در بخش لواسانات (شهرداری‌ ، بخشداری‌، دهیاری، محیط بانی‌) در نظر گرفته شده است.
- جمعیت بومی در محدوده مورد مطالعه شامل شهر لواسان و روستاهای واقع در دهستان های لواسان کوچک و لواسان بزرگ می‌باشند.
۳-۱۳-۳- روش و طرح نمونه برداری
در این پژوهش برای انتخاب نمونه در جامعه آماری گردشگران با توجه به بزرگی جامعه آماری گردشگران و فقدان آمار صحیح در مورد تعداد گردشگران از روش نمونه‌های در دسترس یا نمونه‌های اتفاقی استفاده و ۳۰۰ نفر انتخاب شده است و جامعه آماری مسئولان، به دلیل حجم کم جامعه آماری به صورت هدفمند ۲۵ نفر( کارکنان و مسئولان بخشداری، شهرداری،دهیاری ها ومحیط زیست ) انجام شده است. حجم نمونه مربوط به پرسشنامه های مردم بومی با توجه به جمعیت آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ (۲۵۳۷۶) بوده که تعداد ۳۸۰ نفر با سطح خطای۵ درصد، از مردم محلی ساکن در شهرلواسان و روستاهای اطراف بر اساس فرمول کوکران به شرح زیر برگزیده شده است (حافظ نیا، ۱۳۸۶: ۱۴۰):
پایان نامه - مقاله - پروژه
در توزیع طبیعی، P درصد توزیع صفت در جامعه، q درصد افرادی که فاقد آن صفت هستند، d تفاضل نسبت واقعی صفت در جامعه را نشان می دهد (همان: ۱۴۰- ۱۳۸).
۳-۱۳-۴- ابزار گرد آوری داده ها
جمع آوری داده ها و اطلاعات اعم از توصیفی و مکانی به دو طریق صورت گرفته است:
الف) کتابخانه ای(کتابخانه ، سازمان های زیربط و …)
ب)پیمایشی (پرسشنامه ،مشاهده و مصاحبه)
۳-۱۳-۵- ابزار تجزیه و تحلیل
پس از گردآوری داده ­های مورد نیاز به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداخته می­ شود. برای این منظور از انواع روش های کمی و کیفی مانند نرم افزار های EXCEL ، SPSS، ،تکنیک SWOT، استفاده شده است
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
در این پژوهش به شناخت و ارزیابی قابلیت های اکوتوریستی بخش لواسانات با بهره گرفتن از روش SWOT با تاکید بر توسعه پایدار پرداخته شده است. بر اساس روش SWOT نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و فرصت ها و تهدیدها ( عوامل خارجی) قابلیت های اکوتوریستی بخش لواسانات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، سپس استراتژی هایی متناسب به موقعیت کنونی تحقیق بررسی و راهبردهایی برای تقویت قوت ها و فرصت ها و کاهش ضعف ها و تهدیدها رتبه بندی شده است. نتایج حاصل از ایجاد ماتریس SWOT استراتژی و الگوی مناسبی برای برآورد امتیازات و اولویت بندی آنها ایجاد کرده است. مجموعه معیارهایی که برای توسعه گردشگری در منطقه مورد شناسایی قرار گرفت در قالب پرسشنامه ای طراحی شده است. این پرسشنامه بین گردشگران در نقاط مختلف بخش لواسانات و نیز مسئولان بخش و مردم بومی منطقه جهت وزن دهی و اولویت بندی اهمیت توزیع گردید. در مدل SWOT برای به دست آوردن نتایج نهایی از روش عددی وزن بندی استفاده شده است. در این روش نقاط قوت ،ضعف،فرصت و تهدیدها و عوامل وابسته به آنها در محدوده مورد مطالعه مشخص گردیده است. با دادن وزن به هر یک از عوامل فوق جایگاه نسبی هر بخش مشخص شده است. وزن ها برای قابلیت های اکوتوریستی این بخش به صورت دلخواه از ۱ تا ۵ متغیر بوده است، به این ترتیب که پاسخ خیلی خوب۵، خوب۴، متوسط ۳، کم۲ و خیلی کم ۱ امتیاز می باشد.
۴-۲ یافته­های توصیفی تحقیق
یافته­های توصیفی تحقیق شامل ویژگی­های فردی پاسخ دهندگان که خود شامل جنسیت، سن، شغل، وضعیت تحصیلات، وضعیت تأهل و سایر موارد می­باشد که در ذیل به شرح آنها پرداخته می­ شود.
۴-۲-۱ جنسیت پاسخگویان
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه را نشان می­دهد. همچنان که ملاحظه می­ شود تعداد پاسخگویان بر اساس جنسیت آنها، از گردشگران ۱۸۶ نفر معادل ۳۵/۲۷ درصد مرد و ۱۱۴ نفر معادل ۷۸/۱۶ درصد را زنان و از مردم بومی منطقه ۲۴۲ نفر برابر۵۸/۳۵ درصد مرد و ۱۳۸ نفر معادل ۲۹/۲۰ درصد را زنان تشکیل داده­اند.
جدول ۴-۱ توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر اساس جنسیت(مأخذ: مطالعات میدانی نگارنده)

 

جنسیت فراوانی درصد فراوانی
گردشگران ۳۰۰ مرد ۱۸۶ ۳۵/۲۷
زن ۱۱۴ ۷۸/۱۶
مردم بومی ۳۸۰ مرد ۲۴۲ ۵۸/۳۵
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:53:00 ق.ظ ]