عدالت توزیعی
یکی از ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی است که در برگیرنده انصاف ادراک شده در مورد پرداختها در سازمان میباشد. در واقع، این نوع عدالت، بیان می کند که افراد مایلند در قبال انجام کار، حقوق و پاداشهای منصفانهای دریافت کنند. مفهوم عدالت در سازمانها ریشه در مباحث مربوط به روانشناسی اجتماعی در مورد عدالت توزیعی دارد. عدالت توزیعی با انصاف ادراک شده از پیامدها سر و کار دارد و به منزله یک عامل بالقوه با کاربردهای مهم در زمینههای سازمانی، در نظر گرفته میشود (کوهن و اسپکتور، ۲۰۰۰).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
بسیاری از تحقیقات انجام یافته حاکی از آن است که عدالت توزیعی در پرداختها و یا پاداشهای مربوط به کار از تئوری برابری منتج میشود (لی[۱۷]، ۲۰۰۰).
زمانی که کارکنان یک سازمان در مورد میزانی که پیامدها مناسب، درست و اخلاقی هستند، قضاوت میکنند در واقع میزان رعایت توزیعی در سازمان را مورد داوری قرار میدهند (فولگر و کروپانزانو، ۱۹۹۸).
عدالت مراودهای
اما پژوهشگران اخیراً، انواع دیگری از عدالت در سازمانها را با نام عدالت درون فردی (عزت و احترام) و عدالت اطلاعاتی (بیان واضح و صادقانه) مورد بررسی قرار دادهاند که اغلب با یکدیگر ترکیب و با نام عدالت مراودهای شناخته می شود. عدالت مراودهای، به کیفیت و انصاف ادراک شده در رفتارهای بین فردی که یک فرد، قبل و بعد از اتخاذ تصمیم در معرض آنها قرار میگیرند، اشاره دارد (پول وندی[۱۸]، ۲۰۰۷). این نوع عدالت، شامل چگونگی ارتباط میان مدیران و کارمندان میباشد. رفتار منصفانه از سوی مدیران، باعث می شود در کارکنان حس اعتماد به نفس بیشتری بوجود آمده و افراد، شان و مقام واقعی خود در سازمان را درک کنند. عدالت، بعنوان عاملی برای افزایش اعتماد در سازمان عمل کرده و موجب می شود که کارکنان در شرایط عدم اطمینان، انگیزه بیشتری برای همکاری با یکدیگر داشته باشند. همچنین بی عدالتی و بی انصافی نیز موجب افزایش استرس و فشار کاری در کارکنان شده و درنهایت به ناتوانی افراد در بکارگیری قابلیتهای خود جهت برآوردن اهداف سازمان، منجر میگردد (جاج و کولکوئیت[۱۹]، ۲۰۰۴).
۱-۵-۲- توسعه منابع انسانی
توسعه منابع انسانی عبارت است ایجاد محیطی که در آن منابع انسانی رفتارها، دانش، مهارت ها و تواناییهای مربوط به شغل را فرا میگیرند. به عبارت دیگر، آموزش یک اصطلاح سیستماتیک در رفتار است که با یادگیری ناشی از تعلیم و تربیت و تجربیات دامنهدار و برنامه ریزی شده صورت میگیرد(حاجیکریمی و رنگریز، ۱۳۷۹).
توسعه منابع انسانی دارای فرایندی مشتمل بر معاینه و تشخیص و پیشگیری و درمان است، برای اینکه این فرایند به طور کامل منجر به پرورش منابع انسانی شود، ارزیابی عملکرد بایستی رابطه تنگاتنگی با آموزش نیروی انسانی داشته باشد. در فرایند پرورش منابع انسانی کار معاینه و تشخیص و درمان را آموزش از طریق برقراری آموزشهای مورد نیاز و جهتدار انجام میدهد (سلطانی، ۱۳۸۲).
در اقتصاد امروزه، توسعه منابع انسانی در سطح کلان و همچنین در سطح خرد، بیش از پیش مورد توجه واقع شده است. برای مثال در چهارمین برنامه پنج ساله توسعه کشور اندونزی (۱۹۸۹-۱۹۷۴) اهداف وسیع وگستردهای برای پرورش منابع انسانی در نظرگرفته شد. مانند افزایش فرصتها، بهبود نیروی کار از طریق تحصیلات و آموزش، ترویج بهرهوری کار و حمایت از روابط کار، ارتقاء بازار کار و کاهش رشد جمعیت (دسلر، ۱۳۷۹). اهمیت فوق باعث شده که مدیریت امور کارکنان از وضع سنتی خود بنام کارگزینی خارج و به مفاهیم جدیدی چون پرورش منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی تبدیل شود.
عکس مرتبط با اقتصاد
نیروی کار از لحاظ ترکیب و تغییر در مهارت های شغلی با چالشهای جدیدی روبرو شده و مدیران سخت در تکاپوی مهارکردن این چالشهایند. قوانین و خط مشیهای سازمانها را در جهتی سوق می دهند که بتوانند به نحو احسن از فرصتهای ناشی از تحولات مزبور استفاده کرده، و با تهدیدات موجود مقابله کنند (نادلر و لاولر[۲۰]، ۱۹۸۳).
ابعاد رشد و توسعه منابع انسانی همچون “ایجاد فضای مشارکتی کار توام با فرهنگ مشارکتی در کلیه سطوح سازمانی”، “کوشش در جهت آموزش نیروی کار”، استفاده از یک سیستم صحیح دستمزد و اجرای طرحهای تشویقی مناسب” و “بهبود کیفیت مدیریت و ثبات شغل مدیران”، میتوانند بر بهرهوری منابع انسانی تاثیرگذار بوده و از این طریق، به بهرهوری سازمان نیز منجر گردد (حاجی کریمی، ۱۳۷۲).
۱-۶- مدل مفهومی تحقیق
مدل مفهومی زیر، تلفیقی از مدلهای مختلف میباشد (حیدری و همکاران، ۲۰۱۲؛ فتحی و همکاران، ۲۰۱۲) که در آن عدالت سازمانی شامل متغیرهای عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای به عنوان متغیر مستقل و توسعه منابع انسانی- شامل متغیرهای تولید فکر و دانش جدید و تزریق آن به سازمان، استفاده دقیق از تجهیزات و تکنولوژی و ایجاد روابط کاری مؤثر – به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته خواهند شد.
نمودار ۱-۱- مدل مفهومی پژوهش (آلن و مایر، ۱۹۹۱، فتحی و همکاران، ۲۰۲۱)
عدالت مراودهای
عدالت رویهای
عدالت سازمانی
توسعه منابع انسانی
عدالت توزیعی
۱-۷- فرضیه ها و سؤالهای تحقیق
فرضیه اصلی : میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه های فرعی :
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
میان عدالت توزیعی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.
میان عدالت رویهای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.
میان عدالت مراودهای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد.
سؤال اصلی: آیا میان عدالت سازمانی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟
سؤالهای فرعی :
آیا میان عدالت توزیعی با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا میان عدالت رویهای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟
آیا میان عدالت مراودهای با توسعه منابع انسانی رابطه معنادار وجود دارد؟
۱-۸- قلمرو تحقیق
قلمرو مکانی: دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان نهران
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی توزیع تا جمع آوری پرسشنامه، اوایل بهمن تا اوایل اسفند ۹۳
قلمرو موضوعی: عدالت سازمانی و توسعه منابع انسانی (در حوزه تحقیقات رفتار سازمانی)
۱-۹- روش تحقیق
این تحقیق از نظر هدف «کاربردی» و از نظر روش گردآوری داده ها «توصیفی- پیمایشی» است.
۱-۱۰- جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه آماری مورد مطالعه، ۴۰۱ نفر از کارکنان دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی میباشند که به علت حجم بالای جامعه از فرمول نمونه گیری استفاده شد.
از آنجا که حجم جامعه آماری پژوهش حاضر، بالا میباشد، از روش نمونه گیری استفاده شد. ( آذر و مومنی، ۱۳۸۰)
بنابراین حجم نمونه ۱۹۷ نفر و روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده میباشد.
۱-۱۱- روش و ابزار جمعآوری اطلاعات
به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از ابزارهای مختلفی استفاده شد که در زیر ارائه گردیده است:
اطلاعات کتابخانهای:
کتابها و مقالات فارسی و لاتین
سایتهای اطلاعاتی شبکه اینترنت
مطالعات میدانی:
استفاده از پرسشنامه جهت جمعآوری اطلاعات از متخصصین.
۱-۱۲- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق، برای تحلیل داده ها (در صورت نرمال نبودن توزیع داده ها در جامعه آماری) از آزمونهای رتبهای اسپیرمن (برای بررسی رابطه میان عدالت سازمانی و ابعاد آن با توسعه منابع انسانی)، آزمون دوجملهای (برای بررسی سطوح هر یک از متغیرها) و تکنیک آنتروپی (برای رتبه بندی ابعاد عدالت سازمانی) استفاده خواهد شد.
در این تحقیق، برای تحلیل داده ها (در صورت نرمال بودن توزیع داده ها در جامعه آماری) از آزمونهای همبستگی پیرسون (برای بررسی رابطه میان عدالت سازمانی و ابعاد آن با توسعه منابع انسانی)، رگرسیون (برای رتبه بندی ابعاد عدالت سازمانی) و آزمون تی استیودنت (برای بررسی سطوح هر یک از متغیرها) استفاده خواهد شد.
برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها در جامعه آماری نیز، از آزمون کولموگروف- اسمیرنف بهره گرفته می شود.
۱-۱۳- تعریف واژگان کلیدی
عدالت سازمانی: عدالت سازمانی بیانگر ادراک کارکنان از برخوردهای منصفانه در کار است که خود به شناسایی سه جزء متفاوت عدالت سازمانی یعنی عدالت توزیعی، رویهای و مراودهای منجر گردیده است (کریتنر و کریکی، ۲۰۰۱).
عدالت توزیعی: عدالت توزیعی در سطح سازمان منعکس کننده انصاف ادراک شده از تصمیمات مربوط به نحوه تخصیص و توزیع منابع و پاداشهاست (کریتنر و کریکی، ۲۰۰۱).
عدالت رویهای: عدالت رویه ای در سطح سازمان بر انصاف درک شده از فراگردها و رویه های مورد استفاده در تصمیمات تخصیص دهنده منابع و پاداش ها دلالت دارد (کریتنر و کریکی، ۲۰۰۱).
عدالت مراودهای: کریتنر و بارون عدالت مراوده ای را در سطح سازمان، انصاف ادراک شده از رفتار و ملاک بینابین اشخاص در تعیین پیامدها و نتایج فعالیت های سازمانی در نظر می گیرند و (گرینبرگ و بارون[۲۱]، ۲۰۰۰) و بایس و ماگ؛ سازه عدالت مراوده ای را برای مطرح کردن کیفیت رفتار بین شخصی دریافتی از تصمیم گیرنده سازمانی، معرفی کردند.
توسعه منابع انسانی: توسعه منابع انسانی به مفهوم تولید فکر و ایده توسط کارکنان سازمان میباشد و این مفهوم ایجاب می کند که کارکنان به کیفیتها و مهارت هایی مجهز شوند که با تعهد کامل، توانمندیها و دلسوزی، انرژی، تخصص و فکر خود را در راستای تحقق ماموریتهای سازمان قرار دهند. هدف از توسعه منابع انسانی ایجاد مهارت هایی است که فرد بتواند خود را برای مشاغل بالاتر و یا مسئولیت سنگینتر آماده کند (سلطانی، ۱۳۸۲).
فصل دوم
ادبیات پژوهش
بخش اول عدالت سازمانی
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:13:00 ق.ظ ]