بین نرخ بهره و قیمت سهام شرکتهای فلزات اساسی رابطه معناداری وجوددارد.

 

بین نرخ بهره و قیمت سهام رابطه معنادارمستقیم و مثبت وجود دارد

 

 

 

بین نرخ ارز و قیمت سهام شرکتهای فلزات اساسی رابطه معناداری وجوددارد.

 

بین نرخ ارز و قیمت سهام رابطه معنادارمستقیم و مثبت وجود دارد

 

 

 

بین حجم نقدینگی و قیمت سهام شرکتهای فلزات اساسی رابطه معناداری وجوددارد.

 

بین حجم نقدینگی و قیمت سهام رابطه معنادارمستقیم و مثبت وجود دارد

 

 

 

بین تورم و بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی رابطه معناداری وجوددارد.

 

بین نرخ تورم و قیمت سهام رابطه معنادار وجود ندارد

 

 

 

بین نرخ بهره و بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی رابطه معناداری وجوددارد.

 

بین نرخ بهره و قیمت سهام رابطه معنادار وجود ندارد

 

 

 

بین نرخ ارز و بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی رابطه معناداری وجوددارد.

 

بین نرخ ارز و قیمت سهام رابطه معنادار وجود ندارد

 

 

 

بین حجم نقدینگی و بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی رابطه معناداری وجوددارد.

 

بین حجم نقدینگی و قیمت سهام رابطه معنادار وجود ندارد

 

 

 

۵-۳- تفسیر یافته های تحقیق و مطابقت با یافته های دیگران
فرضیه اول:
نرخ تورم بر قیمت سهام شرکتهای فلزات اساسی و پتروشیمی تأثیرگذار است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تورم بر قیمت سهام شرکتها اثرگذار است و ارتباط مثبت و معنی دار با قیمت سهام دارد. همین طور که در پژوهشی که توسط زاهدی تهرانی وصادقی شریف نیز در تحقیق خود نشان دادند که نرخ تورم رابطه معنادار و مستقیم با قیمت سهام دارد.
فرضیه دوم:
نرخ بهره بر قیمت سهام شرکتهای فلزات اساسی وپتروشیمی تأثیرگذار است.با توجه به نتایج تحقیق نرخ بهره ارتباطی معنی دار ومثبت با قیمت سهام دارد. درتحقیقی مرتبط کریستوفرگان وهمکاران[۳۳](۲۰۰۶)، اثرات متقابل بین شاخص سهام نیوزلند ویک مجموعه ی هفتگانه از متغیرهای کلان اقتصادی شامل نرخ تورم، نرخ ارز، تولیدناخالص داخلی، عرضه پول، نرخ بهره ی بلندمدت، نرخ بهره کوتاه مدت وقیمت خرده فروشی نفت محلی را بررسی کردند.نتایج نشان داد که بین شاخص قیمت سهام نیوزلند ومتغیرهای اقتصادی مورد آزمون، یک رابطه بلندمدت وجود دارد.
فرضیه سوم:
نرخ ارز بر قیمت سهام شرکتهای فلزات اساسی وپتروشیمی تأثیرگذار است. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که نرخ ارز رابطه مثبت ومعنی داری با قیمت سهام دارد. در تحقیقات مرتبط انجام گرفته توسط زاهدی تهرانی وصادقی شریف بین نرخ ارز و شاخص قیمت رابطه مستقیم وجود ندارد. سجادی نیز در تحقیق خود نشان داده که بین نرخ ارز و نرخ رشد بازده نقدی سهام رابطه منفی وجود دارد. نتایج تحقیق جاکوب ومدسن[۳۴](۲۰۰۲) نیز بیان می کند که بین نرخ ارز و شاخص قیمت سهام رابطه وجود ندارد.
فرضیه چهارم:
حجم نقدینگی بر قیمت سهام شرکتهای فلزات اساسی وپتروشیمی تأثیر گذار است. طبق نتایج تحقیق حجم نقدینگی ارتباط مثبت ومعنی داری با قیمت سهام دارد. این نتیجه در تناقض است با تحقیق سجادی که به این نتیجه رسید که بین نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد بازده نقدی سهام رابطه مثبتی وجود ندارد، صادقی شریف وزاهدی تهرانی هم به این نتیجه رسیده اند که حجم نقدینگی بر شاخص کل قیمت بورس اثر مثبتی دارد.
فرضیه پنجم:
نرخ تورم بر بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی وپتروشیمی تأثیرگذار است. متغیر نرخ تورم ارتباط معنی داری با بازده سهام شرکت های فلزات اساسی ندارد در صورتی که رابطه معنادار و معکوس با بازده سهام شرکتهای پتروشیمی وجود دارد. پورزمانی و روحی نیز در تحقیق خود نشان دادند که تورم بر بازده اثر دارد زیرا بازده با وقفه دو دوره می تواند تورم را توضیح دهد وهمچنین رابطه علّیت یکطرفه بین آنها از طرف بازده به تورم وجود دارد وبا آگاهی از بازده می توان تورم را پیش بینی کرد. دارابی وعلیفرحی در تحقیق خود با عنوان تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر ریسک وبازده کل سهام با تأکید بر مدل بازده سهام-تورم توسط دارابی وعلیفرحی نیز در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که شاخص بهای کالا وخدمات مصرفی نوسان بازده سهام را توصیف نمی کند، بنابراین سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران نوسان این شاخص را به عنوان ریسک سیستماتیک تلقی نکرده ودر تصمیم گیریها خود در مورد قیمت گذاری مجدد سهام مدنظر قرار نمی دهند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
فرضیه ششم:
نرخ بهره بر بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی وپتروشیمی تأثیرگذار است. متغیر نرخ بهره ارتباط معنی داری با بازده سهام شرکت های فلزات اساسی ندارد در صورتی که رابطه معنادار و معکوس با بازده سهام شرکتهای پتروشیمی وجود دارد.براساس تحقیقات دارابی وعلیفرحی نرخ سرمایه گذاری کوتاه مدّت روی بازده سهام اثری ندارد و نوسانهای بازده را توصیف نمی کند.در پژوهش دیگری که توسط سعیدی وپقه انجام شده نرخ بهره واقعی و اسمی و تأثیر آن بر بازده وسودآوری مؤسسات مالی در بورس تهران بررسی شد نتایج نشان می دهد نرخ بهره اسمی بر بازده سهام مؤسسات مالی اثر گذار است و ارتباط معکوسی بین آنها وجود دارد ولی بین نرخ بهره واقعی و بازده ارتباط معکوس و معناداری وجود ندارد.
فرضیه هفتم:
نرخ ارز بر بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی و پتروشیمی تأثیرگذار است. بر اساس تحلیل های آماری و نتایج جمع آوری شده این تحقیق نرخ ارز ارتباط معنی داری با بازده سهام شرکت های فلزات اساسی ندارد در صورتی که رابطه معنادار و معکوس با بازده سهام شرکتهای پتروشیمی وجود دارد. شکی و توفیقی نیز در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که رابطه ای مثبت میان بازدهی بازار سهام با نرخ ارز بازار وجود دارد. سجادی ، فرازمند ، علیصوفی نیز در تحقیق خود وجود رابطه­ منفی بین نرخ ارز با نرخ رشد شاخص بازده نقدی را بیان کردند.
فرضیه هشتم:
حجم نقدینگی بر بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی و پتروشیمی تأثیرگذار است. در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که حجم نقدینگی ارتباطی معنی داری با بازده سهام شرکت های فلزات اساسی ندارد در صورتی که رابطه معنادار و معکوس با بازده سهام شرکتهای پتروشیمی وجود دارد و این مطلب بیانگر آن است که با افزایش حجم نقدینگی بازده شرکت ها کاهش می یابد. سجادی و همکارانش هم در تحقیق خود به این نتایج رسیده بودند که بین نرخ رشدنقدینگی و نرخ رشد شاخص بازده نقدی رابطه مثبتی وجود ندارد.
۵-۴- نتیجه گیری کلی از تحقیق

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:53:00 ب.ظ ]