۳-۷-۱-شیوه آزمون مک گیل ۵۰
۳-۷-۲ آزمون پرتاب توپ مدیسین بال از حالت نشسته ۵۰
۳-۷-۳ آزمون اکستنسور تنه ۵۱
۳-۷-۴ آزمون فلکشن تنه ۵۲
۳-۷-۵ آزمون فلکسور طرفی تنه ۵۳
۳-۷-۶ آزمون پرش سارجنت ۵۴
۳-۷-۷ آزمون ۴٫۹ متر چابکی ۵۵
۴ -۱ مقدمه ۵۶
۴ – ۲ نتایج تحقیق ۵۶
۴ – ۳ آزمون فرضیه های پژوهش ۵۹
فصل پنجم ۶۵
۵ – ۱ مقدمه ۶۵
۵ – ۲ خلاصه پژوهش ۶۵
۵ – ۳ بحث و نتیجه گیری ۶۶
۵-۲ تحقیقات همسو ۶۶
۵-۳ همسو ۶۷
۵ -۴ جمع بندی ۷۲
۵ -۵ پیشنهادات بر خواسته از تحقیق ۷۲
۵ – ۵ – ۱ پیشنهادهای کاربردی ۷۲
۵ – ۵ – ۲ پیشنهادهای برای تحقیقات بیشتر ۷۳
مراجع ۷۴
چکیده
ثبات مرکزی توانایی کنترل وضعیت و حرکت تنه روی لگن است که اجازه ی کنترل و انتقال نیرو و حرکت را به بخش های انتهایی در حین فعالیت های ورزشی می دهد که انقباض عضلانی می تواند این ثبات را افزایش دهد . بهبود ثبات مرکزی می تواند علی رغم ارتقا عملکرد ورزشی در جلوگیری از اسیب افزایش قدرت و تعادل هم موثر باشد .این پژوهش به بررسی ارتباط بین ثبات مرکزی و عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال پرداخته است . بدین منظور ۳۰ نفر از ورزشکاران والیبالیست شهرستان دامغان با میانگین سنی و وزن و قد به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند . تست های مربوط به ثبات مرکزی ( پروتکل مک گیل) شامل:تحمل عضلات قدامی و خلفی و جانبی تنه و تستهای پرتاب توپ مدیسنبال و درازونشست و تست های مربوط به عملکرد شامل پرش عمودی و ۴٫۹ متر و دوی سرعت ۲۰ متر انجام شد . از ازمون اماری پیرسون با سطح معنی داری ۰٫۰۵ استفاده شد. با توجه به نتایج ارتباط بین ثبات مرکزی با تستهای عملکردی ارتباط ضعیف تا متوسطی دیده شد . هر چند که ارتباط معنی دار ضعیفی بین تستها ی ثبات مرکزی با تستهای عملکرد (به جزئ دویدن ) یافتیم لذا نمی توانیم با قطعیت راجع به این ارتباط و تاثیر ثبات مرکزی بر عملکرد ورزشی اظهار نظر کنیم و نیازمند انجام تحقیقات بیشتر راجع به این موضوع هستیم .
واژگان کلیدی : ثبات مرکزی عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

۱-۱ مقدمه

حرکت و جنبش از ویژگی های حیات انسان است . نیاز به حرکت و فعالیت در طول حیات او همواره با کسب تجارب وکشف روش های جدید همراه بوده است . در روند ورزش قهرمانیو رشد جوانان ورزشکار و مستعد استفاده بهینه از انجام تحقیقات کاربردی در ورزش یکی از مهمترین عوامل محسوب می شود .رشته های ورزشی و بالطبع قهرمانان رشته های ورزشی دارای خصوصیات جسمانی و فیزیولوژیکی مخصوص به خود می باشد پیشرفت روز افزون علوم ورزشی و یافته های نوین و کاربرد انها در گسترش و بهبود وضعیت فیزیولوژیکی و تکنیکی ورزشکاران موجب پیشرفت حیرت انگیز رکورد ها و اجرای حرکات ورزشی گردیده است . (حسینی .۱۳۸۱)
مشاهده و برسی دقیق مبتنی بر اصول علمی در عوامل مختلف تاثیر گذار بر این بازدهی بالای جسمانی و روانی دست اندرکاران علوم ورزشی را بر ان داشته است تا در زمینه های مرتبط با ورزش اصل تحقیق را اولویت قرار داده و تاکید زیادی در خصوص کاربردی بودن مسائل تحقیق داشته باشند . از جمله مسائل مربوط به ورزش قهرمانی موضوع امادگی جسمانی و فیزیولوژیک در بهره برداری بیشتر از توانایی های حرکتی و مهارت های ورزشکاران در رشته های مختلف می با شد .پیشرفت های علوم ورزشی در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و امادگی جسمانی نیز به عنوان بخش مهم از این پیشرفت ها از تغییر و توسعه دور نبوده است انجام تمرینات خاص برای رسیدن به امادگی مطلوب در رشته های ورزشی اهمیت ویژه ای دارد (حقیقی .۱۳۸۷)
بحث استعداد یابی و پشتوانه سازی برای تیم های ملی یکی از حلقه های مفقود ورزش ماست . استعداد یابی ورزشی فرایندی است که توسط ان خرد سالان بر پایه آزمون های معینی به سمت ورزش هاییکه شانس موفقیت بیشتری دارند سوق داد ه می شوند .(نمازی زاده .مهدی ۱۳۸۲)
استعداد یابی یعنی پیش بینی اجرا از طریق سنجش ویژگی های جسمانی وروانی اجتماعی وهمچنین توانایی های تکنیکی . (چوبینه . سیروس )
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
رسیدن به نخبگی در ورزش از دیدگاه استعدادیابی فقط به کشف افراد با استعداد در سنین پایین منحصر نیست بلکه هدایت کنترل و ارزیابی پیوسته افراد مستعدنیز بسیار مهم است تا فرایند استعدادیابی به ثمر برسد (رجبی .حمیده.۱۳۸۴)
اثر بخشی فرایند استعدادیابی در گرو پیویتگی و امیختگی و همراهی سه حلقه و مرحله به هم پیوسته شناسایی افراد موثر هدایت افراد موثر حمایت افراد مستعد است (یوسفی .بهرام گودرزی محمود ۱۳۸۲)
با توجه به تمایزی که بین استعداد یابی و پرورش استعداد ها وجود دارد می توان گفت که استعدادیابی گام اول برای پرورش استعدادهاست (قراخانلو رضا . افضل پور اسماعیل ۱۳۸۶)
نظام استعداد یابی مناسب ورزش اغلب به عنوان عامل مهم در موفقیت ورزشی کشورها در سطح رقابت های مهم بین المللی تلقی می شود البته باید اذعان داشت که استعداد یابی جهت دهی و گزینش نهایی رشته ورزشی در ورزشکاران .یک فرایند چند بعدی و پیچیده می باشد .از طرفی هم امروزه شاهد این مساله هستیم که مدیران ورزشی کشور ما موفقیتیا عدم موفقیت ورزشی ورزشکاران در سطح بین المللرا مستقیمامرتبط با استعداد یابی علمی و به موقع ورزشی قلمداد می کنند .
والیبال در سال ۱۸۹۵میلادی مطابق با سال ۱۲۷۴شمسی توسط ویلیام جی مورگان در هولیک ایالت ماساچوست امریکا ابداع شد .در ابتا این ورزش مینتونت نام گذاری شد سپس به والیبال تغییر نام دادند .
والیبال ورزشی تیمی است بین دو تیم بر روی یک زمین مستطیل قائمالزاویه که دارای خطوط مساوی و برابر ویک تور واسط با پهنای ۱متر از هم جدا شده اند که هر تیم مجاز به استفاده از ۶ بازیکن است که اساس بازی از این قرار است که توپی را با زدن ضربه به میان دو تیم ردو بدل می کنند . هر تیم برای رد و بدل کردن توپ به سوی دیگر تور تنها اجازه سه بار ضربه زدن را دارد و به هنگام برخورد توپ به زمین حریف و یا در اثر خطای یک تیم یک امتیاز به تیم مقابل داده می شود .(ال اسکیتز سر مربی دانشگاه UCLA)

 

۱-۲ بیان مسئله

هر ورزش خاص سازگاریهای متفاوت و ویژه ای را در افراد و در زمان های گوناگون بوجود می اورد یعنی از نظر فزیولوژیکی بازتاب نهایی هر ورزش به خصوصیت های بالقوه ان ورزش خاص بستگی دارد بنابراین در هر ورزش اگاهی از علم بیولوژیکی ورزش و تشریح ویژگی های فعالیت های بدنی برای نیازهای فیزیولوژیکی بدن از اهمیت خاصی برخوردار است .(پارسا .۱۳۷۷)
ورزش والیبال سرشار از حرکات و فنون انفجاری و پر سرعت توام با قدرت است که بطور مکرر و پی در پی توسط هریک از بازیکنان اجرا می شود . این حرکات انفجاری و سریع همراه با حداکثر قدرت و توان عضلانی در کسری از ثانیه انجام می شود که تعداد انها در یک دور رالی بازی بسیار زیاد است
با توجه به اینکه تمام بازیکنان از قامت بلندی در والیبال برخوردار می با شند .قدرت انفجاری و ارتفاع پرش در میزان موفقیت انها بر روی تور موثر است از طرف دیگر بازیکنانی که از پرش خوبی برخوردارنداتلاف انرژی کمتری دارند و ذخیره انرژی انها دیرتر تخلیه شده و در نتیجه کمتر و دیر تر احساس درد می کنندلذا تقویت پرش جزئ لاینفک برنامه های بدنسازی در رشته والیبال است (رستگار ۱۳۸۴)
مسئله قابل تامل این است که عضلات ناحیه مرکزی بدن که رابط اندام فوقانی و تحتانی است می تواند عملکرد این ورزشکاران را تحت تاثیر قزاز دهد و با تقویت ناحیه مرکزی و افزایش آمادگی جسمانی عملکرد آنها را بهبود بخشید.
در رشته والیبال سرعت وقدرت عامل مهمی در کسب موفقیت محسوب می شود .از طرف دیگر داشتن تعادل یکی از جنبه های مهم امادگی جسمانی است که ورزشکاران برای بهبود اجراهای خود از ان سود می برند بطوریکه کمتر ورزشی را می توان نام برد که تعادل در ان نقشی نداشته باشد .
ثبات مرکزی . قابلیت مجموعه کمری –لگنی – رانی برای جلوگیری از بی ثباتی ستون فقرات و بازگشت به تعادل پس از اغتشاش است نشان داده شده است که قبل از انجام حرکات در اندامها عضلات ناحیه مرکزی فعال می شوند ثبات مرکزی را می توان مانند یک جعبه فرض کرد که عضلات شکم در جلو و عضلات پارسپانیال و گلوتیال در عقب و عضله دیافراگم در سقف و عضلات ران در کف ان واقع می شوند . تبات مرکزی محوری برای عملکرد بیومکانیکی موثر اندام هاست که از طریق افزایش تولید نیرو و کاهش بارهای مفصلی در تمامی انواع فعالیتها از دویدن تا تاب خوردن عمل می کند . مشخص نشده است که چه عناصری اناتومیکی و فیزیولوژیکی در ایجاد ثبات مرکزی نقش دارند .به همین دلیل ارزیابی های فیزیکی ثبات مرکزی نیز متفاوت هستند .عضلات ناحیه مرکزی به عنوان یک پل بین اندامهای فوقانی و تحتانی عمل می کنند. و به این طریق نیرو از ناحیه مرکزی تولید و به اندام ها منتقل می شود .به صورت اولیه ثبات مستلزم حفظ وضعیت نوترال ستون مهره ها است اما باید در شرایطی که ستون فقرات از وضعیت خنثی خارج می شود نیز وجود داشته باشد . طبق نظریه زنجیره حرکتی بسته قدرت عضلات ران برای کنترل سیگمان های پایینی و جلوگیری از اسیب ضروری هستند و اگر یکی از مفاصل اندام تحتانی عملکرد خوبی نداشته باشد سایر مفاصل نیز در گیر می شوند . (ناصری .نسرین وهمکاران ۱۳۹۱)
اعتقاد بر این است که ناحیه ثبات مرکزی قوی به ورزشکار اجازه می دهد تا نیروهایی را که بوسیله اندام تحتانی تولید می شود را از طریق تنه به اندام فوقانی و یا ابزارهای ورزشی منتقل نماید و از طرفی نیز ناحیه ثبات مرکزی ضعیف، انتقال انرژی را مختل و در نتیجه عملکرد ورزشی را کاهش و خطر آسیب عضلات ضعیف را افزایش می دهد. اگرچه در اهمیت ناحیه ثبات مرکزی و روش های تمرین و ارزیابی آن اطلاع رسانی ویژه ای شده است، اما مطالعات کمی در مورد نقش ناحیه ثبات مرکزی در عملکرد ورزشکاران انجام شده است
مساله قابل توجه این است که ایا پایداری عضلات مرکزی می تواند باعث حمایت بافتهای سالم و اسیب دیده شود وباعث بهبود عملکرد ورزشی شود .در تحقیق حاضر پژوهشگر به دنبال این موضوع است که ایا داشتن ثبات عضلات مرکزی می تواند توان انفجاری و سرعت و چابکی بازیکنان والیبال را تحت تاثیر قرار دهد ؟ و بطور کلی بین ثبات مرکزی و عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال ارتباطی وجود دارد ؟
که با پاسخ به این سوال مربیان خواهند دانست که ایا تکیه کردن بر عضلات مرکزی . می تواند ورزشکاران را در انجام فعالیتهای ورزشی و موفقیت انها در رسیدن به اهدافشان کمک کند ؟

 

۱-۳ ضرورت و اهمیت

استعداد یابی فرایندی است که از طریق ان کودکان و نوجوانان تشویق به شرکت در فعالیتها ی ورزشی می شوند که در ان ورزش قابلیت کسب موفقیت را دارند و در این راستا تعیین و ارزیابی پارامترهایی که سطح توانایی و ظرفیت کودک و نوجوان را نشان می دهد قابل توجه است .یکی از کلیدی ترین انها استعداد ذاتی افراد است امروزه اهمیت استعداد یابی در کشف به موقع و زود هنگام استعداد برای هر کاری موثرترین و مهم ترین عامل در ورزش معاصر است . (اشرف گنجوی و همکاران )
داشتن بدنی سالم و توانایی حفظ تعادل بدن .عامل مهم و ضروری در انجام فعالیتهای روزمره و اجرای ورزشی می باشد در طی سالهای اخیر کوششهای زیادی برای بهبود عملکرد ورزشکاران والیبال انجام گرفته است برای عملکردبهینه ورزشکاران در این رشته ورزشی ایجاد سطحی برای تعادل عملکرد اندام فوقانی و تحتانی ضروری است این سطح توسط ۲۰جفت عضله ای که در سیستم اسکلتی عضلانی مجموعه کمری – لگنی _رانی را تشکیل می دهند بوجود می اید کهبعنوان ناحیه ثبات مرکزی اطلاق می شود .(علی دارچینی . محسن و همکارانش )
یکی از اصول تمرینات قدرتی نیز اصل قدرت مرکزی می باشد .اهمیت و ضرورت قدرت و توان عضلات مرکزی نه تنها در اهداف سلامتی مورد توجه قرار گرفته است بلکه به دلیل ایجاد استحکام مرکزی در اکثر رشته های ورزشی مثل شنا . دویدن .بسکتبال و والیبال و دیگر رشته های ورزشی که به دویدن . سرعت و چابکی و توان بالا نیاز دارند براین امر تاکید شده است .(اقا علی نژادو همکاران فیزیولوژی ورزشی کاربردی )
شواهد کنونی بیان میکند که کاهش پایداری ناحیه مرکزی بدن می تواند زمینه را برای اسیب مهیا و مستعد سازد و تمرین مناسب می تواند باعث کاهش اسیب شود . در نتیجه ضروری است حرکت بوسیله عضلات کمری و شکمی با ایجاد پایداری مورد نیاز در مقابل بارهای وارد بر ستون مهره های کمری کنترل شود و از اسیب به وسیله اضافه بار جلوگیری شود و همچنین اهمیت تمرینات ثبات دهنده ستون مهره ها ایجادظرفیت فیزیکی برای حفظ وضعیت طبیعی در ستون مهره ها در فعالیتهای روزمره می باشد که این کار را با افزایش استقامت و هماهنگی عضلات ثبات دهنده ستون مهره ها انجام می دهد .بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت ثبات مرکزی در بسیاری از ورزشها .تحقیق حاضر با مقایسه ثبات عضلات مرکزی بازیکنان والیبال و عملکرد ورزشی انها در صدد است که معیار مناسبی را برای پیشرفت و موفقیت ورزشکاران والیبال در دسترس مربیان قرار دهد .

 

۱-۴ اهداف تحقیق

 

۱-۴-۱ هدف کلی

بررسی ارتباط بین ثبلت عضلات مرکزی و عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال

 

۱-۴-۲-اهداف اختصاصی

۱-مقایسه توان عضلات مرکزی (درازونشست)با عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال
۲- مقایسه توان عضلات مرکزی ( ) با عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال
۳-مقایسه استقامت عضلات مرکزی (مک گیل )با عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال

 

۱-۵-فرضیه های تحقیق

۱-بین توان عضلات مرکزی با عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال رابطه وجود دارد
۲- بین توان عضلات مرکزی (درازونشست ) با عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال رابطه وجود دارد
۳-بین استقامت عضلات مرکزی (پروتکل مک گیل )با عملکرد ورزشی بازیکنان والیبال رابطه وجود دارد

 

محدودیت های تحقیق

 

۱-۶-۱ محدودیت های قابل کنترل

۱-آزمودنی ها دختر و از شهرستان دامغان انتخاب شدند .
۲-آزمودنی ها بازیکنان والیبال در ردهنوجوانان بودند

 

۱-۶-۲ محدودیت های غیر قابل کنترل

۱-عدم امکان کنترل وضعیت روحی ازمودنی ها در زمان تمرین و انجام ازمودن ها
۲-ویژگی های جسمانی ازمودنی ها متفاوت بود
۲-عدم کنترل تغذیه ازمودنی ها

 

۱-۷ متغییر های تحقیق

 

۱-۷-۱ متغییر مستقل

۱-استقامت عضلات مرکزی (مک گیل )
۲-عضلات فلکسور تنه
۳-عضلات اکستنسور تنه

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:03:00 ب.ظ ]